معرفی ۱۰ مکان دیدنی الهام گرفته شده از نمایشنامه های شکسپیر (قسمت دوم)

محسن نظری | دوشنبه, ۳۱ خرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

با چهارصدمین سالگرد مرگ شکسپیر، ما ۱۰ مکان را برای گردشگران مستقلی که شکسپیر را در مغز و قلب یا حتی کوله‌پشتی خود حمل می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم.  در بخش اول این مقاله به معرفی ۵ مکان از این فهرست پرداختیم و در این مقاله ادامه این فهرست را باهم مرور می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

۶. هملت 

hamlet

هملت نمایشنامه‌ای تراژیک از شکسپیر است که در سال ۱۶۰۲ میلادی نوشته شده و یکی از مشهورترین نمایشمنامه‌های تاریخ ادبیات جهان به شمار می‌رود. لوکیشن اصلی که این نمایشنامه در آن اتفاق می‌افتد، قصر کرونبورگ در شهر هلسینگور دانمارک است و به نظر می‌رسد در دنیا هیچ جایی مثل این قصر نمی‌تواند ذوق و شوق این نمایشنامه را به افراد بازدید کننده منتقل نماید. به احترام این انتخاب شکسپیر، مراسمی به نام فستیوال شکسپیر هر ساله از سال ۱۸۱۶ میلادی در این قصر برگزار می‌شود. بازیگران بزرگ و مطرحی همچون لارنس اولویه یا جود لا این شاهکار شکسپیر را در حیاط قصر کرونبورگ اجرا کرده‌اند. 

در حقیقت می‌شود گفت که حتی قبل از نوشته شدن نمایشنامه هملت، گروهی از بازیگران بریتانیایی در سال ۱۵۸۶ در این قصر نمایش‌های زیادی را اجرا کرده بودند. بازیگرانی مانند ویل کمپ که بعدها در گروه بازیگران خود شکسپیر و در کنار او به اجرای نمایشنامه‌های این نویسنده بزرگ  پرداخت. به دلیل واقع شدن این قصر یا حتی سنگر قرن ۱۵ در کنار شهر زیبای هلسینگور در نمایشنامه شکسپیر بیان شده، این قصر در شهری به نام الزینور واقع شده، که این اشاره‌ای نزدیک به هلسینگور است.

در داخل این قصر دو تندیس هنری زیبا از هملت و افلیا قرار داده شده است که به بازدیدکنندگان تاریخ ادبی این قصر را یادآوری می‌کند. برای اطلاعات بیشتر نوشته رودنی بولت راجع به شکسپیر و ارتباطش با دانمارک که به زبان انگلیسی نوشته شده است را در این لینک می‌توانید مطالعه نمایید و حتی برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سفر به دانمارک می‌توانید راهنمای سفر به دانمارک کجارو را مطالعه نمایید.

 ۷. همانطور که شما دوست دارید

Forest of Arden

این نام یک نمایشنامه کمدی از شکسپیر است که در حدود سال‌های ۱۶۰۰-۱۵۹۹ نوشته شده است و او شهر آردنس در مرز فرانسه و بلژیک را به عنوان لوکیشن این نمایشنامه انتخاب کرده است. ولی با توجه به اینکه نام آردنس در این نمایشنامه رفته رفته به آردن تبدیل می‌شود، به نظر می‌رسد که نقطه الهام شکسپیر برای این نمایشنامه جنگل آردن در همسایگی خانه مادری او بوده است.

اسم وسط مادر شکسپیر هم آردن بود و خانواده او قبلا در سه مایلی استراسفورد زندگی می‌کردند. خانه قدیمی مادر شکسپیر، مزرعه ماری آردن برای بازدید عموم آزاد است و حتما ارزش یکبار بازدید را دارد.گرچه در حال حاضر قسمت اندکی از جنگل آردن باقی مانده است. این جنگل که از آن به عنوان یکی از جنگل‌های قلب انگلستان نیز اطلاق می‌شود جایی است می‌توان انواع گونه‌های باستانی از حیوانات در آن دید و باعث الهام شکسپیر برای این نمایشنامه عاشقانه روستایی شد. جایی که اورلاندو از روزالیند خواستگاری کرد و عشق در زیر درخت گرین‌وود شکوفه زد. اگر شما هم علاقه‌ مند به بازدید از این مکان هستید می‌توانید از طریق کلیک کردن بر روی لینک‌های داده شده در متن اطلاعات بازدید از اماکن زیبا را بدست آورید.

 ۸. کوریولانوس

 Forum

این نمایشنامه تراژدی و کمتر شناخته شده از شکسپیر در حدود سال‌های ۱۶۰۸-۱۶۰۵ نوشته شده است. علاقه‌مندان به شکسپیر همیشه تحت تاثیر میدان اصلی رم و شیوه سخنرانی هیجان انگیز کاراکترهایی همچون مارک انتونی و کوریالانوس بوده‌اند.  شکسپیر دوستان می‌توانند بعد از بازدید از مکان‌های خارقالعاده‌ای همچون تماشاخانه کولوسیوم به سمت میدان اصلی رم بروند و چشم‌های خود را ببندند و به دورانی که شکسپیر از آن سخن گفته بود برگردند.

دوستان، رومی‌ها، هم‌وطنان، از شما خواهش می‌کنم به سخنان این بازیگران سمج و مزاحم که همچون گلادیاتورهای رومی لباس پوشیده‌اند توجه نکنید.

برای درک بهتر این شهر و مطالعه اطلاعات گردشگری بیشتر این مقاله کجارو درباره سفر به ایتالیا را مطالعه نمایید. 

 ۹.هنری پنجم

Azincourt

هنری پنجم یک اثر تاریخی از شکسپیر است که در حدود سال‌ ۱۵۹۹ نوشته شده است. بهترین راه برای سفر به آزینکورت ( محل دیدنی در فرانسه که در نمایشنامه هنری پنجم به آن اشاره‌های زیادی شده است ) گذرگاه پورتسموث به لوآور است. گذرگاهی که گفته می‌شود حتی توسط هنری پنجم و همراهانش استفاده شده است. البته چیز زیادی از بقایای بندر هارفلور، جایی که هنری پنجم سخنرانی معروف، یک‌بار دیگر برای نقض عهد، را ایراد کرد باقی نمانده است. این نبرد که بین هنری پنجم و ارتش فرانسه اتفاق افتاد، موجب پیروزی انگلستان در در جنگ‌های صدساله شد و در نمایشنامه شکسپیر اشاره‌های زیادی به آن شده است. در این منطقه دیدنی یادگار جنگ معروف آزینکورت به اضافه یک مرکز بازدید مدرن که شامل اطلاعات جامع راجع به این نبرد است به نمایش گذاشته شده است. 

با این لینک می‌توانید اطلاعات سفر به این منطقه و نحوه رسیدن به آن را مطالعه کنید. این منطقه دیدنی همه‌روزه به غیر از سه‌شنبه‌ها برای بازدید عموم دایر است. زمین‌های اطراف این منطقه جنگی به قدری آرامش بخش و زیبا است که کسی باور نمی‌کند که روزی این منطقه شاهد یکی از جنگ‌های بزرگ تاریخ بوده است. بازدید از این محل برای عاشقان شکسپیر همراه با غرور نظامی خواهد بود که در این نمایشنامه بارها و بارها آن را احساس کرده‌اند و سخنرانی‌های فرمانده‌هان نظامی که شکسپیر خیلی زیبا به روی کاغذ آورده است از ذهن آن‌ها عبور خواهد کرد.

 ۱۰. حکایت زمستان 

sicily

این نمایشنامه کمدی در حدود سال‌های ۱۶۱۱-۱۶۱۰ نوشته شده است. این کمدی که بنا به نوشته شکسپیر در جزیره سیسیلی ایتالیا اتفاق می‌افتد موجب این شده است که این شهر منافع زیادی از گردشگران کسب کند تا جایی که شورای گردشگری سیسیلی باید حتی بعد از مرگ شکسپیر هم از او تقدیر کند. او این جزیره زیبا را برای لوکیشن یکی از اولین کارهایش یعنی کمدی اشتباهات و یکی از آخرین کارهای هنریش یعنی نمایشنامه حکایت زمستان استفاده کرد. در اواسط زندگی حرفه‌ایش هم وقتی که نمایشنامه هیاهوی بسیار برای هیچ را می‌نوشت از بندر مسینا در این جزیره به عنوان لوکیشن این نمایشنامه استفاده کرد. از هر فرصتی برای بازدید از جزیره زیبای سیسیلی باید استفاده کرد و در کنار این بازدید می‌توان از شهر باستانی سیراکوزا که به زادگاه ارشمیدس نیز خطاب می‌شود دیدن کرد. فقط در صورت داشتن دوقلوی همسان از بازدید از این شهر باستانی خودداری کنید چون ممکن است که اتفاقات ناگوار نمایشنامه کمدی اشتباهات دوباره تکرار شود. کجارو برای افرادی که می‌خواهند ماه‌ عسل خود را در سیسیل بگذرانند یا حتی برای بازدید به این جزیره زیبا بروند، مقاله‌ای آماده کرده است که می‌توانید با مرور صفحه ماه عسل در سیسیل: وضعیت آب و هوا و راهنمای سفر، آن را مطالعه نمایید. 

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه