شرایط تکس فری ترکیه چیست و چطور آن را دریافت کنیم؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
شرایط تکس فری ترکیه چیست و چطور آن را دریافت کنیم؟

 تکس فری ترکیه امتیازی برای گردشگران خارجی این کشور در خرید است که آن‌ها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اجناس، معاف می‌کند.

ترکیه از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان است و در طول سال مسافران بسیاری از همه کشورها را میزبانی می‌کند. تکس فری ترکیه، قانونی در جهت جلب رضایت گردشگران در خرید از فروشگاه‌های معتبر این کشور است. بر اساس این قانون افرادی که به قصد تفریح، بازدید از جاهای دیدنی ترکیه، گذراندن تعطیلات یا حتی مقاصد کاری، درمدت زمانی مشخص به ترکیه سفر می‌کنند، امکان استفاده از معافیت مالیات بر ارزش افزوده اجناس را خواهند داشت؛ البته این مبلغ در زمان خرید از طرف افراد پرداخت و در زمان خروج از ترکیه در بخش‌های گمرک خروجی به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

در کشورهای پررونق گردشگری رقابت بالایی برای جذب گردشگران وجود دارد تا حجم بیشتری از علاقه‌مندان به سفر در طول سال از این مقاصد بازدید کنند. قوانین متنوعی برای سهولت ورود به کشورها، اقامت در هتل‌ها و خرید از مراکز تجاری وضع شده است که همگی در جهت تشویق گردشگران برای سفر به این کشورها هستند. تکس فری یا قانون معاف از مالیات نیز یکی از راهکارهای جذب گردشگر بیشتر به کشورهای فعال در صنعت گردشگری به شمار می‌رود. در این مقاله به بررسی قوانین تکس فری ترکیه و چگونگی دریافت آن توسط گردشگران می‌پردازیم.

تکس فری ترکیه چیست؟

تکس فری ترکیه

مالیات بر ارزش افزوده بخشی از هزینه خرید در کشورهای مختلف به شمار می‌رود که مصرف‌کنندگان و خریداران ملزم به پرداخت آن هستند. پرداخت مالیات بر اجناس، در کشورهای مختلف جهان بر عهده شهروندان همان کشور است و گردشگران خارجی نباید هزینه‌ای بابت مالیات بر ارزش افزوده در خرید از فروشگاه‌های دیگر کشورها بپردازند.

تکس فری ترکیه به‌معنای معافیت از مالیات در خرید از فروشگاه‌های ترکیه است و گردشگران خارجی می‌توانند هزینه پرداختی به‌عنوان مالیات اجناس در رسیدهای خرید خود را در بخش گمرک مرزهای زمینی و هوایی پس بگیرند.

تکس فری ترکیه چقدر است؟

ترکیه در دسته کشورهای دارای قانون تکس فری برای گردشگران خارجی است؛ این قانون برای جلب نظر مسافران و به‌منظور تبلیغ برای جذب گردشگر بیشتر، در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود. در کشور ترکیه مالیات بر ارزش افزوده اجناس بین هشت تا ۱۸ درصد است؛ یعنی در ازای خرید اجناسی به قیمت ۱۰۰ لیر، باید بین هشت تا ۱۸ لیر مالیات پرداخت شود. مقدار مالیات هر کالا در رسید خرید فروشگاه‌ها مشخص است.

فروشگاه دارای سیستم تکس فری ترکیه در فرودگاه صبیحا گوکچن، منبع عکس: سایت فرودگاه صبیحا گوکچن، عکاس نامشخص

منبع عکس: سایت فرودگاه صبیحا گوکچن، عکاس: نامشخص

نکته قابل‌توجه در استفاده از قانون تکس فری برای گردشگران، انتخاب فروشگاه‌های مناسب است. همه فروشگاه‌های ترکیه سیستم فروش تکس فری را پشتیبانی نمی‌کنند. برای استفاده از تکس فری ترکیه، باید پیش از انتخاب فروشگاه مورد نظر خود، از بخش صندوق استعلام‌ بگیرید. در بسیاری از مراکز خرید ترکیه، در بخش ورودی فروشگاه یا صندوق، تابلوهای تکس فری (TAX FREE) یا دیوتی فری (DUTY FREE) به چشم می‌خورند که نمایانگر ارائه سرویس معاف از مالیات به مشتریان خارجی هستند.

برای دریافت هزینه تکس فری ترکیه، باید گردشگر خارجی باشید؛ به این معنا که در صورت دریافت مجوز اقامت موقت، مشمول استفاده از این قانون نخواهید بود. رسیدهای خرید زیر ۱۰۸ لیر برای کالاهای هشت درصد مالیات و زیر ۱۱۸ لیر برای کالاهای ۱۸ درصد مالیات، مشمول دریافت هزینه تکس فری نمی‌شوند؛ به عبارتی ارزش کالاهای خریداری‌شده بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید بیش از ۱۰۰ لیر باشند.

در صورت خریدهای متوالی با قیمت‌های کم از یک فروشگاه نیز امکان دریافت معافیت مالیاتی را نخواهید داشت. بهترین راه دریافت تکس فری ترکیه، خرید هم‌زمان اجناس مورد نظر شما از یک فروشگاه است تا مجموع هزینه‌ها در یک رسید ثبت شود. در صورت خرید از فروشگاه‌های مختلف نیز باید هر رسید مبلغی بالاتر از ۱۰۸ تا ۱۱۸ لیر با توجه به درصد مالیات اجناس داشته باشد. در زمان دریافت رسید خرید خود از فروشگاه‌ها باید از صندوق‌دار تقاضای درج مهر تکس فری یا ارائه فاکتور مخصوص کنید. مراکز خرید دارای سیستم تکس فری، در شهرهای مختلف ترکیه قرار دارند؛ اما بیشترین آن‌ها در استانبول واقع شده‌اند.

برخی از معروف‌ترین مراکز خرید استانبول با امکان دریافت رسید تکس فری به شرح زیر هستند:

  • مرکز خرید کانیون
  • مرکز خرید آکاسیا
  • مرکز خرید جواهیر
  • مرکز خرید فروم استانبول
  • اوت‌لت کاله
  • مرکز خرید اولیویوم
  • مرکز خرید توریم
  • مرکز خرید هیستوریا

نحوه گرفتن تکس فری در فرودگاه استانبول

برای دریافت تکس فری در فرودگاه استانبول باید بین چهار تا پنج ساعت پیش از زمان پرواز خود به فرودگاه استانبول مراجعه کنید. مراحل دریافت تکس فری ترکیه در فرودگاه چندان پچیده نیست؛ اما زمان‌بر است.

محوطه داخلی فرودگاه جدید استانبول، منبع عکس: سایت ویکی مدیا، عکاس: Matti Blume

منبع عکس: سایت ویکی مدیا، عکاس: Matti Blume

در زمان آماده‌سازی وسایل سفر خود در مسیر برگشت، رسید تکس فری فروشگا‌ه‌ها به‌همراه اجناس مورد نظر را در دسترس قرار دهید. رسید تکس فری مجزا از رسید خرید مشتریان است و با ثبت کامل مشخصات گردشگران در زمان خرید، توسط صندوق‌داران به خریداران عرضه می‌شود. در زمان پرداخت هزینه کالاها، باید گذرنامه خود را به صندوق‌دار نشان دهید و رسید تکس فری را از او بخواهید.

پس از ورود به فرودگاه استانبول، باید پیش از انتظار در صف دریافت تکس فری ترکیه، کارت پرواز خود را دریافت کنید؛ سپس به قسمت کنترل گمرکی چمدان‌ها بروید و در زمان بازرسی، بسته مربوط به خریدهای تکس فری را به مسئول این بخش نشان دهید. پس از بازرسی وسایل شما تگ تکس فری به چمدان مربوط به آن وصل و به شما تحویل داده می‌شود و دیگر چمدان‌ها به بخش بار هواپیما منتقل می‌شوند.

محل دریافت تکس فری ترکیه در بخش گمرکی فرودگاه استانبول قرار دارد. به خاطر داشته باشید کانترهای موجود در بخش تکس فری با توجه به پروازها دسته‌بندی می‌شوند و مسافران باید در دسته مربوط به پرواز خود قرار بگیرند. مسئول بخش گمرک در این بخش رسیدهای تکس فری شما را بررسی می‌کند. در برخی موارد، مقایسه خریدها با رسیدهای موجود انجام می‌شود؛ اما به‌شکل معمول این کار متداول نیست.

ماموران بخش گمرک فرودگاه استانبول تنها رسیدهای دارای مهر معتبر فروشگاه‌ها را بررسی می‌کنند و رسیدهای بدون مهر، فاقد اعتبار هستند. همراه با رسیدها باید کارت پرواز و گذرنامه خود را نیز به مسئولان گمرک تحویل دهید. پس از تایید مسئولان بخش تکس فری گمرک، رسیدهای شما مهر و امضا می‌شوند.

خرید دیوتی فری (تکس فری) در فرودگاه آنکارا ترکیه؛ منبع عکس: وب‌سایت DAILY SABAH، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت DAILY SABAH، عکاس: نامشخص

در سال‌های نه چندان دور و تا پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، پرداخت هزینه‌های تکس فری به گردشگران در مبالغ پایین به‌صورت نقدی انجام می‌شد. در حال حاضر گمرک فرودگاه استانبول تنها به‌صورت حواله ارزی به گردشگران هزینه تکس فری را پرداخت می‌کند. برای دریافت مبلغ این حواله‌ها باید به صرافی‌های موجود در فرودگاه استانبول مراجعه کنید تا هزینه مورد نظر به حساب ارزی شما واریز شود.

متاسفانه بسیاری از ایرانیان حساب ارزی و کارت اعتباری ندارند و در این مرحله برای دریافت هزینه‌های تکس فری خود با مشکل مواجه می‌شوند. برای حل این مشکل چند گزینه وجود دارد. استفاده از کارت اعتباری یا حساب ارزی نزدیکان یکی از بهترین گزینه‌ها است. برای این منظور می‌توانید شماره حساب شخص دیگری را به صرافی‌های فرودگاه استانبول ارائه دهید.

چنانچه با تورهای مسافرتی به ترکیه سفر کنید، با هماهنگی آژانس مسافرتی خود امکان دریافت هزینه تکس فری با استفاده از کارت اعتباری و حساب ارزی آن‌ها را خواهید داشت. در صورت تمایل می‌توانید پیش از سفر خود، با مراجعه به صرافی‌های معتبر در ایران کارت اعتباری دریافت کنید. این گزینه برای اشخاصی که سفرهای متداول به خارج از کشور یا قصد خرید بالا دارند، راه‌حل مناسبی است؛ زیرا دریات کارت اعتباری در ایران مشمول صرف زمان و هزینه خواهد بود.

تکس فری مرز زمینی ترکیه

در حالت کلی برای دریافت تکس فری ترکیه در مرز زمینی نیز باید مراحل فرودگاه را طی کنید. بخش‌های گمرکی در خروجی‌های مختلف این کشور به بررسی درخواست بازگشت هزینه تکس فری به گردشگران می‌پردازند. کنترل رسیدها و بارهای مشمول قانون تکس فری نیز در بخش گمرکی مرز زمینی انجام می‌شود.

چنانچه قصد سفر زمینی به ترکیه را دارید، با انتخاب مرز زمینی مورد نظر خود و استعلام قبلی از کنسولگری ترکیه در ایران، امکان دریافت تکس فری ترکیه در مرز زمینی را خواهید داشت.

نکات مهم برای دریافت تکس فری ترکیه

با رعایت نکات زیر می‌توانید به‌راحتی و با سرعت بیشتر تکس فری ترکیه را دریافت کنید:

  • برای دریافت اطلاعات به روز در دریافت تکس فری ترکیه، پیش از سفر خود، از سفارتخانه این کشور در ایران استعلام بگیرید.
  • برای دریافت تکس فری ترکیه نباید بیش از ۶ ماه از ورود شما به این کشور گذشته باشد.
  • پیش از اقدام به خرید، از ارائه رسید تکس فری در فروشگاه مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.
  • در زمان خرید از فروشگاه‌های دارای خدمات تکس فری، از یک گذرنامه استفاده کنید تا خریدها با یک گذرنامه ثبت شوند.
  • در برخی فروشگاه‌ها برای دریافت رسید تکس فری باید فرم مخصوص پر کنید.
  • عبارت «Value Added Tax) «VAT؛ مالیات بر ارزش افزوده) در فاکتور خرید نمایانگر میزان مالیات بر ارزش افزوده کالاها است.
  • در فرودگاه خریدهای تکس فری خود را در یک چمدان جمع کنید تا امکان بررسی آن‌ها به‌سادگی میسر باشد.
  • رسیدهای خرید برای دریافت تکس فری باید مهر گمرک داشته باشند و پیش از مراجعه به بخش گمرک باید کارت پرواز خود را بگیرید؛ برای دریافت مهر گمرک حداکثر (۹۰ روز) از تاریخ رسید خریدهای تکس فری گذشته باشد.

نمای بیرونی مرکز خرید اولیویوم استانبول، منبع عکس: سایت مرکز خرید اولیویوم، عکاس نامشخص

مرکز خرید اولیویوم استانبول، منبع عکس: وب‌سایت مرکز خرید اولیویوم، عکاس: نامشخص

در این مقاله درباره تکس فری ترکیه و چگونگی دریافت آن در فرودگاه استانبول اطلاعاتی به شما ارائه کردیم. شما نیز می‌توانید در ادامه از تجربه‌های خود در دریافت تکس فری ترکیه به ما و دیگر کاربران کجارو بگویید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت marmarisinfo.com، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

تکس فری ترکیه چیست؟

تکس فری ترکیه به‌معنای معافیت از مالیات در خرید از فروشگاه‌های ترکیه است و گردشگران خارجی می‌توانند هزینه پرداختی به‌عنوان مالیات اجناس در رسیدهای خرید خود را در بخش گمرک مرزهای زمینی و هوایی پس بگیرند.

شرایط گرفتن تکس فری در فرودگاه استانبول چیست؟

برای دریافت تکس فری در فرودگاه استانبول باید بین چهار تا پنج ساعت پیش از زمان پرواز خود به فرودگاه استانبول مراجعه کنید. مراحل دریافت تکس فری ترکیه در فرودگاه چندان پچیده نیست؛ اما زمان‌بر است. پس از ورود به فرودگاه استانبول، باید پیش از انتظار در صف دریافت تکس فری ترکیه، کارت پرواز خود را دریافت کنید؛ سپس به قسمت کنترل گمرکی چمدان‌ها بروید و در زمان بازرسی، اجناس مربوط به خریدهای تکس فری را همراه با رسیدهای دارای مهر معتبر فروشگاه‌ها به مسئول این بخش نشان دهید.همراه با رسیدها باید کارت پرواز و گذرنامه خود را نیز به مسئولان گمرک تحویل دهید. پس از تایید مسئولان، رسیدهای شما مهر و امضا می‌شوند و هزینه مورد نظر به حساب ارزی واریز می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه