حقایقی جالب درباره ی کاپادوکیه (Cappadocia)، سرزمین اسب‌های زیبا

حمیده کریمی | جمعه, ۲ بهمن ۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

کاپادوکیه منطقه‌ای در کشور ترکیه است که در میان ۳ استان واقع شده است. این منطقه به‌دلیل داشتن ویژگی‌های توپوگرافی شگفت‌انگیز و مناظر خیره‌کننده، یکی از شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه است. در این مقاله با حقایقی جالب درباره‌ی این منطقه‌ی تاریخی و زیبا آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

کاپادوکیه یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌ها برای تجربه‌ی پرواز با بالون هوای گرم است چراکه چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد و شرایط پرواز در آن کاملا مساعد است. این منطقه‌ی تاریخی و وسیع در منطقه‌ی مرکزی آناتولی قرار دارد و محوطه‌ای را در بر می‌گیرد که امروز میان نوشهر، نیغده، آکسرای، کرشهیر و قیصریه قرار دارد. این منطقه از مجموعه‌ای از شهر‌ها و روستاهای زیرزمینی تشکیل شده است که در تمام این منطقه، پراکنده شده‌اند.

کاپادوکیه

در جریان حفاری‌های یک پروژه‌ی ساختمانی، کارگران تخریب، منطقه‌ی جدیدی در استان نوشهر ترکیه کشف کردند. این مجموعه شبکه‌ای از اتاق‌ها و تونل‌های زیرزمینی است. تعداد زیادی از این اقامت‌گاه‌های زیرزمینی شامل گالری ، کلیسا، آبراه، مخزن، اتاق‌های نشیمن، آشپزخانه، راه‌پله و حتی میخانه در این منطقه کشف شدند.

مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که ابعاد و امکانات این منطقه‌ی کشف‌شده‌ی جدید، بزرگ‌تر از درین‌کویو (Derinkuyu) است. درین‌کویو، بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی حفاری شده در کاپادوکیه است. کاپادوکیه به‌دلیل طبیعت زیبا، زمین‌های صخره‌ای با اشکال غیرمعمول و شگفت‌انگیز، فرهنگ منحصر‌به‌فرد و تاریخ پرفراز‌و‌نشیبش، یکی از پایتخت‌های گردشگری ترکیه به شمار می‌رود.

حقایقی جالب درباره‌ی کاپادوکیه

  • کاپادوکیه مساحتی در حدود ۵۰۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد و در میان استان‌های نوشهر (Nevşehir)، قیصریه (Kayseri) و نیغده (Niğde) در ترکیه واقع شده است.
  •  این منطقه، سال‌ها پیش بر اثر فوران آتش‌فشان، زیر خاکستر و گدازه مدفون شد.

  • این ساختار‌های زمین‌شناسی و رسوبات آتش‌فشانی با گذشت زمان، زیر باران و بادهای شدید فرسایش یافته و به‌صورت صخره‌هایی تحت عنوان توف (Tuff) شکل گرفتند؛ صخره‌هایی که چندین فوت ضخامت دارند. فرسایش موجب تشکیل شکل‌های عجیب و جالبی در صخره‌ها شده است؛ شکل‌هایی مانند گنبد، ستون‌های قارچ‌مانند موسوم به دودکش پریان (fairy chimneys) و برج‌هایی زیبا و حیرت‌انگیز.

  • این صخره‌های آتش‌فشانی در کاپادوکیه به خاطر بافت نرم و محل قرارگیری‌شان شکل‌های زیبایی از دودکش پریان را به نمایش می‌گذارند. این دودکش‌ها ارتفاعات متفاوتی دارند. ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۴۰ متر نیز می‌رسد.

  •  کاپادوکیه در گذشته Hatti نام داشت چراکه محل زندگی هیتی‌ها بود. پس از سقوط امپراتوری هیتی‌ها، کاپادوکیه توسط اشرافیت فئودالی اداره می‌شد.

  • در زمان حیات هرودوت، تاریخ‌نگار یونانی، اهالی کاپادوکیه مناطق وسیعی از کوه توروس تا اطراف دریای سیاه را تصرف کرده بودند.
  • این منطقه بسیار حاصلخیز است و محصولاتی نظیر زردآلو، نیشکر، چغندر و نخود در این منطقه به‌خوبی رشد می‌کنند. به‌علاوه یکی از محصولات کشاورزی مهم این منطقه، انگور است.

  • منطقه‌ی کاپادوکیه در گذشته، بخشی از امپراتوری روم بود.
  • عده‌ای بر این باور هستند که کلمه‌ی کاپادوکیه از کلمه‌ی قدیمی و پارسی Katpatuka، به معنی "سرزمین اسب‌های زیبا"، گرفته شده است.

  •  خانه‌های زیرزمینی کاپادوکیه، مخفی‌گاه و پناهگاهی برای ساکنان مسیحی این منطقه در برابر حمله‌ی مسلمامانان و رومیان بوده است. کلیساهای بیزانس که از میان صخره‌ها حفاری شده‌اند، به‌عنوان پناهگاه امنی برای مردم به کار می‌رفتند. شهر درین‌کویو در کاپادوکیه پناهگاهی برای بیش از ۲۰۰۰۰ نفر بوده است.

  • چشم‌اندازهای دیدنی و جذاب این منطقه از غارها یا تونل‌های دست‌ساز متشکل از میادین، کلیساها و انبارها تشکیل شده است که از میان توف‌ها و صخره‌های آتش‌فشانی حفاری شده‌اند. این تونل‌ها، اقامت‌گاه‌های مختلفی را به هم پیوند داده و در تمام این منطقه یافت می‌شوند.

  •  پارک ملی گورمه (Göreme) و صخره‌های کاپادوکیه در سال ۱۹۸۵ به خاطر ویژگی‌های توپوگرافی غیرمعمول و منحصربه‌فرد و وجود بیش از ۲۰۰ شهر و روستای زیرزمینی، وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند.
  •  تورهای پیاده‌روی و کنسرت‌های موسیقی متعددی در این منطقه اجرا می‌شوند.
  •  شهرهای زیرزمینی متعددی در این ناحیه وجود دارند که از میان آن‌ها درین‌کویو و Kaymakli از بقیه شناخته‌شده‌تر هستند.

  • بازیل قیصریه یا بازیل قدیس (Basil of Caesarea)، زندگی رهبانی را در کاپادوکیه پایه‌ریزی کرد. او راهبان مسیحی را تشویق می‌کرد تا به این منطقه آمده و در صومعه‌ای به عبادت بپردازند.

کاپادوکیه

منطقه‌ی کاپادوکیه در مرکز ترکیه، امروزه در تمام جهان، به خاطر کلیساها، خانه‌ها و شهرهای زیرزمینی شناخته شده است. همچنین وجود اشکال متفاوت و شگفت‌انگیز صخره‌ها و دودکش‌های پریان، به زیبایی و جذابیت آن افزوده است. این منطقه یکی از بزرگترین مناطق زیرزمینی جهان را در اختیار دارد.

منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه