طرز تهیه دنده کباب؛ کبابی لذیذ و متفاوت

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه دنده کباب؛ کبابی لذیذ و متفاوت

با طرز تهیه دنده کباب، یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، تجربه‌ای متفاوت از خوردن کباب برای خود رقم بزنید.

غذاهای محلی کرمانشاه با طعم و مزه‌ای منحصربه‌فرد از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ایرانی هستند که طرفداران بسیاری دارند. دنده کباب، خورش خلال، آش سورانه، کوکو پاغازه، والک پلو، کوفته شیرین و ده‌ها غذای دیگر از غذاهای خوشمزه کرمانشاهی هستند که حتما باید در سفر به این استان زیبا آن‌ها را امتحان کنید.

دنده کباب یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و لذیذ ایرانی و بسیار شبیه به شیشلیک است که خاستگاه آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌گردد. دنده کباب با گوشت دنده گوسفند درست می‌شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه فرنگی، زعفران و ادویه‌جات مزه‌دار می‌کنند؛ در حالی که می‌توان این کباب خوشمزه را با انواع سس‌های دیگر نیز مزه‌دار کرد. دنده کباب، یکی از غذاهای مهم شهر کرمانشاه به حساب می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود. تهیه و طبخ دنده کباب و سیخ کردن آن در خانه برخلاف بسیاری از کباب‌ها، نیاز به تبحر و تجربه خاص و رعایت کردن فوت و فن‌های کوزه‌گری دارد.

مهم‌ترین نکته برای تهیه یک دنده کباب آبدار و مغزپخت شده، استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد است. پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی‌نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید. دنده کباب را با برنج یا نان تازه، پیاز ، نارنج، ماست و انواع سبزیجات سرو می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دو طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی آشنا کنیم و نکات طلایی طبخ دنده کباب را به شما آموزش دهیم.

هرآنچه باید درباره دنده کباب بدانید:

دنده کباب اصیل کرمانشاهی و طرز تهیه آن

دنده کباب اصیل کرمانشاهی

دنده کباب اصیل کرمانشاهی به دو روش تهیه می‌شود که در ادامه هر دو روش را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مواد لازم برای چهار نفر (روش اول)

  • یک کیلوگرم گوشت دنده گوسفندی
  • رب گوجه فرنگی به مقدار لازم (حدود ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری)
  • ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم (حدود ۳ قاشق غذاخوری)
  • روغن مایع و روغن کرمانشاهی به مقدار لازم
  • پیاز، نارنج، نان تازه یا برنج زعفرانی برای سرو

طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی (روش اول)

طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی

مرحله اول:

گوشت دنده گوسفندی را به‌صورت پهن و دراز جدا کنید و سه یا چهار عدد سیخ کباب پهن را هم‌زمان داخل گوشت فرو کنید تا گوشت حالت خود را حفظ کند و سیخ‌ها هم بتوانند وزن گوشت را تحمل کنند. سپس با پشت یک چاقوی بلند، روی گوشت ضربه بزنید و سیخ‌های گوشت کوبیده شده را برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله دوم:

آماده‌سازی سس دنده کباب: کمی روغن مایع در تابه بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی در تابه بریزید و آن را تفت دهید تا کاملا سرخ شده و رنگ آن باز شود. در ادامه، نمک، فلفل سیاه، زعفران دم‌کرده و روغن کرمانشاهی را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا سس غلیظ شود. سس را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله سوم:

پس از آماده و سرخ شدن زغال‌ها، سیخ‌های کباب را روی منقل قرار دهید و با استفاده از یک قلمو، سس را به‌صورت مرتب به دو طرف دنده‌ها بمالید. توجه داشته باشید که حرارت در حین کباب کردن، باید ملایم باشد تا دنده‌ها مغزپخت شوند و آبدار بمانند.

دنده کباب خانگی

مرحله چهارم:

پس از کباب شدن دنده‌ها، کمی سس بیشتر روی کباب‌ها بمالید و آن‌ها را با نان از سیخ جدا کنید.

مرحله پنجم:

دنده کباب را با پیاز، نارنج، نان تازه یا برنج زعفرانی سرو کنید.

مواد لازم برای دو نفر (روش دوم)

  • ۸ عدد استخوان دنده خرد شده به‌صورت یکدست (۸ تا ۱۰ سانتی‌متر)
  • ۵۰۰ گرم گوشت گوسفندی (متصل به دنده)
  • ۵۰ گرم چربی
  • ۳ عدد پیاز متوسط پوست کنده
  • ۲ حبه سیر پوست کنده و ریز خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری آب لیمو
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی (روش دوم)

طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاه

مرحله اول:

آماده‌سازی دنده: یک عدد پیاز خلالی خرد شده را در کاسه بریزید و دنده‌ها را به آن اضافه کنید. یک تا ۲ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده به دنده‌ها اضافه کنید و با دست، آن‌ها را ماساژ دهید. سپس یک حبه سیر ریز خرد شده را در کاسه بریزید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید. در آخر، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه به دنده‌ها اضافه کنید. روی دنده‌ها را با سلفون بپوشانید و آن‌ها را برای یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شوند.

هر نیم ساعت یک بار دنده‌ها را زیر و رو کیند تا دنده‌ها کاملا مزه‌دار شوند.

مرحله دوم:

آماده‌سازی گوشت: سه عدد پیاز را چرخ کنید و آب آن را جدا کنید. آب پیاز را در صورت تمایل به دنده‌ها اضافه کنید.

گوشت را به‌همراه چربی، درشت چرخ کنید. یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز، یک قاشق چای‌خوری نمک و پیازها را به گوشت درشت چرخ شده اضافه کنید و با دست ورز دهید. گوشت را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با چاقو آن را برای ۱۰ دقیقه بکوبید تا کاملا یکنواخت شود و لبه چاقو گیر نکند. در حین کوبیدن، گوشت را چند بار برگردانید.

گوشت را در کاسه بریزید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

مرحله سوم:

آماده‌سازی سس: کمی روغن زیتون در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را در روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم برای یک تا دو دقیقه تفت دهید تا رنگ آن باز شود. یک حبه سیر ریز خرد شده را به رب اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید. نصف قاشق غذاخوری آب لیمو، بقیه زعفران، نمک و فلفل سیاه به سس اضافه کنید و مواد را هم بزنید. سپس سس را کنار بگذارید.

دستور پخت دنده کباب اصیل کرمانشاهی

مرحله چهارم:

سیخ کردن دنده کباب: ۴ عدد از دنده‌ها را روی یک سیخ نازک استیل سیخ کنید؛ به‌طوری که قسمت استخوانی رو به بالا باشد و سیخ از بخش پر گوشت دنده عبور کرده باشد. توجه داشته باشید که سیخ باید از زیر استخوان رد شود تا در حین چرخاندن، دنده‌ها تکان نخورند. 

گوشت را از یخچال دربیاورید و نصف آن را با استفاده از چاقو روی تخته پهن کنید و کمی بکوبید تا به‌شکل یک مستطیل دربیاید. یک سیخ پهن آلومینیومی بردارید و از گوشه کناری وارد گوشت کنید. دو عدد سیخ پهن دیگر را نیز در گوشت فرو کنید و ته سیخ‌ها را جمع کنید. سپس کمی کناره گوشت را بالا ببرید و سیخ دنده‌ها را زیر گوشت قرار دهید. 

برای تهیه یک سیخ دیگر کباب دنده، از سه سیخ پهن آلومینیومی و یک سیخ نازک دیگر استفاده کنید.

مرحله پنجم:

دنده کباب را روی حرارت ملایم کباب کنید. در حین کباب کردن، دو طرف کباب را به سس آغشته کنید. اجازه دهید تا یک طرف کباب خودش را بگیرد؛ سپس آن را برگردانید. برای برگرداندن کباب، دو عدد سیخ پهن را زیر کباب بگذارید و آن را برگردانید تا نریزد. 

مرحله ششم:

دنده کباب را با نان تازه سرو کنید.

دنده کباب و طرز تهیه آن

دنده کباب و طرز تهیه آن

در این طرز تهیه برای مزه‌دار کردن دنده کباب، از سیر، پیاز، ماست چکیده، روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و برگ بو استفاده می‌شود و به‌نوعی این کباب، شباهت زیادی به شیشلیک دارد.

مواد لازم برای چهار نفر

  • یک کیلوگرم دنده گوسفند
  • ۲ عدد پیاز متوسط پوست کنده و رنده شده
  • ۲ حبه سیر پوست کنده و رنده شده
  • یک پیمانه ماست چکیده
  • ۲ عدد برگ بو
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • برنج یا نان تازه و گرم برای سرو

طرز تهیه دنده کباب 

طرز تهیه دنده کباب 

مرحله اول:

آماده‌سازی دنده گوسفند: دنده گوسفند را تمیز کنید و خوب با آب شست‌و‌شو دهید. سپس دنده‌ها را جا کنید و تکه‌های گوشت را با چند تکه یخ در یک کاسه بریزید و آن را برای یک ساعت در یخ رها کنید. پس از گذشت این زمان، دنده‌ها را از کاسه دربیاورید، با آب بشویید و در یک آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها خارج شود.

مرحله دوم:

آماده‌سازی مواد طعم‌دهنده دنده کباب: سیر و پیاز رنده شده، کمی روغن مایع، یک پیمانه ماست چکیده، برگ بو، نمک و فلفل سیاه را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم:

دنده‌ها را در داخل کاسه مواد طعم‌دهنده قرار دهید و آن‌ها را با دست زیر و رو کنید تا دنده‌ها به همه مواد آغشته و طعم‌دار شوند. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و آن را برای پنج ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت کاملا مزه‌دار شده و بافت آن نرم‌تر شود.

مرحله چهارم:

کاسه را از یخچال دربیاورید و قطعات پیاز و سیر را از روی دنده‌ها جدا کنید تا در زمان کباب کردن، باعث سوختن و خراب کردن طعم و ظاهر کباب نشوند.

مرحله پنجم:

کباب کردن دنده‌ها: دنده‌ها را در سیخ‌های پهن، سیخ کنید و آن‌ها را روی منقل قرار دهید. توجه داشته باشید که زغال‌های منقل به‌صورت یکدست سرخ شوند تا کباب به‌خوبی پخته شود.

مرحله ششم:

دنده کباب را از سیخ جدا کنید و همراه با برنج یا نان تازه و گرم سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه دنده کباب

نکات مهم برای تهیه دنده کباب

  • دنده کباب کرمانشاهی را با دنده گوسفندی درست می‌کنند؛ زیرا طعم لذیذتر و بافت لطیف‌تری دارد؛ اما شما می‌توانید از دنده گوساله هم برای تهیه این کباب استفاده کنید.
  • بهتر است دنده‌ها برای حداقل ۱۲ ساعت در یخچال  در سس بمانند تا خوب مزه‌دار شوند؛ اما اگر زمان ندارید، همان ۴ تا ۵ ساعت هم کافی است.
  • دنده کباب اصیل کرمانشاهی را معمولا با دورچین پیاز، لیموترش، جعفری ساطوری خرد شده، گوجه فرنگی کبابی و نان سرو می‌کنند.
  • بهترین روش برای درست کردن دنده کباب، استفاده از گریل است. پس اگر یک دنده کباب کاملا پخته شده به‌صورت یکدست می‌خواهید، از روش گریل استفاده کنید.
  • در طرز تهیه دنده کباب ترش از مقداری کشک آب شده نیز به‌جای آبلیمو یا به‌همراه آبلیمو استفاده کنید.

طرز تهیه انواع سس دنده کباب

طرز تهیه انواع سس دنده کباب

  • برای طعم‌دار کردن دنده کباب می‌توان از ترکیب دو عدد پیاز بزرگ ریز خرد شده، آب دو عدد لیموی تازه ترش، آویشن، نمک، فلفل سیاه و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز استفاده کرد.
  • برای طعم‌دار کردن دنده کباب می‌توانید از ترکیب دو عدد پیاز بزرگ ریز خرد شده، یک حبه سیر له شده، نصف قاشق سوپ‌خوری رب گوجه فرنگی، سه قاشق سوپخوری روغن زیتون، یک قاشق چای‌خوری سماق و یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه نیز استفاده کنید.
  • یکی از سس‌های محبوب دنده کباب با ترکیب کردن یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، یک چهارم پیمانه سس کچاپ، یک چهارم پیمانه سس سویا، ۶ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۶ قاشق غذاخوری سس فلفل، ۲ حبه سیر رنده شده، یک قاشق چای‌خوری پودر خردل و یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه درست می‌شود.
  • در طرز تهیه دنده کباب باربیکیو از سس باربیکیو برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌شود.

نکات مربوط به سیخ کردن و کباب کردن دنده

نکات مربوط به سیخ کردن و کباب کردن دنده

  • اگر دنده را برای یک هفته داخل یخچال نگهداری کنید، بیات می‌شود و زودتر روی آتش می‌پزد.
  • یک لایه چربی روی دنده وجود دارد که بهتر است آن را جدا نکنید؛ زیرا طعم کباب را لذیذتر می‌کند.
  • برای طبخ بهتر روی قسمت‌های گوشتی دنده، با چاقو برش‌های کوچک ایجاد کنید.
  • از سیخ آلومینیومی استفاده کنید تا دنده‌ها به آن بچسبند.
  • دنده‌ها را از یک جهت به سیخ بکشید تا به‌طور یک‌نواخت کباب شوند.
  • دنده را زیاد روی منقل پشت و رو نکنید؛ اما مراقب باشید که نسوزد.
  • به‌جای سیخ از توری کباب پز استفاده کنید تا کار کباب کردن دنده کباب آسان‌تر شود.
  • برای مغزپخت‌تر شدن دنده کباب، بهتر است توری را طوری قرار دهید تا دنده‌ها از آتش حداقل ۸ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. در ضمن فراموش نکنید که گاهی کباب را باد بزنید.
  • سس دنده کباب را حتما قبل از کباب کردن از روی آن پاک کنید تا در حین کباب کردن در منقل نریزد.
  • مهم‌ترین نکته در تهیه دنده کباب استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد برای پختن دنده کباب است تا دنده کباب شما به‌خوبی کباب شود و آبدار بماند.

طرز تهیه دنده کباب در فر

طرز تهیه دنده کباب در فر

دنده کباب را می‌توان به آسانی در فر نیز درست کرد

برای درست کردن دنده کباب در فر، کف یک ظرف مناسب فر را با گوجه فرنگی‌های حلقه‌ای خرد شده بپوشانید. سپس پیازهایی که برای مزه‌دار کردن گوشت استفاده کرده بودید را روی گوجه‌ها بریزید و دنده‌ها را روی آن بچینید. دنده کباب را در فر از قبل گرم شده در دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۲ ساعت تا دو ساعت و نیم قرار دهید تا کاملا مغزپخت شوند. پس از گذشت حدود یک ساعت، دنده‌ها را از فر دربیاورید و آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم بپزد. با این روش پخت، دنده‌ها به خاطر وجود گوجه فرنگی و پیاز، بسیار لطیف و نرم می‌شوند.

شما همچنین می‌توانید دنده‌ها را پس از طعم‌دار كردن در فويل بپیچید و برای ۹۰ دقیقه در طبقه وسط فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌‌گراد بپزید. در اين روش دنده‌‌ها آب می‌‌اندازند؛ پس بهتر است که در نیم ساعت آخر، فویل را باز کنید تا کباب خشک و برشته شود.

دنده کباب باربیکیو و طرز تهیه آن

دنده کباب باربیکیو

برای درست کردن دنده کباب باربیکیو باید از سس باربیکیو برای مزه‌دار کردن گوشت استفاده کنید. البته شما می‌توانید این سس را به دو روش در خانه درست کنید که در ادامه آن‌ها را به شما شرح خواهیم داد. دنده کباب باربیکیو معمولا در فر آماده می‌شود.

مواد لازم برای چهار نفر

  • یک تا یک و نیم کلیوگرم دنده گوسفندی
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم

مواد لازم برای سس باربیکیو تند و شیرین

  • یک قاشق سوپخوری روغن زیتون
  • یک چهارم فنجان پیاز قرمز پوست کنده و ریز خرد شده
  • نصف قاشق چای‌خوری زیره آسیاب شده
  • نصف فنجان سس کچاپ
  • ۲ قاشق سوپخوری شکر قهوه‌ای 
  • یک قاشق سوپخوری سرکه سیب
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • یک قاشق سوپخوری سس تند

طرز تهیه دنده کباب باربیکیو

طرز تهیه دنده کباب باربیکیو

مرحله اول: 

فر را با دمای ۲۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.

مرحله دوم:

آماده‌سازی دنده‌ها: دنده‌ها را به شکلی که طرف گوشت‌دار آن رو به پایین باشد روی یک تخته قرار دهید. سپس پوسته روی دنده را جدا کنید، زیرا پس از پخت، سفت می‌شود. برای این کار، یک چاقو را به‌آرامی زیر پوسته سر دهید؛ سپس با استفاده از انگشتانتان پوسته را بکشید و از استخوان‌ها جدا کنید. اگر در حین این کار پوسته لیز خورد یا جدا کردن آن مشکل بود، آن را با یک دستمال آشپزخانه آن را نگه دارید و بکشید.

دو طرف دنده‌ها را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. سپس آن‌ها را در بک ظرف مناسب فر بچینید و اگر لازم بود، آن را نصف کنید. درب ظرف را با دو ورقه فویل آلومینیومی بپوشانید.

مرحله سوم:

کباب را برای ۳ تا ۴ ساعت در فر بپزید تا زمانی که گوشت به‌راحتی از اسنخوان جدا شود.

مرحله چهارم:

آماده‌سازی سس باربیکیو تند و شیرین: کمی روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازها را در روغن بریزید و تفت دهید تا نرم و نیمه شفاف شوند. زیره را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید. سپس سس کچاپ، سس تند، شکر قهوه‌ای و سرکه سیب را اضافه کنید و آن‌ها هم بزنید تا مخلوط شوند. در انتها نمک را به سس اضافه کنید و سس را برای ۲ دقیقه بپزید.

مرحله پنجم:

دنده‌ها را از فر بیرون بیاورید. فویل آلومینیومی را بردارید و دو طرف دنده‌ها را با مقدار زیادی سس باربکیو بپوشانید. سپس  توری فر را در طبقه بالای فر قرار دهید. کباب پز را روی درجه زیاد بگذارید و دنده‌ها را برای ۳ تا ۴ دقیقه تا زمانی که سس باربکیو شروع به کاراملی شدن کند، در فر کباب کنید.

مرحله ششم:

دنده کباب را با نان تازه یا برنج سرو کنید.

سس باربیکیو و طرز تهیه آن

سس باربیکیو

شما می‌توانید سس باربیکیو را در به آسانی در خانه درست کنید و برای مزه‌دار کردن دنده کباب از آن استفاده کنید.

مواد لازم برای یک لیتر سس

  • ۵۰۰ میلی‌لیتر سس گوجه فرنگی (کچاپ)
  • یک حبه سیر پوست کنده و ریز خرد شده
  • ۵ قاشق غذاخوری شکر
  • آب یک عدد پرتقال
  • آب یک عدد لیمو سنگی
  • ۳ قاشق غذاخوری سویا سس
  • ۲ قاشق غذاخوری مربا هلو
  • ۲ قاشق غذاخوری شیره افرا (یا عسل)
  • یک قاشق چای‌خوری سس تاباسکو
  • ۲ قاشق غذاخوری سس خردل تند
  • یک قاشق چای‌خوری سس ووسترشایر
  • یک قاشق غذاخوری پودر فلفل شیرین پاپریکا
  • یک قاشق غذاخوری پودر کاری
  • یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل
  • یک شاخه رزماری
  • یک قاشق غذاخوری پودر آویشن

طرز تهیه سس باربیکیو

طرز تهیه سس باربیکیو

مرحله اول:

سس گوجه فرنگی یا کچاپ را به‌همراه سیر ریز خرد شده، شکر، آب پرتقال و لیمو و سویا سس در یک کاسه بریزید و با همزن، آن‌ها را هم بزنید.

مرحله دوم:

مربا هلو، شیره افرا، سس تاباسکو، خردل تند، سس ووسترشایر، فلفل پاپریکا، پودر کاری و زنجبیل را در کاسه بریزید و خوب با بقیه مواد هم بزنید.

مرحله سوم:

برگ‌های سوزنی رزماری را از شاخه جدا کرده و آن‌ها را خرد کنید. سپس رزماری را به‌همراه آویشن به سس اضافه کنید و همه مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید

نکات مهم برای تهیه سس باربیکیو

نکات مهم برای تهیه سس باربیکیو

  • سس باربیکیو را می‌توان برای ۳ ماه در یخچال و ظرف درب دار نگهداری کرد.
  • اگر قصد دارید دنده کباب را با استفاده از روش گریل درست کنید، مراقب باشید که دما زیاد بالا نباشد؛ زیرا حرارت کناره‌های کباب را به‌دلیل وجود عسل و شکر مربای هلو در سس باربیکیو می‌سوزاند. 
  • شما می‌توانید سس باربیکیو را در هنگام کباب کردن گوشت دنده، روی کباب بریزید یا آن را به‌همراه بال مرغ گریل شده، سوسیس کبابی یا استیک سرو کتید.
  • گوشت مخصوص باربیکیو کردن، معمولا مانند دنده، باید گوشت سخت باشد.

دنده کباب کره‌ای و طرز تهیه آن

دنده کباب کره‌ای

دنده کباب کره‌ای یا «کالبی»، یک نوع غذای متعلق به کشور کره است که شباهت زیادی به شیشلیک دارد؛ اما طعم و مزه آن کاملا متفاوت است و با دنده گوساله درست می‌شود.

مواد لازم برای ۶ نفر

  • ۲۲۵۰ گرم گوشت دنده گوساله
  • یک پیمانه شکر قهوه‌ای
  • نصف پیمانه آب
  • یک عدد گلابی آسیایی کوچک پوست گرفته و رنده شده
  • ۴ قاشق غذاخوری سیر پوست کنده و خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد تیره
  • یک چهارم قاشق غذاخوری فلفل سیاه
  • ۲ عدد پیازچه ریز خرد شده برای تزیین

طرز تهیه دنده کباب کره‌ای

طرز تهیه دنده کباب کره‌ای

مرحله اول:

شکر قهوه‌ای را روی گوشت دنده بریزید و آن را ماساژ دهید تا تمام سطح گوشت را به‌خوبی بپوشاند. سپس گوشت را به‌مدت ۱۰ دقیقه در اتاق رها کنید.

مرحله دوم:

تمام مواد لازم به غیر از پیازچه را در یک کاسه مخلوط کنید. سپس گوشت دنده را در آن قرار دهید و درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید. گوشت‌ها را به‌مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا مزه دار شوند. 

مرحله سوم:

گوشت‌ها را از کاسه خارج کنید و برای ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا مواد مرینیت، از روی گوشت پاک شود.

مرحله چهارم:

کالبی را با کبابپز یا در فر بپزید و برای تزیین از پیازچه های خرد شده استفاده کنید.

ثبت ملی دنده کباب کرمانشاه

ثبت ملی دنده کباب کرمانشاه

روش پخت سنتی دنده کباب کرمانشاه در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، ثبت ملی شده است. دنده کباب یکی از اصیل‌ترین غذاهای کرمانشاه است که برای سال‌ها در کبابی‌های اطراف مجموعه تاریخی فرهنگی طاق بستان به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

شیوه سنتی پخت آش کشکک، شیوه سنتی پخت دنده کباب در کرمانشاه، مهارت پخت آش عباسعلی و کارکرد آیینی آن در کرمانشاه، گره‌چینی (الحاق)، شیوه سنتی پخت آش شلم کرمانشاه، چلنگری (آهنگری سنتی)، مراسم انارانه و آیین چله هاوین از استان کرمانشاه در یک جلسه میزاث فرهنگی در سال ۹۷ با حضور کارشناسان و معاونان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیدند.

فرق دنده کباب با شیشلیک

فرق دنده کباب با شیشلیک

بیشتر افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند معنی شیشلیک یعنی کبابی که از شش تکه گوشت تشکیل‌ شده است؛ اما معنی شیشلیک، به‌ نوعی کباب سیخی اشاره دارد

شیشلیک برگرفته از یک کلمه ترکی است و به تمام کباب‌هایی اطلاق می‌شود که به سیخ کشیده شده‌اند. «شیش» در زبان ترکی قفقازی به‌معنای سیخ است و «لیک» به تمام گوشت‌هایی گفته می‌شود که به سیخ کشیده شده‌اند. بیشتر افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند معنی شیشلیک یعنی کبابی که از ۶ تکه گوشت تشکیل شده است؛ اما معنی شیشلیک، به‌ نوعی کباب سیخی اشاره دارد.

شیشلیک، یکی از کباب‌ها و از غذاهای بین‌المللی به شمار می‌آید و معمولا با گوشت بره درست می‌شود؛ البته در برخی کشورها ممکن است این کباب را با گوشت دیگری نیز درست کنند. کباب شیشلیک با اصالت اروپای غربی، قفقاز و آسیای مرکزی، در حال حاضر طرفداران بسیاری در جهان دارد.

بسیاری از افراد دنده کباب را با شیشلیک اشتباه می‌گیرند؛ اما این دو غذا از بسیاری جهات با یکدیگر تفاوت دارند. فرق اصلی دنده کباب با شیشلیک در نحوه‌ پخت و مرینیت یا مزه‌دار کردن آن است. دنده کباب کرمانشاهی معمولا با رب گوجه فرنگی، مقداری سیر و روغن کرمانشاهی مزه‌دار می‌شود؛ در حالی که شیشلیک را با ماست، فلفل سیاه و زعفران مزه‌دار می‌کنند. در ضمن، نحوه برش گوشت شیشلیک و فوت ‌و فن‌های پخت این دو غذا با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند.

فواید دنده کباب

فواید دنده کباب

گوشت دنده از قسمت‌های بسیار پرچرب گوشت است. گوشت دنده در واقع، برشی از گوشت پشت بدن حیوانات است که به‌طور عمودی بریده شده و معمولا شامل بخشی از دنده نیز می‌شود. غذاهای لذیذی از جمله خوراک لذیذ دنده کباب، کباب شیشلیک و دیگر خوراک‌های لذیذ گوشتی را می‌توان با گوشت دنده در خانه طبخ کرد و از طعم آن لذت برد.

گوشت موجود در دنده کباب کرمانشاه دارای پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین  و سلنیوم است و از فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان کم خونی
  • پیشگیری از سرطان
  • کمک به کاهش وزن
  • سلامت پوست، کمک به بازسازی پوست و لطافت مو
  • پیشگیری از سکته مغزی
  • بازگشت انرژی تحلیل رفته در طول روز
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  •  جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر
  • درمان عفونت کلیه

مضرات دنده کباب

مضرات دنده کباب

دنده کباب کرمانشاه، منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ ولی مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند منجر به آسیب رساندن به بدن و همچنین باعث ایجاد درد در مفاصل، افزایش ابتلا به بیماری سرطان، ایجاد عارضه قلبی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش وزن شود.

طعم دنده کباب

لذت به دندان کشیدن گوشت چرب و لذیذ بین دنده از آن دسته تجربیاتی است که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید. یک دنده کباب اصیل کرمانشاهی با عطر و بوی روغن کرمانشاهی و سس مخصوص، در کنار سبزی خوردن، پیاز و نان تازه و گرم، سفر شما به این استان تاریخی را تکمیل خواهد کرد؛ پس در سفر به کرمانشاه، به‌هیچ‌وجه تجربه مزه کردن این کباب خوشمزه را از دست ندهید.

دنده کباب کرمانشاهی، یک غذای ثبت شده جهانی است که در تمام کبابی‌ها و سفره‌خانه های سرسبز و روباز اطراف منطقه طاق بستان کرمانشاه پیدا می‌شود و یکی از غذاهای لذیذ و بسیار خوش خوراک کرمانشاه به شمار می‌آید. این کباب خوشمزه در زیر درختان سرو، شمشاد، چنار و بید با اجرای انواع سازهای محلی برای گردشگران و غذادوستان سرو می‌شود و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به کرمانشاه را برای شما رقم می‌زند.

طعم دنده کباب

در خانه مانده‌اید و نمی‌‌توانید به سفر بروید؟ اصلا ناراحت نباشید. به آشپزخانه بروید و از طرز تهیه دنده کباب خانگی و طرز تهیه سس دنده کباب ارائه شده در این مقاله استفاده کنید تا با عطر و طعم خود شما را راهی سفر به کرمانشاه کند. اگر موفق به درست کردن این کباب خوشمزه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه