در رشت با کودکان کجا بریم؟

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور پنجشنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
در رشت با کودکان کجا بریم؟

شهربازی‌ها، بوستان‌ها، خانه‌های بازی، شهر مشاغل، موزه‌ها و کتاب‌فروشی‌های شهر رشت از بهترین مکان‌های تفریحی و آموزشی برای کودکان به شمار می‌روند.

رشد جسمی و پرورش فکری کودکان نیازمند تحرک، بازی و سرگرمی است. شهربازی‌های رشت، بوستان‌ها، خانه‌های بازی، شهر مشاغل، موزه‌ها و کتاب‌فروشی‌های این شهر، از بهترین مراکز تفریحی رشت برای کودکان هستند. کودکان در این فضاها از بازی با هم‌سالان خود لذت می‌برند، مهارت‌های مختلفی می‌آموزند و قوه تخیل، اعتمادبه‌نفس و تعاملات اجتماعی آن‌ها افزایش می‌یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوال «در رشت با کودکان کجا بریم» را در اختیار شما قرار دهیم.

در رشت با کودکان کجا بریم:

شهربازی رشت

«شهربازی رشت» یکی از شهربازی‌های قدیمی شهر است که در باغ محتشم (پارک شهر) قرار دارد. این شهربازی که در سال ۱۳۶۰ خورشیدی افتتاح شده بود، در سال ۱۳۹۳ به فعالیت خود خاتمه داد و پس از چند سال تعطیلی، در سال ۱۳۹۷ با مدیریت جدید فعالیت خود را آغاز کرد. شهربازی رشت با امکانات تفریحی مناسب، تمام گروه‌های سنی از خردسال تا بزرگسال را جذب می‌کند.

شهربازی رشت؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Javad Dehchi

منبع عکس: google maps؛ عکاس: Javad Dehchi

در شهربازی رشت، کودکان می‌توانند با ترامپولین، تاکسی فضایی، انگری‌برد، مری‌گو راند، آکروجت، سرسره آبشار، ماشین برقی و قایق‌های پدال دستی در استخر مجموعه سرگرم شوند؛ همچنین بازی‌های هیجان‌انگیز مانند کشتی صبا، گاو وحشی، سالتو، ماشین کوبنده، فریزبی، تاب ۳۰ متری و گردونه شانس برای تفریح بزرگسالان وجود دارد.

شهربازی رشت دارای کافه‌ای بنام کافه غار است که در آن می‌توانید انواع قهوه و نوشیدنی‌های سرد و گرم را سفارش دهید؛ همان غاری که در گذشته قطار شهربازی از داخل آن رد می‌شد و آبشار آن محلی برای ثبت عکس‌های یادگاری گردشگران بود.

شهر شادی

  • آدرس: جاده رشت به انزلی (بلوار ولیعصر)، روبه‌روی فرودگاه بین‌المللی رشت (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۷۲۶۵۴۴ ۰۱۳ - ۳۳۷۲۷۲۳۰ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: ۱۸ تا ۲۳:۳۰ 
  • صفحه اینستاگرام: shahreshadi_rasht@

«شهر شادی» از شهربازی‌های قدیمی رشت به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۰ خورشیدی در شمال شهر تاسیس شد. این شهربازی حدود چهار هکتار (۴۰,۰۰۰ متر مربع) وسعت دارد و از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی رشت است؛ به‌ همین دلیل، بازدیدکنندگانی از اطراف رشت نیز دارد.

شهر شادی رشت؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Shahre Shadi

منبع عکس: google maps؛ عکاس: Shahre Shadi

شهر شادی رشت، با وجود وسایل بازی متنوع و هیجان‌انگیز برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، به‌همراه فضای سبز مناسب، محیطی شاد و دلنشین برای خانواده‌ها فراهم کرده است و گردشگران با سلیقه‌های مختلف را سرگرم می‌کند.

از وسایل شهر شادی می‌توان از کشتی سورنا، گردونه، چرخ‌وفلک، رنجر، فیلیپر، سورتمه، صندلی پرنده، قطار شادی، تاب زنجیری، ماشین برقی، استخر توپ، هلی‌کوپتر چرخشی، ترامپولین کودک، شهرک بادی و دریاچه مصنوعی دارای قایق پدالی کودک اشاره کرد. این مجموعه دارای کافه‌های متنوع و پارکینگ است.

قصر بازی

  • آدرس: جاده انزلی به رشت، پنج کیلومتر بعد از شهر خمام، روبه‌روی مجتمع پذیرایی و گردشگری قلعه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۴۴۹۱۲۰۸ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: ۱۷ تا ۲۴

«قصر بازی» یکی از شهربازی‌های سرپوشیده رشت است که در سال ۱۳۹۰ خورشیدی افتتاح شد. این شهربازی وسعتی در حدود ۷,۵۰۰ متر مربع دارد و در فضایی دو طبقه با طیف وسیعی از بازی‌های هیجانی و کامپیوتری، گردشگران در تمام گروه‌های سنی را سرگرم می‌کند.

قصر بازی رشت؛ منبع عکس: newsin.ir؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: newsin.ir؛ عکاس: ناشناس

قصر بازی دارای وسایل و سرگرمی‌هایی از قبیل ماشین کوبنده، سفینه، سرسره، ایرهاکی، فوتبال‌دستی، پینگ‌پنگ، دارت، انواع بازی‌های کامپیوتری مانند فایربال، پنالتی گل و چکش قدرت است؛ در این شهربازی می‌توانید از تفریحاتی مانند بیلیارد، اسنوکر و بولینگ نیز لذت ببرید.

وجود امکانات رفاهی مناسب قصر بازی، اوقات فراغت خوشی را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند. از این امکانات می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، چای‌خانه سنتی و آمفی‌تئاتر برای برگزاری نمایش‌های مختلف، جشن تولد و مراسم فرهنگی و همچنین پارکینگ با ظرفیت ۳۰۰ خودرو اشاره کرد.

پارک ملت

  • آدرس: محله شالکوه، بلوار انصاری، بلوار احمدزاده (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«پارک ملت» یکی از باغ‌های قدیمی شمال شهر رشت است که در گذشته به نام باغ سیاه شهرت داشت. این باغ که مساحتی برابر ۱۲ هکتار (۱۲۰,۰۰۰ متر مربع) دارد، در سال ۱۳۷۸ خورشیدی پس از طراحی و بازسازی، با نام بوستان ملت افتتاح شد و به‌عنوان پارک عمومی در اختیار گردشگران و شهروندان رشت قرار گرفت.

پارک ملت رشت؛ منبع عکس: itourisma.com؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: itourisma.com؛ عکاس: ناشناس

بوستان ملت با وجود درختان کهنسال، منطقه سه شهرداری رشت را به مکانی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا تبدیل کرده است. این بوستان، یکی از مراکز ورزش صبحگاهی رشت به شمار می‌رود و با امکانات رفاهی و تفریحی خود فضای مناسبی برای تفریح خانواده‌ها و کودکان فراهم آورده است؛ از این امکانات می‌توان به زمین بازی کودکان، زمین‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال، میزهای پینگ‌پنگ، وسایل ورزشی همگانی، آلاچیق، نیمکت، کتابخانه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، کافه و فضای کمپینگ برای مسافران و گردشگران اشاره کرد. 

آب‌نمای موزیکال پارک ملت رشت، در برکه‌ای (استخر) به‌وسعت ۵,۵۰۰ متر مربع قرار دارد و تماشای آن از تفریحات جذاب برای کودکان است. ساختمان انجمن نجوم ثاقب استان گیلان در این پارک قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های پارک ملت می‌توان از ساعت آفتابی آنالماتیک نام برد که در سال ۱۳۸۱ خورشیدی نصب شد؛ از این ساعت می‌توانید به‌عنوان یکی از دیدنی‌های گیلان بازدید کنید.

آبنمای موزیکال پارک ملت رشت؛ منبع عکس: gilansadr.ir؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: gilansadr.ir؛ عکاس: ناشناس

در ورودی پارک ملت، یک خانه سنتی بسیار زیبا ساخته شده است؛ در این خانه می‌توانید با پوشیدن لباس‌های سنتی گیلان، عکس‌های زیبایی به یادگار ثبت کنید. بخشی از خانه نیز به کافه‌ای سنتی با منوی متنوع اختصاص یافته است؛ کافه‌ای به نام کافه کتاب سایه که از محبوب‌ترین کافه‌های رشت به شمار می‌آید. در خانه سنتی پارک ملت می‌توانید انواع سوغات رشت را تهیه کنید؛ همچنین صنایع دستی گیلان از جمله گلیم، دستبافته‌های پشمی و چادر شب به فروش می‌رسد. 

باغ محتشم یا پارک شهر 

  • آدرس: محله محتشم، بلوار حافظ، جنب ساختمان استانداری سابق (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«باغ محتشم» که به «پارک شهر» نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین پارک شهر زیبای رشت است که در دوره ناصرالدین شاه قاجار، توسط «اکبر خان بیگلربیگی»، اجاره‌دار گمرکات شمال کشور، ساخته شد. خیابان‌بندی و محوطه‌سازی باغ، رعایت فاصله کاشت نهال‌ها و به‌کارگیری اصول ساخت باغ‌های ایرانی همگی تحت نظارت اکبر خان صورت گرفت. در آن زمان، یک عمارت تابستانی باشکوه به نام عمارت کلاه‌فرنگی در مرکز باغ احداث شد که همچنان پابرجا است و از جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌رود.

یاغ محتشم یا پارک شهر رشت؛ منبع عکس: lidomatrip.com؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: lidomatrip.com؛ عکاس: ناشناس

باغ محتشم پس از مرگ اکبر خان به دختر و داماد او، «صادق خان اکبر محتشم‌الملک»، به ارث رسید؛ از این‌رو به باغ محتشم شهرت یافت. در دوره پهلوی، به‌دلیل بدهی مالیاتی، باغ به تصرف دولت درآمد و بخش‌هایی از آن تخریب شد؛ سرانجام در سال ۱۳۳۹ خورشیدی کاربری باغ تغییر یافت و  به‌عنوان پارک شهر رشت مورد استفاده عموم قرار گرفت.

باغ محتشم رشت در گذشته وسعت بسیار زیادی داشت؛ ابتدا با گسترش شهر رشت و احداث خیابان‌های جدید و پس از انقلاب نیز با احداث شهربازی رشت و بنای استانداری گیلان در پارک، فضای داخلی پارک کوچک‌تر شد. مساحت کنونی پارک در حدود ۱۴۴,۰۰۰ متر مربع است.

پارک شهر رشت از امکانات رفاهی مناسبی مانند زمین بازی کودکان، شهربازی، زمین ورزشی، وسایل ورزشی همگانی، میزهای پینگ‌پنگ، دیواره سنگ‌نوردی، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، آلاچیق، نیمکت، آبخوری، نمازخانه و سرویس بهداشتی برخوردار است. برکه طبیعی با دو فواره زیبا و درختان کهن‌سال، زیبایی پارک را دوچندان می‌کند. آرامگاه هوشنگ ابتهاج (سایه)، شاعر معروف، نیز در باغ محتشم رشت قرار دارد.

بوستان کشاورز

  • آدرس: خیابان رسالت شمال به جنوب، قبل از میدان رسالت (بین محله‌های استخر و رودبارتان) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«بوستان کشاورز» یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت در مجاورت رودخانه زرجوب است که مساحتی در حدود ۳۲,۰۰۰ متر مربع دارد. این پارک در گذشته باغی متروک به نام کوچصفهانی بود که در سال ۱۳۷۵ خورشیدی توسط شهرداری رشت به بوستان عمومی تبدیل شد. 

پارک کشاورز رشت؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Saeed hediyeh

 منبع عکس: google maps؛ عکاس: Saeed hediyeh

در بدو ورود به پارک کشاورز ممکن است تصویر کنید که بوستان کوچکی است؛ اما با پایین‌آمدن از پله‌ها، وسعت و زیبایی آن شما را متعجب می‌سازد. وجود اختلاف سطح در نقاط مختلف و همچنین وسایل ورزشی عمومی در پارک، گروه‌های ورزشی مختلف به‌ویژه ورزشکاران پارکور را جذب می‌کند.

از امکانات بوستان کشاورز می‌توان به وجود فضای سبز و درختان کهن‌سال، چمن‌کاری و گل‌کاری‌های زیبا، مسیر پیاده‌روی سنگ‌فرش‌شده، زمین بازی کودکان شامل تاب، سرسره و الاکلنگ، نیمکت، وسایل ورزشی همگانی، حوضچه و آب‌نما، مجسمه‌های هنری زیبا و سرویس بهداشتی اشاره کرد. کتابخانه امام رضا در ورودی پارک واقع است که در حال حاضر (۱۴۰۲ خورشیدی) فعالیت ندارد.

خانه بازی و شهر مشاغل کیدز ایریا

  • آدرس: خیابان امام، چهارراه میکائیل، ابتدای خیابان مطهری (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۳۲۲۳۲۳ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶ تا ۲۱:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: kidsarea.rasht@
  • رده سنی: یک تا ۱۲ سال 

«خانه بازی و شهر مشاغل کیدز ایریا» از سال ۱۳۷۷ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این مجموعه در ساختمانی دو طبقه با زیربنای ۱۵۰ متر در هر طبقه قرار دارد و با وجود امکانات، وسایل بازی متنوع و مدیریت کاردان، یکی از خانه‌ بازی‌های محبوب در این شهر است.

خانه بازی و شهر مشاغل کیدز ایریا؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: mehrzad janalinegad

منبع عکس: google maps؛ عکاس: mehrzad janalinegad

خانه بازی کیدز ایریا با امکاناتی از قبیل پیست ماشین‌سواری، استخر شن، استخر توپ، استخر اسفنج، ترامپولین، تاب، سرسره، کیسه بوکس، دیوار سنگ‌نوردی، تکان‌دهنده ماشین، قطار، کشتی، ایرهاکی، فوتبال‌دستی، وسایل ژیمناستیک، انواع بازی‌های فکری و بازی‌های مونته‌ سوری، کودکان را سرگرم می‌کند.

کودکان در کیدز ایریا می‌توانند در واحدهای نانوایی، اداره پست، بیمارستان، میوه‌فروشی، گل‌فروشی، سوپرمارکت، موسیقی، آتش‌نشانی، پلیس، مکانیکی (تعمیرات ماشین)، مهندسی و آشپزی، مشاغل مختلفی را تجربه کنند. اتاق بازی با وسایل و تجهیزات کامل خانه و آشپزخانه و پیست ترافیک با ماشین‌های پدالی از بخش‌های پرطرفدار شهر مشاغل برای کودکان است.

خانه بازی و شهر مشاغل کیدز ایریا با برگزاری مراسم جشن تولد، لحظات شاد و به‌یادماندنی برای کودکان رقم می‌زند. شما می‌توانید با هماهنگی قبلی، از خدمات طراحی با تم دلخواه و بادکنک‌آرایی استفاده کنید. در این مجموعه کافی‌شاپ کوچکی وجود دارد که با نوشیدنی‌های سرد و گرم و خوراکی‌‎‌‌های لذیذ از کودکان و والدین آن‌ها پذیرایی می‌کند؛ در این کافی‌شاپ کتاب‌هایی برای مطالعه کودکان روی قفسه‌ها به چشم می‌خورد.

خانه بازی بادبادک

  • آدرس: بلوار منظریه، تابان شمالی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۰۶۴۸۵۹ ۰۹۱۱
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۱:۳۰؛ جمعه‌ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۷ تا ۲۱:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: badbadakhome96@
  • رده سنی: ۱۸ ماه تا ۱۰ سال

«‌خانه بازی بادبادک» از مجموعه‌های تفریحی رشت برای کودکان است که از سال ۱۳۹۶ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه در ساختمانی یک‌ طبقه به مساحت ۳۰۰ متر مربع قرار دارد و با وجود مربیان مجرب و امکانات مناسب برای سنین مختلف، فضای شاد و سرگرم‌کننده‌ای برای کودکان فراهم می‌کند.

خانه بازی بادبادک رشت؛ منبع عکس: اینستاگرام badbadakhome96؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام badbadakhome96؛ عکاس: ناشناس

از وسایل بازی بادبادک می‌توان به سرسره بادی، استخر توپ، استخر شن، تاب، سرسره، الاکلنگ، تکان‌دهنده، بازی‌های فکری، ترامپولین، وسایل ورزشی، ایرهاکی، هند اسپید و فوتبال‌دستی اشاره کرد؛ کودکان در این خانه بازی با مشاغلی مانند پزشکی، دندان‌پزشکی، آشپزی و میوه‌فروشی آشنا می‌شوند. حیاط مجموعه از چمن مصنوعی پوشیده شده است و در آن چرخ‌وفلک، تاب و الاکلنگ برای بازی کودکان وجود دارد.

در خانه بازی بادبادک، کودکان سه سال به بالا بدون حضور والدین پذیرش می‌شوند؛ شما می‌توانید با خیال آسوده فرزند خود را به مربیان مجرب مجموعه بسپارید. در این خانه بازی، امکان برگزاری جشن تولد وجود دارد. بادبادک دارای امکاناتی مانند بوفه خوراکی و لباس‌های محلی برای عکاسی است.

خانه بازی ۱۰۴

  • آدرس: بلوار گلسار، خیابان ۱۰۴، پلاک ۱۳ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۱۱۶۰۱۲ ۰۱۳ - ۱۳۵۰۱۸۰ ۰۹۱۱
  • ساعت فعالیت: ۱۰:۳۰ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱
  • صفحه اینستاگرام: playhouse_104@
  • رده سنی: یک تا هشت سال

«خانه بازی ۱۰۴» از سال ۱۴۰۰ خورشیدی فعالیت خود را در ساختمانی یک طبقه و حیاط‌دار در گلسار رشت آغاز کرد. این مجموعه که مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع دارد، دارای دو درب ورودی و دو حیاط بزرگ و کوچک در دو طرف ساختمان است.

حیاط خانه بازی ۱۰۴ رشت؛ منبع عکس: اینستاگرام playhouse_104؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام playhouse_104؛ عکاس: ناشناس

در حیاط اصلی خانه بازی، تاب و سرسره برای کودکان و فضای انتظار برای والدین وجود دارد و درب پشتی مجموعه به حیاطی کوچک (حیاط خلوت) گشوده می‌شود که در آن یک سرسره بادی قرار داده شده است و گاهی برنامه آب‌بازی در آن انجام می‌گیرد.

کودکان در خانه بازی ۱۰۴، از بازی با وسایلی مانند ترامپولین، استخر شن، استخر توپ، تکان‌دهنده‌ها، پیست ماشین‌سواری، ایرهاکی، هند اسپید، فوتبال‌دستی، وسایل ورزشی و اتاق لگو لذت می‌برند و با مشاغلی از قبیل دندان‌پزشکی، آشپزی، آرایشگری و تعمیرگاه آشنا می‌شوند.

از دیگر امکانات خانه بازی ۱۰۴ می‌توان از اتاق مخصوص کودکان زیر سه سال با اسبا‌ب‌بازی‌ و وسایل مناسب رده سنی آن‌ها نام برد. شما  می‌توانید با هماهمگی و رزرو قبلی، مراسم جشن تولد فرزندتان را در این مجموعه برگزار کنید و لحظات خاطره‌انگیزی برای او ثبت کنید.  این مجموعه دارای بوفه‌ خوراکی و نوشیدنی و یک صندلی ماساژ برای استفاده والدین است. 

خانه بازی گل‌های ریحان

  • آدرس: خیابان سعدی غرب به شرق، بعد از پل بوسار، اولین کوچه سمت راست (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۱۳۰۵۰۲ ۰۱۳ - ۳۲۱۳۰۵۰۶ - ۴۲۴۹۱۰۲ ۰۹۰۳
  • ساعت فعالیت: هشت تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱
  • صفحه اینستاگرام: golhaye_reihan@
  • رده سنی: ۹ ماه تا ۱۳ سال

«خانه بازی گل‌های ریحان» از خانه‌بازی‌های تازه تاسیس رشت به شمار می‌رود که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی افتتاح شد. این خانه بازی در یک سالن ورزشی به مساحت ۲۵۰ متر مربع و ارتفاع سقف پنج متر قرار دارد.

خانه بازی گل‌های ریحان رشت؛ منبع عکس: تلگرام خانه بازی؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: تلگرام خانه بازی گل‌های ریحان؛ عکاس: ناشناس

در خانه بازی گل‌های ریحان برای سرگرمی کودکان، امکاناتی نظیر ترامپولین، استخر شن، پلی گراند، استخر توپ، سرسره، تکان‌دهنده، ایرهاکی، هند اسپید، انواع بازی‌های فکری و لگو دیواری در نظر گرفته شده است؛ همچنین کودکان با مشاغلی مانند آرایشگری، نجاری، تعمیرگاه، موسیقی، دندان‌پزشکی و آشپزی آشنا می‌شوند. 

در خانه بازی گل‌های ریحان کلاس‌های دوره‌ای آموزشی و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها به‌صورت دو زبانه است. از این دوره‌ها می‌توان از کلاس‌های نقاشی روی سفال، باله، ژیمناستیک، کاردستی و خلاقیت و همچنین کارگاه‌های مسی پلی (مادر و کودک) نام برد. کلاس‌های پکیج شامل خمیربازی، قصه‌گویی، سفالگری، شعرخوانی و نقاشی با رنگ انگشتی، مداد رنگی، پاستل، آب‌رنگ و گواش است و معمولا در شیفت صبح برگزار می‌شود.

کافی‌شاپ گل‌های ریحان با انواع قهوه، نوشیدنی‌های گرم و سرد و انواع خوراکی در فضای مناسبی از کودکان و پدر و مادرها پذیرایی می‌کند. این مجموعه یک بوفه خوراکی و نوشیدنی برای کودکان نیز دارد.

دهکده کودک

  • آدرس: جاده قزوین-رشت، ۳ کیلومتر قبل از رشت، بعد از آرامگاه باغ رضوان، نبش گلستان یک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۹۱۰۱۹۳ ۰۹۹۲
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۲؛ جمعه‌ از ساعت ۱۶ تا ۲۲
  • رده سنی: سه تا ۱۳ سال

«دهکده کودک» در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به‌عنوان اولین مجموعه آموزشی تفریحی کودکان در رشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هدف از افتتاح این مجموعه، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های ترافیکی، شهرنشینی، روابط اجتماعی، آموزش‌های تخصصی و استعدادیابی در سنین پایه است.

دهکده کودک رشت؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: eskanonline eskan

منبع عکس: google maps؛ عکاس: eskanonline eskan

دهکده کودک رشت مجموعه‌ای بزرگ است که شامل محوطه روباز و سالن سرپوشیده می‌شود. سالن سرپوشیده با مساحتی برابر ۷۰۰ متر مربع، ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفر را دارد. 

دهکده کودک با امکاناتی مانند پلی گراند، استخر بزرگ توپ، ترامپولین، پیست ماشین‌سواری دارای علائم راهنمایی و رانندگی، پمپ بنزین و پمپ گاز، تکان‌دهنده‌ها و سرسره بادی و همچنین وسایل برقی برای همراهان بزرگسال مانند ایرهاکی، هند اسپید، فوتبال‌دستی و میز پینگ‌پنگ محیط جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای کودکان و بزرگسالان فراهم کرده است.

کودکان در واحدهای مختلف با مشاغلی مانند بستنی‌فروشی، پیتزافروشی، سوپرمارکت، گل‌فروشی، میوه‌فروشی، آشپزی و تعمیرگاه آشنا می‌شوند و در فضای کاملا شاد، همراه با بازی و تفریح به کار در حرفه موردعلاقه خود می‌پردازند.

در دهکده کودک رشت کارگاه‌ آموزشی کاشت نهال، کارگاه نقاشی، اجرای نمایش و آموزش فرهنگ‌سازی حمل‌ونقل و ترافیک،‌ آب‌بازی در محوطه باز، مراسمات جشن نوروز، جشن چهارشنبه‌سوری، جشن شب یلدا، جشن الفبای مدارس، جشن تولد، کلاس‌های آموزشی دوره‌ای نقاشی و طراحی، رباتیک، نقاشی روی سنگ و مجسمه‌سازی با خمیر برگزار می‌شود. 

موزه تاریخ طبیعی

  • آدرس: میدان رسالت، ابتدای خیابان شهید چمران، اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۸۲۴۶۲۶ ۰۳
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت هشت تا ۱۴

«موزه تاریخ طبیعی رشت» به‌منظور شناسایی، طبقه‌بندی، نگهداری و نمایش نمونه‌های متنوع گیاهی و جانوری احداث شده است. این موزه با نمایش مجموعه‌ای از حیوانات تاکسیدرمی، پستانداران، خزندگان، پرندگان، حشرات و سنگواره‌ها، نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ زیست محیطی جامعه، شناخت ارتباط انسان با طبیعت و جذب گردشگر ایفا می‌کند. موزه تاریخ طبیعی از موزه‌های محبوب کودکان است.

موزه تاریخ طبیعی گیلان در رشت؛ منبع عکس: nimrokhgilan.ir؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: nimrokhgilan.ir؛ عکاس: ناشناس

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی گیلان در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در ساختمانی دو طبقه با زیربنای ۴۴۰ متر مربع در محل اداره حفاظت محیط زیست گیلان تاسیس شد. راه‌اندازی و تجهیز این موزه از سال ۱۳۸۳ بر عهده شرکت فنی هنری نگارستان است.

موزه تاریخ طبیعی گیلان شامل بخش‌های متنوعی است؛ بخش زیستگاه‌های بازسازی‌شده با بهره‌گیری از تکنیک دیوراما (Diorama)، ۶ صحنه از زیستگاه‌های حفاظت‌شده استان گیلان را نمایش می‌دهد. در بخش پرندگان، بیش از ۸۰ گونه از پرندگان شکاری، ماکیان‌سانان و پرندگان شاخه‌نشین و ۴۵ گونه از پرندگان آبزی در ویترین‌های متعدد به نمایش درآمده است.

موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی 

  • آدرس: محله استادسرا، خیابان طالقانی شرق به غرب، بین خیابان حق شناس و افتخار (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۲۴۶۳۶۲ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: هشت تا ۱۸ 

«موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی» در نزدیکی سبزه میدان رشت، در گذشته به «میرزا حسین خان کسمائی»، شاعر، روزنامه‌نگار و آزادی‌خواه معروف دوره مشروطیت و نهضت جنگل، تعلق داشت؛ این خانه در سال ۱۳۴۹ خورشیدی توسط وزارت فرهنگ و هنر خریداری شد و در سال ۱۳۵۰، بخشی از بنا به موزه تغییر کاربری یافت. این موزه تحت نظارت میراث فرهنگی کشور، مرمت و بازسازی شد و در سال ۱۳۶۷ در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی رشت؛ منبع عکس: vilayar.com؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: vilayar.com؛ عکاس: ناشناس

«موزه رشت» در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع در ساختمانی دو طبقه با زیربنایی در حدود ۵۶۰ متر مربع ساخته شده است و از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل می‌شود. این موزه معرف تاریخ و فرهنگ مردم بومی گیلان و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت است. 

موزه مردم‌شناسی در طبقه همکف قرار دارد و در آن غرفه‌های متعددی از مجسمه افراد محلی و صحنه‌های بازسازی‌شده از نوع پوشش، کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم گیلان به چشم می‌خورد. در این بخش، از لباس‌های سنتی گیلان گرفته تا صنایع دستی رشت به نمایش درآمده است. در این طبقه می‌توانید غرفه انواع وسایل دخانیات، وسایل حمام و وقف‌نامه‌ها و قراردادهای دوره قاجار را مشاهده کنید.

موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی رشت؛ منبع عکس: balad.ir؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: balad.ir؛ عکاس: ناشناس

طبقه زیرزمین موزه به بخش باستا‌ن‌شناسی اختصاص یافته است و در آن اشیا و آثار باستانی کشف‌شده از نقاط مختلف گیلان نگهداری می‌شود. از آثار این بخش می‌توان از کتیبه‌های تاریخی، سکه‌های باستانی، اشیای زینتی مانند گردنبند، سنجاق و دستبند، مهره‌های سنگی هزارساله و سفالینه‌هایی به‌صورت حیوانات نظیر گاو و قوچ و اشیای رزمی مانند خنجر و شمشیر نام برد. بیشتر این آثار از تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان کشف شده است. یک گورستان باستانی کوچک و مجموعه‌ای از سنگ قبرهای قدیمی پرنقش‌‌ونگار نیز در این موزه وجود دارد. 

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی

  • آدرس: محله استادسرا، تقاطع خیابان استاد سرا و خیابان پاداش ستوده (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۲۴۲۳۶۶ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: ۱۵ تا ۲۱

«خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی» از خانه‌های قدیمی استان گیلان است که می‌توان آن را جلوه‌گر معماری اصیل و بومی خطه شمال ایران دانست. «یونس استاد سرایی» که توسط پدرش به لقب میرزا کوچک شهرت یافت، از رهبران مبارز نهضت جنگل به شمار می‌رود. او در سال ۱۲۵۷ خورشیدی در این خانه به دنیا آمد و تا پیش از مرگ نیز در این خانه زندگی می‌کرد. 

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت؛ منبع عکس: yaldamedtour.com؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: yaldamedtour.com؛ عکاس: ناشناس

بنا به وصیت میرزا کوچک خان، این خانه پس از مرگ او توسط برادرش فروخته شد. پس از مدتی، مالک جدید تصمیم به تخریب خانه گرفت. شهرداری رشت در سال ۱۳۸۰ خورشیدی برای جلوگیری از تخریب خانه، آن را خریداری کرد و با حفظ ساختار سنتی بنا، مورد مرمت و بازسازی قرار داد. این خانه در سال ۱۳۸۱ خورشیدی به‌عنوان موزه بازگشایی شد. موزه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از جاهای دیدنی رشت است.

خانه موزه میرزا کوچک خان پلانی مستطیل‌شکل دارد و شامل ساختمانی دو طبقه است؛ هریک از طبقات، یک ایوان بزرگ و چهار اتاق دارد. این طبقات به‌وسیله دو ردیف پلکان چوبی در دو طرف خانه به یکدیگر متصل می‌شود. وسعت خانه در گذشته بیشتر بوده که پس از تغییر مالکیت و بازسازی، ۳۰۰ متر مربع از آن باقی مانده است. در بدو ورود به خانه، با حیاط کوچک و باصفایی روبه‌رو می‌شوید که گل‌کاری‌های زیبای باغچه و تندیس میرزا کوچک خان در آن، توجه شما را جلب می‌کند. 

در طبقه اول موزه میرزا کوچک خان جنگلی می‌توانید از وسایل شخصی میرزا کوچک خان مانند تفنگ‌ها، ادوات و لباس‌های جنگی بازدید کنید. همچنین کتاب‌هایی در رابطه با تاریخ گیلان، توضیحاتی در مورد قیام جنگل و مرگ میرزا کوچک خان و همچنین اسناد تاریخی، عکس‌ها، نامه‌ها و دستخط‌های مربوط به دوره قیام جنگل در این طبقه به چشم می‌خورد. در اتاق‌های طبقه دوم، ظروف و لوازم قدیمی و آثار اهدایی به موزه در معرض نمایش قرار دارد. تصاویر میرزا کوچک خان در جای‌جای دیوارهای خانه خودنمایی می‌کند.

موزه میراث روستایی گیلان

«موزه میراث روستایی گیلان» به‌عنوان یکی از نخستین اکو موزه‌های ایران، یکی از جاذبه‌های پارک جنگلی سراوان و جاهای دیدنی گیلان است که مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ، معماری، سبک زندگی، غذاهای محلی، پوشش و صنایع دستی روستاهای مختلف گیلان به شمار می‌رود.

موزه میراث روستایی گیلان در جنگل سراوان رشت؛ منبع عکس: اینستاگرام gilan_rural_heritage_museum؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام gilan_rural_heritage_museum؛ عکاس: ناشناس

موزه میراث روستایی گیلان در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در زمینی به‌وسعت ۲۶۳ هکتار بنا شد. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای از ۲۸ سازه مسکونی است که قدمت بناهای آن به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد. این سازه‌ها در نقاط مختلف گیلان شناسایی، مستندسازی، واچینی و در موزه میراث روستایی گیلان دوباره‌چینی شده است. در این بخش فضاهای روستایی مانند شالیزار، کاهدان و لانه مرغ وجود دارد.

موزه میراث روستایی گیلان به‌عنوان یک اکوموزه از ۹ حوزه تشکیل می‌شود که در هریک تعدادی خانه جای گرفته است. این حوزه‌ها شامل جلگه شرق، جلگه غرب، جلگه مرکز، کوهستان شرق، کوهستان غرب، کوهپایه شرق، کوهپایه غرب، ساحل شرق و ساحل غرب می‌شود.

در موزه میراث روستایی گیلان، علاوه بر بازدید از فضاهای روستایی می‌توانید غذاهای محلی گیلان را بچشید، با لباس‌های محلی عکاسی کنید و از بازارچه صنایع دستی سوغاتی بخرید. در این موزه برخی از بازی‌های بومی و نمایش‌های آیینی سنتی مانند عروس گوله، کشتی گیله مرد و... برگزار می‌شود.

پارک کودک، اردوگاه تفریحی، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی، محوطه بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، باغ‌‌های پرورش گیاهان و درختان بومی و دو مجموعه مهمانپذیر با الهام از معماری روستایی در موزه در نظر گرفته شده است.

کافه کتاب اردیبهشت

  • آدرس: بلوار گلسار، خیابان ۱۰۹، پلاک ۶ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۱۱۶۵۶۱ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۲:۳۰؛ جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۲۲:۳۰
  • صفحه اینستاگرام: ordibeheshtbook.rasht@

«کافه کتاب اردیبهشت» از کتاب‌فروشی‌های محبوب رشت است که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی افتتاح شد. این مجموعه در ساختمانی سه طبقه با زیربنای ۱,۰۰۰ متر مربع فعالیت دارد و با وجود بخش‌های مختلف فروش کتاب، نوشت‌افزار، گالری و کافه، فضایی دنج و دلنشین برای علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی فراهم کرده است. 

کافه کتاب اردیبهشت رشت؛ منبع عکس: اینستاگرام ordibeheshtbook.rasht؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام ordibeheshtbook.rasht؛ عکاس: ناشناس

طبقه همکف کتاب‌فروشی اردیبهشت به کتاب بزرگسالان و بخش گالری اختصاص دارد؛ در این طبقه علاوه‌ بر کتاب می‌توانید کالاهایی نظیر نگهدارنده کتاب، پارچه‌های کادویی (کاغذ کادو پارچه‌ای)، ساک پارچه‌ای، محصولات چوبی، باکس‌های فلزی، شمع و جاشمعی، آینه‌ و تابلوهای دکوراتیو، ظروف سفالی، ماگ سرامیکی، ظروف مسی، قاب عکس، مجسمه موزیکال و جاسوئیچی خریداری کنید. 

طبقه اول کتاب‌فروشی اردیبهشت را می‌توان از طبقات جذاب برای کودکان دانست؛ در این طبقه کتاب‌هایی در زمینه‌های رمان، خلاقیت، آموزشی، تربیتی، کتاب‌هایی در زمینه غلبه بر احساس ترس، خجالت، خشم و خشونت، کتاب‌های بازی با نور و رنگ، کتاب‌های سه‌بعدی، کتاب آموزشی اوریگامی، کتابچه‌های حمام، کتاب‌های پارچه‌ای و همچنین مجموعه کتاب‌های آموزنده برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود.

بخش اسباب‌بازی شامل عروسک‌های موزیکال، انواع فیگور و عروسک‌های دستی، بازی‌های فکری، بازی‌های بردگیم و بخش نوشت‌افزار با تمام لوازم مورد نیاز برای مدرسه، چراغ مطالعه و کوله‌پشتی نیز در طبقه اول کتاب‌فروشی اردیبهشت قرار دارد.

طبقه دوم و همچنین حیاط مجموعه در انتهای طبقه همکف، به کافه کتاب اردیبهشت اختصاص یافته است؛ در این کافه می‌توانید صبحانه‌های لذیذ،‌ انواع قهوه، نوشیدنی‌های سرد و گرم، چای، شیک، کیک، دسر، غذا و سالاد سفارش دهید. 

شهر کتاب رشت

  • آدرس: بلوار دیلمان، جنب کوچه وحدت (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۷۶۰۸۲۰ ۰۱۳ - ۳۳۷۶۰۸۳۰ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۴:۳۰ و ۱۶ تا ۲۲؛ جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۱۴:۳۰ و ۱۶ تا ۲۲
  • صفحه اینستاگرام: rashtbookcity@

«شهر کتاب» با بیش از ۸۰ شعبه فعال در تهران، رشت و شهرهای دیگر، از اواخر سال ۱۳۷۴ خورشیدی با افتتاح نمایشگاه و فروشگاه تخصصی فعالیت خود را آغاز کرد و در اردیبهشت سال ۱۳۷۵ به ثبت رسید.

شهر کتاب در اولین نمایشگاه با عرضه ۶,۰۰۰ عنوان کتاب داخلی و خارجی، با استقبال بسیاری از گروه‌های مختلف مردمی مواجه شد؛ استقبالی که با تغییر چهره‌ فروشگاه‌های کتاب در ایران همراه شد. شهر کتاب با ایجاد فضای آرام برای مطالعه و عرضه محصولات متنوع مانند نوشت‌افزار، موسیقی، بازی فکری و صنایع دستی، کتاب‌فروشی را با مراکز فروش سایر محصولات فرهنگی پیوند زد.

شهر کتاب رشت؛ منبع عکس: اینستاگرام rashtbookcity؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام rashtbookcity؛ عکاس: ناشناس

شهر کتاب رشت در سال ۱۳۸۸ خورشیدی در بلوار توحید رشت آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۷ به بلوار دیلمان انتقال یافت. این مجموعه شامل بخش‌های کتاب کودک و نوجوان، کتاب بزرگسال، نوشت افزار، بازی فکری، اسباب‌بازی، صنایع دستی و محصولات فرهنگی است.

شهر کتاب رشت، کتاب‌هایی از بهترین انتشارات با موضوعات مختلف در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی، رمان‌های تخیلی، کتب هشداردهنده جنسی و جسمی برای کودک، کتاب‌ شعر عروسکی، کتاب شعر فومی، کتاب‌ پازلی، کتب ادبیات نوجوان و همچنین مجموعه کتاب‌های آموزنده برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌کند.

از دیگر کتب موجود در شهر کتاب رشت می‌توان به کتاب‌هایی در زمینه علوم سیاسی، زندگینامه و تاریخ ادیان و اساطیر ایران و جهان، ادبیات کلاسیک، نقد ادبی، ادبیات ایران، ادبیات آلمان، ادبیات روسیه، ادبیات آمریکا، ادبیات انگلیس، رمان ایرانی، فلسفه غرب و جهان، فلسفه شرق و ایران، شعر معاصر، سینمای ایران و جهان، نمایش ایران و جهان، معماری و هنر ایران و جهان، کتب سرگرمی خانواده، بهداشتی، درمانی و آشپزی، رمان‌های فارسی و کتب زبان خارجی اشاره کرد.

بخش نوشت‌افزار با تنوع بالایی از لوازم مورد نیاز برای مدرسه در برندهای مختلف، انواع کیف و کوله‌پشتی، بازی‌های فکری و استراتژیک فردی و گروهی، انواع لوازم تخصصی مورد نیاز برای طراحی و نقاشی و کارهای هنری، اسباب‌بازی‌های دخترانه و پسرانه و پازل، از بخش‌های جذاب شهر کتاب رشت برای کودکان است.

کتاب‌فروشی جنگل جاودانه

  • آدرس: خیابان سعدی، جنب بازار روز (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۴-۳۳۲۶۵۱۱۰ ۰۱۳
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت هشت تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱؛ جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۷ تا ۲۱
  • وب‌سایت: jangal.com
  • صفحه اینستاگرام: jangalrasht@

«کتاب‌فروشی جنگل جاودانه رشت» به‌عنوان یکی از شعب انتشارات جنگل، در سال ۱۳۹۱ خورشیدی در ۴۰۰ متر مربع فضای فروشگاهی آغاز به کار کرد. این مجموعه از بخش‌های مختلف فروش کتاب‌ کودک و نوجوان، کتاب بزرگسال، نوشت‌افزار و بازی‌های فکری تشکیل می‌شود و فضایی آرام و مناسب برای مطالعه و بررسی کتب و استفاده از راهنمایی مشاوران مجرب به‌منظور انتخاب بهتر کتاب و محصولات فرهنگی فراهم کرده است.

کتاب‌فروشی جنگل جاودانه رشت؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Soroush Zda

منبع عکس: google maps؛ عکاس: Soroush Zda

کودکان و نوجوانان در کتاب‌فروشی جنگل جاودانه می‌توانند کتاب‌های متنوع و متناسب با رده سنی خود را در زمینه رمان، داستان‌ و شعرهای کودکانه، داستان‌های تخیلی و فانتزی از برترین ناشران، کتاب‌های پازلی دوزبانه، کتب کمک درسی برای تمام مقاطع تحصیلی، کتاب‌های آموزش زبان و همچنین مجموعه کتاب‌های آموزنده خریداری کنند. 

بخش نوشت‌افزار با وسایل مورد نیاز برای مهد کودک، مدرسه، لوازم نقاشی و طراحی از برترین برندهای ایرانی و خارجی، بازی‌های فکری تک‌نفره و گروهی و پازل از بخش‌های محبوب جنگل جاودانه برای کودکان است.  

در جنگل جاودانه رشت کتب مختلفی در زمینه‌های رمان‌های ایرانی و خارجی، تاریخ ایران و جهان، شعر و ادبیات، سینما، کتب مذهبی، مدیریت و بازاریابی، روان‌شناسی، فلسفه، حقوق (عمومی، خصوصی، بین‌الملل، فقه و حقوق اسلامی)، آموزش زبان انگلیسی در مقطع کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، رمان‌های زبان انگلیسی، آموزش زبان‌های فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و ترکی و کتب عمومی دانشگاهی برای بزرگسالان وجود دارد. 

حیاط خانه بازی ۱۰۴ رشت؛ منبع عکس: اینستاگرام playhouse_104؛ عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام playhouse_104؛ عکاس: ناشناس (خانه بازی ۱۰۴)

اگر تجربه بازدید از جاهای دیدنی رشت برای کودکان را دارید یا محل مناسب دیگری برای تفریح و سرگرمی کودکان در رشت می‌شناسید که در این مقاله ذکر نشده است، آن را با ما و همراهان کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس: اینستاگرام playhouse_104؛ عکاس: ناشناس (خانه بازی ۱۰۴)

پرسش‌های متداول

در رشت با کودکان کجا بریم؟

شهربازی رشت در باغ محتشم، شهر شادی، قصر بازی، پارک ملت، باغ محتشم یا پارک شهر، بوستان کشاورز، خانه بازی و شهر مشاغل کیدز ایریا، خانه بازی بادبادک، خانه بازی ۱۰۴، خانه بازی گل‌های ریحان، دهکده کودک، موزه تاریخ طبیعی، موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه میراث روستایی گیلان، کافه کتاب اردیبهشت، شهر کتاب رشت و کتاب‌فروشی جنگل جاودانه

بهترین خانه بازی رشت کجاست؟

خانه بازی و شهر مشاغل کیدز ایریا، خانه بازی بادبادک، خانه بازی ۱۰۴، خانه بازی گل‌های ریحان و دهکده کودک

مطالب مرتبط:

دیدگاه