با تور مجازی از جزیره مائوپیتی دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از جزیره مائوپیتی دیدن کنید

جزیره مائوپیتی یکی از بکرترین و زیباترین جزیره‌های مجمع‌الجزایر پلی‌نزی در اقیانوس آرام است که جاذبه‌های طبیعی و باستانی فراوان دارد.

جزایر «پلی‌نزی» (Polynesia) یکی از شگفت‌انگیزترین قلمروهای فرادریایی فرانسه است که از ۱۱۸ جزیره مرجانی در اقیانوس آرام تشکیل می‌شود. ۶۷ جزیره از این بین، مسکونی هستند و در این تور مجازی، کجارو شما را به بازدید از «مائوپیتی» (Maupiti)، یکی از تماشایی‌ترین این جزیره‌ها دعوت می‌کند. 

مائوپیتی غربی‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر پلی‌نزی محسوب می‌شود و از توپوگرافی منحصربه‌فردی برخوردار است. در مرکز این جزیره مرجانی، کوهی آتشفشانی به ارتفاع ۳۷۰ متر به چشم می‌خورد که «تورافاتیو» (Teurafaatiu) نامیده می‌شود. این جزیره مساحتی حدود ۱۱ کیلومتر مربع دارد و توسط تالاب‌ها، سدهای صخره‌‌ای و جزایر سرگردان احاطه شده است.

«جیکوب روگیوین» (Jacob Roggeveen) هلندی، اولین اروپایی بود که در سال ۱۷۲۲ پا به این جزیره گذاشت؛ با این حال، یافته‌های باستان‌شناسی حاکی از این است که مردم محلی از سال ۸۵۰ میلادی در مائوپیتی سکونت داشته‌اند. طبق یافته‌های محققان، ساکنان اولیه این جزیره نه‌تنها با «بورا بورا» (Bora Bora) و سایر جزایر مجاور خود، بلکه با نیوزلند نیز رابطه خویشاوندی داشته‌اند.

از گذشته تاکنون، اقتصاد مجمع‌الجزایر پلی‌نزی بر پایه ماهیگیری و کشت گیاهی به‌ نام «توت هندی» (noni) بوده است. این میوه بومی در غذاهای محلی نیز به‌وفور استفاده می‌شود.

جزیره مائوپیتی از فراز ابرها

عکس‌ از وب‌سایت Airpano؛ عکاس: Ádám Plézer

به‌دلیل انزوای جغرافیایی، مائوپیتی زیبایی و اصالت گذشته خود را حفظ کرده و برخلاف همسایه‌اش بورا بورا، مورد هجوم گردشگران و طبیعت‌گردان واقع نشده است. بسیاری از مردم، مائوپیتی را به‌عنوان‌ نمونه‌ای اصیل و دست‌نخورده از پلی‌نزی تصور می‌کنند. بومیان نیز به این اصالت می‌بالند و حتی به هتل‌سازان بزرگ و سرمایه‌گذاران کلان در حوزه گردشگری، اجازه فعالیت در این جزیره را نمی‌دهند. کمااینکه تلاش‌های مردم محلی برای حفظ میراث اصیل خود، تاکنون نتیجه‌بخش بوده است و لاک‌پشت‌های دریایی رو به انقراض، همچنان به‌صورت سالانه به تخم‌گذاری در سواحل سفیدرنگ مائوپیتی ادامه می‌دهند.

حضور لاک‌پشت‌های دریایی تنها به ساحل ختم نمی‌شود و تجسم دیگری از آن‌ها نیز در جزیره وجود دارد. سنگ‌نگاره‌هایی باستانی از لاک‌پشت‌ها روی دیواره‌های دره «هارانائه» (Haranae) خودنمایی می‌کند. در این محدوده، سنگی مقدس به نام «آشیانه پرنده» نیز یافت می‌شود. افزون بر این، جاذبه باستانی و شگفت‌انگیز دیگری در جزیره مائوپیتی وجود دارد که «مارائه وایاهو» (Marae Waiahu) نامیده می‌شود. این جاذبه، محوطه‌ای محصور با سنگ‌ها و صخره‌هاست که یک تخت‌پادشاهی و محلی برای ارائه قربانی را در بر می‌گیرد.

عکس‌ از وب‌سایت Airpano؛ عکاس: Ádám Plézer

جدا از آثار باستانی، گنج واقعی جزیره مائوپیتی طبیعت بکر و سواحل دست‌نخورده آن است. معدود گردشگران این جزیره می‌توانند حین غواصی، صخره‌های مرجانی را کاوش کنند و از تنوع زیستی دنیای زیر آب لذت ببرند.

مردم در مائوپیتی، معمولا پیاده‌روی می‌کنند یا در برخی موارد، از دوچرخه بهره می‌گیرند؛ با این حال، وسیله اصلی حمل‌و‌نقل در یک جزیره کوچک مرجانی، بی‌گمان قایق تلقی می‌شود. فرودگاه کوچکی در بخش کوچک‌تر جزیره وجود دارد که ایرلاین «ایر تاهیتی»‌ (Air Tahiti) به کمک آن، مسافران را از مبداهای گوناگون به این جزیره می‌آورد.

به‌واسطه پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله جای‌گذاری شده است، شما نیز قادر خواهید بود تا از جزیره مائوپیتی در قلب اقیانوس آرام دیدن کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

عکس‌ کاور از وب‌سایت Airpano؛ عکاس: Ádám Plézer

مطالب مرتبط:

منبع Airpano

دیدگاه