قطارهای گردشگری ایران | چگونه بلیط تور ریلی بخریم؟

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
قطارهای گردشگری ایران | چگونه بلیط تور ریلی بخریم؟

قطارهای گردشگری با هدف کشف زیبایی‌های راه‌آهن ایران و توسعه صنعت گردشگری راه‌اندازی شدند و به سرعت به محبوبیت بسیاری دست پیدا کردند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ به‌روز رسانی شده است.

بهترین قطارهای گردشگری ایران کدامند؟

از بهترین قطارهای گردشگری ایران می‌توان به قطار گردشگری گرمسار، سوادکوه، شیرگاه، گیلان، لرستان، همدان و کویر اشاره کرد.

سفر با قطارهای گردشگری معمولا در قالب تور یک تا چندروزه برگزار می‌شود؛ سفری که در طول آن، گردشگران از یک ایستگاه به راه می‌افتند و پس از بازدید از ایستگاه‌های دیگر مسیر و گاهی توقفی چند ساعته در آن‌ها، در نهایت به همان ایستگاه مبدا برمی‌گردند.

بسیاری از افراد سفر با قطار را به سفر با خودروی شخصی یا هواپیما ترجیح می‌دهند؛ زیرا علاوه بر تامین امنیت و راحتی، مسیرهای ریلی عموما از میان مناطقی دست‌نخورده و بکر عبور می‌کنند و طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهند. به همین جهت از سال ۱۳۹۴ شمسی قطارهایی تحت عنوان قطارهای گردشگری توسط شرکت رجا در ایران راه‌اندازی شدند.

در تورهای قطارهای گردشگری یک یا چند راهنما نیز به‌همراه گردشگران سفر می‌کنند و توضیحاتی درباره مقاصد تاریخی و طبیعی مسیر می‌دهند. برخی قطارهای گردشگری، تورهای ترکیبی دارند و گردشگران پس از رسیدن به مقصد مورد نظر، با اتوبوس یا دیگر وسایل حمل و نقل به بازدید از جاهای دیدنی آن منطقه می‌روند؛ در حالی که در برخی دیگر، قطار تنها وسیله حمل و نقل است و گردشگران در برخی ایستگاه‌ها با پای پیاده به بازدید از دیدنی‌ها می‌پردازند.

بهتر است بدانید که در برخی از مسیرهای ریلی زیبای ایران، قطار گردشگری وجود ندارد و گردشگران با خرید بلیط این مسیرها، تنها به بازدید از جاذبه‌های مسیر در قطار اکتفا می‌کنند. افراد پس از رسیدن به مقصد، یا شبانه با قطار به مبدا خود بازمی‌گردند یا یک یا چند روز را در مقصد سپری می‌کنند و به بازدید از جاهای دیدنی آن می‌روند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با قطارهای گردشگری ایران و همچنین زیباترین مسیرهای ریلی ایران آشنا کنیم.

هرآنچه باید درباره قطارهای گردشگری ایران بدانید:

قطار گردشگری چیست؟

قطار گردشگری

منبع عکس: asia.nikkei.com. عکاس: ناشناس

قطار گردشگری مفهومی است که از نیمه دوم قرن بیستم میلادی در صنعت گردشگری با هدف درک عمیق‌تر از جاذبه‌های مسیر و آشنایی با تاریخ منطقه ایجاد شد. قطارهای گردشگری به‌جای حمل و نقل مسافران از مبدا به مقصد، برای بازدید از جاذبه‌های مسیر و برای اهداف گردشگری به کار گرفته می‌شوند. این قطارها از مسیرهایی عبور می‌کنند که شاید هرگز نتوان با خودروی شخصی از آن‌ها عبور کرد و با هواپیما نیز امکان تماشای محیط و زیبایی‌های آن وجود ندارد.

قطارهای گردشگری با تامین راحتی، هزینه مناسب، محیطی مناسب برای تمام سنین از کودکان تا سالمندان و حتی توان‌یابان و برنامه‌های مفرحی چون اجرای موسیقی زنده، مسابقات و استندآپ‌کمدی انتخاب بی‌نظیری برای سفر هستند.

قطارهای گردشگری با سرعتی متعادل و آرام از مسیرهای جذاب عبور می‌کنند و با توقف در ایستگاه‌های مهم از لحاظ تاریخی یا طبیعی، سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زنند. با سفر با این قطارها می‌توان در تمام طول مسیر به تماشای زیبایی‌های طبیعت پرداخت؛ طبیعتی که می‌تواند جنگلی، کوهستانی یا کویری باشد. با قطارهای گردشگری همچنین می‌توان در طول زمانی کوتاه (معمولا یک‌ روز) به تماشای چندین جاذبه پرداخت؛ تجربه‌ای که به‌شکل دیگر در این مدت زمان محدود قابل کسب نیست.

قطارهای گردشگری ایران با وجود مناطق جذاب و دیدنی متعدد در مقایسه با قطارهای گردشگری خارجی، بسیار توسعه‌نیافته هستند. امید می‌رود که این سبک از گردشگری در ایران توسعه یابد؛ زیرا نه‌تنها برای صنعت ریلی سودمند است، بلکه می‌تواند از نظر مالی برای بسیاری از حوزه‌های دیگر گردشگری نیز سودآور باشد.

قطار گردشگری در ایران

منبع عکس: iranwonders.com. عکاس: ناشناس

جالب است بدانید در جهان، قطارهای گردشگری به چندین دسته مانند قطارهای تاریخی و موزه‌ای، قطارهای مجلل و تفریحی، قطارهای غذاخوری و غیره دسته‌بندی می‌شوند و طرفداران بسیاری دارند. بر اساس داده‌های فدراسیون راه‌آهن گردشگری اروپا در سال ۲۰۱۴، بیش از ۵,۲۰۰ کیلومتر مسیر راه‌آهن گردشگری در این قاره وجود داشته است. فرانسه با ۱,۲۰۰ کیلومتر، اتریش با ۱,۱۰۰ کیلومتر و بریتانیا با ۸۹۰ کیلومتر سه کشور صدرنشین در این لیست هستند.

در ادامه برخی از مشهورترین قطارهای گردشگری جهان را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • قطار عقاب طلایی ترنس - سیبری اکسپرس (GOLDEN EAGLE TRANS-SIBERIAN EXPRESS): قطاری که طی ۱۵ روز، از مسکو به پکن می‌رود. این مسیر با ۹,۰۰۰ کیلومتر طول، طولانی‌ترین خط ریلی پیوسته روی زمین است و بیش از یک سوم از کره زمین را پوشش می‌دهد. این قطار با عبور از رشته کوه اورال و پهنه‌های جنگلی عظیم سیبری، ایستگاه‌های متعددی در روسیه، مغولستان و چین دارد. حمام اختصاصی، تهویه مطبوع، خدمات خشکشویی، تلویزیون، یک پیانیست مقیم و یک پزشک انگلیسی زبان از جمله امکانات قطار گردشگری عقاب طلایی هستند.
  • قطار ونیز سیمپلون اورینت اکسپرس (VENICE SIMPLON ORIENT EXPRESS): قطار افسانه‌ای ونیز به‌خودی‌خود یک اثر هنری است؛ قطاری که شما را در قاره سبز اروپا به یکی از مشهورترین و عاشقانه‌ترین سفرهای جهان، از پاریس یا لندن به ونیز یا استانبول می‌برد.

منابع عکس‌ها: luxotren.com؛ latimes.com؛ نشریه گادرین و switzerlandtravelcentre.com

  • راه‌آهن چینگهای - تبت: این مسیر ریلی با ۱,۹۵۶ کیلومتر طول، مرتفع‌ترین راه‌آهن جهان است که شینینگ، مرکز استان چینگهای کشور چین، و لهاسا، پایتخت تبت، را به هم متصل می‌کند. بیش از نیمی از این سفر در ارتفاع ۴,۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا و از میان سرزمین‌های یخ‌زده سپری می‌شود. در سفر با این قطار گردشگری از گذرگاه کوهستانی تانگ‌گولا (Tanggula Pass) با ارتفاع ۵,۰۷۲ متر بالاتر از سطح دریا نیز عبور خواهید کرد. چشم‌اندازهای کوهستانی، کوه‌های پوشیده از برف، کوهپایه‌های سرسبز و مناظر هیجان‌انگیز فولکلور تبتی، سفری خاطره‌انگیز را برای مسافران به ارمغان خواهند آورد.
  • قطار راکی مانتنیر (ROCKY MOUNTAINEER): این سفر ریلی دو روزه شما را از شهر تفریحی کوهستانی بنف در آلبرتا در میان کوه‌های راکی ​​باشکوه کانادا به ونکوور، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان می‌برد. صخره‌ها و دره‌های گدازه سیاه، دریاچه های یخچالی، رودخانه‌های متلاطم، گوسفندان و شاید حتی خرس سیاه یا گریزلی از جمله دیدنی‌های مسیر هستند.
  • قطار قان (THE GHAN): با این قطار در سفری به طول دو شب و سه روز (۲,۹۷۸ کیلومتر) به اعماق استرالیا از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه سفر خواهید کرد. 
  • گلیشیر اکسپرس (Glacier Express): سوئیس به وجود قطارهای فوق‌العاده شهرت دارد و گلیشیر اکسپرس، نماد سیستم راه‌آهن آن است. این قطار که از زرمات به داووس یا سنت موریتز حرکت می‌کند، به‌عنوان کندترین قطار سریع‌السیر جهان نیز شناخته می‌شود؛ سفری هشت‌ساعته که شما را به تماشای مناظر دست‌نخورده کوهستانی، استراحتگاه‌های اسکی پرزرق‌وبرق، دره‌های باریک، تنگه‌ها، ۹۱ تونل و ۲۹۱ پل می‌برد.

قطارهای گردشگری ایران

ایستگاه بیشه لرستان

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

قطارهای گردشگری ایران از سال ۱۳۹۴ توسط شرکت ریلی رجا راه‌اندازی شدند

راه‌ آهن ایران با در نظر گرفتن چهار مشخصه تاریخی، اجتماعی، فنی و زیبایی مسیر، از جذابیت‌های گردشگری به شمار می‌رود. به همین جهت، شرکت حمل و نقل ریلی رجا در سال ۱۳۹۴ تصمیم گرفت تا برای اولین بار در ایران با هدف کشف زیبایی‌های راه‌آهن ایران و توسعه صنعت گردشگری، قطارهای گردشگری را راه‌اندازی کند.

رجا با استفاده از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه سفرهای گردشگری از جمله قطار، مسیر، طراحی تور، مجری تور، گردشگران، خدمات فناوری اطلاعات، بازاریابی و فروش، مطالعات جامعی روی جاذبه‌های گردشگری ریلی در مسیرهای مختلف انجام داد؛ نتیجه این بررسی‌ها، راه‌اندازی قطارهای متعدد گردشگری تک سفره و برنامه‌ای برای گردشگران ایرانی و خارجی (یک‌روزه و چندروزه) بود. شرکت حمل و نقل ریلی رجا این فرصت را نیز برای آژانس‌های گردشگری فراهم کرد تا بتوانند قطار گردشگری راه‌اندازی کنند. 

سفرهای گروهی با قطارهای گردشگری

منبع عکس: ghasedak۲۴.com. عکاس: ناشناس

زیباترین و مشهورترین خطوط ریلی ایران در رشته کوه‌های زاگرس و البرز واقع شده‌اند؛ خطوطی که برخی از آن‌ها از آثار ملی‌ یا جهانی به شمار می‌روند و حدود دو قرن از احداث آن‌ها می‌گذرد. سفر با قطار و شناخت زیباترین مسیرهای ریلی ایران شما را با بعد دیگری از سفر آشنا می‌کند.

از سال ۱۳۹۴ تا به امروز چندین قطار گردشگری به مدیریت شرکت حمل و نقل ریلی رجا و همچنین آژانس‌های گردشگری راه‌اندازی شده‌اند. در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۱) تورهای قطارهای گردشگری شرکت رجا غیرفعال هستند و تنها شرکت فعال در این زمینه شرکت ریل گشت است؛ شرکتی با نام رسمی «حامی گشت گهر» که از سال ۱۳۹۵ در عرصه قطارهای گردشگری اختصاصی در بیش از ۱۰ مسیر شروع به فعالیت کرده است.

علاوه بر قطارهای گردشگری که مبدا و مقصد یکسانی دارند، برخی مسیرهای ریلی ایران نیز از جذابیت‌های گردشگری منحصربه‌فردی برخوردار هستند؛ به‌طوری که از آن‌ها نیز به‌عنوان مسیرهای ریلی گردشگری ایران یاد می‌شود. در ادامه شما را با قطارهای گردشگری، مسیرهای ریلی جذاب ایران و همچنین تورهای ریلی محبوب آشنا خواهیم کرد.

قطار گردشگری گرمسار | قطار گردشگری سوادکوه | قطار گردشگری شیرگاه | قطار گردشگری گیلان | قطار گردشگری لرستان | قطار گردشگری همدان | قطار گردشگری کویر

قطار گردشگری گرمسار

  • مسیر: تهران - گرمسار
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار گردشگری از نوع اتوبوسی (سالنی - صندلی/ سطح قطار: سه از پنج) یا کوپه‌ای + اتوبوس، ون یا ماشین
  • پذیرایی: صبحانه، ناهار گرم، پذیرایی و میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: چهار از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: اعلام نشده است (مجری: ریل گشت؛ آخرین قیمت در زمستان ۱۴۰۱، ۶۵۰,۰۰۰ تومان است)

جاذبه های مسیر قطار گردشگری گرمسار

منبع عکس: mehrgolseir.ir. عکاس: ناشناس

در تورهای گردشگری قطار ریل باس گرمسار، گردشگران پس از بازدید از ایستگاه تدارکاتی و متروکه بنکوه، به ایستگاه قطار گرمسار می‌رسند، قطار را به‌همراه تور لیدر ترک می‌کنند و به رستوران می‌روند تا صبحانه بخورند؛ در ادامه با وسیله نقلیه محلی (ون، اتوبوس یا مینی‌بوس)، گردشگران به بازدید از دورنمای کوه اژدها و معدن نمک یا غار نمکی و حوضچه سبز جادویی می‌پردازند. پس از صرف ناهار و چای، به سراغ تپه‌های مریخی و روستای گردشگری پاده و بازدید از جاهای دیدنی آن نظیر قلعه، حمام و یخچال می‌روند و در عصرگاه به ایستگاه قطار بازمی‌گردند تا راه بازگشت به تهران را پیش بگیرند. قطار گردشگری گرمسار علاوه بر پذیرایی‌ها و راهنمای تور، شامل بیمه مسافرتی و تمام ورودیه‌ها نیز است. 

اگر به چشم‌اندازهای کویری علاقه‌مند هستید، به سراغ قطار گردشگری گرمسار بروید

از وسایل لازم برای سفر با قطار گردشگری گرمسار می‌توان به کوله شخصی، کفش پیاده‌روی، لباس مناسب فصل، لباس اضافه، ملحفه شخصی، قمقمه آب، لیوان شخصی، کلاه، عینک دودی، کرم ضدآفتاب، داروهای شخصی و مدارک شناسایی اضافه کرد. 

سفر با قطار گردشگری گرمسار همچنین به افرادی توصیه می‌شود که به مناظر کویری علاقه‌مند هستند. مسیر ریلی تهران - گرمسار از دل کویرهای پرستاره می‌گذرد؛ به همین دلیل بسیاری شب را برای سفر در این مسیر انتخاب می‌کنند تا تماشای آسمان پرستاره لذت ببرند. زیبایی‌های مسیر کویری تهران - گرمسار به‌هیچ‌وجه کمتر از مسیرهای سرسبز شمال کشور نیستند. 

قطار گردشگری سوادکوه

  • مسیر: تهران - سوادکوه
  • مدت زمان: یک و نیم روز 
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار گردشگری از نوع اتوبوسی (سالنی - صندلی و ۶ تخته/ سطح قطار: سه از پنج) یا کوپه‌ای + اتوبوس، مینی‌بوس یا ون
  • پذیرایی: صبحانه، آب معدنی، چای و نسکافه
  • درجه سختی سفر: چهار از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۹۹۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

قطار گردشگری سوادکوه

منبع عکس: وب‌سایت شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

برنامه قطار گردشگری سوادکوه و سد لفور در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت ریل گشت با قطارهای ریل باس برگزار می‌شود. این تور گردشگری شامل گشت‌هایی چون پل ورسک و ایستگاه راه‌آهن ورسک، سه خط طلا، مسیر پیمایش آبشار ورسک، کلیسای سرخ آباد، پل کلانتری و بازدید سد لفور از نمایی متفاوت است.

قطار گردشگری سوادکوه شامل بیمه مسافرتی و راهنمای تور مجرب در تمام طول سفر است. پیشنهاد می‌شود که گردشگران لوازم و داروهای شخصی مورد نیاز، کلاه و عینک آفتابی را با خود بیاورند. از امکانات این تور می‌توان به ارائه پذیرایی شامل صبحانه، آب معدنی، چای و نسکافه و سرو شام در رستوران مجلل عمارت کبریا (هزینه به عهده خود فرد) اشاره کرد.

جاذبه های مسیر قطار گردشگری سوادکوه

منبع عکس: reiseniran.de. عکاس: ناشناس

قطار گردشگری شیرگاه

  • مسیر: تهران - شیرگاه
  • مدت زمان: یک و نیم روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار و ترانسفر محلی 
  • پذیرایی: صبحانه، آب معدنی، چای، نسکافه و شام (اکبر جوجه) در رستوران عمارت مجلل کبریا (به هزینه خود شخص)
  • درجه سختی سفر: دو از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۹۹۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

قطار گردشگری شیرگاه

منبع عکس: وب‌سایت شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

با تور شیرگاه شرکت ریل گشت می‌توان به بازدید از اولین لوکوموتیو بخار، دودکش‌های جن، سه خط طلا، ایستگاه بنکوه، گدوک، پل ورسک، سیمین دشت، کوه اژدها، کلیسای سرخ آباد، کوه‌های مریخی، پل کلانتری و غار اسپهبد خورشید بپردازید. این شرکت سه تور به مقصد ایستگاه راه‌آهن شیرگاه برگزار می‌کند:

  • تور آبشار زال - سد لفور: بازدید از شیرگاه، جنگل‌های هیرکانی، سد و جنگل لفور، آبشار زال
  • تور هفت آبشار: بازدید از شیرگاه، جنگل لفور و هفت آبشار تیرکن
  • سد لفور - آبشار ترز: بازدید از شیرگاه، جنگل‌های هیرکانی، سد و جنگل لفور، آبشار و جنگل ترز

قیمت تمام تورهای شیرگاه در سال ۱۴۰۲، ۹۹۰,۰۰۰ تومان است. از خدمات این تورها می‌توان به قطار رفت و برگشت، ترانسفر محلی ایسوزو کولردار، بیمه، لیدر مجرب، ورودیه‌ها، صبحانه، آب معدنی، چای، نسکافه و شام (اکبر جوجه) در رستوران عمارت مجلل کبریا (به هزینه خود شخص) اشاره کرد. 

قطار گردشگری شیرگاه یکی از قطارهای گردشگری شمال کشور است

در طول مسیر قطار گردشگری شیرگاه، در قالب تور یک‌روزه با قطار ریل باس و در حین عبور از شهر ری و ورامین، توضیحاتی درباره پیشینه این دو شهر تاریخی، جاهای دیدنی، اقلیم جغرافیایی و ویژگی‌های آن‌ها به گردشگران داده می‌شود. در واقع تور قطار گردشگری فرصت بی‌نظیری برای آشنایی با تاریخچه حمل ونقل ریلی در جهان و ایران به‌همراه معرفی ویژگی‌های فنی خطوط و داستان عجیب خط آهن سراسری ایران را برای افراد فراهم می‌کند.

قطار گردشگری شیرگاه در شهر گرمسار از کریدور شرقی راه‌آهن جدا و وارد ناحیه خطوط ریلی شمال می‌شود تا به اولین ایستگاه (بن‌کوه) برسد. گردشگران در این ایستگاه از قطار پیاده می‌شوند تا به تماشای سازه‌ها و ابنیه قدیمی، ریل‌ها و زیرساخت‌ها، سیستم راهبری قطارها و پروژه ثبت جهانی راه‌آهن ایران بپردازند و با قسمتی از تاریخ مسیر آشنا شوند.

در ادامه گردشگران، سوار بر قطار از تماشای چشم‌اندازهای بی‌بدیلی از کبوتر دره، سیمین دشت و زرین دشت لذت می‌برند. قطار حدفاصل ایستگاه‌های بنکوه تا سیمین دشت و در گذر از رشته کوه البرز، از میان یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های ژئوتوریسمی، سازند رنگی قم، می‌گذرد و فرصت آشنایی گردشگران با این جاذبه فوق‌العاده را فراهم می‌آورد.

سفر با قطار گردشگری شیرگاه

منبع عکس: وب‌سایت شرکت حمل و نقل ریلی رجا. عکاس: ناشناس

پس از توقفی کوتاه در ایستگاه فیروزکوه، قطار در روستای شوراب توقف می‌کند. گردشگران در این روستا علاوه بر تماشای ترکیب صنعت و طبیعت، با طولانی‌ترین پل راه‌آهن ناحیه شمال آشنا می‌شوند؛ سپس به یک بازار کوچک روستایی می‌روند و محصولات طبیعی و خوراکی‌های دلچسب نظیر آش‌های متنوع، لبنیات ارگانیک و گیاهان دارویی خریداری می‌کنند.

پس از پایان توقف در شوراب، قطار به حرکت خود ادامه می‌دهد تا به بخش بازدید از مشهورترین سازه‌های راه‌آهن شمال همچون پل ورسک، سه خط طلا و... برسد. مسافران در ایستگاه ورسک از قطار پیاده می‌شوند و معمولا به عکاسی با پس‌زمینه‌ای از پل مشهور ورسک می‌پردارند. سپس، سوار بر قطار، در حین صرف ناهار از میان پل‌ها و تونل‌ها و همچنین از کنار کلیسایی قدیمی و غاری تاریخی عبور می‌کنند تا به شالیزارهای شمال برسند.

بیشه جنگلی شیرگاه، پایان سفر قطار گردشگری است. گردشگران در اینجا می‌توانند از هوای مطبوع جنگل، پیاده‌روی و همچنین برنامه‌های سرگرمی، موسیقی محلی و اجرای زنده لذت ببرند. پس از پایان توقف در جنگل قطار دوباره به حرکت می‌افتد و به‌سمت تهران بازمی‌گردد؛ در مسیر بازگشت نیز برنامه‌های سرگرمی برای افراد تدارک دیده شده است. قطار در ایستگاه سیمین دشت نیز توقفی برای سرو عصرانه دارد. در ادامه مسیر به‌سمت تهران نیز، از گردشگران با شام سرد پذیرایی می‌شود.

رستوران قطار گردشگری شیرگاه

منبع عکس: جامعه خبری تحلیلی الف. عکاس: ناشناس

برنامه زمانی حدودی قطار گردشگری شیرگاه به‌ترتیب زیر است:

  • ساعت ۶:۴۵: حرکت قطار از ایستگاه راه‌آهن تهران. گردشگران باید حداقل ۳۰ دقیقه پیش از حرکت قطار در ایستگاه راه‌آهن تهران حضور داشته باشند. توجه داشته باشید زمان بازشدن گیت‌های ورودی و سوار شدن به قطار گردشگری از طریق نمایشگرهای داخل ایستگاه و بلندگوهای داخل سالن به اطلاع مسافران خواهد رسید.
  • پس از حرکت: ارائه توضیحاتی درباره سفر و صرف صبحانه در حین عبور از منطقه‌ دشت ورامین در داخل قطار
  • حدود ساعت ۸:۳۰: توقف ۴۵ دقیقه‌ای در ایستگاه بن‌کوه که یکی از نمونه ایستگاه‌های راه‌آهن با مشخصه‌های ویژه ایستگاه‌های تدارکاتی سال‌های اولیه راه‌آهن است. گردش در این ایستگاه به‌همراه ارائه توضیحات. سپس سوار شدن بر قطار و عبور از مناطق کبوتر دره، سیمین‌دشت و زرین‌دشت به‌همراه ارائه توضیحات مرتبط با این بخش از سفر توسط کارشناس تور
  • حدود ساعت ۱۰:۳۰: توقفی کوتاه در ایستگاه فیروزکوه جهت استراحت
  • حدود ساعت ۱۱:۰۰: پیاده شدن در روستای شوراب، گردش در این منطقه و بازار روستایی به‌همراه ارائه توضیحات درباره چگونگی ساخت راه‌آهن و مشکلات پیش روی آن
  • حدود ساعت ۱۲:۴۵: پیاده شدن در ایستگاه ورسک پس از عبور از مشهورترین سازه‌های راه‌آهن شمال مانند سه خط طلا و پل ورسک. تماشای نمایی معروف از این پل و عکاسی. سپس صرف ناهار در قطار و ادامه مسیر
  • حدود ساعت ۱۶: پیاده شدن در بیشه جنگلی شیرگاه، تفریح و گردش در طبیعت
  • حدود ساعت ۱۷:۱۵: بازگشت به‌سمت تهران و لذت بردن از برنامه‌های هنری، موسیقی و مسابقه
  • حدود ساعت ۲۱:۱۰: توقف در ایستگاه سیمین دشت جهت سرو میان‌وعده و پذیرایی. صرف شام در قطار در ادامه مسیر
  • حدود ساعت ۲۴: ورود به ایستگاه راه‌آهن تهران

برنامه های تفریحی قطار گردشگری شیرگاه

منبع عکس: مجله جاجیگا. عکاس: ناشناس

قطار گردشگری گیلان

  • مسیر: تهران - رشت
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار گردشگری سالنی/صندلی و اتوبوس
  • پذیرایی: صبحانه و ناهار محلی، پذیرایی و میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: یک از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۹۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

قطار گردشگری گیلان

منبع عکس: ghasedak۲۴.com. عکاس: ناشناس

برنامه قطار گردشگری رشت در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت ریل گشت برگزار می‌شود. این تور گردشگری شامل گشت‌هایی چون موزه میراث روستایی، سد خاکی سقالکسار، مرداب سراوان، خرید سوغات، میدان شهرداری و سبزه میدان است.

قطار گردشگری رشت همچنین شامل بیمه مسافرتی، ترانسفر کامل گشت‌ها و راهنمای تور مجرب در تمام طول سفر است. پیشنهاد می‌شود که گردشگران لوازم و داروهای شخصی مورد نیاز، کلاه، کرم ضدآفتاب، کفش مناسب پیاده‌روی، لباس مناسب فصل و عینک آفتابی را با خود بیاورند. از امکانات این تور می‌توان ارائه پذیرایی شامل شامل صبحانه، ناهار محلی و میان‌وعده را نام برد.

نقطه آغاز سفر قطار گردشگری گیلان، ایستگاه راه‌آهن تهران است. پس از خروج از تهران، از گردشگران با صبحانه از قبل آماده شده پذیرایی به عمل می‌آید. قطار در ایستگاه راه‌آهن قزوین توقف کوتاهی دارد و سپس به مسیر خود ادامه می‌دهد تا به ایستگاه راه‌آهن رشت برسد. گردشگران از قطار پیاده می‌شدند و فرصتی کوتاه برای استراحت داشتند.

در ادامه، گردشگران سوار اتوبوس‌های آماده در ایستگاه راه‌آهن رشت می‌شوند تا به دریاچه سقالکسار، یکی از زیباترین دریاچه‌‌های مصنوعی ایران، در روستایی به همین نام بروند. فاصله ایستگاه راه‌آهن رشت با دریاچه حدود ۱۳ کیلومتر (نیم ساعت) است. دریاچه سقالکسار با وسعت حدود ۱۵ هکتار پشت یک سد خاکی قرار دارد و آب آن از طریق بارش باران و چشمه‌های پیرامون تامین می‌شود. از این دریاچه به‌عنوان یکی از پاک‌ترین دریاچه‌های ایران یاد می‌شود. مدت زمان بازدید از دریاچه حدود دو ساعت است؛ گردشگران در این زمان می‌توانند به تفریحاتی چون پیاده‌روی، قایق‌سواری و عکاسی بپردازند.

سفر با قطار گردشگری گیلان

منبع عکس: وب‌سایت ریل نیوز. عکاس: ناشناس

گردشگران سپس با اتوبوس به‌سمت موزه میراث روستایی می‌روند و حدود دو ساعت و ۲۰ دقیقه زمان دارند تا از این موزه دیدن کنند؛ موزه‌ای که مکانی فوق‌العاده برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و... مردم مناطق مختلف استان گیلان است؛ به‌علاوه ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و... در آن بازسازی شده‌اند. فاصله دریاچه سقالکسار تا موزه میراث روستایی، حدود ۱۸ کیلومتر (نیم ساعت) است. 

پس از بازدید از موزه، گردشگران با اتوبوس به ایستگاه راه‌آهن رشت می‌روند و به تهران بازمی‌گردند. فاصله موزه میراث روستایی تا ایستگاه راه‌آهن رشت، حدود ۱۸ کیلومتر (۲۰ دقیقه) است. 

ایستگاه راه‌آهن رشت

ایستگاه راه‌آهن رشت. منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

قطار گردشگری لرستان

  • مسیر: تهران - رشت
  • مدت زمان: دو و نیم روز / یک روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ اتوبوس VIP و قطار چهار تخته
  • هزینه در سال ۱۴۰۲: دو و نیم روزه: ۲,۹۵۰,۰۰۰ تومان؛ سه روزه (تابستان): ۸۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

قطار گردشگری لرستان

منبع عکس: خبرگزاری مهر. عکاس: ناشناس

قطار گردشگری لرستان با گذر از مناطق بکر و زیبای استان لرستان، سرزمین آبشارهای ایران، از بهترین قطارهای گردشگری ایران به شمار می‌رود که مجری تورهای آن شرکت ریل گشت است. مسیر ریلی این قطار از میان رشته‌کوه زاگرس، مرتع‌ها، چمن‌زارها، آبشارها و رودخانه‌های خروشان می‌گذرد. لرستان منطقه‌ای چهارفصل است؛ به همین دلیل می‌توان در هر زمانی از سال در گوشه گوشه این مسیر ریلی به تماشای زیبایی‌های طبیعت پرداخت. البته باید بدانید که بهترین زمان سفر با قطار گردشگری لرستان، فصل‌های بهار و پاییز هستند؛ زمانی که طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد.

شرکت ریل گشت در سال‌های اخیر انواع تورهای ترکیبی لرستان را برگزار می‌کند. سختی این سفرها، سه از پنج، سطح خدمات، چهار از پنج و سطح قطار، چهار از پنج است. یکی از این تورها، تور ترکیبی ریلی دو نیم روزه است.

در تور گردشگری لرستان ریل گشت، رفت گردشگران از تهران با اتوبوس VIP به بروجرد و برگشت آن‌ها با قطار چهار تخته است. یک شب اقامت در هتل سه ستاره، بیمه، راهنمای مجرب، ترانسفر محلی، دو وعده صبحانه، یک وعده ناهار، پذیرایی و میان‌وعده از خدمات این تور است؛ توری که در آن گردشگران می‌توانند از جاذبه‌هایی چون نیاگارای لرستان و روستای ۵۰۱، قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه کیو، حمام گپ، آبشار آبگرمه، آبشار بیشه و آبشار تاف دیدن کنند.

در تور یک روزه ریل گشت که مبدا حرکت آن از دورود لرستان است، گردشگران از جاذبه‌هایی چون نیاگارای لرستان و روستای ۵۰۱، مسیر تدارکاتی راه‌آهن در سال‌های ساخت، ایستگاه چم چیت، تونل نمکی، اکوکمپ عشایری، آبشار آبگرمه، آبشار بیشه و کمپ تفریحی راه‌آهن در بالای تاج آبشار دیدن می‌کنند. قطار ریلی رفت و برگشت، ترانسفر در مقصد، صبحانه در سیاه چادر، ناهار محلی در کمپ، لیدر اختصاصی، ورودیه‌ها و بیمه از امکانات این تور ریلی هستند.

در تور سه روزه لرستان ریل گشت، گردشگران ساعت ۶ صبح با اتوبوس VIP به بروجرد می‌روند. از خدمات این تور می‌توان به دو شب اقامت در هتل چهار ستاره زاگرس یا ایران‌زمین، بیمه، راهنمای مجرب، ترانسفر محلی، دو وعده صبحانه، سه وعده ناهار، پذیرایی و میان‌وعده اشاره کرد. بازدید از اکوکمپ عشایری در مسیر ریلی لرستان، بازدید و خرید از بازارچه محلی در سیاه چادرهای عشایری، بازدید از تاف غضب لرستان و روستای زیبای ۵۰۱، بازدید از آبشار زیبای بیشه و کمپ تفریحی راه آهن، بازدید از هفت آبشار گریت، قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه کیو، حمام گپ، گرداب سنگی و مناره آجری از جمله جاذبه‌هایی هستند که گردشگران در این سفر از آن‌ها بازدید می‌کنند.

برنامه یک‌روزه قطار گردشگری لرستان

  • مسیر: اراک - ایستگاه کشور لرستان
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار گردشگری سالنی/صندلی و اتوبوس و ماشین، اتوبوس یا ون
  • پذیرایی: صبحانه، ناهار، شام به‌همراه سه میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: متوسط

برنامه قطار گردشگری لرستان

منبع عکس: touraso.ir. عکاس: ناشناس

جالب است بدانید که مبدا برخی از قطارهای گردشگری لرستان، شهر اراک است؛ البته جای نگرانی نیست؛ زیرا گروه‌های برگزارکننده تور لرستان، گردشگران را با اتوبوس به اراک می‌برند و از آنجا برنامه سفر خود را با قطار ادامه می‌دهند. قطار گردشگری لرستان در مسیر ریلی حدود ۷۵ کیلومتری در بیش از ۱۲ ایستگاه توقف دارد؛ ایستگاه‌هایی که گردشگران در آن‌ها می‌توانند از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیدن کنند؛ تجربه‌ای که قطعا به‌صورت عادی و در یک روز، امکان‌پذیر نیست.

جاذبه های طبیعی قطار گردشگری لرستان

منبع عکس: touraso.ir. عکاس: ناشناس

نورآباد، ایستگاه دربند، ایستگاه دورود، چم چیت، آبشار عیدانه، بیشه، ۵۰۱ یا آب شباندر، ۵۰۳، سپیددشت، چم سنگر، کشور و ایستگاه ۵۳۸ از ایستگاه‌های قطار گردشگری لرستان هستند. این قطار در نهایت نیز به راه‌آهن اراک برمی‌گردد و مسافران خود را پیاده می‌کند.

بهار و پاییز، بهترین زمان سفر با قطار گردشگری لرستان و تماشای طبیعت هستند

ایستگاه نورآباد: ایستگاه نورآباد در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده است و به‌عنوان مرتفع‌ترین ایستگاه ایران شناخته می‌شود. قطار گردشگری در این ایستگاه پنج دقیقه توقف می‌کند تا مسافران کمی استراحت کنند و به انجام فریضه نماز بپردازند.

ایستگاه دربند: روستای دربند در ۱۵ کیلومتری شهرستان ازنا قرار گرفته است. در این روستا ایستگاه راه‌آهن قدیمی وجود دارد که به‌دلیل احترام مردم به طبیعت در این منطقه می‌توان لانه‌هایی از لک‌لک‌های مهاجر را بر بام این ایستگاه قدیمی تماشا کرد. در طی مسیر و رسیدن به این ایستگاه مرتع‌های زیبایی پیش روی چشمان مسافران قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها بیدستان‌های معروف روستای دربند است. قطار در این ایستگاه توقف کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای خواهد داشت.

ایستگاه دورود: ایستگاه تاریخی دورود در سال ۱۳۱۷ احداث شده است و از جذابیت‌های آن می‌توان به درخت‌های درهم‌تنیده اشاره کرد. با ورود قطار به این ایستگاه به نظر می‌رسد که سوار بر قطاری جادویی وارد فضایی سرسبز و شبیه به پارک می‌شوید. قطار در این ایستگاه نیز توقف کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای دارد.

سفر در پاییز با قطار گردشگری لرستان

منبع عکس: touraso.ir. عکاس: ناشناس

ایستگاه چم چیت: در حد فاصله ایستگاه دربند و چم چیت، صبحانه گردشگران در قطار سرو می‌شود. ورود به ایستگاه چم چیت، نقطه آغازین واقعی تور قطار گردشگری لرستان است. در این ایستگاه مسافران به دو گروه تقسیم می‌شوند و با استفاده از ماشین به دو منطقه دیدنی آبشار آبگرمه و تالاب ازگن می‌روند. عکاسی از این دو جاذبه طبیعی و بکر به‌خصوص تالاب ازگن و اسب‌های وحشی که برای خوردن آب به این تالاب می‌آیند را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. بازدید از آبشار و تالاب، فرصتی بی‌نظیر برای پیاده‌روی به‌ دور از سروصدای شهری و در آرامش است. توقف قطار در این ایستگاه دو ساعته است و سفر پس‌ از آن ادامه دارد.

ایستگاه آبشار عیدانه: بعد از عبور از ایستگاه چم چیت، قطار به ایستگاه آبشار عیدانه می‌رسد و در آن توقفی کوتاه و پنج دقیقه‌ای دارد. مسافران می‌توانند در قطار به تماشای آبشار عیدانه بپردازند؛ آبشاری که به‌صورت دیواره‌ای و در دیواره کوه جریان دارد و در ادامه زیر ریل‌های قطار به جریان خود ادامه می‌دهد. عکاسی از این آبشار را از یاد نبرید.

ایستگاه بیشه: بعد از گذر از آبشار عیدانه وارد طولانی‌ترین تونل این مسیر ریلی خواهید شد. این بخش از مسیر به‌قدری زیبا است که افراد حتی یک لحظه هم نمی‌توانند از آن چشم بردارند. در ادامه قطار به ایستگاه بیشه می‌رسد و برای دو ساعت در آن توقف دارد. گردشگران از این ایستگاه به بازدید از آبشار بیشه، یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان، می‌روند و فرصتی برای صرف ناهار و اقامه نماز خواهند داشت. رودخانه زیبای سزار نیز از این منطقه می‌گذرد که در حین بازدید از جنگل‌های زیبای بلوط این منطقه مسافران می‌توانند از دیدن زیبایی‌های آن نیز بهره‌مند شوند.

ایستگاه ۵۰۱ یا آب شباندر: در برخی موارد قطار گردشگری لرستان در این ایستگاه برای صرف ناهار و نماز می‌ایستد و در دیگر موارد توقف قطار برای صرف ناهار همان ایستگاه بیشه است. این ایستگاه نیز جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای برای تماشا وجود دارد.

ایستگاه ۵۰۳: پس از عبور از ایستگاه آب شباندر، قطار به ایستگاه ۵۰۳ می‌رسد و در آن، توقف کوتاه پنج دقیقه‌ای دارد.

ایستگاه سپیددشت: پس از عبور از ایستگاه ۵۰۳، مسیر ریلی قطار گردشگری لرستان با گذشتن از راه‌های پرپیچ‌وخم و دیدن مناطق رودخانه‌ای و سرسبز ادامه پیدا می‌کند. دلیل نام‌گذاری منطقه سپیددشت، رنگ دشت‌ها نیست. در گذشته به پیچ‌وخم، «پید» می‌گفتند و از آنجا که برای دسترسی به این مرتع باید از سه پیچ می‌گذشتند، نام آن را «سه پید دشت» نهادند.

جاذبه های مسیر قطار گردشگری لرستان

منبع عکس: خبرگزاری مهر. عکاس: ناشناس

ایستگاه‌های چم سنگر و کشور: وجود چشمه آب گرم گوگردی در ایستگاه چم سنگر و کشور از جمله دلایلی است که گردشگران را به سفر با قطار گردشگری لرستان ترغیب می‌کند. قطار با توقف در این ایستگاه، این فرصت را فراهم می‌آورد تا مسافران به بازدید از آب گرم گوگردی بکر این منطقه بروند. دیدن مناظر طبیعی و عکاسی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در اطراف این ایستگاه تجربه کنید. قطار بعد از سوار شدن مسافران در این ایستگاه مسیر بازگشت را از سر می‌گیرد.

ایستگاه ۵۳۸: با وجود اینکه قطار گردشگری در مسیر بازگشت قرار دارد، اما باید بدانید که سفر تمام نشده است و هنوز چند ایستگاه جذاب دیگر برای تماشا باقی مانده‌اند. با ورود به ایستگاه ۵۳۸، مسافران می‌توانند صخره باستانی پرندگان و پرندگانی که گاهی بر فراز آسمان صاف این منطقه به پرواز درمی‌آیند را از پنجره قطار ببینند.

ایستگاه پل آب مامون: قطار ایستگاه پل آب مامون برای مسافرانی توقف می‌کند که می‌خواهند در اکو کمپ و سیاه‌چادرهای آب مامون به گردش بپردازند. اهالی این منطقه در این ایستگاه به پذیرایی با چای زغالی و سوغات این دیار از مسافران می‌آیند. در ادامه مسیر در قطار، شام سرو می‌شود و قطار به‌سمت ایستگاه اراک می‌رود. طبق برنامه‌ریزی‌ها، قطار گردشگری لرستان در ساعت ۲۲ وارد ایستگاه راه‌آهن اراک خواهد شد.

سفر با قطار گردشگری لرستان

منبع عکس: خبرگزاری میزان. عکاس: خلیل غلامی

تور قطار گردشگری لرستان در قالب تور یک‌روزه فعالیت می‌کند و از خدمات آن می‌توان راهنمای گردشگری، بیمه مسافرتی، پذیرایی و بلیط رفت‌وبرگشت قطار را نام برد. مسافرانی که احساس می‌کنند در طول راه تهران تا اراک با اتوبوس، بیش از حد خسته می‌شوند، می‌توانند با هماهنگی قبلی در اراک هتل رزرو کنند و در قالب تور دو روزه یا بیشتر به این تجربه بپردازند.

شرکت ریل گشت، مجری اصلی قطارهای گردشگری ایران، در مسیر لرستان نیز، فعال است و تور سه روزه برگزار می‌کند. دو شب اقامت هتل چهار ستاره، اتوبوس VIP از مبدا تهران به بروجرد و قطار ریل باس، دو وعده صبحانه، سه وعده ناهار، تور لیدر مجرب، ترانسفر محلی در مقصد و بازارچه خدمات روستایی از جمله خدمات تور لرستان ریل گشت هستند.

قطار گردشگری همدان

  • مسیر: تهران - همدان
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار چهار تخته و ترانسفر محلی
  • پذیرایی: صبحانه و ناهار محلی، پذیرایی و میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: یک از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۸۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

قطار گردشگری همدان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا. عکاس: ناشناس

تور قطار یک‌روزه همدان گردی ریل گشت شما را به بازدید از جاهای دیدنی همدان، پایتخت تمدن ایران، از جمله غار علیصدر، لاله جین (شهر جهانی سفال)، آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر می‌برد. این تور شامل خدماتی نظیر قطار رفت و برگشت چهار تخته، ترانسفر محلی با ایسوزو کولردار، بیمه، لیدر مجرب، صبحانه، ناهار، پذیرایی و میان‌وعده و ورودیه‌ها به‌غیر از غار علیصدر می‌شود. مسیر ریلی تهران تا همدان، کمتر از پنج ساعت است.

دیگر آژانس‌های گردشگری

  • مسیر: تهران - همدان
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • ظرفیت قطار: تا ۳۰۰ نفر
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار گردشگری سالنی/صندلی و اتوبوس
  • پذیرایی: صبحانه، ناهار، شام، میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: آسان
برای تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی همدان در یک روز، بلیط قطار گردشگری همدان را خریداری کنید

تور قطار گردشگری همدان در تابستان سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد؛ توری که گردشگران در طی آن در سفری یک‌روزه و بدون اقامت شبانه به همدان می‌روند و عصر همان روز به تهران برمی‌گردند. این تور در دو برنامه مجزا تعریف شده که شروع و پایان هر دو، ایستگاه راه‌آهن تهران است. در هر دو تور، گردشگران پس از حدود سه ساعت به همدان می‌رسند و گشت‌های مربوط به هر تور را آغاز می‌کنند. وسیله حمل و نقل گردشگران در شهر همدان، مینی بوس است. ساعت حرکت از ایستگاه راه‌آهن همدان، ۱۹:۱۵ و ساعت ورود به ایستگاه راه‌آهن تهران، ۲۲ است.

بازدید از مجموعه گنج نامه و دشت میشان، آکواریوم (تله‌کابین برنامه جایگزین)، مقبره ابوعلی سینا و مقبره بابا طاهر از گشت‌های برنامه اول و بازدید از غار علیصدر، شهر جهانی سفال لالجین، مقبره ابوعلی سینا و مقبره بابا طاهر از گشت‌های برنامه دوم هستند.

اجرای برنامه‌های شاد و مفرح از جمله موسیقی و استندآپ کمدی در طول مسیر رفت و بازگشت در قطار، تماشای مسیری بی‌نظیر به‌سمت جنوب غربی ایران در میان رشته کوه‌های زاگرس و کوه، دشت، کویر، دره، آبشار، رود و تمام مظاهر طبیعت از دیگر جذابیت‌های قطار گردشگری همدان هستند. تور قطار گردشگری همدان همچنین شامل امکانات و خدماتی نظیر لیدر، بیمه مسئولیت مدنی و پرداخت ورودیه‌ها است. قرار است تورهای دو روزه با یک شب اقامت نیز به برنامه این قطار اضافه شوند. در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۱) تور قطار گردشگری همدان فعال نیست.

قطار گردشگری کویر

  • مسیر: تهران - کاشان
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار گردشگری سالنی | صندلی و اتوبوس
  • پذیرایی: صبحانه، ناهار، شام، میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: آسان

قطار گردشگری کویر

منبع عکس: iranvoyageland.com. عکاس: ناشناس

تور قطار گردشگری کویر از پاییز سال ۱۳۹۸ توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا برگزار می‌شود؛ این قطار گردشگری یک‌روزه، پنجشنبه هر هفته ساعت ۶:۲۰ دقیقه تهران را به مقصد کاشان ترک می‌کرد و ساعت ۲۲ همان روز دوباره به ایستگاه راه‌آهن تهران برمی‌گشت.

مسافران قطار گردشگری کویر بر اساس ثبت نام و خرید تور به دو گروه گردشگری و طبیعت‌گردی تقسیم‌بندی می‌شدند. گروه اول پس از رسیدن به ایستگاه قطار راه‌آهن کاشان با اتوبوس به‌سمت شهر نوش‌آباد حرکت می‌کردد تا به بازدید از «شهرزیرزمینی اویی» (یکی از بزرگ‌ترین شهرهای زیرزمینی ایران) بپردازند؛ سپس به بازدید از مسجد جامع، مناره سلجوقی و همچنین کویر ابوزید آباد بروند. گروه دوم نیز پس از رسیدن به ایستگاه قطار کاشان به بازدید از خانه‌های تاریخی کاشان مانند بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها می‌پرداختند و سپس به باغ فین و در نهایت به کویر ابوزید آباد می‌رفتند.

تور قطار گردشگری کویر دارای بیمه مسافرتی گروهی و انفرادی، تور لیدر و پذیرایی بود و با قطارهای ترنست به انجام می‌رسید. این تور در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) فعال نیست.

تورهای ریلی ایران

تور ریلی قزوین گردی | تور ریلی زنجان گردی | تور ریلی یزد گردی | تور ریلی شیراز گردی | تور ریلی بوشهر تا هرمزگان | تور ریلی سرعین | تور ریلی خوزستان گردی | تور ریلی قشم گردی

تور ریلی قزوین گردی

  • مسیر: تهران - قزوین
  • مدت زمان: یک روز (صبح زود تا شب)
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار و ترانسفر محلی
  • پذیرایی: صبحانه و ناهار محلی، پذیرایی و میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: یک از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۹۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

دروازه قدیم تهران

دروازه قدیم تهران. منبع عکس: reiseniran.de. عکاس: ناشناس

تور ریلی قزوین گردی از تورهای یک‌روزه شرکت ریل گشت است؛ توری که شما را به بازدید از جاهای دیدنی قزوین، پایتخت قدیمی صفویان، مانند دروازه قدیم تهران، کلیسای کانتور، سردر عالی قاپو، خیابان سپه، چهل ستون، حسینیه امینی‌ها، حمام قجری و سرای سعدالسلطنه می‌برد. از خدمات تور قزوین گردی می‌توان به قطار رفت و برگشت، صبحانه، ناهار محلی (قیمه نثار)، پذیرایی و میان‌وعده، ورودیه‌ها، بیمه و ترانسفر محلی اشاره کرد. مسیر ریلی تهران تا قزوین، کمتر از سه ساعت است.

تور ریلی زنجان گردی

  • مسیر: تهران - زنجان
  • مدت زمان: یک روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار و ترانسفر محلی
  • پذیرایی: صبحانه و ناهار، پذیرایی و میان‌وعده
  • درجه سختی سفر: یک از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۹۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه. منبع عکس: مجله راسخون. عکاس: ناشناس

شهر زنجان در همسایگی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل یکی از شهرهای اصلی در خط آهن ناحیه شمال غرب کشور است. خط آهن زنجان که با نام راه‌آهن ناحیه شمال غرب نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای راه‌آهن کشور با بیش از نیم قرن قدمت است. 

قدمت خط آهن زنجان، یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای راه‌آهن کشور، به بیش از نیم قرن می‌رسد

ایستگاه راه‌آهن زنجان در بخش‌های جنوبی شهر زنجان قرار دارد و به‌دلیل اتصال به راه‌آهن‌های متصل به تهران، تبریز، غرب به شمال و شرق به جنوب یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور به شمار می‌رود. 

تور ریلی گردشگری زنجان یکی از محبوب‌ترین تورهای شرکت ریل گشت است که به‌صورت یک‌روزه برگزار می‌شود. گردشگران در سفر به زنجان، شهر جهانی ملیله، از دیدنی‌هایی چون گنبد سلطانیه، موزه رختشور خانه، موزه مردان نمکی و بازار سنتی زنجان دیدن می‌کنند. ساعت حرکت تور صبح زود از تهران است و گردشگران، عصرگاه از زنجان به‌سمت مبدا بازمی‌گردند. صبحانه، ناهار، پذیرایی و میان‌وعده، لیدر مجرب، ترانسفر محلی، ورودیه‌ها و بیمه از خدمات تور ریلی زنجان ریل گشت به شمار می‌روند. مسیر ریلی تهران تا زنجان، حدود چهار ساعت است.

تور ریلی یزد گردی

  • مسیر: تهران - یزد
  • مدت زمان: سه روز و دو شب
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار چهار تخته و ترانسفر محلی
  • درجه سختی سفر: دو از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: اعلام نشده است (مجری: ریل گشت؛ آخرین قیمت در زمستان ۱۴۰۱، ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان بوده است)

تور ریلی یزد گردی

منبع عکس: iranroute.com. عکاس: ناشناس

یزد، نخستین شهر خشت خام جهان، اولین شهر ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شرکت ریل گشت با اجرای تور ریلی سه روزه به مقصد یزد، خدماتی چون بلیط رفت و برگشت قطار چهار تخته، دو شب اقامت در هتل سنتی، سه وعده صبحانه، سه وعده پذیرایی، لیدر مجرب از ابتدا تا پایان تور و ترانسفر محلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

برنامه روز اول تور ریلی یزد گردی، بازدید از گور دخمه زرتشتیان، آتشکده ۱۵۰۰ ساله ورهرام، باغ دولت آباد، مجموعه امیرچخماق، بازارگردی و خرید سوغات و شیرینی سنتی است. گردشگران در روز دوم به پیاده‌روی در بافت تاریخی یزد، بازدید از کوچه‌های کاه‌گلی و خشتی آشتی کنان، زندان اسکندر، مسجد جامع یزد، کویرنوردی، شترسواری، موتورسواری، سافاری و شب‌نشینی در دل کویر می‌پردازند. بازدید از نیایشگاه پیر سبز چک چک، نارین قلعه، کاروانسرای شاه عباسی و کارگاه و فروشگاه صنایع دستی سفال و سرامیک میبد نیز در برنامه روز سوم تور جای دارند. مسیر ریلی تهران تا یزد کمتر از ۹ ساعت است.

تور ریلی شیراز گردی

  • مسیر: تهران - شیراز
  • مدت زمان: سه روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار چهار تخته و ترانسفر محلی
  • درجه سختی سفر: دو از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: ۳,۸۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

دروازه قرآن در شب

دروازه قرآن. منبع عکس: reiseniran.de. عکاس: ناشناس

سفر با قطار یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان با آن به شیراز، پایتخت عشاق ایران، سفر کرد. در تور ریلی شیراز گردی ریل گشت، خدماتی چون رفت و برگشت با قطار چهار تخته، دو شب و سه روز اقامت در هتل سنتی، سه وعده صبحانه، یک وعده ناهار، سه وعده پذیرایی، ترانسفر کال گشت‌ها، لیدر مجرب و بیمه به گردگشران ارائه می‌شوند. بازدید از باغ ارم، دروازه قرآن، حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از بازدیدهای تور ریلی شیراز گردی هستند. مسیر ریلی تهران تا شیراز، کمتر از ۱۵ ساعت است. 

تور ریلی بوشهر تا هرمزگان

  • مسیر: تهران - شیراز
  • مدت زمان: چهار و نیم روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار و اتوبوس
  • درجه سختی سفر: دو از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: اعلام نشده است (مجری: ریل گشت؛ آخرین قیمت در زمستان ۱۴۰۱، ۴,۴۵۰,۰۰۰ تومان بوده است)

ساحل مکسر

ساحل مکسر. منبع عکس: mag.parsnews.com. عکاس: ناشناس

تور ریلی بوشهر تا هرمزگان، فرصتی بی‌نظیر برای بازدید از برخی بکرترین جاهای دیدنی جنوب کشور است

تور قطار چهار و نیم روزه بوشهر تا هرمزگان، فرصت مناسبی برای بازدید از برخی از زیباترین شهرهای جنوب کشور است. دو شب اقامت در هتل، یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی، ترانسفر محلی، قطار رفت و برگشت، راهنمای مجرب، چهار وعده صبحانه، یک وعده ناهار، پذیرایی و میان‌وعده، برگزاری برنامه‌های تفریحی همچون موسیقی زنده محلی و بیمه از خدمات این تور هستند. در سفر ریلی بوشهر تا هرمزگان، گردشگران در ایستگاه راه‌آهن شیراز پیاده می‌شوند و از آنجا با اتوبوس به هتل می‌روند.

از بازدیدهای تور ریلی بوشهر تا هرمزگان می‌توان به بازدید از ساحل کنگان خلیج فارس، بندر سیراف، ساحل زیارت، گردنه عشاق، ساحل مکسر، ساحل پارسیان، جزیره مرجانی لاوان، جزیره مارو، بندر مغان و تنگه شو تاریکو اشاره کرد.

تور ریلی سرعین

  • مسیر: تهران - تبریز
  • مدت زمان: سه و نیم روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار چهار تخته و اتوبوس
  • هزینه در تابستان ۱۴۰۱: ۳,۸۵۰,۰۰۰ تومان (مجری: ریل گشت)

دامنه‌های کوه سبلان در نزدیکی روستای الوارس

دامنه‌های کوه سبلان در نزدیکی روستای الوارس. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس:رضا باباییان

سرعین یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری استان اردبیل است؛ شهری که به وجود چشمه‌های آب گرم شهرت دارد. یکی از بهترین راه‌های سفر به سرعین، استفاده از تور ریلی است؛ توری که شما را از راه‌آهن تهران به ایستگاه قطار تبریز می‌برد و از آنجا شما را با اتوبوس به هتل انتقال می‌دهد. از خدمات تور ریلی سرعین ریل گشت می‌توان به دو شب و سه روز اقامت در هتل سه ستاره ارشاد، قطار رفت و برگشت چهار تخته، سه وعده صبحانه، سه وعده ناهار، سه وعده پذیرایی، لیدر مجرب محلی، ترانسفر محلی، پک بهداشتی و بیمه اشاره کرد.

بازدیدهای تور ریلی سرعین شامل آب گرم سرعین، پل شیشه‌ای هیر‌، دامنه سبلان آلوارس تله سیژ‌، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، پارک و دریاچه شورابیل، آبشار آسیاب خرابه، بازارچه‌های مرزی، جنگل‌های ارسباران و قلعه دره سی، گردنه حیران و تله‌ کابین حیران می‌شوند.

تور ریلی خوزستان گردی

  • مسیر: تهران - اندیمشک
  • مدت زمان: سه و نیم روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار چهار تخته چهار ستاره و ترانسفر محلی
  • درجه سختی سفر: دو از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: اعلام نشده است (مجری: ریل گشت؛ آخرین قیمت در زمستان ۱۴۰۱، ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان بوده است)

تور ریلی خوزستان گردی

منبع عکس: خبرگزاری شبستان. عکاس: ناشناس

تور ریلی مثلث خوزستان ریل گشت (شوش، شوشتر و چغازنبیل) از جذاب‌ترین سفرهای ریلی جنوب کشور است.

با تور ریلی مثلث خوزستان یا خوزستان گردی به گذشته سفر کنید

در تور ریلی مثلث خوزستان خدماتی نظیر رفت و برگشت با قطار چهار تخته چهار ستاره، دو شب اقامت در هتل سنتی، سه وعده صبحانه، یک وعده ناهار، ترانسفر محلی با ایسوزو و میدل باس، بیمه و لیدر از ابتدا تا انتهای تور در اختیار شما قرار می‌گیرند. مسیر ریلی تهران تا اندیمشک، کمتر از ۱۴ ساعت است.

از گشت‌های تور ریلی مثلث خوزستان ریل گشت می‌توان از ایستگاه اندیمشک، بازدید از دو اثر جهانی ثبت یونسکو، قلعه فرانسوی‌ ها، موزه شوش، مقبره دانیال نبی، موزه هفت تپه، زیگورات چغازنبیل، قلعه سلاسل، سازه‌ های آبی شوشتر، خانه مقدم، خانه مرعشی، تنگ عقیلی (پرنده‌نگری، دیدن گاومیش‌ها، بازدید از یک پل تاریخی، بازدید از گوردخمه‌های باستانی و قایق‌سواری)، پل بند لشکر و امامزاده عبدالله، کاروانسرای افضل، مقبره یعقوب لیث صفاری، نهر داریون، بازدید از رود کارون و برج کلاه فرنگی را نام برد. 

تور ریلی قشم گردی

  • مسیر: تهران - بندرعباس
  • مدت زمان: چهار روز
  • حمل و نقل: ترکیبی؛ قطار چهار تخته و ترانسفر محلی
  • درجه سختی سفر: دو از پنج
  • قیمت در سال ۱۴۰۲: اعلام نشده است (مجری: ریل گشت؛ آخرین قیمت در زمستان ۱۴۰۱، ۳,۸۵۰,۰۰۰ تومان بوده است)

دره ستارگان

دره ستارگان. منبع عکس: freezones.ir. عکاس: ناشناس

تور ریلی قشم گردی ریل گشت، یک تور رویایی ترکیبی بازدید از سه جزیره قشم، هرمز و هنگام است که با خدماتی چون قطار چهار تخته رفت و برگشت، سه شب و چهار روز اقامت در هتل سه ستاره، ترانسفر کامل گشت‌ها، چهار وعده صبحانه، یک وعده ناهار، چهار وعده پذیرایی، بیمه مسافرتی و لیدر مجرب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. مسیر ریلی تهران تا بندرعباس حدود ۲۰ ساعت است و با بهترین قطارهای تهران بندرعباس می‌توانید سفری خاطره‌انگیز داشته باشید.

بازدیدهای تور ریلی قشم شامل بازدید از بندر لافت، لنج سواری، بازار درگهان، گشت دره ستاره‌ها، رقص دلفین‌ها در جزیره هنگام، گشت تنگه چاهکوه، جزایر ناز و جزیره هنگام، بام قشم، آکواریوم، غار خربس، گشت جنگل حرا، بازار قشم (سیتی سنتر) و همچنین قایق‌سواری می‌شوند. گشت‌های جزیره هرمز به درخواست مسافر با هزینه جداگانه قابل اجرا هستند.

زیباترین مسیرهای ریلی ایران

قطار تهران - ساری | قطار قزوین - رشت | قطار تهران - گرگان | قطار مشهد - ساری

قطار تهران - ساری

  • مسیر: تهران - ساری و برعکس
  • مدت زمان: کمتر از هشت ساعت
  • حمل و نقل: قطار از نوع سه ستاره چهار تخته و ۶ تخته و چهار ستاره چهار تخته

مسیر قطار تهران - ساری

منبع عکس: iranwonders.com. عکاس: ناشناس

مسیر قطار تهران - ساری تا قبل از راه‌اندازی قطار تهران - رشت به‌عنوان چشم‌نوازترین مسیر ریلی ایران و یکی از پرطرفدارترین قطارهای گردشگری ایران شناخته می‌شد؛ مسیری با بیش از ۱۰ ایستگاه که کماکان نیز محبوبیت بسیاری دارد و جذابیت‌های آن پس از گذر از گرمسار آغاز می‌شود.

در قطار تهران - ساری بعد از گرمسار، دره‌هایی عجیب، سیمین دشت با حال و هوایی از دوره پهلوی، زرین دشت و مهاباد به فیروزکوه می‌رسید؛ منطقه‌ای که در تمام فصول سال به‌خصوص در پاییز و بهار بسیار چشم‌نواز و زیبا است و بهتر است از آن چشم برندارید. پیشنهاد می‌کنیم که عکاسی در این بخش از مسیر را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. مسیر کوهستانی و صعب‌العبور و پرپیچ و خم راه‌آهن شمال از این نقطه آغاز می‌شود و تا ایستگاه ورسک ادامه می‌یابد. یکی از بهترین تجربه‌های مسیر خط راه‌آهن شمال، ورود به تونل‌ها است؛ تجربه‌ای که با تاریکی و بودی دود قطار همراه است.

جالب است بدانید بیش از ۹۰ تونل به طول حدود ۲۴ کیلومتر خط آهن ایران را از پایتخت به شمال کشور و مرکز استان مازندران متصل می‌کنند. در نظر داشته باشید که تونل‌های مسیر بسیار تنگ هستند؛ به همین دلیل در هنگام نزدیک‌شدن قطار به تونل‌ها نباید چیزی از پنجره قطار بیرون نباشد.

قطار تهران - ساری

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

تونل گدوک با طول بیش از دو کیلومتر بلندترین و عریض‌ترین تونل مسیر است که با عبور از آن، قطار به ایستگاه دوگل می‌رسد. پل ورسک (پلی به طول ۸۶ متر و ارتفاعی ۱۱۰ متری که در طی سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۵ شمسی ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است)، جاذبه مهم بعدی است. در ادامه نیز با راه‌آهن سه طبقه مشهور به سه خط طلا روبه‌رو خواهید شد که در زمان خود از راه‌حل‌های ناب مهندسی مسیرهای ریلی به حساب می‌آمده است. در واقع سه خط طلا با مهندسی جالب خود از شیب مسیر کاسته است و با دادن قدرت بیشتر به لوکوموتیو، به قطار کمک کند که کوه را دور بزند.

تعداد پل‌های ساخته شده یکی دیگر از عجایب مسیر ریلی شمال کشور است. قطار از ایستگاه ورسک به‌سمت سرخ‌آباد، سوادکوه و پل‌سفید پیش می‌رود و به مرور از کوهستان البرز پایین می‌آید. ساختمان‌های بیشتر ایستگاه‌های مسیر تهران - ساری، قدیمی هستند و تقریبا شکل اولیه خود را حفظ کرده‌اند. 

با ورود به استان مازندران، به‌مرور همه‌جا سرسبز و قطار وارد جنگل می‌شود. رطوبت هوا، بوی درخت و نم جنگل‌های شمال نشان از پایان سفر و نزدیک‌شدن به ساری را دارند.

منابع عکس‌ها:iranwonders.com. عکاس: ناشناس

مسیر قطار تهران - ساری از ایستگاه‌های ورامین، پیشوا، گرمسار، بنکوه، کبوتردره، سیمین‌ دشت، زرین‌ دشت، فیروزکوه، ورسک، سرخ‌ آباد، سوادکوه، پل‌ سفید، زیرآب، شیرگاه و قائم‌ شهر می‌گذرد و در نهایت وارد راه‌آهن ساری می‌شود. این مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتر است و طی کردن آن با قطار، کمتر از هشت ساعت به طول می‌انجامد. دو قطار نسیم و میلاد، صبح زود و قطار البرز در شب از تهران به‌سمت ساری حرکت می‌کنند؛ به همین دلیل، اگر به قصد سفر گردشگری از تهران به ساری می‌روید، بلیط قطارهای میلاد یا نسیم را خریداری کنید.

چندین قطار در مسیر تهران - ساری فعال هستند:

  • قطار سه ستاره چهار تخته البرز رجا (۱۶۱,۶۵۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۲۱:۴۰ و ورود: ۵:۳۷ (یک روز در میان)
  • قطار دو ستاره ۶ تخته نسیم رجا (۱۱۶,۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۸:۰۵ و ورود: ۱۵:۵۰ (همه‌روزه)
  • قطار سه ستاره ۶ تخته میلاد رجا (۱۲۲,۵۵۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۸:۰۵ و ورود: ۱۵:۵۰ (همه‌روزه)

قطار قزوین - رشت

  • مسیر: قزوین - رشت و برعکس
  • مدت زمان: کمتر از سه ساعت

قطار قزوین - رشت

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

پروژه بهره‌برداری از خط ریلی قطار قزوین - رشت با طول ۱۶۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز و در نهایت در هفته اول اسفندماه ۱۳۹۷ آماده مسافربری شد. مسیر راه‌آهن قزوین - رشت یکی از جدیدترین و زیباترین مسیرهای ریلی ایران به حساب می‌آید؛ مسیری که بیش از نیمی از آن در دشت و نیمه دیگر آن در مناطق کوهستانی و تپه‌ها قرار دارد و از میان تونل‌های زیبا، جنگل‌های سرسبز، شالیزارهای برنج و رودخانه خروشان سپیدرود سپری می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن کشور، پل منجیل، در این مسیر قرار گرفته است. مسیر قطار قزوین - رشت کمتر از سه ساعت به طول می‌انجامد؛ مسیری که بسیاری آن را از نظر زیبایی با خط ریلی تهران - ساری مقایسه می‌کنند.

در ابتدا قطارهای اتوبوسی درجه یک صبا، خدمات حمل و نقل مسافران مسیر قزوین رشت را به‌صورت روزانه انجام می‌داد؛ قطارهایی با بلیط‌های ارزان که طراحی دوطبقه داشت. در سال ۱۴۰۲، قطاری در این مسیر فعالیت ندارد؛ اما قطار تهران - رشت در این ایستگاه توقف می‌کند.

قطار تهران - گرگان

  • مسیر: تهران - گرگان و برعکس
  • مدت زمان: حدود ۱۱ ساعت
  • حمل و نقل: قطار از نوع سه ستاره چهار تخته و دو ستاره ۶ تخته

جاذبه های مسیر قطار تهران - گرگان

سه خط طلا. منبع عکس: مجله میهمان شو. عکاس: ناشناس

رودخانه‌های خروشان، دره‌های عمیق و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده تنها بخشی از دیدنی‌های مسیر قطار تهران - گرگان هستند

مسیر ریلی تهران - ساری بخشی از مسیر ریلی تهران - گرگان است و مسافران پس از عبور از ایستگاه ساری، با عبور از ایستگاه‌های نکا، بهشهر، بندر گز و بندر ترکمن به گرگان، مرکز استان گلستان، می‌رسند. بخش زیادی از جاذبه‌های مسیر تهران - گرگان، مشابه تهران - ساری است که پیش‌تر توضیح داده شد. پل زیبای ورسک، جاذبه‌های طبیعی مانند رودخانه‌های خروشان، دره‌های عمیق، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، درختان و تونل‌ها از دلایل زیبایی مسیر قطار تهران - گرگان به شمار می‌روند.

قطار تهران - گرگان در مدت زمان حدود ۱۱ ساعت شما را به مقصد می‌رساند. از قطارهای فعال در مسیر تهران - گرگان می‌توان به قطارهای سه ستاره چهار تخته البرز و ۶ تخته پارسی و دو ستاره ۶ تخته اشاره کرد. متاسفانه قطارهای این مسیر، شب‌ها حرکت می‌کنند؛ بنابراین برای تماشای زیبایی‌های مسیر باید به‌دنبال تورهای گردشگری باشید که این سفر را را در طول روز اجرا می‌کنند.

  • قطار سه ستاره چهار تخته طوس رجا (۱۸۲,۳۵۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۲۱:۴۰ و ورود: ۸:۲۵ (یک روز در میان)
  • قطار دو ستاره ۶ تخته نسیم رجا (۱۴۳,۹۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۲۱:۴۰ و ورود: ۸:۲۵ (یک روز در میان)
  • قطار سه ستاره چهار تخته البرز رجا (۱۹۸,۸۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۲۱:۴۰ و ورود: ۸:۲۵ (یک روز در میان)

قطار گردشگری اینچه برون تا بندر ترکمن، توری است که می‌توان با آن به‌صورت ریلی به استان گلستان سفر کرد؛ توری یک و نیم روزه با سختی سفر دو از پنج و سطح خدمات و سطح قطار چهار از پنج که در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت ریل گشت برگزار می‌شود، به تور با طعم خرید شهرت دارد و شامل گشت‌هایی چون ایستگاه راه‌آهن گرگان، ایستگاه راه‌آهن اینچه برون، بازارچه مرزی اینچه برون، بازارچه بندر ترکمن و جزیره آشوراده (تنها جزیره دریای کاسپین) است.

در نظر داشته باشید که ساعت حرکت قطارهای گردشگری ریل گشت نیز در طول شب است؛ بنابراین گردشگران نمی‌توانند از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند. قطار کوپه‌ای از تهران تا گرگان و برعکس، ترانسفر محلی، بیمه، تور لیدر مجرب، یک وعده صبحانه، یک وعده ناهار محلی، پذیرایی و میان‌وعده از جمله خدمات تور قطار گردشگری اینچه برون تا بندر ترکمن هستند. قیمت این تور در سال ۱۴۰۲، ۹۵۰,۰۰۰ تومان است. 

شرکت ریل گشت، یک تور قطار گردشگری دیگر به نام گلستان گردی نیز دارد. این تور سه و نیم روزه سفری ریلی از جنگل تا دریا را به شما ارائه می‌دهد و شامل گشت‌هایی چون بافت سنتی گرگان، آبشار کبودوال، النگدره، آبشار جن کلو، چشمه گل رامیان، برج قابوس، پارک جنگلی قرق و بازارچه ساحلی بندر ترکمن است. قطار کوپه‌ای از تهران تا گرگان و برعکس، ترانسفر محلی، بیمه، تور لیدر مجرب، تمام ورودیه‌ها، دو شب اقامت در هتل و سه وعده صبحانه، یک وعده ناهار محلی، پذیرایی و میان‌وعده از جمله خدمات تور قطار گردشگری گلستان گردی هستند. قیمت این تور در سال ۱۴۰۲، ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان است. 

قطار مشهد - ساری

  • مسیر: مشهد - ساری و برعکس
  • مدت زمان: حدود ۱۶ ساعت
  • حمل و نقل: قطار از نوع سه ستاره چهار تخته و ۶ تخته 

جاذبه های مسیر قطار مشهد - ساری

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

مسیر قطار مشهد ساری یکی از زیباترین و مهم‌ترین مسیرهای ریلی کشور از لحاظ حجم رفت و آمد است؛ مسیری ۱۶ ساعته در میان جنگل‌ها و طبیعت بکر، صخره‌ها و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و خانه‌های روستایی که از ایستگاه‌های فریمان، کاشمر، نیشابور، سبزوار، جوین، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه، پل سفید و قائم شهر می‌گذرد و در ایستگاه‌های کاشمر، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه و قائم شهر توقف می‌کند. البته باید بدانید که ممکن است قطار مشهد - ساری از مسیر دیگری نیز عبور کند؛ مسیری که  از ایستگاه‌های قوچان، شیروان، بجنورد، آزاد شهر، علی آباد کتول، گرگان و بهشهر عبور می‌کند و به ساری می‌رسد.

قطار مشهد - ساری

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

متاسفانه قطارهای سریع‌السیر در مسیر مشهد - ساری فعال نیستند؛ با این وجود تفاوت حدود پنج تا ۶ ساعته سفر با قطار به نسبت سفر جاده‌ای با خودروی شخصی و همچنین ایمنی و راحتی قطار، افراد بسیاری را متمایل به خرید بلیط قطار می‌کند. دو قطار چهار ستاره امید و سه ستاره پارسی به‌صورت یک روز در میان در مسیر مشهد - ساری و برعکس تردد می‌کنند؛ قطارهایی با قیمت مناسب و امکانات مناسب که راحتی شما را در تمام طول مسیر فراهم می‌آورند.

  • قطار سه ستاره چهار تخته امید رجا (۳۷۴,۸۵۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۱۱:۱۵ و ورود: ۳:۳۰ (یک روز در میان)
  • قطار سه ستاره ۶ تخته پارسی رجا (۲۷۸,۹۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲)؛ حرکت: ۱۱:۱۵ و ورود: ۳:۳۰ (یک روز در میان)

چگونه بلیط قطار گردشگری بخریم؟ 

تفریح در قطارهای گردشگری ایران

منبع عکس: beinabein.com. عکاس: ناشناس

برای خرید بلیط مسیرهای گردشگری خط راه‌آهن ایران می‌توانید به سایت‌های معتبر فروش بلیط مراجعه کنید. درباره خرید بلیط قطار باید بدانید که تمام سامانه‌های فروش آنلاین، یک قیمت مشابه را به مسافران ارائه می‌دهند؛ بنابراین لازم نیست که در سایت‌های مختلف به‌دنبال قیمت مناسب‌تر باشید. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید بلیط قطار، به سایتی مراجعه کنید که از پشتیبانی آن اطمینان خاطر دارید؛ زیرا کار شما با خرید بلیط تمام نمی‌شود و ممکن است در مراحل بعدی سفر نیز به خدمات پشتیبانی نیاز داشته باشید.

متقاضیان سفر با قطارهای گردشگری سوادکوه، شیرگاه و گیلان شرکت رجا برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه سفر، تخفیف‌ها، نحوه خرید بلیط و طرح‌های مربوط به سفرهای گروهی، می‌توانند با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن ۱۵۳۹ تماس بگیرند. 

قطارهای گردشگری فعال در سال ۱۴۰۲، متعلق به شرکت ریل گشت هستند. برای خرید تورهای این شرکت می‌توانید به وب‌سایت یا اینستاگرام این مجموعه مراجعه کنید و به‌صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی، تور مورد نظر خود را بخرید.

  • آدرس شرکت ریل گشت: تهران، ایستگاه راه آهن تهران (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۸۴۲۵۱۸۰ ۰۲۱ / ۹۱۰۳۵۹۱۳ ۰۲۱
  • وب‌سایت: railgasht.com
  • اینستاگرام: railgasht_official@
  • ساعت کار آژانس: همه‌روزه ۹ تا ۱۹

قطارهای گردشگری ایران

منبع عکس: مجله سامتیک. عکاس: ناشناس

اگر تجربه سفر با قطارهای گردشگری ایران را دارید، نظرات خود را درباره مسیرهای مختلف قطارهای گردشگری با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

قطارهای گردشگری ایران در چه مسیرهایی فعال است؟

تهران-شیرگاه، تهران-سوادکوه، تهران-رشت، تهران-گرمسار، تهران-کاشان، تهران-همدان و قطار گردشگری لرستان

قطار گردشگری رجا در چه مسیرهایی فعال است؟

قطار گردشگری رجا در سه مسیر تهران-شیرگاه، تهران-سوادکوه، تهران-رشت فعال است.

سفر با قطار گردشگری چگونه است؟

سفر با این‌ قطارها، در قالب تورهای یک‌روزه تا چندروزه برنامه‌ریزی می‌شود.

منبع عکس کاور: ghasedak۲۴.com. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه