فرودگاه‌های استانبول

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
فرودگاه‌های استانبول

 صنعت هوانوردی و فرودگاه‌ها نقش انکارناپذیری در توسعه روابط و جابه‌جایی مسافران استانبول ایفا می‌کنند. برای آشنایی با فرودگاه‌های استانبول همراه این مقاله باشید.

شهر استانبول به‌دلیل پذیرش حجم بالایی از مسافران داخلی و خارجی شاهد حجم بالایی از ترافیک در بخش حمل و نقل است و ازاین‌رو، برای پاسخگویی به این ترددها پایانه‌های متعددی از جمله ترمینال‌های مسافری، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌های مختلفی احداث و توسعه یافته است. برای مثال، در حال حاضر، دو فرودگاه آتاتورک (Istanbul Atatürk Airport) و صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) پاسخگوی پروازهای داخلی و بین‌المللی هستند، ولی با این وجود دولت ترکیه پروژه ساخت سومین فرودگاه این شهر را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرده است که طبق برنامه در سال ۲۰۳۰ آماده بهره‌ برداری خواهد بود. فرودگاه جدید در ساحل دریای سیاه قرار دارد و پس از اتمام، جایگزین فرودگاه آتاتورک خواهد شد.

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport)

فرودگاه‌های استانبول

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی و همچنین به‌لحاظ تعداد مسافر بزرگترین فرودگاه شهر استانبول است. این فرودگاه در سال ۱۹۲۴ میلادی در منطقه یشیل کوی (Yesilkoy) شهر استانبول آغاز به کار کرده است و در ابتدای تاسیس نیز به همین نام خوانده می‌شد. تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ میلادی به افتخار نخستین رئیس‌جمهوری و موسس جمهوری ترکیه – مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Ataturk) - تغییر نام داد. در حال حاضر، این فرودگاه قطب اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) محسوب می‌شود. همچنین فرودگاه آتاتورک در سال ۲۰۱۵ با پذیرش بالغ بر ۶۰ میلیون نفر مسافر رتبه یازدهم شلوغ‌ترین فرودگاه جهان از نظر ترافیک مسافری و رتبه دهم جهان را در بخش پایانه حمل و نقل بین‌المللی کسب کرده است. علاوه بر این، در سال گذشته میلادی، عنوان سومین فرودگاه پرتردد اروپا را به‌همراه فرودگاه فرانکفورت آلمان پس از فرودگاه هیترو لندن (London Heathrow)، شارل دوگل پاریس (Paris Charles de Gaulle) به دست آورد.

امکانات

فرودگاه‌های استانبول

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک دارای دو پایانه (ترمینال مسافری) اصلی است. ترمینال یک دارای ساختاری قدیمی و کوچک‌تر است و برای جابه‌جایی مسافران پروازهای داخلی ترکیه توسط خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته تا قبل از آغاز به کار ترمینال شماره ۲ از این پایانه برای پذیرش مسافران پروازهای خارجی نیز استفاده می‌شد. ترمینال شماره ۲ نیز از سال ۲۰۰۰ برای پروازهای خارجی آغاز به کار کرده است و نسبت به ترمینال یک، از امکانات بیشتری مانند هشت در ورودی، سالن بزرگ، فروشگاه‌ها و رستوران‌های متنوع برخوردار است. همچنین هواپیماهای غول پیکری مانند بوئينگ 777-ER نیز می‌توانند از راهروهای این ترمینال به‌راحتی مسافرگیری کنند.

فرودگاه‌های استانبول

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی شهر استانبول و در فاصله ۲۴ کیلومتری از مرکز شهر به‌سمت غرب قرار دارد. برای دسترسی به فرودگاه آتاتورک می‌توان از خودرو یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد.

مترو

خط M1A مترو استانبول از ایستگاه ینی‌کاپی (Yenikapi) حرکت کرده و پس از عبور از مراکز اصلی بخش اروپایی استانبول مانند پایانه اتوبوس به فرودگاه آتاتورک منتهی می‌شود.

اتوبوس شهری

یکی از شرکت‌های حمل و نقل برتر کشور ترکیه به نام هاواتاش (Havatas) سرویس‌هایی را به مقصد فرودگاه دایر کرده است. این اتوبوس‌ها هر ۹۰ دقیقه از ایستگاه‌های مختلف در سراسر شهر مانند باکیرکوی (Bakirkoy)، ینی‌کاپی (Yenikapi)، آکسارای (Aksaray) و میدان تقسیم (Taksim Square) مسافران را بدون توقف به فرودگاه آتاتورک جابه‌جا می‌کنند.

خطوط هوایی

فرودگاه استانبول به‌لحاظ کثرت پروازها پذیرای پروازهای بسیاری از خطوط هوایی از اقصانقاط جهان است؛ در این میان خطوط هوایی ایرانی نیز روزانه دارای پروازهای متعددی به‌شکل رفت و برگشت برای جابه‌جایی مسافران و کالا (پروازهای کارگو) به مقصد این فرودگاه هستند.

پروازهای کارگو ایرانی به مقصد فرودگاه آتاتورک

فرودگاه‌های استانبول

  • ایران ایر کارگو: تهران، فرودگاه امام
  • ترکیش ایرلاینز: تهران

پروازهای مسافری ایرانی به مقصد فرودگاه آتاتورک

فرودگاه‌های استانبول

  • هواپیمایی آتا : تبریز، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
  • ایران ایر: تبریز (فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز)، تهران (فرودگاه امام)
  • هواپیمایی آسمان: ارومیه
  • هواپیمایی ماهان: تهران (فرودگاه امام)
  • هواپیمایی معراج: تهران (فرودگاه امام)، مشهد
  • هواپیمایی تابان: اصفهان
  • ترکیش ایرلاینز: اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، تهران

فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen International Airport)

فرودگاه‌های استانبول

فرودگاه بین‌المللی صبیح گوکچن پس از فرودگاه آتاتورک دومین فرودگاه بین‌المللی شهر استانبول است که به افتخار نخستین بانوی خلبان ترکیه به نام وی نام‌گذاری شده است. تا پیش از سال ۲۰۰۷ میلادی فرودگاه آتاتورک تنها فرودگاه شهر استانبول به شمار می‌رفت، ولی به‌دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای داخلی و خارجی دولت ترکیه با مشارکت مجموعه شرکت‌های لیماک (Limak Holding)، گروه جی ام آر (GMR) هند و شرکت فرودگاه‌های مالزی (Malaysia Airport Holding Berhad) پروژه ساخت فرودگاه دوم استانبول را کلید زده و در سی و یکم ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ افتتاح کرد.

در ابتدای راه‌اندازی ظرفیت ترمینال خارجی در حدود ۳ میلیون نفر و ظرفیت ترمینال داخلی در حدود نیم میلیون نفر در سال پیش‌بینی شده بود، ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۸ میلیون نفر مسافر در پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه به مقصدهای مختلف جابه‌جا شدند. همچنین فرودگاه صبیحه گوکچن در سپتامبر سال ۲۰۱۰ از طرف کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان قیمت در لندن عنوان بهترین فرودگاه جهان را کسب و موفق به دریافت جایزه شد. علاوه بر این، فرودگاه صبیحه گوکچن محل استقرار خطوط هوایی اصلی ترکیه از جمله ترکیش ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز (Pegasus Airlines) و بوراجت (Borajet) است.

امکانات

فرودگاه‌های استانبول

ساختمان جدید فرودگاه صبیحه گوکچن دارای امکانات و بخش‌های متعددی برای پروازهای داخلی و خارجی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پارکینگ چهار طبقه با ظرفیت ۴۷۱۸ خودرو سواری و ۷۲ اتوبوس، هتلی چهار طبقه با ۱۲۸ اتاق، ۱۱۶ باجه پذیرش و ۵۰ پیشخوان کنترل گذرنامه مسافران ورودی و خروجی، ۵۰۰۰ متر مربع فضای کافه و رستوران، سالن تشریفات و کنفرانس، مرکز خرید مطابق با استانداردهای بین‌المللی و... اشاره کرد. همچنین ترمینال کارگو فرودگاه دارای گنجایش سالانه ۹۰،۰۰۰ تن و ۱۸ سردخانه است.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه صبیحه گوکچن در بخش آسیایی شهر استانبول و در ۳۵ کیلومتری سمت جنوب شرقی شهر استانبول از مرکز واقع است. این فرودگاه نیز همانند فرودگاه آتاتورک دارای راه‌های دسترسی مختلفی از مرکز شهر است.

مسیر ریلی

فرودگاه صبیحه گوکچن در ۱۴ کیلومتری ایستگاه پندیک (Pendik) و تاکسی‌های دریایی قرار دارد.

مترو

خط M4 قطار شهری استانبول به فرودگاه صبیحه گوکچن منتهی می‌شود. البته استفاده از تاکسی یا اتوبوس برای دسترسی به فرودگاه نیز میسر است، ولی مسیر نسبتا طولانی‌تر خواهد بود.

سرویس‌های فرودگاه

سرویس‌های فرودگاه در دو منطقه میدان تقسیم و کادیکوی برای انتقال مسافران حضور دارند.

خودرو سواری و تاکسی

برای دسترسی به فرودگاه از طریق خودرو یا تاکسی باید از بزرگراه E80 گذر کرد که در منطقه متروپولیتن استانبول واقع است.

خطوط هوایی

فرودگاه‌های استانبول

اگرچه پروازهای خطوط هوایی فرودگاه صبیحه گوکچن نسبت به فرودگاه آتاتورک محدودتر است، ولی پروازهای متعددی از ایران به مقصد این فرودگاه و برعکس دایر است.

پروازهای کارگو

در حال حاضر هیچ پرواز کارگویی از ایران به مقصد این فرودگاه وجود ندارد.

پروازهای مسافری

فرودگاه‌های استانبول

بوراجت: اراک، اردبیل، سنندج (این پروازها حالت دائمی نداشته و به‌صورت فصلی به مقصد این شهرها و برعکس اجرا می‌شود).

پگاسوس ایرلاینز: تهران (فرودگاه امام)

ترکیش ایرلاینز: تهران (فرودگاه امام)

مطالب مرتبط:

دیدگاه