صنعت مهمان‌یاری و کمک‌رسانی در شیوع جهانی کرونا

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
صنعت مهمان‌یاری و کمک‌رسانی در شیوع جهانی کرونا

شیوع جهانی کرونا باعث شده است افراد فعال در زمینه‌ی هتلداری، رستوران‌داری و حمل‌ونقل هوایی تمام توان خود را برای مقابله با این ویروس و بهبود وضعیت جهان در این شرایط بحرانی به کار بگیرند.

کلمه «Hospitality» (هاسپیتلیتی) در زبان انگلیسی به معنی مهمان‌نوازی است و «Hospital» به‌معنای بیمارستان نیز با این کلمه هم‌ریشه است. لذا ارتباط تنگاتنگ مهمان‌نوازی در گردشگری و مراقبت روحی و جسمی از بیماران غیرقابل انکار است. هتل‌ها و رستوران‌ها نیز به‌نوعی نماد زیبایی و مهمان‌نوازی محسوب می‌شوند و برخی از آن‌ها حتی در مواجهه با بزرگ‌ترین چالش‌ها در سال‌های اخیر، نیز مهمان‌نوازی خود را حفظ کرده‌اند.

مهمان‌نوازی یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند میزان محبوبیت هتل‌ها را نیز افزایش و آن‌ها را در صدر فهرست برترین هتل‌ها قرار دهد؛ اما این مهمان‌نوازی در شرایط کنونی و شیوع جهانی ویروس کرونا به چه شکلی می‌تواند باشد.

این روزها، روزهای بدی برای هتل‌ها و رستوران‌های سراسر دنیا است و تقریباً تمام آن‌ها موقتاً تعطیل شدند یا میزان پذیرش آن‌ها به میزان بسیار زیادی کاهش‌یافته است. این موضوع باعث شده است که این مراکز از نظر مالی آسیب جدی ببینند و بسیاری از کارکنان خود را اخراج کنند؛ اما حتی در این روزها هم برخی هتل‌ها به محلی برای مراقبت از بیماران یا برای گذران دوران قرنطینه مسافران تبدیل شده‌اند و این موضوع نشان‌دهنده‌ی مهمان‌نوازی واقعی و حقیقی است.

البته مسئولان سایر مراکز گردشگری نیز در کنار هتل‌داران و رستوران‌دارها و همچنین مسئولان موسسه‌های خیریه، سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی نیز برای کمک به افراد نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر در شرایط کنونی کمر همت بسته‌اند. در این مقاله از کجارو برخی مصادیق بارز مهمان‌نوازی و کمک رسانی به افراد نیازمند را بیان می‌کنیم 

فراهم کردن غذا برای افراد نیازمند

اطعام افراد نیازمند در شیوع کرونا

سازمان برنامه‌ی جهانی غذا درمورد احتمال قحطی به‌دلیل شیوع کرونا هشدار داده است

قطعاً تغذیه‌ی سالم در این روزها، مخصوصاً برای بیماران اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر سازمان برنامه جهانی غذا به‌دنبال همه‌گیری کرونا در مورد کمبود شدید غذا در ماه‌های پیش‌رو هشدار داده است. طبق گفته‌ی مسئولان این سازمان بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان که شدیداً به واردات مواد غذایی وابسته هستند و تعداد آن‌ها به صدها میلیون نفر می‌رسد، به‌شدت در معرض خطر قحطی هستند؛ بنابراین توجه به این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد. در سراسر جهان موسسه‌های خیریه‌ای هستند که در هر زمانی غذای مناسبی برای افراد نیازمند تأمین می‌کند و در این روزها هم همچون بسیاری از نهادهای دیگر در کنار مردم آسیب‌پذیر هستند.

در ضمن بسیاری از رستوران‌ها نیز در این شرایط به محلی برای تهیه غذای تازه برای افراد نیازمند شده‌اند. موسسه‌ی غیرانتفاعی «ورد سنترال کیتچِن» (World Central kitchen) که به دست «خوزه آندره» (José Andrés)، آشپز مطرح آمریکایی ایجاد شده است، اشاره کرد. از کارهای شاخص این آشپزخانه در این روزها می‌توان به تهیه‌ی غذا برای مردم قرنطینه‌شده‌ی دو کشتی تفریحی «دیاموند پِرِنسِس» (Diamond Princes) و «گرند پرنسس» (Grand Princess) اشاره کرد.

رستوران در دوران شیوع کرونا

در برخی از کشورها هم برنامه‌های خیریه‌ای جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تأمین مواد غذایی ایجاد شده است. به‌عنوان‌مثال موسسه‌های خیریه «فیری فود فور آل» (Free Food For All) و «فید دِ سیتی» (Feed the City) در اندونزی نمونه‌هایی از این موسسه‌ها هستند که تاکنون کنون موفق شدند هزاران وعده غذایی برای افراد نیازمند تأمین کنند. در طرح‌هایی که این موسسه‌ها اجرا می‌کنند، مردم هزینه‌ی تهیه غذاها در رستوران‌ها را پرداخت می‌کنند و با این کار هم رستوران‌ها در این شرایط دچار بحران مالی نمی‌شوند و هم نیازمندان گرسنه نخواهند بود.

رستوران‌های زنجیره‌ای و مکان‌های کیترینگ بزرگ نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند؛ مثلاً مرکز تهیه‌ی غذای «باتلرهاسپیتالیتی» (Butler Hospitality) که بخش اعظمی از غذاها و نوشیدنی‌های هتل‌های نیویورک را تأمین می‌کند، در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ هزار وعده‌ی غذایی برای افراد بیمار و کادر درمانی تهیه می‌کنند. در ایران هم مردم در دو ماه گذشته بخشی از نذورات خود را به این کار اختصاص داده‌اند.

پذیرش بیماران در هتل‌ها و مراکز گردشگری

تجهیز هتل ها برای بیماران کرونایی

تقریبا هر کسی می‌داند که در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا در اکثر کشورهای دنیا بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها است؛ بنابراین علاوه بر بیمارستان‌ها باید مراکز دیگری هم برای مراقبت و نگهداری از این افراد آماده و تجهیز شود. در ضمن اکثر مقام‌های درمانی دنیا توصیه می‌کنند بهبودیافتگان کرونا پس از ترخیص از بیمارستان بلافاصله به خانه‌های خود نروند و مدتی را در مکانی به غیر از خانه تحت نظارت کادر درمانی باشند.

کادر درمانی کرونا و پزشکان نیز به مکانی برای استراحت و تجدیدقوا نیاز دارند؛ اما به خاطر شرایط بهداشتی نمی‌توانند به خانه‌هایشان بروند. به همین دلیل به نظر می‌رسد هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و برخی دیگر از مراکز و مجتمع‌های گردشگری مکان مناسبی برای این کار هستند و می‌توان آن‌ها را به بیمارستان‌های موقتی تبدیل کرد. در ضمن کشتی‌های تفریحی مجهز نیز می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای این کار باشند.

در سراسر جهان هزاران هتل برای کمک به بیماران کرونایی و کادر درمانی کرونا تجهیز شده است

در برخی از کشورها، هزاران هتل با میلیون‌ها اتاق برای درمان بیماران کرونایی مجهز شده‌اند و حتی نکات مرتبط با حفظ سلامت و اصول بهداشتی که باید در هنگام مواجهه با بیماران کرونایی رعایت شود، به کارکنان هتل آموزش داده شده است؛ به‌عنوان‌مثال در آمریکا ۱۵ هزار هتل با مجموع یک میلیون اتاق و فضاهایی کاملاً بهداشتی به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. قرار است یک میلیون اتاق هم برای پزشکان و کادر درمانی جهت استراحت آن‌ها فراهم شود. در ضمن در برخی از هتل‌ها امکان اقامت یک یا دو روزه برای این افراد به‌همراه صبحانه رایگان نیز فراهم شده است.

اختصاص هتل ها به بیماران کرونایی

وزیر بهداشت ایران نیز معتقد است که بیماران بهبودیافته از ویروس کووید-19 (Covid-19) باید دوران نقاهت بعد از بیماری را در هتل‌ها و اقامتگاه‌های مشابه سپری کنند و در اسفند ماه از هتل‌داران درخواست کرد در صورت تمایل، هتل‌های خود را به‌صورت داوطلبانه در اختیار این بیماران قرار دهند. پس از گذشت مدت کوتاهی از درخواست وزیر بهداشت، مسئولان دو هتل در کرمان به‌عنوان نخستین هتل‌ داران کشور آمادگی خود را برای قرنطینه‌ کردن مسافران نوروزی اعلام کردند. در ضمن قسمتی از ایران مال، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران، در کمتر از یک هفته با مشارکت وزارت بهداشت، تبدیل به بیمارستانی ۳ هزار تختخوابی بسیار مجهز با ICU شد.

جمع‌آوری کمک‌های مالی برای سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان

برخی از هتل‌های بزرگ و بین‌المللی از مسافران می‌خواهند در صورت تمایل مبلغ تخفیف‌های مربوط به طرح‌های وفاداری به هتل یا سایر مبالغی که به عناوین مختلف از هزینه‌ی اقامت آن‌ها کسر می‌شود، به سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان مثل یونسکو و صلیب سرخ پرداخت شود.

کمک رسانی

برخی از شرکت‌های هواپیمایی نیز در ازای مسافت مشخص‌شده‌ای که مسافران با هواپیماهای آنان طی می‌کنند (مثلاً هر ۱۶۰۰ کیلومتر) تخفیف‌هایی را برای آن‌ها لحاظ می‌کنند. تعدادی از این شرکت‌های هواپیمایی با اجرای طرح‌های بشردوستانه از مسافران خواسته‌اند در صورت تمایل این مبلغ را به صلیب سرخ اهدا کنند.

برخی از کشورها از جمله آمریکا طرح‌هایی برای حمایت از کارگران مهاجر و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آن‌ها در مدت‌زمان شیوع ایجاد شده است؛ زیرا این افراد از حقوق شهروندی کمتری برخوردار هستند و خدمات درمانی کمتری به آن‌ها ارائه می‌شود. تاکسی اینترنتی «اوبر» نیز در اپلیکیشن خود گزینه‌ای را برای اهدای کمک‌های مالی به رستوران‌ها جهت کاهش ضرر و زیان مالی آن‌ها ایجاد کرده است

همچنین در «بوتسوانا»، یکی از کشورهای فقیر آفریقایی، طراحی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت تأمین غذای ساکنان سفیر نواحی دوردست این کشور ایجاد شده است که در آن از مهمانان یکی از اقامتگاه‌های سافاری و حیات‌وحش خواسته می‌شود در صورت تمایل مبلغی را برای این کار انسان‌دوستانه بپردازند؛ به‌عنوان‌مثال مبلغی معادل ۷۵ دلار می‌تواند غذای خانواده‌ی شش نفره را تا مدتی در حدود یک ماه تأمین کند. در این طرح شرایط انتقال افراد نیازمند به کمک‌های درمانی و پزشکی به مراکز درمانی نیز فراهم شده است.

همچنین تاکنون فعالان اقتصادی، خیرین، افراد مشهور و ثروتمند سرشناس جهان مبالغ هنگفتی را حمایت از افراد ضعیف و همچنین مقابله با کرونا و ساخت داروی آن پرداخت کرده‌اند که بحث در مورد آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

در پایان باید گفت، در حال حاضر بخش اعظمی از کشورهای جهان شرایط بحرانی دارند و کشورهای مختلف در حد توانشان به یکدیگر کمک می‌کنند تا مردم هرچه زودتر جهان پساکرونایی را ببینند. صنعت مهمان‌یاری با توانایی‌های بالقوه‌‌ی خود نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه