دنده کباب کرمانشاه در آستانه ثبت ملی شدن

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
دنده کباب کرمانشاه در آستانه ثبت ملی شدن

«دنده کباب» کرمانشاه از اصیل‌ترین غذاهای این استان، در آستانه ثبت ملی شدن قرار گرفت.

«اکرم طهماسبی» مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت که «دنده کباب» یکی از اصیل‌ترین غذاهای کرمانشاهیان است که سال‌ها است در کبابی‌های اطراف مجموعه تاریخی فرهنگی تاق بستان به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی افزود که حدود شش ماه پیش پرونده مربوط به ثبت ملی شدن دنده کباب به نام کرمانشاه را تهیه کرده و برای دفتر ثبت آثار تاریخی معنوی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرده‌ایم که این پرونده را در نوبت بررسی بگذارند.

طهماسبی خاطرنشان کرد که مقرر شده در تاریخ ۲۸ مهر ماه جلسه بررسی پرونده دنده کباب کرمانشاه همراه با هفت اثر معنوی دیگر از این استان در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شود.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت:

با توجه به کامل بودن پرونده دنده کباب، پیش‌بینی ما این است که مشکل خاصی در روند ثبت ملی شدن این پرونده به نام استان کرمانشاه به وجود نیاید.

روش تهیه دنده کباب

ابتدا یک تکه بزرگ تقریبا به وزن یک کیلوگرم از دنده گوسفندی را به‌صورت پهن و دراز میبرند. سپس با سیخ‌های کباب کوبیده هم‌زمان سه تا چهار سیخ به‌صورت عمودی داخل گوشت می‌کنند که هم وزن گوشت را تحمل کند و هم شکل آن به هم نخورد. سپس با پشت یک کارد تیز با ضربات پشت سر هم محکم به گوشت ضربه وارد می‌کنند. بعد از آن گوشت را به‌مدت چند ساعت به همین حالت در یخچال می‌گذارند و پس از آن گوشت برای کباب شدن آماده است.

از قبل یک مقدار روغن را درون ظرفی داغ می‌کنند و سپس رب گوجه را به مقدار زیاد در آن ریخته و سرخ می‌کنند سپس نمک، کمی فلفل و آبلیمو و زعفران بدان اضافه کرده و سس غلیظی تهیه می‌کنند.

موقع کباب کردن، دنده را در حرارت متوسط زغال روی آتش گذاشته و هم‌زمان با فرچه از سس غلیظ مدام به این طرف و آن‌طرف دنده می‌زنند تا زمانی که کباب آماده شود و دوباره در لحظه پایین آوردن کباب هم سس روی گوشت مالیده و سریع در نان می‌گذارند و با پیاز و لیموترش یا نارنج تزیین می‌کنند. این کباب بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه