راهنمای سفر به هرمزگان

استان پردرآمد هرمزگان با مساحتی حدود ۶۸ هزار مترمربع و با وجود شهرستان‌ها، شهرها و روستاهای زیبا، از جمله مرکز آن شهر بندر عباس و البته وجود جزایر متعدد که از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به جزایر کیش و قشم اشاره کرد، نوروز هر سال یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مردم است.

درباره استان هرمزگان بیشتر بخوانید:

معرفی استان هرمزگان

جغرافیای استان هرمزگان

تاریخچه استان هرمزگان

آب و هوای استان هرمزگان

اقوام استان هرمزگان

لباس محلی استان هرمزگان

جاهای دیدنی استان هرمزگان

سوغات استان هرمزگان

غذاهای محلی استان هرمزگان

معرفی استان هرمزگان

استان هرمزگان با مرکزیت شهر بندرعباس در جنوب ایران قرار دارد که در سال ۱۳۵۵ به این نام خوانده شده است. ابوموسی، بستک، بندرعباس، بندر لنگه، جاسک، حاجی‌آباد، رودان، قشم، پارسیان، میناب و خمیر از شهرستان‌های این استان هستند. کشاورزی، ماهی‌گیری، تجارت، حمل‌و‌نقل دریایی و شیلات فعالیت عمده مردمان این استان است. جزایر کیش و قشم از مناطق آزاد تجاری ایران در استان به شمار می‌آیند و برای این استان سود بسیاری دارند. همچنین معادن نفت، گاز، کرومیت، خاک‌سرخ و… در این استان یافت می‌شود. از آنجا که این استان کاملا در مقابل تنگه هرمز واقع شده و این تنگه برای ایران ارزش حیاتی دارد، واژه هرمزگان برای این استان انتخاب شده است.

هرمزگان

جغرافیای استان هرمزگان

همسایگان استان هرمزگان از شمال و شمال شرقی استان کرمان، از غرب و شمال غربی استان‌های فارس و بوشهر از شرق سیستان و بلوچستان و از جنوب خلیج فارس و دریای عمان هستند. از لحاظ جغرافیایی هرمزگان از دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای و ساحلی تشکیل یافته است. این استان از مناطق کوهستانی محسوب می‌شود، چراکه بیش از ۷۰ درصد مساحت این استان را کوه‌ها و ارتفاعات کوتاه و بلند و نیز دشت‌ها و دره‌های مرتفع در بر می‌گیرد.

کوه‌های این منطقه که ادامه رشته کوه‌های زاگرس هستند، با جهت شمال شرقی به جنوب شرقی تا داخل آب‌های خلیج فارس امتداد یافته و به‌تدریج از ارتفاع آن‌ها کم می‌شود. به‌طور کلی ادامه این رشته کوه‌ها با کاهش ارتفاع، به تپه‌های ماهوری آهکی، گچی و شنی ختم شده و به زمین‌های پست ساحلی خلیج فارس و دریای عمان متصل می‌شود. کوه گنو با ارتفاع ۲,۳۴۷ متر در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر بندرعباس در جلگه ایسین، کوه فارغان با ارتفاع ۳,۲۶۸ متر و کوه شب با ارتفاع ۲,۸۶۱ متر از بلندترین کوه‌های استان هستند.

بندرعباس

برخلاف بخش کوهستانی استان، حاشیه باریک ساحلی که جلگه‌ای پست و کم ارتفاع است، مساحت کمی از هرمزگان را در بر می‌گیرد. این ناحیه پست ساحلی، در اطراف تنگه هرمز از مساحت بیشتری برخوردار است.

تاریخچه استان هرمزگان

هرمزگان از قدمت چند هزار ساله برخوردار است و بنادر و جزایر هرمزگان در دوره‌های گوناگون پیش از اسلام اهمیت و جایگاه مخصوصی داشته‌‌اند. دریای عمان و خلیج فارس امروزی که در همسایگی استان هرمزگان قرار دارد، از کهن‌ترین دریاهای جهان است. مردمانی که در پیرامون این دریاها زندگی می‌کردند، از جمله مردم باستان هرمزگان، نخستین انسان‌هایی بوده‌اند که فن دریانوردی را یاد گرفته و کشتی‌رانی کرده‌اند.

خلیج فارس و جزیره‌های استان هرمزگان به‌ویژه جزیره‌های قشم، کیش، لارک، لنگه و جاسک از هزاره سوم پیش از میلاد صدها سال توسط ایلامیان حکمرانی می‌شده و به‌عنوان راه ارتباطی برای بازرگانی با هند باختری و دره نیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین این استان در دوره ساسانی جزو مراکز مهم داد و ستد و پیوند بازرگانی بود. در اثر کاوش‌هایی که در اسکله‌سازی «سورو» انجام گرفته، چند سکه نقره از این دوران به دست آمده و این مطلب را تایید می‌کند.

آب و هوای استان هرمزگان

استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن از آب و هوای نیمه‌بیابانی و بیابانی تاثیر می‌پذیرد. هوای نوار ساحلی در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن به بیش از ۵۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. زمستان‌های استان نیز ملایم و کوتاه است. توده‌های مختلف هوای شمالی، غربی و جنوبی تعادل آب و هوای استان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 این استان به‌طور كلی خشک بوده و بارش باران کم است و بارندگی در آن اغلب به‌صورت رگبار و سیلاب در ماه‌های زمستان انجام می‌شود.

در سردترین شب‌های سال دمای هوای استان به‌ندرت به صفر درجه می‌رسد و در روزهای زمستانی دمای آن پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌‌گراد نمی‌شود.

قشم

اقوام استان هرمزگان

لهجه‌های گوناگون گویش بندری (از وارثین پارسی میانه و باستانی) است که از زیرشاخه‌های زبان فارسی محسوب می‌شود، زبان مردم هرمزگان را تشکیل می‌دهد. عرب زبانان محلی مستقر در ایران از دیگر نقاط کشور به بعضی از بنادر و جزایر هرمزگان مهاجرت کرده‌اند، میناب، بندرلنگه، جزیره لاوان و جزیره کیش از جمله این مناطق هستند.

لرها، لاری‌ها، بلوچ‌ها و مکرانی‌ها از دیگر اقوامی هستند که در این استان سکونت دارند. اقوام لر در سواحل شمالی خلیج فارس، از جمله استان هرمزگان به‌طور پراکنده زندگی می‌کنند و با لهجه لری که گونه ای از زبان پهلوی پیشین است، صحبت می‌کنند.

اقوام لاری، در شهرستان لار استان فارس، بندرها و جزیره‌های ایرانی خلیج فارس، از جمله هرمزگان و سرزمین‌های جنوبی خلیج فارس زندگی می‌کنند و به زبان فارسی دری سخن می‌گویند. بندرلنگه، بندرخمیر، بستک و کهورستان از جمله این مناطق هستند.

مردم هرمزگان

اقوام بلوچ، در سواحل دریای عمان، خلیج فارس، جزیره‌ها و بندرهای خلیج، از جمله استان هرمزگان زندگی می‌کنند. البته مردم بندرعباس و برخی از نواحی استان هرمزگان، آمیخته‌ای از فارس، بلوچ، عرب و سیاه‌پوست هستند که بندری یا عباسی نامیده می‌شوند. میناب و جاسک از دیگر شهرهایی هستند که قوم بلوچ در آن ساکنند.

مکرانی‌ها یا مکی‌ها، که بیشتر در ناحیه مکران استان سیستان و بلوچستان و کرانه‌های خلیج فارس، از جمله استان هرمزگان، به‌ویژه ناحیه جاسک زندگی می‌کنند و آمیخته‌ای از نژاد هندو، آسوری، افغان و سیاه‌پوست هستند. ایرانیان آفریقایی‌تبار نیز در این استان مانند شهر میناب سکونت دارند.

لباس محلی استان هرمزگان

لباس های محلی ایران همیشه جذابیت‌های خاص خود را دارند که هرمزگان از آن مستثنا نیست. پیراهن زنان هرمزگانی گاهی بلند بوده و تا مچ پا می‌رسد و گاهی تا زیر زانو می‌رسد که در مناطق مختلف فرق دارد. نوع پارچه و رنگ لباس یکی از مهم‌ترین موضوعات در در پوشاک بانوان هرمزگانی است، چراکه به‌علت گرمای هوا معمولا سبک و نازک است. همچنین از رنگ‌هایی مانند آبی، بنفش، صورتی و سبز بیشتر استفاده می‌شود. کندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراخ، کلوش، عجمی، چینی، گشاد عربی و ساده شلالی از انواع پیراهن‌های زنان هرمزگانی است. چادر، شلوار بندری، برقع، پیراهن کمر چین و اورنی (نوعی روسری) پوشاک محلی زنان هرمزگان را تشکیل می‌دهد.

جاهای دیدنی استان هرمزگان

تعداد زیاد جاهای دیدنی استان هرمزگان، به‌خصوص در جزایر دیدنی آن، گرما را تا حدودی به دست فراموشی می‌سپارد.

ما در این راهنمای سفر به چهار مکان پربازدیدتر این استان می‌پردازیم. مرکز آن بندر عباس و جزایر کیش و قشم و بندرلنگه که زیبایی بی‌نظیر آن‌ها در خلیج فارس چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

بندر عباس

شهر بندر عباس که در گذشته آن را با نام بندر گمبرون می‌خواندند، یکی از شهرهای بزرگ ایران و یکی از مراکز مهم فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کشور است. 

اقامت در بندر عباس | جاهای دیدنی بندر عباس

اقامت در بندر عباس

از ارزان‌ترین هتل‌های بندر عباس می‌توان به هتل‌های امین، گوهرشاد و هتل فروغ بندر اشاره کرد و گران‌ترین هتل هم در حال حاضر هتل بین‌المللی خلیج فارس است. البته تمامی این قیمت‌ها بدون اعمال هیچ‌گونه تخفیف عنوان شده‌اند و ممکن است تغییر کنند. شما از طریق رزرو از سایت‌های مختلف می‌توانید تخفیف‌های آن‌ها را در همان تاریخ سفر خود مشاهده کنید.

هتل‌های نزدیک به بازار مرکزی (سیتی سنتر) پرطرفدار بندر عباس  و معبد هندوها: هتل آپارتمان آتیلار ۲ و هتل آتیلار

هتل‌های نزدیک به حمام گله داری: هتل امین

هتل‌های نزدیک به امامزاده سید مظفر (ع): هتل هرمز، هتل آتیلار

حتما برای ایام نوروز از قبل قیمت هتل‌ها یا مهمانسرایی را که با توجه به بودجه، تعداد نفرات و انتظارتان به آن نیاز دارید را بررسی و رزرو کنید.

جاهای دیدنی بندر عباس

این شهر جنوبی کشورمان دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی فراوانی است که در ادامه تعدادی را به اختصار به شما معرفی می‌کنیم. البته گذشته از سواحل زیبای خلیج فارس که بدون شک یکی از مقاصد تمامی مسافران این شهر جنوبی خواهد بود.

حمام تاریخی گله‌داری (حمام شاه عباس)

حمام گله داری بندر عباس

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: حمیدرضا بیابانی مقدم)

حمام گله‌داری  تنها حمام قدیمی شهر بندر عباس است که ساخت آن به اواخر قرن سیزده هجری قمری و دوران قاجاریه بازمی‌گردد و امروز به‌عنوان موزه‌ مردم شناسی بندر عباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معبد هندوها

معبد هندوها

یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر معبد هندوها است که در خیابان امام خمینی، روبه‌روی بازار روز واقع شده است. این معبد برای هندوهای ساکن بندر عباس در بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هجری شمسی ساخته شده و از نقاط مهم ارتباط فرهنگی بین ایران و هند است.

امامزاده سید مظفر (ع)

امامزاده سید مظفر

امامزاده سید مظفر (ع) یکی از مناطق دینی در بندر عباس است. اهل سنت معتقدند سید مظفر از سادات اهل سنت است و شیعیان بر این باورند که این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

موزه بزرگ خلیج فارس بندر عباس

موزه بزرگ خلیج فارس بندرعباس

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: حسن بردال)

موزه‌ای بزرگ در ساختمانی سه طبقه با زیربنای ۲۴۰۰ مترمربع و در سه بخش مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و نمایشگاه برگرفته از معماری سنتی هرمزگان.

مراکز خرید بندر عباس

سیتی سنتر بندرعباس

برای طرفداران خرید بازار مرکزی (سیتی سنتر) با ۵۰۰ غرفه یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و خدماتی بندر عباس را معرفی می‌کنیم. این بازار در چهار راه برق، بلوار ساحلی بندر عباس قرار دارد. از دیگر مراکز بزرگ خرید هم می‌توان به بازار زیتون، ستاره‌‌ جنوب و بازار ستاره شهر اشاره کرد. برای آن دسته از مسافرانی که به‌دنبال فرآورده‌های دریایی مانند ماهی‌های تازه‌ جنوب و میگو هستند بازار ماهی (بازار ماهی‌فروشان) در بلوار صیادان را پیشنهاد می‌کنیم. 

پارک ساحلی سورو

پارکی ساحلی سورو پارکی است با امکاناتی تفریحی  نظیر جت اسکی، قایق‌سواری و حتی موتورسواری در ساحل. 

کیش

ساحل کیش

یکی از جزایر زیبا و توریستی در کشور جزیره‌ کیش است، البته با نظم و قوانین خاص که شاید در کمتر جایی در ایران آن‌ها را ببینید؛ به‌عنوان مثال سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است. در ایام نوروز با توجه به آب‌وهوای مطلوبی که دارد بسیار شلوغ و البته کمی گران‌تر از روزهای گرم این جزیره است. برای حمل‌ونقل توصیه می‌شود از مینی‌بوس‌هایی که در سطح شهر وجود دارد استفاده کنید چون بسیار به‌صرفه‌تر از تاکسی هستند.

شما در هر زمانی از سال می‌توانید انواع تور کیش را در کجارو ببینید و با مقایسه قیمت‌ها و خدمات، بهترین تور کیش را برای سفر به این جزیره زیبا اتخاب کنید.

اقامت در کیش | جاهای دیدنی کیش

اقامت در کیش

هتل داریوش کیش

بسیاری از هتل های استان هرمزگان در جزیره کیش قرار گرفته‌اند، از یک ستاره گرفته تا پنج ستاره. اما چون این هتل‌ها در ایام شلوغ جواب‌گوی تعداد کثیر مسافران نیست، سوئیت‌های خصوصی و اجاره‌ای نیز با هماهنگی مسئولان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. حتی در ایام نوروز محل‌هایی را برای چادر زدن مسافران در نظر می‌گیرند. البته  مسافرانی که اسکان در چادر را انتخاب می‌کنند، باید به فکر شرایط جوی این جزیره نیز باشند. از هتل‌های ارزان‌قیمت و یک ستاره‌ کیش می‌توان به هتل دیدار، هتل ایران کیش، هتل کوثر و هتل قاصدک کیش اشاره کرد و از گران‌ترین هتل‌های موجود هم هتل‌های پنج ستاره‌ای مانند هتل داریوش، هتل مارینا پارک کیش و هتل شایان را می‌توان نام برد. 

به‌علاوه از تورهای معتبر زیادی که برای سفر به این جزیره وجود دارد نیز می‌توانید استفاده کنید که معمولا در تمامی قیمت‌ها موجود هستند. البته در برخی ایام خوش آب‌وهوا مانند نوروز قیمت‌ها گران‌تر است. توصیه می‌شود در این ایام شلوغ برای اینکه از محل اسکان خود مطمئن باشید، از طریق تورهای این جزیره سفر خود را برنامه‌ریزی کنید که معمولا هر تور هم تخفیف‌های ویژه‌ خود را برای رزرو هتل‌ها دارد. مراکز تجاری کیش که حجم بسیاری از فعالیت‌های مسافران را به خود اختصاص می‌دهد نیز از جمله جاذبه‌‌هایی است که نام بردنش در این راهنما  خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی کیش

 مراکز خرید کیش 

بسیاری از مسافران به غیر از لذت بردن از انواع تفریحات آبی و غیرآبی در این جزیره‌ زیبا و بازدید از نقاط تاریخی و دیدنی آن، بخشی از سفر خود را به گشت و گذار در مراکز خرید کیش. 

سارینا

از بازارهای کیش می‌توان به سیتی سنتر بزرگ آن، بازار سارینا ۱ ، مرکز تجاری کیش، بازار پردیس ۱ و ۲ و بازار مرجان که نزدیک به پارک دلفین‌ها است، اشاره کرد. 

شهر زیرزمینی کاریز

شهرزیرزمینی کاریز

قنات یا کاریز کیش یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این جزیره است که قدمتی در حدود ۲۵۰۰ سال دارد. این قنات امروزه تغییر کاربری داده و به یک شهر زیرزمینی ده هزار مترمربعی در عمق ۱۶ متری زمین تبدیل شده و با صدف‌ها و مرجان‌هایی با قدمت زیاد پوشیده شده است.

کشتی یونانی‌

کشتی یونانی

یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش کشتی عظیم‌الجثه‌ای است که در سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به گل نشست.

پارک دلفین‌ها

پارک دلفین ها

پارک دلفین‌ها یا دلفیناریوم کیش که با سرمایه حسین ثابت، مالک هتل داریوش کیش ساخته شده است، یک مجموعه‌ عظیم تفریحی و توریستی است که شامل امکاناتی مانند فضای سبز، استخر دلفین‌ها، باغ پرندگان، سفره خانه‌ سنتی و سالن آمفی تئاتر است.

تفریحات و ورزش‌های آبی 

تفریحات آبی کیش

عکس از جاباما (عکاس: نامشخص)

 در جزیره‌ کیش انواع تفریحات و ورزش‌های آبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. تفریحاتی که البته تا حدودی گران هستند؛ مانند جت اسکی، گشت در آب دریا با انواع قایق، غواصی، اسکی روی آب، کشتی‌های تفریحی و کشتی‌های تفریحی آکواریوم. از تفریحات غیرآبی محبوب هم می‌توان به بانجی جامپینگ (برای دوستداران هیجان)، کارتینگ، پینت‌بال و اسب‌سواری اشاره کرد. به‌طور کل این جزیره مملو از تفریحات مختلف برای سلیقه‌های گوناگون است.

قشم

یکی از مقاصد پرطرفدار برای خرید و تفریح در جزایر جنوب کشور جزیره‌ قشم است. شما می‌توانید از بندر عباس با قایق مسافربری یا پرواز خود را به این جزیره برسانید. البته مانند جزیره‌ کیش این جزیره هم دارای تورهایی است که می‌توانید برای سهولت سفر، با در نظر گرفتن بودجه‌ خود، آن‌ها را انتخاب کنید. برای این منظور کجارو به شما کمک می‌کند انواع تور قشم آژانس‌های مسافرتی مختلف را با قیمت‌ها و خدمات گوناگون مورد مقایسه قرار دهید تا بهترین تور را انتخاب کنید. 

اقامت در قشم | جاهای دیدنی قشم

اقامت در قشم

این جزیره‌ پربازدید هم دارای هتل‌های زیادی است که در قیمت‌های مختلف آماده‌ سرویس‌دهی به هموطنان عزیز هستند. اگر مسافرتی چند نفره دارید به احتمال زیاد انتخاب سوئیت به‌جای اتاق‌های هتل‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

هتل‌های نزدیک به جنگل دریایی حرا: هتل پرشین گلف، هتل مارینا شماره ۱ و مجتمع اقامتی ساحل طلایی

هتل‌های نزدیک به قلعه‌ پرتغالی‌های قشم: هتل آسمان، هتل آپارتمان پلاس، هتل دریا

هتل‌های نزدیک به بازار قدیمی قشم: هتل آپارتمان گلستان، هتل آسمان و هتل آپادانا

جاهای دیدنی قشم

جنگل دریایی  حرا

جنگل حرا

درختان حرا (مانگرو) گونه‌ای از درختان در اندازه‌های ۳ تا ۶ متر و با شاخ و برگ سبز روشن هستند. این درختان برای رشد به آب شیرین نیازی ندارند و با خاصیتی که دارند نمک آب شور را دفع و آب شیرین را دریافت می‌کنند. این جنگل دریایی در تنگه‌ خوران، در شما ل غربی جزیره‌ قشم قرار دارد.

قلعه پرتغالی‌های قشم

قلعه پرتغالی‌های قشم

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Farhoudk)

در انتهای شمال شرقی قشم قلعه‌ای قدیمی و مخروبه قرار دارد که در سال ۱۶۲۱ میلادی به دستور پادشاه اسپانیا برای کنترل ترافیک دریایی منطقه‌ هرمز و خلیج فارس در قشم ساخته شد.

غار نمکی 

در جزیره قشم یک کوه نمکی وجود دارد یکی از عجایب هفت‌گانه خلیج فارس به‌حساب می‌آید. این کوه نمکی که نتیجه فعالیت‌های طبیعی بوده است اکنون چندین غار را در زیر خود به‌ آغوش کشیده که بزرگ‌ترین آن‌ها حدود ۶/۴ کیلومتر طول دارد.

غار نمکی

کوه نمکی در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم واقع شده و در بخش جنوب باختری این جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی آن قرار دارد. این کوه گنبدی شکل ارتفاعی در حدود ۲۳۷ متر دارد که بلند‌ترین بخش این جزیره به‌حساب می‌آید. در گنبد نمکی قشم پدیده‌های انحلالی سطحی و عمقی زیادی وجود دارند. گفتنی است که طولانی‌ترین غار این مجموعه با نام غار نمکدان ۳ مشهور است و با طول ۶۴۰۰ متری‌اش توانسته طولانی‌ترین غار نمکی جهان باشد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، سن نمک‌های این غار به‌دوره پیش از کامبرین مربوط می‌شود و با این اوصاف بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند.

مراکز خرید قشم

درگهان

 بسیاری از افراد برای خرید کردن به این جزیره سفر می‌کنند؛ از خرید پوشاک تا لوازم منزل. از مراکز خرید قشم می‌توان به بازارهای قدیم قشم، بازار ستاره، بازار پردیس، بازار خلیج فارس و بازار نخل زرین اشاره کرد. البته خیلی از افراد «شهر درگهان» را که در فاصله‌ کمی از قشم قرار دارد و با تاکسی به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت، برای خرید ترجیح می‌دهند.

از دیگر جزایر کمتر دیده‌شده‌ هرمزگان می‌توان به هندورابی، ابوموسی، جزیره هنگام در جنوب قشم و جزیره هرمز اشاره کرد. از بنادر هم  به بندر لنگه  که در فاصله‌ کمی از بندر عباس قرار دارد، اشاره می‌کنیم. تمامی جاذبه‌ها و تفریحات نام برده شده تنها بخشی از آنچه در استان هرمزگان وجود دارد، است و به‌طور حتم مناطق زیبای دیگری نیز وجود خواهد داشت که با سفر به این استان، امکان بازدید از آن‌ها را پیدا خواهید کرد. 

جزیره هرمز

جزیره هرمز

بندر لنگه

بندر لنگه یکی از شهرهای استان هرمزگان است. این شهر مرکز شهرستان بندر لنگه و یکی از بنادر مهم جنوب کشور است.

محدوده شهرستان بندرلنگه: حدودا از شرق به شهر کنگ، از غرب به روستای شناس و مغویه، از جنوب به خلیج فارس و از شمال به صحرای مهرکان محدود می‌شود.

فاصله بندر لنگه با شهرهای اطراف: فاصله بندر لنگه تا شهر لار ۲۸۰ کیلومتر، تا بندر عباس ۱۹۲ کیلومتر، تا بوشهر ۴۲۰ کیلومتر و تا شهر بستک ۱۷۰ کیلومتر است. هوای شهر بندر لنگه مانند سایر شهرهای ساحلی مرطوب و در تابستان گرم است.

این بندر بسیار آرام و زیبا است. در نزدیکی آن بندر چارک واقع شده که یکی از قلعه‌های پرتغالی‌ها در آن قرار دارد. بعضی از مسافران علاقه‌مند هستند که پس از بندر عباس در حاشیه‌ خلیج فارس حرکت کرده و عازم بندر لنگه شده و از آنجا با کشتی به کیش بروند؛ مسیری که بسیار دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز خواهد بود.

خانه فکری

 خانه فکری بندر لنگه 

سوغات استان هرمزگان

از صنایع دستی زیبای مخصوص این استان می‌توان  به گبه‌دوزی، حصیربافی، سفالگری، خوس‌دوزی، گلابتون‌دوزی و عبادوزی اشاره کرد.

هرمزگان

به‌علاوه اگر علاقه‌مند به داشتن نقش و نگاری از حنا روی دستان خود هستید، زنان هنرمند هرمزگانی این کار را برایتان انجام خواهند داد.

از سوغاتی‌های خوشمزه این استان جنوبی هم انواع خرما (و انواع فراورده‌های آن)، مرکبات، ماهی و میگو را می‌توان نام برد.

غذاهای محلی استان هرمزگان

در استان هرمزگان هم مانند بسیاری از استان‌های دیگر غذاهای محلی فراوانی وجود دارد که هرکدام مربوط به یک قسمت از آن است، اما به سبب موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی دریا غذاهای دریایی در اینجا طرفداران فراوان و البته طعم و مزه‌ای خاص دارد. حتما شما رستوران‌هایی را در این استان خواهید یافت که غذاهای دریایی (ماهی جنوب ، میگو و خرچنگ) را به بهترین نحو سرو می‌کنند. از مجموعه این غذاها، قلیه ماهی یا میگوی بندر عباس ،هواری ، مهیاوه (که به‌نوعی پیش‌غذا محسوب می‌شود) و عنکاس را پیشنهاد می‌کنیم.

عنکاس

اگر میل دارید غذا را در جایی غیر از محل اقامت خود صرف کنید، گزینه‌های متعددی در میان رستوران های استان هرمزگان وجود دارند، مانند رستوران سنتی ستاره‌ جنوب (با داشتن شعبه در بندر عباس و قشم)، رستوران و مجموعه‌ توریستی بادگیران، رستوران سامکو و رستوران روژه. رستوران‌های جزیره‌ کیش هم اکثرا دارای کیفیت غذای خوبی هستند.

قلیه ماهی

امیدواریم  از تمامی لحظات سفر خود به این استان جنوبی لذت ببرید و صفا، صمیمیت و خون‌گرمی مردم غیور جنوب گرمابخش سفر شما به هرمزگان باشد. 

نویسندگان: هانیه احمدی و فرناز رهبران رنجبر

از کجا شروع کنیم

استان هرمزگان را بهتر بشناسیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map