چه نام‌هایی در کشورهای دنیا رایج‌تر است؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی چهار شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
چه نام‌هایی در کشورهای دنیا رایج‌تر است؟

آیا می‌دانید نام‌های خانوادگی از کجا می‌آیند؟ آیا معیارهای تعیین نام خانوادگی در تمام کشورهای دنیا یکسان بوده‌اند؟

زمانی که بریتانیا بر کشورهایی چون استرالیا، کانادا و آمریکا چیره شد، مردمش نام‌های خانوادگی‌شان را همراه خود به این کشورها بردند. پس از قرن‌ها همچنان نام خانودگی Smith رایج‌ترین فامیلی در بین تمام اسامی است. در ادامه‌ی این مقاله کجارو همراه ما باشید تا علت این موضوع را بررسی کنیم.

در واقع از هر ۱۲۱ نفر شهروند آمریکایی یک نفر اسمیت بین آن‌ها وجود دارد. این نام خانوادگی رایج‌ترین نام خانوادگی در بریتانیا، از همان آغاز بوده است. اسمیت از کلمه «blacksmith» (آهنگر) می‌آید؛ شغلی رایج در تاریخ بشر. در لوکزامبورگ هم بیشترین نام خانوادگی اسمیت است که از کلمه «smit»، باز به معنای آهنگر، گرفته شده است.

نام خانوادگی

طبق علم نام‌شناسی، مطالعه‌ی این‌طور مسائل، ما همیشه از نام خانوادگی استفاده نمی‌کردیم. استفاده از نام خانوادگی برای اولین بار، حدود ۲۸۵۲ پیش از میلاد، در چین باستان، به‌عنوان راهی برای جمع‌آوری اطلاعات سرشماری، انجام گرفت. امروزه رایج‌ترین نام خانوادگی در چین Wang است. در اروپای غربی، این عادت تا قرون وسطی پدیدار نشد؛ اما کم‌کم جمعیت افزایش یافت و سیستم ثبت اطلاعات پیشرفت کرد و حالا دیگر افراد باید یکدیگر را تشخیص می‌دادند.

نام خانوادگی

اروپا در مقایسه با دیگر بخش‌های دنیا، هنوز اسامی بیشتری مربوط به شغل‌ها دارد؛ اما در تمام دنیا ریشه تمام نام‌های خانوادگی در پنج دسته قرار می‌گیرند: شغلی، توصیفات شخصی، نشانه از حمایت، مکانی (گرفته شده از نام یک مکان) یا پدرنامی (گرفته شده از نام پدر یا اجداد).

پسوندهای پدرنامی به ما کمک می‌کنند تا بدانیم یک نفر اهل کجا است. پسوند اسلاوی ov در Ivanov (پسر Ivan) در بلاروس و بلغارستان بسیار رایج است. پسوند sen مانند Hansen در نروژ و Jensen در دانمارک همچنان در خانواده‌های اهل اسکاندیناوی که در قرن ۱۹ به آمریکا مهاجرت کردند، دیده می‌شوند.

اسمیت همچنان در استرالیا و نیوزلند غالب است و نام خانوادگی John که ریشه انگلیسی دارد در پاپوآ گینه‌نو بسیار رایج است. در ایالات فدرال میکرونزی و جزایر سلیمان، نام‌های خانوادگی اصلاتا ژاپنی هستند.

نام خانوادگی

نام‌های خانوادگی در قاره آمریکا دیگر تاثیر قبلی بریتانیا را نشان نمی‌دهد. در آمریکای مرکزی و کارائیب، تاریخ مستعمره‌ها را نشان می‌دهند. هائیتی از ۱۶۹۷ تا ۱۸۰۴ مستعمره فرانسه بود و رایج‌ترین نام خانوادگی در آن Jean، شکل فرانسوی John، است.

السالوادور، هندوراس و مکزیک مستعمره‌های اسپانیا بودند. همه آن‌ها یک نام خانوادگی رایج مشترک دارند و آن Hernandez با ریشه‌ای اسپانیایی/ پرتغالی و به معنای «آرامش» است.

بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی در اوایل قرن ۱۹ استقلال خود را از اسپانیا پس گرفتند؛ اما امروزه همچنان بیشتر نام‌های خانوادگی ریشه اسپانیایی دارند. در آرژانتین، شیلی، پاراگوئه و ونزوئلا، Gonzalez رایج‌ترین است. این فامیلی پدرنامی از نام اسپانیایی Gonzalo می‌آید که اصالتا ریشه در کلمه آلمانی gunp به معنای «جنگ» دارد.

نام خانوادگی

یک نوع نام خانوادگی‌ که منحصر به آفریقا است، نامی ستایش‌کننده است که ویژگی‌های شخصیتی پسندیده را نشان می‌دهد. در جمهوری دموکراتیک کنگو، Ilunga رایج‌ترین نام خانوادگی است که ریشه‌ای بانتویی دارد و به این معنا است: کسی که آماده است تمام توهین‌ها را برای بار اول ببخشد، برای بار دوم تحمل کند؛ اما برای بار سوم هرگز.

تقریبا ۳۰ درصد آفریقای سیاه مسلمان هستند. به همین خاطر است که نام «محمد» رایج‌ترین نام خانوادگی در چاد، اتحاد قمر، مصر، جیبوتی و سودان است.

نام خانوادگی

نام‌های خانوادگی در آسیا بیشتر نشان‌دهنده گذشته‌ی دودمانی این قاره است. از لحاظ تاریخی، هر بار که یک سلسله قدرت را به دست می‌گرفت، به یک معیار برای انتخاب نام تبدیل می‌شد. امروزه Tan رایج‌ترین نام خانوادگی در مالزی و سنگاپور است که از Chen، مهم‌ترین ایالت در زمان حکمرانی طولانی‌مدت دودمان ژو، می‌آید.

این منابع مشترک نام‌های خانوادگی در جنوب‌شرق آسیا یکی از دلایل تنوع اندک در میان نام‌های خانوادگی، در مقایسه با دیگر جاهای دنیا است. در چین از هر ۱۳ نفر یک نفر دارای نام خانوادگی Wang است. در کره جنوبی از هر پنج نفر یک نفر نام خانوادگی Kim و در ویتنام از هر چهار نفر یک نفر نام خانوادگی Nguyen را دارد.

نام خانوادگی

نام کشورها نیز از لحاظ نام‌شناسی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: قبیله، مشخصه یک منطقه، توصیف جهت یا یک فرد مهم. انگلستان نیز مانند دیگر کشورهای جهان (تقریبا یک‌سوم دنیا) نام قبایل اولیه و گروه‌های قومی را دارد که در این مورد قبیله قرن پنجمی Angles است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه