نبرد تام و جری با زره فولادی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۲
نبرد تام و جری با زره فولادی

هنرمندی کانادایی با الهام از زره‌های تاریخی اقدام به ساخت زره‌هایی برای موش‌ها و گربه‌ها کرده است.

دشمنی بین موش و گربه قدمتی طولانی دارد؛ اما می‌توانید تصور کنید که در گذشته این دو حیوان با زره فولادی به جنگ یکدیگر می‌رفتند؟

«جف دبوئر» (Jeff de Boer)، هنرمندی کانادایی است که با الهام از فرهنگ‌های باستانی و دوره‌های تاریخی، زره‌های فلزی بسیار ظریف و زیبایی برای موش‌ها و گربه‌ها می‌سازد. او که کار خود در این زمینه را با یک پروژه دانشجویی آغاز کرد، از گربه‌سانان سامورایی تا جوندگان وایکینگ را در پروژه‌اش لحاظ کرده و جزو معدود هنرمندانی است که برای حیوانات زره درست می‌کند.

علاقه جف به ساخت زره به سال‌ها قبل پیش برمی‌گردد؛ زمانی که او در دبیرستان مشغول تحصیل بود. او می‌گوید:

من یک عمر شیفته تاریخ، باستان‌شناسی، موزه‌ها و البته زره بودم. هنگام تحصیل در سال دوم رشته جواهرات در سال ۱۹۸۶ متوجه شدم که توانایی ساخت یک زره بسیار کوچک را دارم. در واقع، تهیه لباسی در اندازه واقعی برای موجودی شبیه موش ایده جذابی به نظر می‌رسید. برخلاف بسیاری از هنرمندان، گالری‌ها یا آثار هنری برایم الهام‌بخش نبود. دنیای موزه‌ها و صنایع دستی بود که مرا جذب خود کرد. آثارم را به‌عنوان مصنوعات مدرنی می‌دانم که روزی در گالری‌های هنری و حتی موزه‌ها به نمایش در می‌آیند. امیدوارم همان طور که من از آثار صنعتگران گذشته الهام گرفتم، روزی آثارم به دیگران انگیزه و ایده دهد تا هنرمند شوند.

عشق جف دبوئر به صنعت آهنگری و همچنین تاریخ، در هر یک از دست‌سازه‌هایش به چشم می‌خورد. این هنرمند توضیح می‌دهد:

مطالعه درباره زره‌های تاریخی از هر فرهنگ و زمانی برایم جالب است. گاهی اوقات از یک سبک الهام می‌گیرم؛ شروع به کار روی آن می‌کنم و سپس آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهم. در مواقع دیگر، مشتری درخواست خاصی ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال، موش «ماراتا هوسار» (Maratha Hussar) تلفیقی از سبک‌ امپراتوری ماراتا از هند و سواره‌نظام بال‌دار لهستانی است. این طرح را یک زوج مطرح کردند که یکی از هند و دیگری از لهستان بود. برخی از بهترین ایده‌ها، در اثر همکاری با مشتری‌ها شکل می‌‌گیرد.

به‌طور متوسط فرایند تحقیق، طراحی و ابزارسازی برای شروع هر کار جدید بیش از ۵۰ ساعت طول می‌کشد. پس از آن، ساخت یک موش حدود ۳۰ تا ۵۰ ساعت زمان می‌برد. ضمن اینکه تهیه زره برای گربه می‌تواند به ۴۰۰ ساعت زمان نیاز داشته باشد. مطمئنا زره‌هایی با ظرافت و تزیین بیشتر، زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص می‌دهند.

جف د بوئر اخیرا بیشتر کار خود را روی نیکل متمرکز کرده است که ظاهری شبیه به فولاد دارد و سپس آن را با فلز برنج تزیین می‌کند. او می‌گوید:

این ترکیب فلزی را دوست دارم؛ زیرا بسیار پایدار است، مراقبت از آن دشوار نیست و هزاران سال دوام می‌آورد. از ترکیب فولاد و مس و گاهی اوقات نقره و طلا نیز لذت می‌برم.

زره فلزی برای گربه ای بزرگ

زره ای با تزیینات زیاد برای یک موش

زره فلزی بزرگی برای گربه

مجسمه ای فولادی به شکل موش

زره فلزی بزرگی برای یک گربه

زره فلزی برای چند موش

زره فلزی یک موش

زره فلزی یک گربه بزرگ

زره فولادی برای موش

چندین موش با زره فولادی

زره بزرگ ژاپنی برای گربه

چندین موش با زره مشابه

زره فلزی یک گربه

موش هایی با زره فلزی

زره فولادی سامورایی برای گربه

زره فولادی در اندازه یک موش

زره فلزی قرمزرنگ یک موش

زره فلزی برای موش ها

هنر دنیای بسیار گسترده‌ای دارد که هرکس به فراخور علاقه و استعداد خود آن را دنبال می‌کند. از همین رو، در طی زمان آثار هنری متنوع و جذابی مانند زره‌های موش و گربه خلق می‌شوند که برای مردم دنیا جالب هستند. به نظر شما آثار این هنرمند شانس حضور در موزه‌ها و گالری‌ها را خواهد داشت؟ حتما اهالی کجارو را در جریان دیدگاه خود قرار دهید.

مطالب مرتبط:

منبع mymodernmet

دیدگاه