روستایی که اهالی آن با سوت حرف می زنند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
روستایی که اهالی آن با سوت حرف می زنند

مردم روستای کوشکوی ترکیه برای صحبت با یکدیگر از سوت استفاده می‌کنند.

«کوشکوی» (Kuskoy) روستای کوچکی در سواحل کوهستانی و بارانی دریای سیاه است که در استان «گره‌سون»‌ (Giresun) ترکیه قرار دارد. خانه‌های روستا مشابه سایر روستاهای این منطقه، در دامنه‌ شیب‌دار کوه‌ها و کنار مزارع چای ساخته شده‌اند؛ اما شکل ظاهری کوشکوی نیست که باعث شهرت آن شده است؛  این روستا به‌خاطر سوت مردم شناخته می‌شود. در اینجا، صدای جریان آب و اذان‌های روزانه اغلب همراه با سوت‌های بلند مردم محلی به گوش می‌رسد.

کوشکوی در زبان ترکی به‌معنای «دهکده پرندگان» است؛ جایی که مردم مشابه پرندگان، از سوت‌زدن برای صحبت‌کردن با یکدیگر استفاده می‌کنند. زبان‌های سوتی غیرمعمول به نظر می‌رسند؛ اما قرن‌ها است که وجود دارند. این زبان‌ها همه بر اساس زبان‌های گفتاری هستند و با زبان، دندان، لب و انگشتان به وجود می‌آیند.

زبان پرنده یا سوت که حدود چهار قرن قدمت دارد، واژگان ترکی را به فرکانس‌های زیر و بم مختلفی تبدیل می‌کند. این زبان شامل مجموعه‌ای از سوت‌های بلند و صداهای آهنگین می‌شود که شباهت زیادی به آواز پرندگان دارد. بهترین بخش استفاده از زبان مزبور این است که محدودیتی برای تعداد واژگان وجود ندارد و از هیچ دستور زبانی پیروی نمی‌کند. زبان سوت که در ترکیه با نام «کوش دیلی» (Kus Dili) شناخته می‌شود، در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو نیز ثبت شده است.

در مورد منشا زبان سوت باید اشاره کرد که کشاورزان کوشکوی برای قرن‌ها به دامداری و کشاورزی مشغول بودند. آن‌ها از فراز تپه‌های محل کار خود، برای ارتباط با یکدیگر شروع به استفاده از زبان پرندگان کردند. قبل از ظهور تکنولوژی، سوت‌زدن از فواصل طولانی با توجه به توپوگرافی روستا، روش ارتباطی کارآمد و مناسبی بود.

کودکان کوشکوی قبل از شروع مدرسه یاد می‌گیرند که از طریق سوت‌زدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زنان و مردان نیز با این روش به صحبت و غیبت با هم مشغول می‌شوند و حتی خواستگاری می‌کنند! موضوعات متداول مکالمه به زبان سوت عبارت‌اند از دعوت به چای یا کمک برای کار، اطلاع‌رسانی درباره آمدن گاری برداشت محصول، اعلام مراسم تشییع جنازه و دعوت به عروسی و تولد؛ تنها موضوعی که سوت‌زدن برای آن کاربردی ندارد، صحبت‌های عاشقانه‌ است!

متاسفانه زبان پرندگان به‌سرعت در حال ناپدیدشدن از زندگی روزمره مردم کوشکوی است؛ این امر تا حد زیادی به افزایش استفاده از تلفن‌ همراه و مهاجرت روستاییان به شهرها مربوط می‌شود. علاوه بر این، در روستای کوچکی با همسایه‌های کنجکاو، پیامک می‌تواند حریم خصوصی افراد را حفظ کند؛ موضوعی که هنگام سوت‌زدن هرگز اتفاق نمی‌افتد. روستاییان هر سال تابستان جشنواره سوت‌زنی برگزار می‌کنند تا این میراث ناملموس را زنده نگه دارند.

مردم روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: turkeyetc.files.wordpress.com

سوت زدن زنی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: atlasobscura.com

خانه‌های مسکونی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: npr.org

مردی از روستای کوسکوی ترکیه مشغول سوت زدن

منبع عکس: basin.ktb.gov.tr

ورودی روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: turkeyetc.files.wordpress.com

کشاورزی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: arkeolojikhaber.com

کلبه‌ای چوبی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: اینستاگرام ibrahimcirit_28@

پیرزنی در حال سوت زدن در روستای کوسکوی

منبع عکس: basin.ktb.gov.tr

سوت زدن مردی از اهالی روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: npr.org

روستای کوهستانی کوسکوی ترکیه

منبع عکس: basin.ktb.gov.tr

زنان روستای کوسکوی ترکیه با لابس محلی

منبع عکس: thesocialtalks.com

مردی از روستای کوسکوی ترکیه در حال سوت زدن

منبع عکس: wsj.com

اهالی روستای کوسکوی ترکیه مشغول زدن سوت

منبع عکس: bbc.com

زن سالمندی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: beatcurry.com

پیرمردی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: aa.com.tr

سوت زدن یک پیرزن در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: atlasobscura.com

سوت زدن زنی در روستای کوسکوی ترکیه

منبع عکس: اینستاگرام actiontravelagencycaguas@

زنان روستای کوسکوی ترکیه در حال سوت زدن

منبع عکس: beatcurry.com

زبان سوت برای شما نیز جالب و عجیب بود؟ اگر امکان یادگیری این زبان وجود داشته باشد، دوست دارید که آن را امتحان کنید؟ حتما کاربران کجارو را در جریان دیدگاه خود قرار دهید.

منبع عکس کاور: atlasobscura.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه