هشدار به ایرانی‌های جویای شغل: کشور عمان «ویزای کار» ندارد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
هشدار به ایرانی‌های جویای شغل: کشور عمان «ویزای کار» ندارد

با توجه به عدم وجود «ویزای کار»‌ برای عمان، ایرانی‌های جویای کار باید مراقب سو‌استفاده برخی دلالان و شرکت‌ها در این حوزه باشند.

فعالان گردشگری حوزه ایران - عمان اعلام کردند که علی‌رغم اینکه عمان «ویزای کار» ندارد، دلالانی هستند که با همدستی برخی شرکت‌های حاضر در عمان ویزای ۳۵۰ ریالی را به جویندگان کار ۱۵۰۰ ریال عمان (معادل ۴۸ میلیون تومان) می‌فروشند. ابراهیم محفوظی، یکی از فعالان بازار عمان دراین‌باره گفته است:

هیچ‌کدام از این افراد با این ویزا نمی‌توانند هیچ جا شغلی پیدا کنند، آن‌ها در نهایت می‌توانند در عمان آزادانه بچرخند. فعالان زیادی شاهد ورود ایرانی‌ها بدون به‌همراه داشتن پول به خاک عمان بوده‌اند، اما وقتی کسی توان مالی ندارد چرا وارد می‌شود؟

به نظر می‌رسد سو‌استفاده از جویندگان ایرانی کار توسط برخی از دلالان ایرانی، باعث شلوغ شدن دادگاه‌های خلوت عمان شده و پیش از این نیز سفارت ایران در عمان هم نسبت به این موضوع هشدار داده بود. فعالان گردشگری درخواست کرده‌اند که مسئولان اجازه ندهند که بازار عمان هم دچار اتفاقاتی همچون بازار ترکیه، گرجستان، صربستان، ارمنستان و غیره شود، زیرا این اتفاقات باعث شد تا صربستان لغو ویزای ایرانی‌ها را پس بگیرد.

علاوه بر آنکه سرازیر شدن افراد بیکار و بی‌پول به عمان، گردشگری و فروش صنایع دستی ایران را تهدید می‌کند، حتی با ورود این قشر از ایرانی‌ها، دادگاه‌های عمان از پرونده شکایت ایرانی‌ها از ایرانی‌ها پر شده است. محفوظی معتقد است که گردشگران ایرانی برای ورود به عمان باید آنالیز شوند و ویزای فرودگاهی برای آن‌ها باید لغو شود. وقتی مسافران از طریق دفاتر گردشگری وارد عمان شوند، علاوه بر تعهد این دفاتر به حضور مسافر ایرانی در عمان، وقوع دزدی و دعوا بین ایرانی‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

محفوظی در ادامه افزود:

برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند در این کشور مثل امارات (دبی) ویزای کار می‌دهند، در عمان چیزی به نام «ویزای کار» وجود ندارد. در عمان تنها شرکت‌ها می‌توانند درخواست نیروی کار داشته باشند، بر اساس درخواست یک شرکت، نیروهای کار با ویژگی‌های مشخص استخدام می‌شوند. بنابراین ما چیزی به نام ویزای کار آزاد در عمان نداریم ولی متاسفانه مردم این آگاهی را ندارند و فکر می‌کنند اگر بیایند کار پیدا می‌کنند.

او همچنین توضیح داده است که یک سری از شرکت‌ها که مجوز استخدام نیروی انسانی اضافه دارند، متاسفانه با برخی دلال‌ها همکاری می‌کنند و ویزای کارمندهایشان را به افرادی که نمی‌شناسند می‌فروشند، اما هم مشکل برای فرد خریدار پیش می‌آید چون نمی‌تواند هیچ‌جا کار پیدا کند و هم اگر دولت عمان متوجه شود، شرکت را مجازات می‌کند چون فرد را استخدام نمی‌کند.

محفوظی در انتها اشاره کرد:

کسانی که از شهرهای جنوبی در تور دلالان شرکت‌های حاضر در عمان می‌افتند، با قانون آشنا نیستند و کمتر به سراغ اداره کار می‌روند تا مسیر این دلالی بسته شود. بهتر است ایران از تجربه اعزام نیروی کار به آلمان، کانادا و استرالیا استفاده کند. این کشورها از وزارت کار درخواست نیرو کردند و در نهایت وزارت کار با گزینش نیروها، آن‌ها را به کشورهای درخواست کننده فرستاد.

منبع عکس: گوگل مپ

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه