سفر ۳ روزه به اهواز

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
سفر ۳ روزه به اهواز

اگر نوروز امسال قصد سفر به اهواز را دارید و نمی‌توانید زمان زیادی به این سفر و تحقیق درباره اهواز و دیدنی‌هایش اختصاص دهید، در ادامه این مقاله با کجارو همراه باشید و برنامه پیشنهادی ما برای سفری ۳ روزه به اهواز را ببینید.

اگر می‌خواهید نوروز امسال تجربه‌ای متفاوت و کم‌وبیش ماجراجویانه داشته باشید، حتما سفر به دیار زیبای کارون را در برنامه خود قرار دهید. اما اگر از قبل قصد سفر کرده‌اید و بی‌صبرانه منتظر دیدن نمادها و جلوه‌های چشم‌نواز این‌ شهر  ـ از ساحل زیبای کارون، نخل‌های سرافراز خرما  تا لشکرآباد معروف و مردم خون‌گرم و مهمان‌نوازش ـ هستید در ادامه با کجارو همراه شوید و برنامه پیشنهادی ما برای سفری ۳ روزه به اهواز را مرور کنید. شاید خواندن این مقاله، اولین قدم برای آغاز تجربه‌ای نو، گرم و فراموش‌نشدنی باشد.

اقامت | روز اول | روز دوم | روز سوم

اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، باید از تهران تا اهواز چیزی حدود ۸۲۴ کیلومتر را طی کنید ـ این مسیر، اگر توقف طولانی نداشته باشید و ترافیک را در نظر نگیریم، بیش از ۹ ساعت زمان می‌برد.

 مسیر حرکت خود را می‌توانید از روی نقشه زیر انتخاب کنید. 

مسیرهای انتخابی تهران تا اهواز

و حالا وارد شهر اهواز شده‌اید و این شروع سفر ۳ روزه شما است؛ سفری که اگر با برنامه‌ریزی و آگاهی باشد قطعا یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود.

اقامت

اگر می‌خواهید در نزدیکی رود زیبای کارون اقامت کنید، هتل پارس انتخاب بسیار خوبی است

برای اقامت در شهر اهواز می‌توانید از میان چندین هتل و مهمانسرایی که در سطح شهر قرار دارند یکی را انتخاب کنید. کافی است در نوار جستجو صفحه اصلی وب‌سایت کجارو، به‌دنبال هتل مناسب بگردید. در این بخش آدرس، تصاویر و امکانات مربوط به هر هتل در اختیار شما قرار دارد.

اما، اگر تمایل دارید در طول سفر کوتاه خود در نزدیکی رود زیبای کارون اقامت داشته باشید، ما به شما هتل پارس را پیشنهاد می‌دهیم. هتل پارس در ۵ طبقه، در خیابان شهید عابدی و در مجاورت رود کارون و پل معروف شهر اهواز، پل سفید یا پل معلق، واقع شده است.  این هتل به مناطق دیدنی اهواز بسیار نزدیک است. حتی می‌توانید پیاده به‌سمت اماکن مهم اهواز بروید یا لب کارون قدم بزنید. این هتل ۴ ستاره است و دارای امکاناتی چون سالن بیلیارد، استخر، سالن کنفرانس و اجتماعات است.

روز اول

موقعیت مکان‌های پیشنهادی برای بازدید در روز اول

بازار کاوه

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از هتل: ۱۰ دقیقه پیاده روی
اینجا دقیقا همان حس و حالی را دارد که از اهواز انتظار دارید.

سفر خود را می‌توانید با گذر از کوچه پس کوچه‌های اطراف هتل آغاز کنید. در اینجا با گذر از خیابان‌ها و کوچه‌ها حس و حال کلی شهر و مردم طبقه متوسط آن را پیدا خواهید کرد. چند صد قدم که از هتل فاصله بگیرید و به‌سمت شرق بروید به میدان شهدا می‌رسید و از آنجا راه خود را به کوچه‌‌های بازار کاوه پیدا خواهید کرد و شاهد بازاری گرم، زنده، پرشور و پررنگ خواهید بود. اینجا دقیقا همان حس و حالی را دارد که از اهواز انتظار دارید. بازار کاوه قدمتش به دوره‌ی پهلوی برمی‌گردد و محلی مناسب برای تهیه سوغاتی است. در اینجا بیشتر از هر چیز بوی ماهی و میگو تازه جنوب، ادویه‌های تند و ترشیجات به مشامتان می‌خورد و شاهد مغازه‌های فروش انواع خرما، ارده و شیره، حلوا شکری و حلوا ارده خواهید بود. 

بازار امام

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت

چند قدمی از آنجا فاصله نگرفته‌اید که وارد بازار قدیمی و سرپوشیده امام خواهید شد. بازار امام یکی از دیدنی‌ترین بازارهایی است که تابه‌حال دیدید. اینجا جایی برای خرید، تماشای روزمرگی‌های مردم جنوب و البته پر از سوژه‌‌های ناب برای عکاسی است. با کمی پرس وجو می‌توانید مسیر مناسب برای رسیدن به بازار پاکستانی ها و از آنجا خیابان نادری را پیدا کنید.

خیابان نادری

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت

نادری هم از آن خیابان‌های قدیمی اهواز است که از هر دو طرف با ردیف‌هایی از مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوع، دست‌فروش‌هایی که سراسر پیاده‌رو خیابان را گرفته‌اند پوشیده شده است. نادری را شاید بتوان شلوغ‌ترین محل حضور طبقه متوسط اهواز و البته دانشجویان دانست ـ محلی مناسب برای خرید و لذت بردن از یک روز گرم و پرشور. ابتدای خیابان نادری، جایی که به پل نادری می‌رسد؛ می‌توانید یکی از معروف‌ترین اغذیه‌فروشی‌های اهواز را ببینید. یک مغازه کوچک که پیراشکی داغ روسی سرو می‌کند، پیراشکی‌هایی که در زمستان‌ها به‌همراه شیرکاکائو گرم بسیاری را وسوسه می‌کند. 

اکنون، بعد از چند ساعت پیاده‌روی، زمان بازگشت به هتل، صرف ناهار و کمی استراحت است. اگر از ابتدای نادری به‌سمت غرب بروید و خط ساحلی زیر پل نادری (پل چهارم) را به‌سمت شمال پیش بگیرید، به هتل محل اقامتتان خواهید رسید.

موزه هنرهای معاصر

  • متوسط زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از هتل: از راه بلوار ساحلی ۱۹ دقیقه پیاده‌روی 

موزه هنرهای معاصر اهواز

عصر روز اول را با یک بازدید فرهنگی شروع می‌کنیم. چند صد متر پایین‌تر از خیابان نادری موزه هنرهای معاصر اهواز واقع شده است که می‌توانید از تماشای آثار هنرمندان و معماری ساختمان موزه لذت ببرید.

بعد از یک بازدید هنری، یک فنجان قهوه و کیک می‌چسبد. شما می‌توانید یک ساعتی را در کافی شاپی که در همان نزدیکی است بنشینید و در آرامش تجربه‌ی امروز خود را مرور کنید.

قدم زدن در کنار کارون

پیشنهاد ما برای پایان دادن به روز اول این است که جایی دنج در کنار ساحل به تماشای کارون زیبا بنشینید و چند کلامی با دست‌فروش‌ها و خانواده‌های اهوازی که اغلب شب‌های خود را در آنجا به پایان می‌رسانند صحبت کنید و از آن‌ها درباره‌ی دیدنی‌های اهواز و سوغاتی‌هایی که می‌شود از آنجا تهیه کرد پرس‌وجو کنید. 

روز دوم

.

موقعیت مکان‌های پیشنهادی برای بازدید در روز دوم

بنای معین التجار

  • متوسط زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از هتل: از راه خیابان عابدی ۷ دقیقه پیاده‌روی

سرای معین التجار

ساخت این بنا که از یادگارهای بازمانده از شهر قدیم اهواز است به دوره قاجار ـ دوره پادشاهی ناصر الدین شاه  ـ باز می‌شود. این بنا در واقع کاروانسرایی در نزدیکی پل سفید است و در بافت قدیمی اهواز در خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی واقع شده است. سرای معین‌التجار به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از هتل تا این بنا راه چندانی نیست و کمی به‌سمت جنوب بروید به این سرای تاریخی خواهید رسید.

پل سفید

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از معین التجار: ۱۰ دقیقه پیاده‌روی

پل سفید

نمی‌شود به اهواز آمد و روی پل سفید قدم نگذاشت. این پل که در سال ۱۳۱۵ روی رودخانه کارون ساخته شده است، بی‌شک مهم‌ترین و آشناترین نماد شهر اهواز است و شاید عکس گرفتن از روی این پل یکی از زیباترین خاطرات شما از سفر به اهواز را رقم بزند. مسافتی که باید از سرای معین‌التجار تا پل سفید طی کنید چیزی حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی است. 

دانشکده سه‌گوش

  • متوسط زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از پل سفید: ۷ دقیقه پیاده‌روی

سه‌گوش

این بنا از معماری با شكوه دوره ساسانی همراه با آجركاری‌ها و كاشی‌كاری‌های دوره اسلامی و با طراحی معماران آلمانی بهره برده و در زمره آثار میراث فرهنگی كشور قرار دارد. این بنای دیدنی در مجاورت حاشیه‌ی غربی رود کارون و در فاصله اندکی از میدان ساعت قرار گرفته است. 

میدان راه‌آهن

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از دانشکده: ۸ دقیقه پیاده‌روی

میدان راه آهن اهواز

پس از بازدید از دانشکده، از فلکه ساعت چند صد قدم که به‌سمت غرب حرکت کنید به پارک هجرت خواهید رسید. این پارک همچون فلکه‌ای بزرگ در میدانی وسیع با مغازه‌‌‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مختلف احاطه شده است. اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن آش و حلیم به سبک جنوبی‌ها است. در اینجا شاهد یکی از ساختمان‌های قدیمی و پرخاطره شهر اهواز یعنی ساختمان راه‌آهن خواهید بود. 

کلیسای سورت مسروپ

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از راه‌آهن: ۱۳ دقیقه پیاده‌روی

کلیسا سورت مسروپ

عصر روز دوم را می‌توانید برای بازدید از کلیسای سورت مسروپ راهی شوید و با گذر از خیابان ۲۴ متری که در چند قدمی غرب هتل قرار دارد، راه خود را به‌سمت این کلیسا پیدا کنید. سورت مسروپ را در سال ۱۳۴۷ ساخته‌اند. 

حرم علی‌ ابن مهزیار

  • متوسط زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از کلیسا: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

حرم علی ای مهزیار

ساعت ۷ شاید مناسب‌ترین زمان برای زیارت مرقد علی بن مهزیار باشد. علی بن مهزیار اهوازی در قرن سوم هجری قمری، از فقها و دانشمندان معروف شیعه و از اصحاب امامان بوده است. در سال ۲۰۱ هجری قمری، در محل اقامت امام رضا (ع) در شهر اهواز مسجدی بنا می‌شود. پس از مرگ علی بن مهزیار، این مسجد محل دفن ایشان می‌شود. امروزه این مکان زیارتگاه مذهبی و مزار یکی از بزرگ‌ترین مردان این دیار است.

پل سیاه

  • متوسط زمان بازدید: ۱۰ دقیقه
  • فاصله از حرم: ۷ دقیقه با خودرو

پل سیاه

پل سیاه که به ثبت ملی رسیده است در سال ۱۳۰۸ با احداث راه‌آهن سراسری ایران ساخته می‌شود. این پل، بعدها، به خاطر رنگ بدنه و پایه‌هایش به پل سیاه شهرت پیدا می‌کند. از نکته‌های جالب درباره این پل آن است که تقریبا در محل احداث پل تاریخی اهواز که به زمان ساسانی برمی‌گردد و به پل شادووان معروف بود، روی رودخانه کارون ساخته شد.

طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از پل: ۸ دقیقه پیاده‌روی

آبشار رنگین کمان اهواز

شاید دیدن طولانی‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاورمیانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر شما به اهواز باشد. این آبشار که چند سالی است روی هفتمین پل اهواز احداث شده ارزش دیدن دارد. اهوازی‌ها پل هفتم را اغلب برای تفریح و گردش انتخاب می‌کنند؛ فواره‌های آب که از اطراف پل به داخل رودخانه پرتاب می‌شوند و نورپردازی بی‌نظیری که با آن همراه می‌شود، واقعا تماشایی است.

روز سوم

موقعیت مکان‌های پیشنهادی برای بازدید در روز سوم

پل طبیعت کیانپارس

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از هتل: ۸ دقیقه با خودرو

پل طبیعت

صبح سومین و آخرین روز خود در اهواز را می‌توانید با قدم زدن روی پل طبیعت کیانپارس شروع کنید. این پل دو پارک مهم شهر اهواز را به هم وصل می‌کند. برای رسیدن به این پل باید سوار یکی از تاکسی‌هایی شوید که در پایانه میدان شهدا و در نزدیکی هتل محل اقامتتان قرار دارند. 

محله نیوساید

  • متوسط زمان بازدید: ۴۰ ساعت
  • فاصله از هتل: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

اگر از قدم زدن روی پل لذت بردید، حالا وقت آن رسیده که به یکی از محله‌های قدیمی اما متفاوت شهر سر بزنید. اگر در سمت شرق رودخانه و پارک لاله از پل خارج شوید، تنها چند صد متر جلوتر وارد محله‌ای به نام نیوساید خواهید شد. نیوساید را که بخشی از ادارات و خانه‌های سازمانی شرکت نفت تشکیل می‌دهد، سال‌ها پیش، شبیه یکی از محله‌های لندن ساخته‌اند. نیوساید محله‌ای آرام، خلوت و زیبا با خانه‌های بزرگ ویلایی محصور با شمشاد است.

کیانپارس

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از هتل: ۱۱ دقیقه با خودرو

ساعت ۶ را برای بازدید از کیانپارس انتخاب کردیم تا بتوانید هم در روشنایی روز و هم در تاریکی شب در خیابان‌های این محله قدم بزنید و لذت ببرید. کیانپارس که از معروف‌ترین محلات اهواز است در حاشیه‌ی غربی کارون قرار گرفته و این سال‌ها به یکی از مهم‌ترین محله‌‌های اعیان‌نشین اهواز تبدیل شده است. در اینجا می‌توانید شیک‌ترین فروشگاه‌های برند، رستوران‌ها و کافه‌های زیبای بسیاری را ببیند. این محله به‌دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌ی رود کارون محلی مناسب برای احداث پارک ساحلی زیبایی شده که در تعطیلات و به‌خصوص نوروز بسیار شلوغ است و همیشه مورد توجه ویژه مسافران و اهوازی‌ها قرار دارد. از کوچه‌های شرقی کیانپارس که به‌سمت شرق بروید به پارک ساحلی خواهید رسید.

لشکرآباد

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از هتل: از راه جاده ساحلی ۱۲ دقیقه با خودرو

مگر می‌شود اهواز آمد و فلافل، پاکوره و سمبوسه اهوازی را امتحان نکرد. اگر عاشق فلافل هستید، پس شک نکنید که عاشق لشکرآباد هم خواهید شد. این محله که روبه‌روی دانشگاه شهید چمران قرار دارد، بیانگر بافت سنتی و عرب‌نشین اهواز است و به خاطر وجود فلافل فروشی‌های بسیار که همگی در یک راسته قرار دارند به بازار فلافل معروف شده است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه