داستان جالب طولانی‌ترین مراسم انتخاب پاپ در تاریخ

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
داستان جالب طولانی‌ترین مراسم انتخاب پاپ در تاریخ

طولانی‌ترین انتخابات پاپ زمانی‌ رخ داد که پاپ کلمنت چهارم در ۲۹ نوامبر ۱۲۶۸ از دنیا رفت و فرایند انتخاب پاپ جدید، دو سال و ۹ ماه به‌طول انجامید.

جاذبه‌ی اصلی شهر باستانی ویتربو در مرکز ایتالیا، کاخی متعلق به قرن سیزدهم است که به‌عنوان اقامتگاه ییلاقی پاپ ساخته شد. علاوه بر این، قصر پاپ، پناهگاهی برای او نیز بود تا در زمان بروز خشونت در رم به آن پناه ببرد، چراکه به‌دلیل رقابت بین دو جناح دشمن که یکی از آن‌ها از پاپ و دیگری از امپراتور مقدس رم حمایت می‌کردند، این خشونت‌ها اغلب اتفاق می‌افتاد.

یکی از سالن‌های بزرگ این قصر بنام «سالن نشست محرمانه» (Conclave Hall)، شاهد طولانی‌ترین انتخابات پاپ در طول تاریخ بود. این انتخابات از نوامبر ۱۲۶۸ تا سپتامبر ۱۲۷۱، یعنی دو سال و ۹ ماه به‌طول انجامید؛ زیرا ۲۰ کاردینال رأی‌دهنده به‌خاطر علایق شخصی و دشمنی خانوادگی، اختلاف عقیده‌ی زیادی داشتند و نمی‌توانستند به توافق برسند.

زمانی که پاپ کلمنت چهارم در ۲۹ نوامبر ۱۲۶۸ از دنیا رفت، مجمع کاردینال‌ها متشکل از اکثر مقامات ارشد کلیسا در ویتربو جمع شدند تا جانشین پاپ کلمنت چهارم را انتخاب کنند، زیرا طبق سنت باید انتخابات در همان شهری انجام می‌شد که پاپ قبلی در آنجا درگذشته بود. کاردینال‌ها روزی یک‌بار در قصر پاپ حاضر می‌شدند و رأی‌گیری می‌کردند و سپس به محل اقامت خود برمی‌گشتند. مجمع کاردینال‌ها در آن زمان به‌طور مساوی از کاردینال‌های فرانسوی و ایتالیایی تشکیل می‌شد که هریک می‌خواستند پاپ از کشور خودشان انتخاب شود. به همین دلیل انتخابات مذکور ماه‌ها طول کشید و در این مدت، سه نفر از ۲۰ کاردینال به‌خاطر کهولت سن از دنیا رفتند.

حدود یک‌سال از این کشمکش می‌گذشت و مردم شهر ویتربو که از این همه تأخیر کلافه‌شده بودند، تحت فرمان کاپیتان شهر، رانیر گاتی، کاردینال‌ها را درون قصر حبس کردند و از آن‌ها خواستند یک‌نفر را انتخاب کنند. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و آن‌ها سقف ساختمان را برداشتند تا کاردینال‌ها در معرض باد و باران قرار بگیرند و همچنین جیره‌ی غذایی آن‌ها را به نان و آب محدود کردند. بااین‌حال، طبق برخی منابع، پس از تهدید کاردینال‌ها به اینکه کل شهر را ممنوعه اعلام خواهند کرد، آن‌ها سقف ساختمان را مجدداً به‌حالت قبل برگرداندند. حتی این اقدام جدی نیز سرانجامی نداشت و روند انتخابات یک سال دیگر طول کشید.

انتخاب پاپ

قصر پاپ در ویتربو

در نهایت در اوت ۱۲۷۱،‌ کاردینال‌ها تصمیم گرفتند، برای رسیدن به توافق،‌ کمیته‌ای ۶ نفره تعیین کنند. زمانی که این ۶ نفر ‌نتوانستند برسر انتخاب یکی از کاردینال‌ها به توافق برسند، تصمیم گرفتند فردی را انتخاب کنند که مثل خودشان کاردینال نباشد. تیبالدو ویسکونتی پیشنهاد شد و همه با انتخاب او موافقت کردند. به‌این‌ترتیب، او در اول دسامبر ۱۲۷۱، به پاپ گریگوری دهم تبدیل شد.

پاپ گریگوری دهم برای اینکه در آینده انتخابات پاپ به‌درازا نکشد، قوانین سختگیرانه‌ای وضع کرد که طبق آن، کاردینال‌ها به‌جای اقامت در اتاق‌های جداگانه، در محلی محبوس می‌شدند، هیچ کاردینالی نمی‌توانست بیشتر از دو خدمتکار داشته باشد،‌ مگر درصورت بیماری و برای اینکه هیچ تماسی با دنیای بیرون نداشته باشند، از راه پنجره به آن‌ها غذا می‌رساندند. پس از سه روز نشست محرمانه، به کاردینال‌ها فقط یک وعده غذا داده می‌شد و اگر تصمیم‌گیری آن‌ها ادامه داشت، پس از پنج روز دیگر، خوراک‌شان به آب و نان محدود می‌شد. در این مدت هم کاردینال‌ها حق دریافت هیچ پولی از کلیسا نداشتند.

انتخاب پاپ

سالن نشست محرمانه در قصر پاپ

متأسفانه، پاپ آدریان پنجم، جانشین پاپ گریگوری دهم، این قوانین را بسیار سختگیرانه می‌دانست و به همین دلیل آن‌ها را لغو کرد. هرچند، پس از مرگ پاپ نیکلاس چهارم در سال ۱۲۹۲،‌ جریان انتخاب پاپ بعدی مجدداً دو سال طول کشید و در نتیجه،‌ پاپ بعدی، پاپ سلستین پنجم این قوانین را دوباره اجرایی کرد.

در حال حاضر انتخابات پاپ در کلیسای سیستین در شهر واتیکان برگزار می‌شود. زمانی که نشست محرمانه آغاز می‌شود، کاردینال‌ها تا زمان انتخاب پاپ جدید، در محدوده‌ای مجزا غذا می‌خورند، می‌خوابند و رأی‌گیری می‌کنند. آن‌ها حق تماس با دنیای بیرون را ندارند،‌ مگر در اورژانس‌های پزشکی.

انتخاب پاپ

نامزد موردنظر باید بتواند دوسوم رأی اکثریت را از آن خود کند. اگر پس از گذشت سه روز، هیچ شخصی انتخاب نشود، روند انتخابات حداکثر برای یک روز تعلیق می‌شود تا کاردینال‌ها دعا کنند و کاردینال ارشد طبق رتبه‌بندی مقدس، خطبه‌ای بخواند. درصورتی‌که روند رأ‌ی‌گیری هفت روز دیگر ادامه یابد و به نتیجه‌ای نرسند، ممکن است مجدداً معلق شود و این‌بار کشیش کاردینال ارشد خطبه بخواند. اگر پس از هفت روز دیگر باز هم نتیجه‌ای به‌دست نیاید، رأی‌گیری متوقف و اسقف کاردینال ارشد خطبه می‌خواند. باگذشت هفت روز بی‌نتیجه‌ی دیگر، یک روز به دعا، تفکر و گفت‌وگو می‌گذرد. در رأی‌گیری‌های بعدی، فقط دو اسمی که بیشترین رأی را در رأی‌گیری آخر به‌دست آورده‌اند، واجد شرایط انتخابات نهایی می‌شوند که در اینجا نیز همچنان اخذ دوسوم آراء الزامی است.

در نشست محرمانه، دوبار در روز دودی از کلیسای سیستین بیرون می‌آید که نشان می‌دهد آیا رأی‌گیری منجر به انتخاب پاپ شده است یا خیر. درصورتی‌که دود سیاه بیرون بیاید، جواب منفی را نشان می‌دهد، اما دود سفید به‌منزله‌ی انتخاب پاپ جدید است.

اگر برای سفر به ایتالیا برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور ایتالیا را در کجارو جست‌و‌جو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ایتالیا را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به ایتالیا داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه