سقوط از درخت گردو عامل ۲۰ درصد معلولیت های ضایعه نخاعی کهگیلویه و بویراحمد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
سقوط از درخت گردو عامل ۲۰ درصد معلولیت های ضایعه نخاعی کهگیلویه و بویراحمد

۲۰ درصد معلولیت‌های ضایع نخاعی کهگیلویه و بویراحمد به علت سقوط از درخت گردو است.

به گفته‌ی مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد، ۲۰ درصد از معلولیت‌های ضایع نخایی در استان به علت سقوط از درخت گردو هنگام برداشت محصول رخ داده است.

  سید علیرضا موسوی امجد از روند کاهشی رشد معلولیت در این استان خبر داد. وی در ادامه گفت:

برای ۵۰۰۰ نفر زوج جوان در استان مشاوره ژنتیک انجام شده است. همچنین ۲۰۰۰ نفر ۱۵ تا ۲۰ سال که احتمال معلولیت در آنها می ‌فت غربالگری انجام شد. در سال ۹۵ با مرکز ژنتیک قراردادی با اعتبار ۱۸۰ میلیون تومان بستیم که براساس این قرارداد ۵۰۰۰ زوج را مورد غربالگری قرار دادیم.

مشاوره ژنتیک برای کاهش معلولیت‌ها در این استان برای تمام زوج‌های جوان که می‌خواهند اقدام به ازدواج کنند، با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک اجباری شده و حتما باید گواهی مشاوره ژنتیک داشته باشند.

موسوی امجد در ادامه گفت:

بهزیستی باید توانمندسازی کند اما متاسفانه برخی‌ها می خواهند این سازمان تنها کمک پولی داشته باشد. در صورتی که مردم و مسئولان همکاری و تعامل با بهزیستی داشته باشند، در سالهای آینده معلولیت از نوع شنوایی در استان نخواهیم داشت. بهزیستی به عنوان مطالبه گر و متولی سلامت اجتماعی است که باید از این منظر به بهزیستی نگاه شود.

به گفته‌ی وی، بسیاری از معلولیت ها در این استان ناشی از ضعف عملکرد سایر دستگاههاست که افراد از طریق عواملی از جمله استاندارد نبودن راه‌های ارتباطی، تولید محصولات غیراستاندارد و فرهنگ‌سازی نشدن برای استفاده از گاز و رعایت نکردن نکات ایمنی در واحدهای صنعتی معلول می‌شوند.

۳ درصد حق استخدام و بکارگیری معلولان از سوی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات مختلف در این استان رعایت نمی‌شود، در حالی که این مساله قانون است و همه دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.

موسوی اعلام کرد:

فضای شهر یاسوج برای معلولان مناسب‌سازی نشده است البته کارها و اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست و آقای شهردار باید در این باره پاسخ دهد. برخی ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و اماکن عمومی در این شهر مجهز به رمپ و آسانسور نیستند. از رسانه‌ها و مطبوعات انتظار داریم خدماتی که حق معلولان و جامعه هدف بهزیستی است را از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها مطالبه‌گری کنند.

وی در آخر گفت:

مصوباتی در نظام خدمات به معلولین و حمایت از این قشر در قانون تصویب شده، اما هنوز زیرساخت ها فراهم نشده است. چرا قانون اجرا نمی‌شود؟ برای ما مشخص نیست که چرا بهزیستی استان به جلسات شورای برنامه‌ریزی دعوت نمی‌شود و این خلاف قانون است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه