زخم های جنگ جهانی اول؛ نبردگاه بومون-هامل

کاجیک صافاریان | یکشنبه, ۸ فروردین ۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

یکی از مخرب‌ترین نبردهای جنگ جهانی اول در روستای بومون-هامل به وقوع پیوست. در این نبرد نیروهای متفقین قصد فتح سنگرهای آلمانی‌ها را داشتند. ۸۲۰ نفر از هنگ اول نیوفاندلند ارتش کانادا در این نبرد شرکت کردند که از این تعداد ۳۲۴ نفر کشته و ۳۸۶ نفر زخمی شدند.

یکی از عوامل این تلفات سنگین اشتباه در زمان‌بندی انفجارهای قبل از پیشروی بود. با کجارو همراه باشید تا در مورد این نبرد بیشتر بدانید.

روستای بومون-هامل (Beaumont-Hamel) در شمال فرانسه، یکی از روستاهای خط مقدم جنگ فرانسه با آلمان در نبرد سُم (Somme) بود. در تاریخ ۱ جولای ۱۹۱۶ در این روستا یکی از مخرب‌ترین نبردهای جنگ جهانی اول به وقوع پیوست که در آن یک هنگ ارتش کانادا تقریبا به‌طور کامل از بین رفت.

صبح روز ۱ جولای ۱۹۱۶ و در زمان شروع نبرد سُم، هنگ اول نیوفاندلند (۱st Newfoundland Regiment) ارتش کانادا که قسمتی از وظایف مراحل آغازین درگیری را به عهده داشت به منطقه اعزام شد. وظیفه آن‌ها به دست گرفتن کنترل سنگرهای آلمانی‌ها در نزدیکی روستای بمون-هامل بود. این مأموریت از نظر استراتژیکی بسیار سخت و پیچیده بود. خط مقدم آلمانی‌ها حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر دورتر از محل استقرار هنگ نیوفاندلند بود؛ محلی شیب‌دار و پوشیده از چمن و به‌شدت محافظت شده با سیستمی سه لایه از خندق‌های عمیق محافظت شده با سیم خاردار که مانع بسیار مستحکمی در مقابل هر نیروی مهاجم بود. علاوه بر این، آلمان‌ها از زمان شروع حمله با خبر بودند.

هفته پیش از شروع نبرد، نیروهای متفقین مواضع آلمان‌ها را به‌شدت بمباران کرده بودند. آلمان‌ها می‌دانستند بعد از توقف بمباران، حملات پیاده نظام آغاز خواهد شد. در زمان بمباران بسیاری از آلمانی‌ها در زیر زمین و از امنیت نسبی برخوردار بودند و با توقف حملات توپخانه‌ای، آن‌ها به محل انجام وظیفه خود در سنگرها رفتند تا منتظر حمله مهاجمان باشند.

در لحظه شروع عملیات، نیروهای متفقین ۱۸‌هزار کیلوگرم مواد منفجره زیر هاتورن ریج (Hawthorn Ridge)ُ یکی از سنگرگاه‌های مهمی در خط مقدم آلمان‌ها، منفجر کردند. این انفجار گودال بزرگی ایجاد کرد که متفقین برای تحت کنترل گرفتن آن برنامه‌ریزی کرده بودند، اما مرتکب اشتباه وحشتناکی شدند. متفقین مواد منفجره را ۱۰ دقیقه زودتر از شروع عملیات منفجر کردند. این انفجار، آلمان‌ها را از یک حمله زمینی قریب‌الوقوع مطلع کرد و ۱۰ دقیقه تأخیر کافی بود تا آن‌ها نیروهای دفاعی خود را تقویت و مسلسل‌های خود را آماده کنند.

کشتار بمون-هامل وحشتناک بود. نیروهای متفقین باید بیش از ۲۰۰ متر در زمینی پیشروی کردند تا به خط مقدم مورد نظر خودشان برسند، اما این مسیردر دید کامل آلمان‌ها قرار داشت. از آنجا تا سنگرهای آلمانی‌ها ۵۰۰ متر مسیر سراشیبی بود. نزدیک شدن متفقین به سراشیبی و قرار گرفتن آسمان در پشت آن‌ها، هدف‌گیری را برای سربازان آلمانی راحت‌تر می‌کرد. از ۷۸۰ سربازی که در آن روز به‌سمت سنگرهای آلمانی‌ها حرکت کردند، ۳۲۴ نفر کشته یا ناپدید و ۳۸۶ نفر زخمی شدند. در زمان حضور و غیاب روز بعد فقط ۶۸ سرباز حاضر بودند.

نبرد بومون-هامل

امروز این منطقه تعداد زیادی قبرستان و یادبود مرتبط با نبرد سُم دارد. در پارک یادبود سی هکتاری بمون-هامل که بزرگترین آن‌هاست، می‌توان سنگرگاه‌ها و مناطق مرتبط با آن‌ها را در یک منطقه طبیعی حفاظت شده دید. روی تپه‌ای احاطه شده با صخره‌ها و درختچه‌ها، تندیس برنزی یک گوزن کانادایی قرار دارد که نماد هنگ نیوفاندلند است. در قسمت پایین تپه، روی سه لوح فلزی، نام ۸۲۰ عضو هنگ سلطنتی نیوفاندلند (Royal Newfoundland Regiment)، هنگ ذخیره نیروی دریایی نیوفاندلند (Newfoundland Royal Naval Reserve) و بازرگانان دریایی (Mercantile Marines) حک شده است که در جنگ جهانی اول کشته شدند و محل دفن مشخصی ندارند.

گودالی که در هاتورن ریج به وجود آمده هنوز در جای خود باقی است، هر چند دیدن آن به‌علت وجود درختان و بوته‌های فراوان بسیار سخت است.

یادبود دیگری که «درخت خطر» (Danger Tree) نام دارد، در واقع تک درخت سیبی بوده که به‌عنوان مرکز تجمعی برای هنگ نیوفاندلند استفاده شده است. این درخت پوشش ناچیزی برای سربازان فراهم می‌کرد و نتیجه آن تعداد بالای تلفات هنگ در اطراف این درخت بود. حالا ماکتی از این درخت در آن محل به نمایش گذاشته شده است.

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

بنای یادبود نبرد بومون-هامل

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه