هتل هیتلر؛ بزرگترین بنای تفریحی جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
هتل هیتلر؛ بزرگترین بنای تفریحی جهان

هتل پرورا (Hotel Prora) که به هتل هیتلر شهرت یافته، بزرگ‌ترین هتلی است که تاکنون ساخته‌ شده است. این هتل نماد رویاپردازی‌های هیتلر پیش از جنگ‌جهانی دوم است. با کجارو همراه باشید.

هتل هیتلر با ۱۰۰۰۰ اتاق بزرگ‌ترین بنایی است که تا امروز به‌منظور کاربردهای تفریحی ساخته‌ شده و فاصله هریک از اتاق‌های این هتل تا دریا تنها حدود ۵ کیلومتر است. عظمت این هتل به‌ اندازه‌ای است که تنها با عکس‌های هوایی می‌توان نمای کامل آن را به تصویر کشید و قدم زدن در امتداد آن ۱ ساعت زمان می‌برد.

View: Each room in the resort has sea views

این هتل شامل ۱۰۰ بلوک به‌هم‌پیوسته است که هر یک دارای ۱۰۰ اتاق مجزا و ده‌ها راهرو است که طول آن‌ها به بیش از یک مایل می‌رسد. این بنا در امتداد قوس سواحل شنی جزیره روژن (island of Rugen) در دریای بالتیک ساخته‌ شده و از زمان ساخت آن هیچ گردشگری توفیق اقامت در آن را نداشته است.

Ruin: The biggest hotel the world never saw

ساخت این هتل را شاید بتوان به‌نوعی پاسخ هیتلر به مجموعه‌های تفریحی بوتلین دانست. مجموعه‌های تفریحی بوتلین به ابتکار بیلی بوتلین (Billy Butlins) در انگلستان بنا شدند که هدف آن‌ها ایجاد مراکز تفریحی برای اقشار کم‌درآمد جامعه بود. اما تکمیل ساخت این هتل با آغاز جنگ جهانی دوم توسط هیتلر به فراموشی سپرده شد. امروزه برنامه‌هایی برای نوسازی بخش‌هایی از این هتل وجود دارد، اما این نگرانی هم هست که احیای آن، این بنا را به نمادی برای نئونازی‌های (Neo-Nazis) عصر حاضر بدل کند.

HilterHotel6

یورگن روستوک از بنیان‌گذاران مرکز اسناد پرورا دراین‌باره می‌گوید:

هتل پرورا به‌عنوان نمادی از قدرت رژیم نازی در توسعه برنامه‌های تفریحی ساخته‌ شده و از آن به‌ عنوان ابزاری در جهت تبلیغات رژیم نازی استفاده می‌شد.

شکوه این بنا که دارای مدرسه، بیمارستان، سینما و اسکله‌ای (که تا به امروز فعال است) به حدی بود که مردم محلی از آن با نام کلوسوس (غول‌پیکر) یاد می‌کردند. از برنامه‌های تفریحی آینده هیتلر برای اسکله این بنا، انتقال کارگران آلمانی به جزایر قناری با کشتی‌های کروز بود که مسئولیت آن به دوست فاشیت هیتلر ژنرال فرانکو واگذار شده بود. این ساختمان پاسخی به هتل‌های بوتلین بود که از سال ۱۹۳۶ در انگلستان ساخته می‌شدند. اتاق‌خواب‌های این هتل، مجهز به سیستم گرمایش مرکزی و منظره رو به‌ دریا بود در حالی‌ که بهترین ساختمان‌های بوتلین انگلیسی‌ها در آن زمان کلبه‌های ییلاقی کوچک بود. اما رویای هیتلر برای ارائه برنامه‌های تفریحی به حامیانش، با حمله به لهستان و اختصاص منابع کشورش به جنگ به دست فراموشی سپرده شد. قدم زدن در این هتل، با درهایی که با وزش باد دائما در نوسان‌ هستند یادآور هتل فیلم ژانر وحشت درخشش (The Shining)  اثر استنلی کوبریک است.

Spooky: The building has been empty for 76 years

با پایان جنگ جهانی دوم، جزیره روژن به روسیه واگذار شد و دولت وقت شوروی تصمیم به منهدم کردن این بنا گرفت اما وسعت این هتل به حدی بود که آن‌ها را متقاعد کرد که دینامیت کافی برای منفجر کردن این بنا در اختیار ندارند و هتل پرورا با کاربری پایگاه تانک و توپخانه در اختیار آلمان شرقی قرار گرفت. بدین ترتیب هیچ گردشگری تاکنون شانس اقامت در این بنا را نداشته است. نظرتان درباره‌ی این هتل چیست؟ 

مطالب مرتبط:

منبع mirror

دیدگاه