حمل و نقل عمومی در دهلی؛ راهنمای گردشگران

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان چهار شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵
حمل و نقل عمومی در دهلی؛ راهنمای گردشگران

حمل و نقل عمومی در دهلی هند، شامل مترو، قطار، تاکسی، اتوبوس و اتوریکشا است. برای آشنایی با حمل و نقل عمومی در دهلی و همچنین کرایه‌های هر کدام، در ادامه همراه کجارو شوید.

در هنگام سفر به مقاصد خارج از ایران، آشنایی با حمل و نقل عمومی آن مقصد و بهترین شیوه برای تردد در سطح شهر، یکی از نکات مهم پیش روی هر گردشگری است. در راهنمای حمل و نقل عمومی دهلی با وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر، کرایه‌ها و ساعات حرکت هر کدام از آن‌ها آشنا خواهید شد.

حمل و نقل عمومی از / به فرودگاه دهلی

مترو

مترو دهلی

متروی دهلی یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای عبور و مرور در دهلی است. با وجود مترو در دهلی، حمل و نقل عمومی در این شهر چهره کاملا متفاوتی به خود گرفته، تا حدی که می‌توان گفت خط متروی این شهر در واقع شریان حیات آن است. به تازگی خط جدیدی به مترو اضافه شده که به صورت سریع‌السیر فرودگاه دهلی را به مرکز شهر دهلی متصل می‌کند.

خط سریع‌السیر مترو که با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در مسیری به طول ۱۵/۷ کیلومتر به صورت زیرزمینی و ۷ کیلومتر به صورت ریل زمینی حرکت می‌کند، بعضی از مهم‌ترین نقاط دهلی نو را به هم متصل می‌کند.

زمان سفر از ایستگاه اول تا ایستگاه آخر، کمتر از ۲۵ دقیقه است. خط سریع‌السیر مترو در واقع فرودگاه مترو را به مرکز شهر نزدیک کرده است.

برنامه حرکت اولین و آخرین قطار از دهلی نو و بخش ۲۱ دوارکا
برنامهایستگاه دهلی نوایستگاه بخش ۲۱ دوارکا
اولین قطار (هر روز)۴:۴۵ صبح

۴:۴۵ صبح

دومین قطار۵:۲۷ صبح۴:۴۵ صبح
آخرین قطار۱۱:۳۰ شب۱۱:۱۵ شب

بلیط: مسافران می‌توانند بلیط یا کارت‌های کوچک بلیط را از بخش فروش بلیط در ایستگاه‌ها تهیه کنند. برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی در مقابل بخش فروش بلیط، دستگاه‌های صدور اتوماتیک بلیط (TIM) هم در ورودی‌های بین‌المللی و T3 و همچنین خروجی T1 تعبیه شده است.

حداقل و حداکثر کرایه: ۵۰۰ تومان / ۳۰۰۰ تومان

تلفن راهنما: برای هر گونه سوال در مورد خط سریع‌السیر فرودگاه می‌توانید ۲۴ ساعت شبانه روز با شماره ۱۵۵۳۷۰-۰۱۱ تماس بگیرید.

اتوبوس

اتوبوس در دهلی

اتوبوس متداول‌ترین و ارزان‌ترین شیوه برای تردد در سطح شهر است. اتوبوس‌ها معمولا قابل اعتماد هستند و از سریع‌ترین راه‌ها برای سفر درون‌شهری محسوب می‌شوند.

نکته جالب توجه اینکه اتوبوسرانی دهلی بزرگ‌ترین ناوگان دوست‌دار محیط زیست است که از سوخت CNG استفاده می‌کنند.

بیشتر اتوبوس‌ها متعلق به شرکت حمل و نقل دهلی یا متعلق به بخش خصوصی هستند. شرکت حمل و نقل دهلی سرویس‌های اتوبوس را به طور منظم، برای هر ۳۰ دقیقه تنظیم می‌کند که فرودگاه دهلی را به بخش‌های مهم دهلی شامل مرکز تجاری کانات پلس و ترمینال اتوبوس‌های درون شهری متصل می‌کند. این اتوبوس‌ها مجهز به تهویه مناسب و بسیار راحت هستند.

سرویس‌های اتوبوسرانی

از ترمینال اتوبوس‌های داخل شهری در مرکز شهر، سرویس‌های اتوبوسرانی به طور منظم وجود دارند. این اتوبوس‌ها، تمام بخش‌های شمالی و بخش‌های نزدیک به آن را در دهلی پوشش می‌دهند. این سرویس‌ها از طرف شرکت حمل و نقل دهلی و بخش‌های خصوصی فراهم می‌شوند. ترمینال‌های اتوبوس‌های داخل شهری در عبارتند از:

  • ترمینال اتوبوس درون‌شهری کشمیر در دهلی شمالی
  • ترمینال اتوبوس درون‌شهری آناند ویهار در منطقه ترنز یامونا
  • ترمینال اتوبوس درون‌شهری Sarai Kale Khan در جنوب شرقی دهلی

نکته: ممکن است اتوبوس‌ها بسیار شلوغ باشند و برای گردشگرانی که برای اولین بار به هند سفر می‌کنند، استفاده از آن‌ها آسان نباشد. بهتر است اگر زمان کافی دارید، در ایستگاه اتوبوس منتظر بمانید تا اتوبوس‌های خلوت‌تر را سوار شوید.

تاکسی

تاکسی در دهلی

برای راحتی کلیه مسافران، فرودگاه بین‌المللی دهلی با سه شرکت تاکسیرانی همکاری می‌کند تا مسافران بتوانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند. به این ترتیب کرایه کردن تاکسی در فرودگاه سریع‌تر انجام می‌شود. تمام تاکسی‌های این بخش مجهز به موارد زیر هستند:

  • تاکسی‌های لوکس و مجهز به دستگاه تهویه مطبوع
  • دسترسی ۲۴ ساعته
  • مجهز به تکنولوژی جی‌پی‌اس برای ردیابی موقعیت
  • سیستم پرداخت کرایه از طریق کارت اعتباری یا نقدی

به غیر از سه سرویس تاکسیرانی MERU، Mega Cabs و Easy Cabs که در فرودگاه مستقر هستند، اگر نیاز به کرایه کردن تاکسی در سطح شهر داشتید، می‌توانید از تاکسی‌های معمول زرد و سیاه استفاده کنید. این تاکسی‌ها سریع، راحت و با قیمت مناسب هستند. معمولا برای محاسبه کرایه از تاکسی‌متر استفاده می‌شود که هزینه استانداردی دارد و تنها کافی است مسیر خود را به راننده بگویید.

قطار

قطار در دهلی

بیشتر نقاط هند از طریق قطار به دهلی متصل می‌شوند. این شبکه عظیم روزانه تعداد بی‌شماری مسافر را جا به جا می‌کند.

راه‌آهن هند با ۶۳‌,۰۰۰ کیلومتر ریل و ۶,۸۰۰ ایستگاه، بعد از روسیه و هند در جایگاه سومین راه‌آهن بزرگ دنیا است.

راه‌آهن هند بزرگترین شرکت از نظر استخدام کارمند هم هست. این شرکت بزرگ بیش از ۱/۵ میلیون کارمند دارد.

دهلی به طور مستقیم به تمام شهرها ارتباط دارد. برای رزرو بلیط می‌توانید آنلاین اقدام کنید و کلیه برنامه سفر خود در هند را مشخص کنید. البته سفر به آگرا و جایپور از طریق جاده بهتر است؛ قطار نیز برای سفرهای شبانه انتخابی عالی خواهد بود.

اتوریکشا

اتوریکشا در دهلی

اتوریکشاو در دهلی، مانند تاکسی‌ها برای محاسبه کرایه از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند. البته باید گفت این تاکسی‌مترها تزئینی هستند، چرا که راننده‌ها معمولا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

کرایه اتوریکشاها برای گردشگران زیاد است. بنابراین تا جایی که می‌توانید در این مورد چانه بزنید.

پلیس ترافیک دهلی برای پرداخت هزینه اتوریکشاها، سیستم پیش پرداخت تعبیه کرده است که به صورت اتاقک‌هایی در بخش‌های مختلف شهر وجود دارند که می‌توانید کرایه ثابتی برای آن‌ها بپردازید؛ این جایگاه‌ها شامل دهلی نو (به صورت ۲۴ ساعته)، دهلی قدیم و نظام‌الدین هستند.

برای استفاده از اتوریکشا در مکان‌های دیگر لازم است پیش از سوار شدن در مورد کرایه به توافق برسید.

کرایه اتوریکشاها برای گردشگران زیاد است. بنابراین تا جایی که می‌توانید در این مورد چاه بزنید؛ اگر کرایه‌ای که راننده اعلام می‌کند بیش از حد غیرمنصفانه و غیرمنطقی است، ماشین دیگری پیدا کنید.

کرایه یک اتوریکشا از کانات پلس تا پهارگنج (Paharganj) ۴۰ روپیه (۲ هزار تومان)، تا قلعه سرخ ۶۰ روپیه (۳ هزار تومان)، تا آرامگاه همایون ۷۰ روپیه (۳۵۰۰ تومان) و تا حوض خاص ۱۰۰ روپیه (۵ هزار تومان) است. البته ممکن است یافتن ریکشایی که این کرایه را قبول کند کمی دشوار باشد. برای مشاهده کرایه‌های پیشنهادی برای سایر مکان‌ها می‌توانید این سایت را ببینید.

برای گزارش تخلف رانندگانی که کرایه بیش از اندازه دریافت می‌کنند یا هر مشکل دیگر می‌توانید شماره پلاک اتوریکشا را به مرکز شکایات با شماره ۴۲۴۰۰۴۰۰/۲۵۸۴۴۴۴۴-۰۱۱ اطلاع دهید.

  • کرایه تاکسی‌ها معمولا دو برابر اتوریکشا است.
  • به یاد داشته باشید که با افزایش قیمت سوخت، کرایه‌ها نیز اضافه می‌شوند.
  • از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح، ۲۵ درصد به مبلغ کرایه تاکسی‌ها و اتوریکشاها اضافه می‌شود.
همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای ??? ???? مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه