رژیم غذایی مردم استرالیا

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی سه شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
رژیم غذایی مردم استرالیا

کشور استرالیا به‌دلیل قرارگیری بین سه اقیانوس آرام، منجمد شمالی و هند و نیز داشتن جنگل‌ها و مراتع سرسبز، از آب و هوایی شگفت‌انگیز برخوردار است. همین امر سبب رویش گونه‌های خاصی از گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها و گونه‌های بی‌نظیری از انواع آبزیان شده است که استفاده از این مواد در آشپزی روزانه‌ی مردم، امری کاملا بدیهی است. با کجارو همراه شویم تا از تنوع، تازگی و طراوت رژیم غذایی این مردم بیشتر بدانیم.

australia-people-at-the-beach رژیم غذایی مردم استرالیا مملو از ترکیبات نادر و غذاهای شیرین است. به نظر می‌رسد مهاجران اولیه که در قرن ۱۸ میلادی به این سرزمین پا گذاشته‌اند، روش آشپزی خود را نیز وارد فرهنگ غذایی استرالیایی‌ها کرده‌اند. البته برای این ادعا دلایل بسیاری وجود دارد. image-(1) تازگی و کیفیت بسیار بالای محصولات، رشد بومی گونه‌های زیادی از سبزیجات و میوه ها و از همه مهم‌تر، الگوهای غذایی متنوع از فرهنگ‌های مختلف تاثیر زیادی بر ذائقه‌ و سبک آشپزی استرالیایی‌ها گذاشته است. افزایش تعداد بینندگان به‌دلیل لذت بردن از تماشای برنامه‌های آشپزی در تلویزیون، باعث شده است غذا به‌جزء مهمی از فرهنگ و سبک زندگی مردم استرالیا تبدیل شود.

طعم و چاشنی‌های بومی

macadamia

همان طور که اشاره کردیم، به‌علت حضور گروه‌های مختلف قومی و نژادی، روش طبخ غذاهای غیر بومی وارد فرهنگ غذایی مردم استرالیا شده است. به‌طور مثال می‌توان به یونایی‌ها اشاره کرد. آن‌ها اولین کسانی بودند که درختان زیتون خود را در استرالیا کاشتند و همین امر سبب شد تا روغن زیتون یکی از مواد اصلی در آشپزی استرالیایی شود. Olive-tree آن‌ها روغن زیتون را در سالاد ریخته و به‌عنوان ناهار یا شام  مصرف می‌کنند. همچنین استفاده از روغن زیتون در مخلوطی از چیپس گوجه فرنگی (گوجه فرنگی‌هایی که توسط نور مستقیم آفتاب خشک شده باشند) و پنیر فتا بسیار خوشمزه است. Tomato-chips-1024x768 البته یک جایگزین بومی برای روغن زیتون وجود دارد که از آن به‌عنوان ماکادامیا (روغنی است که از هسته نوعی میوه‌ی بومی به‌دست می‌آید) یاد می‌کنند. دلیل استفاده‌ی مکرر مردم استرالیا از روغن ماکادامیا، وجود چربی‌های سالم و اشباع نشده‌ای است که در این روغن وجود دارد. استرالیایی‌ها این روغن را همانند روغن زیتون به‌عنوان چاشنی سالاد و پخت و پز استفاده می‌کنند. دیدن چهره‌ی آن‌ها هنگامی که انگشتان آغشته‌ به روغن خود را می‌مکند در نوع خود جالب و دلپذیر است.

قهوه، نوشیدنی منحصربه‌فرد در استرالیا

espresso

ایتالیایی‌ها که علاقه‌ی شدیدی به نوشیدن قهوه دارند، آن را به‌عنوان فرهنگی جدید، وارد رژیم غذایی استرالیا کردند. امروزه استفاده از نوشیدنی‌های به اصطلاح داغ و انرژی‌زا، در سبک زندگی نوین رواج پیدا کرده است و مخصوص یک کشور یا فرهنگی خاص نیست. استرالیایی‌ها نیز از این مسئله مستثنی نیستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در نزدیکی محلی زندگی کنند که خیابان‌هایش پر از رستوران‌های کوچک باشد. مکانی که بتوانند آخر هفته‌ای آرام و دل‌نشین را سپری کنند. best-coffee-shops-sydney-gear-patrol-lead-full البته اگر تصور می‌کنید پس از رفتن به این اماکن، می‌توانید نوع خاصی از یک نوشیدنی را سفارش دهید، توصیه می‌کنیم در تصمیم خود تجدید نظر کنید. مطمئن باشید که گارسون، هنگام گرفتن سفارش، شما را با بهت نگاه می‌کند! چراکه درکشور استرالیا گونه‌های مختلفی از قهوه وجود دارد و نوشیدن آن، جزو ملزومات فرهنگ غذایی این کشور است. shutterstock_128377001 بنابراین بهتر است ابتدا به سفارش یک اسپرسوی خوش طعم فکر کنید. سپس صبرکنید تا مخلوط شیر و قهوه با بخاری که از آن بلند می‌شود داخل لیوان ریخته شود. شیر همچون مخملی سفید روی اسپرسو کف می‌کند. حال کمی شیر جوشانده شده (خامه، کرم)  (steamed milk) بریزید، سپس یک تکه کاکائو یا شکلات اضافه کنید. به همین سادگی یک فنجان کاپوچینوی خوش طمع آماده‌‌‌ی نوشیدن است. البته اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تعادل وزن برایتان اهمیت زیادی دارد، می‌توانید کف روی قهوه را بگیرید تا کاپوچینویی داشته باشید که چربی آن کمتر است. dreamstime_xxl_25827453 راستی می‌توانید قهوه‌های دیگری مثل موکا (Mocka)، ماچیاتو (Macciato)، لانگ بلک (Long Black) و قهوه‌ی بدون کافئین نیز سفارش دهید. coffee2 ولی اگر دوست دارید طعم قوه‌ی محلی را نیز امتحان کنید، می‌توانید مقداری از یک پودر خاص (wattleseed که ترکیبی از صدوبیست دانه‌ی بوداده شده‌ی محلی است) را به قهوه‌ی خود اضافه کنید. حال با نوشیدن آن از قهوه‌ای بی‌نظیر با طعم فندق تازه و شکلات ناب، لذت ببرید. Wattleseed

دستورالعمل آسیایی در رژیم غذایی استرالیا

مردم استرالیا با استفاده از ترکیب مواد و دستورالعمل‌های آشپزی آسیایی، پیشرفت‌های بسیاری را در آشپزی روزانه‌ی خود به‌دست آوردند. مطمئنا کسانی که عاشق غذا خوردن هستند، آشپزی استرالیایی را به‌دلیل داشتن تنوع و طعمی عالی، ترکیباتی شگفت انگیز و بوی خوش بسیار فراوان به دیگر غذاها ترجیح می‌دهند.

غذاهای دریایی بسیار لذیذ و سالم

seafood

خطوط ساحلی کشور استرالیا به‌دلیل داشتن وسعتی در حدود یازده میلیون کیلومتر مربع، زیستگاه ششصد گونه از انواع آبزیان است. بنابراین کاملا بدیهی است که مصرف غذاهای دریایی نسبت به سایر غذاهای دیگر، از اولویت بیشتری برخوردار است. استفاده از نوعی ماهی به نام باراموند( ماهی خوراکی خاردار)، صدف دریایی آبالون و خرچنگ، به‌ترتیب در رژیم غذایی مردم استرالیا وجود دارد. Plated خوردن یک کاسه از این غذاهای دریایی که در رژیم غذایی مردم استرالیا منحصربه‌فرد است، امری کاملا بدیهی و مسلم است. البته لازم نیست که این خوراک طبق دستورالعمل آشپزان استرالیایی پخته شود بلکه می‌توانید آن را با هزاران روش دیگر، مثل پختن به سبک هندی‌ها و استفاده از ادویه‌ی کاری، سرخ کردن آن به شیوه‌ی آسیایی‌ها یا پختن و لعاب‌دار کردن و سرو با پاستا تهیه کنید. فست‌فود موردعلاقه‌ی استرالیایی‌ها چیپس ماهی است. غذایی که در تهیه‌‌ی آن، ماهی را می‌کوبند و پس از ریختن نوشیدنی مخصوص، آن را سرو می‌کنند.

برترین تولید کننده و صادرکننده‌ی گوشت

Sheep_eating_grass_edit02 کشور استرالیا یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر گوشت در جهان است. این کشور دومین صادرکننده‌ی گوشت گاو است. از جمله محصولات صادراتی استرالیا می‌توان به گوشت بره، گوشت گوسفند، گوشت خوک و تا حدودی گوشت مرغ اشاره کرد. مطمئن باشید که استیک استرالیا بهترین انتخاب برای یک وعده غذای لذیذ است.

میوه و سبزیجات بومی در رژیم غذایی استرالیا

با توجه به شرایط آب و هوایی، میوه‌ها و سبزیجات مختلفی در کشور استرالیا رشد کرده و مردم به نسبت ذائقه‌ی خود، از آن‌ها در رژیم غذایی روزانه، استفاده می‌کنند. گیاهانی مثل: کنگر فرنگی، هویج، نخود، کدوسبز، سیب‌زمینی‌های شیرین، توت‌فرنگی، موز، انگور و نیز میوه‌های بومی از قبیل  کوآندانگ (quandong)، میوه‌ای شبیه توت (riberry)، کیوی، پرتقال‌های استرالیایی، لیموی انگشتی (finger lime)، وهسته‌ی ماکادامیا (macadamia)، بخشی از سبد غذایی روزانه مردم استرالیا است. [ca

ption id="attachment_13697" align="alignnone" width="750"]quandong quandong

[ca

ption id="attachment_13698" align="alignnone" width="750"]Riberry-ready-for-harvesting riberry

[ca

ption id="attachment_13699" align="alignnone" width="750"]finger lime finger lime

[ca

ption id="attachment_13704" align="alignnone" width="750"]macadamia macadamia

غذاهایی که تنها در استرالیا پیدا می‌شوند

۱. همبرگر پر ملات استرالیایی

fwx-stacked-aussie-burger-(1) درست است که استرالیایی‌ها مبتکر همبرگر نیستند، اما توانسته‌اند آن را به سطحی برسانند که دیگر فرهنگ‌ها حتی تصورش را نمی‌کردند.  همبرگر پر ملات نام این غذای لذیذ و خوش‌مزه است که از گوشت نمک اندود خوک، تخم‌مرغ نیمروشده، گوجه فرنگی، پیاز، کاهو، چغندر، آناناس تهیه شده و با سس کچاپ سرو می‌شود.

۲. برگر رینگز

burger

زمانی از غذاهای فوری یا به اصطلاح اسنک‌فود صحبت می‌شود که پیداکردن همبرگر پر ملات در استرالیا برایتان ممکن نباشد. همواره می‌توانید به انواع برگرها یا همان گوشت‌های حلقه‌ای فکر کنید که طعم برگر می‌دهد. به نظر می‌رسد خوردن این حلقه‌های گوشتی لذت‌بخش باشد ولی نه به‌ اندازه‌ی یک همبرگر پر ملات.

۳- کیک سیب‌زمینی

potato

اینجا است که استرالیایی‌ها با غذای سرخ شده‌ی مخصوص خود، ما را به یک چالش جدید دعوت می‌کنند. حتما می‌دانید خیلی‌ها نمی‌توانند ماهی سرخ‌شده یا چیپس بخورند و به همین دلیل در این کشور، بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها ماهی خود را با کیک سیب‌زمینی سرو می‌کنند که در واقع به‌شکل کوکو سیب‌زمینی ما ایرانی‌هاست. منبع start-a-new-life-in-australia    

مطالب مرتبط:

دیدگاه