نکاتی که باید پیش از سفر به رم بدانیم

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۲۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به رم بدانیم

شهر رم یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا و جهان محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با نکاتی که قبل از سفر به این شهر باید بدانید، آشنا شوید.

شهر رم به عنوان پایتخت کشور ایتالیا، همواره از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رفته است. این شهر با توجه به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار، از دیرباز مورد توجه علاقه‌مندان بوده است. همچنین از طبیعت این منطقه نمی‌توان به سادگی عبور کرد. مجموع این عوامل رم را به مقصدی ایده‌آل برای سفر تبدیل کرده است.

شهر رم

به هر ترتیب از آنجایی که در رم باید همانند مردمش رفتار کرد، به سراغ برخی از قوانین و نکات لازم برای سفر به این شهر رفته‌ایم.

شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید

آب و هوای رم

رم مانند دیگر شهرهای اروپایی از زمستان‌های نسبتا سردی برخوردار است. بهترین زمان برای سفر به این شهر، حد فاصل اواسط بهار تا اوایل پاییز است. همچنین در این زمان از سال چهره‌ی سبز و زیباتری از رم هویدا می‌شود که به طور حتم هر بیننده‌ای را شیفته‌ی خود می‌کند. با دانستن این موضوع می‌توانید برای سفر خود برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید.

پول نقد، مثل همیشه

پول رم

بدون تردید مانند اکثر نقاط جهان، پول نقد حرف اول را در شهر رم می‌زند. این موضوع در بین شهروندان رم نیز کاملا مشهود است تا جایی که مردم این شهر خریدهای روزانه‌ی خود را نیز معمولا با پول نقد انجام می‌دهند تا کارت‌های اعتباری.

به هر ترتیب بهتر است پول خود را در مبدا تبدیل کنید تا به مشکلی بر نخورید، البته در تمامی هتل‌ها و صرافی‌ها نیز تبدیل پول امکان‌پذیر است.

زبان را ببینید!

از آنجایی که رم یکی از پایتخت‌های مطرح در جهان است، طبیعتا برای ارتباط برقرار کردن با زبان انگلیسی دچار مشکل نخواهید شد. بیشتر مردم این شهر، به خصوص نسل جوان، با این زبان آشنا هستند. اما به هر ترتیب دانستن چند لغت از زبان شیرین ایتالیایی خالی از لطف نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم کلمات معمول و ابتدایی این زبان را فرا بگیرید تا در مناطق محلی و حومه‌ای نیز دچار مشکل نشوید.

زبان رم

از طرفی یک نکته‌ی جالب درباره‌ی صحبت کردن ایتالیایی‌ها، شیوه‌ی صحبت آن‌ها با حرکات دست است که شهرتی جهانی دارد. در نتیجه با دیدن این مورد تعجب نکنید!

با زمان‌بندی ایتالیایی آشنا شوید

یکی دیگر از مواردی که باید در سفر به رم از آن آگاه باشید، زمان‌بندی مردم ایتالیا است. به طور کلی ایتالیایی‌ها چندان سر وقت نیستند، به همین دلیل در سفر خود به این کشور سعی کنید برای برنامه‌های خود تاخیری در نظر بگیرید. برای مثال اگر درخواست سرویس حمل و نقل کردید، دیرکرد نیم‌ساعتی آن را نیز انتظار داشته باشید!

از طرف دیگر بهتر است بدانید که بیشتر فروشگاه‌های رم ساعاتی از بعد از ظهر را برای صرف نهار تعطیل هستند، در نتیجه با دانستن این موضوع برای سفر خود برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید.

از حومه شهر غافل نشوید

حومه شهر رم

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر و فراوان شهر رم شهره‌ی خاص و عام است. اما جاذبه‌های طبیعی حومه‌ی این شهر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت و گذار در سطح شهر، کمی هم از هیاهوی آن فاصله بگیرید و به مناطق و چشم‌اندازهای زیبای حومه‌ی رم سر بزنید. با این کار چهره‌ای متفاوت از پایتخت ایتالیا را مشاهده خواهید کرد.

حواستان شش‌دانگ باشد

شهر رم علاوه‌بر پایتخت ایتالیا مرکز جیب‌برهای این کشور نیز محسوب می‌شود! به همین دلیل بهتر است حواستان را جمع کنید. این موضوع در خیابان‌های شلوغ و پرازدحام شهر مشهودتر است. به هر حال تمام و کمال مواظب وسایل شخصی خود باشید.

از غریبه‌ها چیزی نگیرید

ازدحام در رم

از پذیرفتن هرگونه اهدایی از طرف افراد غریبه امتناع کنید. شاید یکی از پدیده‌های عجیب رم همین مورد باشد. افراد غریبه در خیابان‌های شهر با اهدا کردن گل و اشیای مختلف، ممکن است درخواست پول و سپس ایجاد مزاحمت کنند. به همین دلیل آن‌ها را نادیده بگیرید و به راه خود ادامه دهید تا از بروز مشکل و کلاهبرداری‌های احتمالی پیشگیری کنید.

پوشاک مناسب همراه داشته باشید

از آنجایی که جای جای این شهر مملو است از مکان‌های دیدنی، برای پیاده‌روی و راهپیمایی در آن طبیعتا به کفشی مناسبی احتیاج خواهید داشت. برای بازدید برخی از کلیساها نیز پوشش کامل برای خانم‌ها مورد نیاز است. در نتیجه بهتر است یک شال بزرگ را همواره با خود همراه داشته باشید.

مترو آخرین گزینه باشد

قطار رم

یکی از ضعف‌های شهر رم همین مورد است. این شهر تنها ۳ خط مترو دارد و در نتیجه مناطق نسبتا کمی از شهر پوشش داده می‌شود. از طرف دیگر همان‌طور که اشاره شد به دلیل سر زمان نبودن قطارها احتمالا برای استفاده از مترو دچار مشکل شوید. به هر ترتیب اگر کماکان مایل به استفاده از متروهای شهر بودید به جای خرید بلیت‌های تک‌سفره، بلیت‌های هفتگی را خریداری کنید تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

در مجموع شاید بهتر باشد از تاکسی‌های شهر برای گشت و گذار استفاده کنید.

رانندگی نکنید

در موضوع قبل به کیفیت نه چندان مطلوب حمل و نقل عمومی رم پرداختیم. با این وجود شما را تشویق به استفاده از آن‌ها می‌کنیم، چراکه وضعیت رانندگی در سطح این شهر بسیار وحشتناک است. مردم رم در رانندگی بسیار عجول هستند، بعلاوه آنکه قوانین رانندگی را به ندرت رعایت می‌کنند. در نتیجه تا حد امکان از رانندگی در این شهر پرهیز کنید.

از غذاهای ایتالیایی سیر شوید

غذای رم

به طور خلاصه، در رم سعی کنید هیچ وعده‌ای را از دست ندهید! همان‌طور که احتمالا می‌دانید غذاهای ایتالیا از شهرت بسیاری در سطح جهان برخوردار است. از طرفی طعم این غذاها با ذائقه‌ی ما ایرانی‌ها نیز بسیار سازگار است. در نتیجه توصیه می‌کنیم همه‌ی وعده‌های غذایی را در رستوران‌های مختلف این شهر تجربه کنید و غذاهای محلی و خوشمزه‌ی ایتالیا، از پاستا تا پیتزا را امتحان کنید.

انعام اختیاری است

برای آخرین مورد لازم است بدانید که مانند بسیاری از شهرهای اروپا، در رم انعام دادن چندان مرسوم نیست. به همین دلیل این امر کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید این کار را انجام دهید.

به طور کلی با در نظر گرفتن قوانین و مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با مقصد خود، سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه