تفریح های متفاوتی که می‌توانید در بالی تجربه کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
تفریح های متفاوتی که می‌توانید در بالی تجربه کنید

علاوه بر گشت‌وگذار در بناهای شگفت‌انگیز بالی و قدم‌زدن در سواحل آن می‌توانید تفریح‌ها و فعالیت‌های مهیج و متفاوتی را تجربه کنید که اکثر گردشگران از آن‌ها بی‌خبر هستند.

بالی، جزیره‌ای نسبتا کوچک در اندونزی است؛ با این حال، به نظر می‌رسد که هیچ‌وقت زمان کافی برای انجام همه‌ی تفریحی‌های جذاب آن وجود ندارد؛ حتی اگر مدت‌زمان زیادی در بالی حضور داشته باشید.

گردشگران همیشه به این جزیره برمی‌گردند تا جاذبه‌ها و تفریح‌های بیشتری را تجربه کنند و از همین رو بالی هیچ‌گاه خسته‌کننده نمی‌شود. در صورتی که جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که به‌دنبال چیزی فراتر از جاذبه‌ها و فعالیت‌های متداول می‌گردند، با کجارو همراه شوید تا تعدادی از تجربه‌های غیرمعمول بالی را به شما معرفی کنیم.

در کلاس یوگای خنده ثبت‌نام کنید

یوگای خنده

در بالی، معنویت به‌اندازه‌ی فرهنگ و چشم‌اندازهای نفس‌گیر حائز اهمیت است و به همین دلیل کلاس‌های یوگا یکی از مفرح‌ترین و جذاب‌ترین فعالیت‌های این جزیره محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان به زِن (zen) می‌توانند استودیوهای یوگای زیادی با موضوع‌های متفاوت را در سراسر جزیره‌ی بالی پیدا کنند. شاید جالب‌ترین کلاس یوگا را بتوان یوگای خنده نامید که گردشگران می‌توانند در پرستشگاه «امبار اشرام» (Ambar Ashram) این فعالیت مهیج را امتحان کنند.

شرکت‌کنندگان علاوه بر انجام یوگا، می‌خندند؛ دو عامل مهمی که شفابخش و آرام‌بخش هستند. به مردم محلی و گردشگران خارجی‌ای ملحق شوید که روی تشک‌های یوگای خود مشغول خندیدن هستند و سپس سرحال‌تر از همیشه به اقامتگاه خود برگردید.

در بازی‌های سنتی کُشتی در گِل شرکت کنید

وجود مزارع برنج در سراسر بالی صرفا به‌معنای مناظری دوست‌داشتنی و سرسبز نیست. این مزارع زمینه‌ی بازی‌های سرگرم‌کننده‌ی سنتی در گِل را فراهم می‌کنند. «مپانتیگان»، یک هنر منحصربه‌فرد در حوزه‌ی کشتی سنتی است که شرکت‌کنندگان با انجام آن می‌توانند به تناسب اندام برسند، از شر استرس خلاص شوند و از نظر شخصیتی وضعیت خود را بهبود دهند.

امروزه هنرهای رزمی در بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای نظیر گرفتن قورباغه، رقص و غیره نیز استفاده می‌شود. گردشگران می‌توانند به‌سراغ یادگیری هنرهای رزمی بروند یا فقط به تماشای کشتی شرکت‌کنندگان در گل‌ولای مشغول شوند.

عطر خود را بسازید

تفریح های بالی

اکثر گردشگران نمی‌دانند که در سفر به بالی می‌توانند عطر شخصی خود را بسازند. کودکان و بزرگ‌ترها می‌توانند این فعالیت مهیج را در فروشگاه عطر «L'Atelier Parfums et Creations» تجربه کنند.

اکثر گردشگران نمی‌دانند که در سفر به بالی می‌توانند عطر شخصی خود را بسازند

در ابتدا باید مواد اولیه اصلی خود را بردارید و سپس یاد بگیرید که چطور یک رایحه‌ی معطر بسازید و مواد اولیه را پردازش کنید. در نهایت هم یک شیشه عطر شخصی خودتان را خواهید داشت.

اگر عطری را که درست کرده‌اید، دوست دارید، می‌توانید هروقت خواستید دوباره آن را سفارش دهید. آنچه این کلاس را خیلی خاص‌تر می‌کند، برخی مواد اولیه هستند که شاید در سایر کشورها موجود نباشند و به این ترتیب، عطر شما در نوع خود منحصربه‌فرد خواهد بود.

به دهکده ناشنوایان بروید

جذابیت و نقطه‌ی قوت دهکده «بنگکالا» (Bengkala) به ساکنان آن مربوط می‌شود که بیش از دو درصدشان ناشنوا هستند و از همین رو به آن دهکده‌ی ناشنوایان می‌گویند. جمعیت ناشنوای این دهکده، ‌هنرهای نمایشی، آیین‌ها و زبان اشاره‌ی خاص خود را به وجود آورده‌اند.

گردشگران با بازدید از این منطقه می‌توانند شاهد جشن‌ها و اجراهای آن‌ها باشند و حتی مبلغی هم برای حمایت از تحصیل یک کودک ناشنوا اهدا کنند.

ساخت جواهرات را تجربه کنید

ساخت جواهرات در بالی

بالی، تنها سرزمین خدایان و سواحل شگفت‌انگیز نیست؛ اینجا محلی برای خلاقیت و تبلور استعداد نیز به حساب می‌آید. در کنار سافاری ساحل و موج‌سواری و بازدید از جاهای دیدنی بالی می‌توانید در فعالیت‌های فرهنگی نیز مشارکت کنید.

در «روستای سلوک» (Celuk Village) با نقره‌کارهای سنتی مواجه خواهید شد که روش‌های سری خاصی برای ساخت جواهرات دارند؛ سنتی که نسل به نسل بین آن‌ها منتقل شده است. ساخت جواهر بدون هیچ تجربه‌ای عملا غیرممکن است؛ اما با کمک صنعتگران حرفه‌ای و ماهر در جواهرفروشی «پراپن» (Prapen) می‌توانید جواهرات مخصوص خودتان را بسازید.

غذاهای سنتی بپزید

از دوران استعمار، ادویه‌ها و گیاهان اندونزی جزو محصولات پرطرفدار بوده‌اند. اگر با تور بالی راهی این خطه‌ی زیبا از دنیا شدید، یاد بگیرید که چطور با استفاده از مواد اولیه‌ی مخصوص بالی، انواع غذاهای سنتی را بپزید. گردشگران می‌توانند دستورهای آشپزی سنتی را بیاموزند، از تجربه‌ی پخت غذا لذت ببرند، با یکدیگر غذا بخورند و سرانجام این جزیره را با مهارت‌های جدید آشپزی ترک کنند.

برخی از دستورهای آشپزی که ارزش امتحان‌کردن دارند شامل ماته سامبال تند، ساتای، سوپ بالی و اردک دودی معروف می‌شوند. در اکثر دوره‌های آشپزی در منطقه‌ی اوبود، شرکت‌کنندگان ضمن یادگیری دستورهای آشپزی معتبر می‌توانند از چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای مزارع نیز نهایت لذت را ببرند. از میان این مراکز آموزشی می‌توان به «کلاس آشپزی کاسا لونا» و «کلاس آشپزی پائون بالی» اشاره کرد.

برای یک روز کشاورز باشید

سفر به بالی

تابه‌حال فکر کرده‌اید که برنج و سبزیجات غذایتان چقدر لذیذ هستند؟ «مزرعه ارگانیک» (Organic Farm) این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا غذاها را امتحان کنند و در کشت محصول شرکت داشته باشند. گردشگران کار خود را در مزارع گلی برنج آغاز می‌کنند و می‌توانند یک روز از زندگی خود را مثل کشاورزها بگذرانند. کشاورزی فقط یک کار نیست؛ بلکه بخشی از فرهنگ و سنت مردم بالی به شمار می‌رود و درک این حرفه باعث می‌شود تا نگرش بهتری نسبت به زندگی مردم این جزیره پیدا کنید.

چاپ باتیک را یاد بگیرید

چاپ باتیک، به روش مخصوص کشور اندونزی برای تزیین پارچه و لباس گفته می‌شود که شامل الگوهای پیچیده‌ای از نقاط، خطوط و... است. مردم محلی روش‌های مختلفی برای چاپ باتیک دارند که باعث ایجاد طرح‌ها و الگوهای مختلفی می‌شود. این روش، قدمتی طولانی دارد و برای قرن‌ها بخشی از فرهنگ اندونزی بوده است.

چاپ باتیک، روش مخصوص کشور اندونزی برای تزیین پارچه و لباس است

باتیک حتی در مد بین‌المللی نیز به چشم می‌خورد. گردشگران بالی این شانس را دارند تا در کلاس‌های متعدد باتیک شرکت کنند و با تاریخ، روش‌ها و فلسفه‌ی سبک پارچه آشنا شوند. یکی از مکان‌هایی که به برگزاری کلاس‌های باتیک می‌پردازد، «استودیوی باتیک ویدیا» (Widya’s Batik Studio) نام دارد.

سرپرستی یک حیوان را بپذیرید

پناهگاه حیوانات بالی

اگر دوست دارید هنگام بازگشت به خانه، غیر از خاطره‌های شیرین و جذاب، چیز دیگری همراه خود ببرید، به یکی از پناهگاه‌های حیوانات بروید و سرپرستی یک حیوان بامزه را بر عهده بگیرید. موسسه‌ی «BAWA Shop Sanur» یکی از این پناهگاه‌ها است که برخی از حیوانات آن از خیابان‌ها نجات پیدا کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز تا مرز ذبح پیش رفته بودند.

اکثر پناهگاه‌ها،‌ برنامه‌ی دقیقی برای بهبود وضعیت سگ‌ها و گربه‌های ولگرد دارند؛ بنابراین متقاضیان سرپرستی حیوانات باید فقط قلبی گشاده و خانه‌ای گرم برای این حیوانات دوست‌داشتنی داشته باشند. چنانچه برای سرپرستی حیوانات آمادگی یا تمایلی ندارید، می‌توانید از این مراکز دیدن کرده و کمک مالی کنید.

با یک درمانگر سنتی ملاقات کنید

درمانگرهای سنتی بالی شاید زمانی موردتوجه گردشگران قرار گرفتند که در فیلم «بخور، عبادت کن، عشق بورز» نشان داده شدند؛ هرچند مردم بومی برای قرن‌ها است که روی این درمانگرهای سنتی حساب می‌کنند.

منطقه‌ی اوبود بالی، محل زندگی بسیاری از این درمانگرهای حرفه‌ای است که به‌عنوان «بالیان» شناخته می‌شوند. با اینکه یکی از درمانگرهای فیلم یادشده در سال ۲۰۱۶ از دنیا رفت؛ درمانگر دیگر این فیلم همچنان در اوبود فعالیت می‌کند. اکثر درمانگرهای جزیره، مشاوره‌های جسمی و روحی ارائه می‌کنند که بر پایه‌ی درمان‌های سنتی بالی هستند.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه