بهترین پارک های شیراز | معرفی کامل + عکس و مسیر دسترسی

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور چهار شنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین پارک های شیراز | معرفی کامل + عکس و مسیر دسترسی

پارک های شیراز از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌روند که با تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی خود، از پارک های دیگر شهرها متمایز شده‌اند. 

در شیراز بیش از صدها بوستان ساخته شده است که شامل باغ‌ها، پارک های کوهستانی و بوستان‌های شهری می‌شوند. این پارک‌ها که از جاهای دیدنی شیراز  به شمار می‌روند، هر یک با تنوع اقلیمی و امکانات خود، کاربردهای متفاوتی مانند کوهنوردی، ورزش صبحگاهی، پیاده‌روی، پیک‌نیک، بازی کودکان، کمپینگ و اقامت مسافران دارند و اوقاتی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را برای شهروندان و گردشگران فراهم می‌کنند. 

بهترین پارک های شیراز همراه با آدرس

در ادامه، نگاهی به بهترین پارک های شهر شیراز می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

پارک کوهپایه شیراز

«پارک کوهپایه شیراز» در نزدیکی دروازه قرآن، یکی از مشهورترین پارک های کوهستانی شیراز است که به غرفه‌های نارنجی‌رنگ فروش محصولات شهرت دارد. یکی از جاذبه‌های پرطرفدار پارک، گهواره دید نام دارد که با کمی پله‌نوردی می‌توان به آن رسید. گهواره دید، امکان تماشای منظره زیبایی از دروازه قرآن و بخشی از شهر را از فراز کوه به گردشگران می‌دهد.

مساحت پارک کوهپایه حدود ۱۹,۰۰۰ متر مربع است که در بخشی از آن ورزش صبحگاهی به‌صورت همگانی اجرا می‌شود. این پارک امکاناتی مانند شهربازی کودکان، وسایل ورزشی، بوفه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و تاکسی سرویس را شامل می‌شود. در شهربازی وسایلی مانند ماشین برقی، چرخ‌‌وفلک، بشقاب پرنده، قطار ویژه کودکان، استخر توپ، سینما سه‌بعدی و… وجود دارد.

بوستان بعثت

بوستان بعثت شیراز

منبع عکس: bisungasht.com، عکاس: ناشناس

«بوستان بعثت» یکی از مشهورترین پارک های شیراز است که حدود ۱٫۶ هکتار مساحت دارد. این پارک که ورودی باغ عفیف آباد شیراز محسوب می‌شود، در سال ۱۳۸۵ توسط مهرداد ایروانیان، معمار مشهور و پست مدرن شیراز طراحی شده است. تمام آیتم‌های پارک بعثت با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ و با جوی‌های آب و صف‌های منظم درختان سرو، تزیین شده‌اند.

پارک بعثت شیراز با هوای پاک و مطبوع گزینه مناسبی برای پیاده‌روی، ورزش روزانه و گردشی به‌یادماندنی به شمار می‌رود. از امکانات این پارک می‌توان به زمین‌ ورزشی، میزهای پینگ‌پنگ، زمین فوتبال، فضای مناسب پیک‌نیک، فواره و آبنمای موزیکال، آلاچیق، نیمکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد. بازدید از کوشک تاریخی و مرکز فرهنگی شیرازشناسی در میان این پارک، خالی از لطف نخواهد بود. 

پارک آزادی شیراز

«پارک آزادی شیراز» در شمال شهر، یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین پارک های شیراز به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۵ شمسی افتتاح شد. این پارک با مساحت ۲۰۰,۰۰۰ متر مربع به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک شیراز نیز شناخته می‌شود. پارک آزادی از طریق بلوار آزادی در شمال، خیابان مشکین‌فام در جنوب، خیابان سمیه در شرق و میدان آزادی یا فلکه گاز در غرب پارک قابل دسترسی است.

پارک آزادی بیش از نیم قرن است که با وجود درختان کهنسال و انبوه، منظره دریاچه و کوهستان و آب‌وهوای مطبوع، یکی از بهترین پارک‌ها برای گردش خانوادگی به شمار می‌رود. این پارک دارای یک محوطه قایقرانی و مجموعه بادی برای کودکان و شهربازی با بازی‌های جذاب همچون چرخ‌وفلک، ترن هوایی و... برای بزرگسالان است.

پارک آزادی امکانات رفاهی مناسبی مانند دریاچه مصنوعی با قابلیت قایقرانی، تالار نمایش، آب‌نماهای زیبا، خدمات کرایه دوچرخه، غرفه‌های فروش خوراکی، نیمکت، نمازخانه و سرویس بهداشتی را شامل می‌شود. همچنین مجتمع فرهنگی مذهبی و خانه فرهنگ موجود در پارک نیز خدماتی را ارائه می‌کنند.

لونا پارک شیراز

  • آدرس: بلوار آیت‌الله ربانی، مقابل دادگاه انقلاب (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۸۴۱۲۱ ۰۷۱
  • ساعت فعالیت شهربازی: ۱۴ تا ۲۴

لونا پارک شیراز

منبع عکس: utravs.com، عکاس: ناشناس

«لونا پارک شیراز» با طبیعت سرسبز خود بر دامنه کوه باباکوهی قرار دارد که یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین پارک های کوهستانی شیراز به شمار می‌رود. این پارک که قدمتی ۳۰ ساله دارد، در شمال شهر شیراز و در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است.

شهربازی مدرن لونا پارک با دستگاه‌های هیجان‌انگیز با کیفیت و امن مانند چرخ‌وفلک، ترن هوایی، سفینه، کشتی صبا، رنجر، سرسره آبشاری، دایناسور، سورتمه، سالتو، آکروجت، موتور پلیس، دراگون، فریزبی، ماشین مسابقه و... بیشتر گردشگران و دوستداران هیجان را به‌سوی خود جذب می‌کند. از بالای دستگاه‌های این شهربازی می‌توان مناظر زیبای شهر شیراز را مشاهده کرد. پینت‌بال، لیزرتگ و حریم وحشت نیز طرفداران خاص خود را دارد.

در لونا پارک برای کودکان بازی‌های کم‌خطرتری مانند قلعه بادی وجود دارد تا تمام اعضای خانواده بتوانند از این مجموعه استفاده کنند. در این مجموعه بخشی سرپوشیده برای بانوان طراحی شده است تا بتوانند به‌راحتی از امکانات تفریحی و رفاهی پارک لذت ببرند. 

لونا پارک از امکاناتی مانند کافه رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی نیز برخوردار است. در دامنه کوه باباکوهی و در نزدیک پارک، رستوران‌های متعددی وجود دارد که رستوران شاندیز مشهد (شعبه شیراز) یکی از آن‌ها است.

پارک بزین شیراز

پارک بزین شیراز

منبع عکس: google map، عکاس: Amir_Farsi

«پارک بزین شیراز» در محدوده شهرک بزین و کنار گذر بزرگراه دکتر حسابی با وجود فضای سرسبز و زیبا، شهربازی و امکانات رفاهی خوب، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین پارک های شیراز برای کودکان است. همچنین برای استراحت و تفریح میان راهی مسافرانی که قصد بازدید از مناطق گردشگری اطراف شیراز را دارند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. نزدیکی به باغ تالار ونک و باغ رستوران خوشا، به طرفداران این پارک افزوده است.

از وسایل شهربازی پارک بزین شیراز می‌توان به تاب، سرسره‌های بادی کودکان، کشتی وایکینگ‌ ها، ماشین برقی، ترامپولین و... اشاره کرد. وسایل بازی این پارک چندان زیاد نیست؛ اما در بین کودکان طرفداران زیادی دارد و تمام ساعات روز، کودکان را مشغول بازی می‌بینید. پارک بزین دارای زمین والیبال، آلاچیق‌های مجهز به صندلی، فضای مناسب پیک‌نیک، نیمکت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است.

پارک حدیث شیراز

  • آدرس: بلوار مطهری جنوبی، خیابان مبعث (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

پارک حدیث شیراز

منبع عکس: neshan.org، عکاس: ناشناس

«بوستان حدیث شیراز» پارکی ایدئال برای خانواده‌ها است که حدود ۱۶,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این پارک که در سال ۱۳۷۶ شمسی افتتاح شده است، با فضای سبز دلنشین، وسایل ورزشی، زمین فوتبال و والیبال و پارک مخصوص کودکان با انواع سرسره‌های بادی، ماشین شارژی و وسایل بازی دیگر، از بهترین پارک های شیراز برای تفریح و سرگرمی کودکان به شمار می‌رود. در نزدیکی پارک حدیث، اقامتگاهی با فضای سنتی وجود دارد که مسافران برای صرف غذا یا اقامت می‌توانند از آن استفاده کنند.

پارک مروارید شیراز

پارک مروارید شیراز

منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: ناشناس

«پارک مروارید» در منطقه دو شهرداری شیراز واقع شده که در قدیم به پارک عطاخان معروف بوده است و یکی از بهترین پارک های شیراز برای کودکان به شمار می‌رود. در این پارک کودکان به‌صورت تئوری و عملی با مفاهیم و قوانین راهنمایی و رانندگی مانند چراغ راهنما، عبور از خط عابر پیاده، عبور از پل‌های هوایی، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا می‌شوند.

در پارک مروارید علاوه‌ بر تجهیزات آموزشی و وسایل سرگرمی کودکان که آن را به یکی از بهترین مکان های تفریحی کودکان در شیراز بدل کرده، امکانات رفاهی مناسبی برای خدمت‌رسانی به تمام سنین در نظر گرفته شده است تا افراد با هر سلیقه‌ای بتوانند اوقات خوشی را در این پارک سپری کنند. از امکانات این پارک می‌توان فضای سبز زیبا، وسایل ورزشی بدن‌سازی، وسایل بازی برای خردسالان و سرویس بهداشتی را نام برد.

بوستان سعدی

  • آدرس: بزرگراه رحمت شرقی، بین بلوار استعجاب و بلوار لشکری (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

بوستان سعدی در شیراز

منبع عکس: google map، عکاس: کیان توکلی

«بوستان سعدی» یکی از پارک های شیراز برای کودکان است که در منطقه پنج شهرداری شیراز قرار دارد. این پارک کوچک علاوه‌ بر فضای سبز مناسب پیک‌نیک برای خانواده‌ها، محوطه جذابی برای تفریح و سرگرمی کودکان دارد که دارای وسایلی مانند تاب، الاکلنگ، سرسره و مجموعه بادی و ترامپولین است.

پارک جنگلی انقلاب زرقان

  • آدرس: آزادراه شیراز-مرودشت، شهر جدید صدرا (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

پارک جنگلی انقلاب زرقان شیراز (پارک جنگلی پالایشگاه)

منبع عکس: mizan.news، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی انقلاب زرقان» که پارک جنگلی پالایشگاه شیراز نیز نامیده می‌شود، از بهترین پارک های شیراز برای چادر زدن است که با امکاناتی مانند فضای سبز مناسب پیک‌نیک، آلاچیق، قایق‌سواری در دریاچه، آب‌نما، فضای بازی کودکان، نمازخانه، بوفه و سرویس بهداشتی، اوقات خوشی را برای شهروندان و مسافران فراهم می‌کند.

پارک جنگلی انقلاب زرقان حدود ۲۵۰ هکتار مساحت دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک مصنوعی در سطح استان فارس شناخته می‌شود. امکان چادر زدن در پارک جنگلی پالایشگاه وجود دارد؛ اما به‌دلیل دوری از شهر، اقامت شبانه در آن توصیه نمی‌شود.

پارک جنت شیراز

  • آدرس: بلوار امیرکبیر، خیابان فرزدقی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی

«پارک جنت» یا «باغ جنت» یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که در بخش غربی شهر قرار دارد. در ابتدا این باغ و عمارت درون آن توسط حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد و با اجرای یک طرح بهسازی از سوی شهرداری به‌شکل کنونی درآمد که تفرجگاه مهمی برای تفریح و استراحت شهروندان و گردشگران به شمار می‌رود. مساحت کلی باغ جنت حدود ۵۴ هکتار است که ۲۷ هکتار آن به شهرداری تعلق دارد و برای استفاده عموم به‌کار می‌رود.

بهترین زمان بازدید از پارک جنت، فصل بهار است؛ زمانی که بوته‌ گل‌های رنگارنگ طراوت خاصی به فضای پارک می‌دهد. درختان کاج و سروهای بلند و زیبا در اطراف پیاده‌روها، تصویری از باغ ارم را در ذهن افراد تداعی می‌کند. باغ جنت که از بهترین پارک های شیراز برای چادر زدن به شمار می‌رود، قسمتی را برای کمپ مسافران نوروزی مهیا کرده است.

پارک جنت دارای دیدنی‌‌ها و امکانات مناسبی مانند فضای سبز چشم‌نواز، حوض‌ها، آب‌نماهای سراسری، مسیر پیاده‌روی، زمین فوتبال و والیبال، شهربازی کودکان، بوفه مواد غذایی، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی است. 

پارک کوهستانی دراک

پارک کوهستانی دراک شیراز

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: ناشناس

«پارک کوهستانی دراک» یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های ایران و بهترین پارک های کوهستانی شیراز است که در دامنه کوه دراک واقع شده است. این کوه که با نام‌های کوه برفی و کوه مادر نیز شناخته می‌شود، در امتداد رشته کوه زاگرس و در شمال غرب شیراز قرار دارد. طبیعت زیبای کوه‌های سرخ در غرب دراک و هوای پاک و مطبوع این پارک، گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند.

تاسیس این پارک کوهستانی در سال ۱۳۹۲ شمسی توسط شهرداری شیراز و سازمان فضای سبز آغاز شد و چهار سال بعد در سال ۱۳۹۶، اولین فاز این پارک با مساحت ۵۸۰ هکتار به بهره‌برداری رسید. با تکمیل فاز دوم پارک کوهستانی دراک با امکاناتی شامل تله‌کابین، هتل، رستوران و فست‌فود، شهربازی، زیستگاه حیوانات و باغ پرندگان، مساحت این مجموعه به‌همراه سد تنگ سرخ به ۱,۰۰۰ هکتار خواهد رسید.

پارک کوهستانی دراک دارای امکاناتی مانند دریاچه مصنوعی، پل معلق، زیپ لاین، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر موتور سواری، مسیرهای پیاده‌روی، زمین بازی کودکان، باغ گیاهان دارویی، آلاچیق، نیمکت، کافه و سرویس‌های بهداشتی است. 

پل معلق و زیپ لاین کوه دراک شیراز از تفریحات هیجان‌انگیز فاز اول این پارک کوهستانی است که دوست‌داران هیجان را به‌سوی خود جذب می‌کند. پل معلق این پارک از بلندترین پل‌های معلق کشور است که از بالای آلاچیق‌های پارک دراک می‌گذرد. زیپ لاین پارک دراک ۱,۲۰۰ متر طول دارد و حداکثر ارتفاع آن ۲۰۰ متر است. امکان استفاده از زیپ لاین برای کودکان کمتر از ۹ سال وجود ندارد. 

بوستان سایه شیراز

بوستان سایه شیراز

منبع عکس: yjc.news، عکاس: ناشناس

«بوستان سایه» با وسعت ۱۰ هکتار یکی از پارک‌‌های کوهستانی شیراز در حاشیه کوه‌های شرقی است که به نام پارک نماز نیز شناخته می‌شود. این پارک در سال ۱۳۹۹ در سه فاز به‌ بهره‌برداری رسیده و بخش‌هایی از آن هنوز در حال ساخت و زیباسازی است و نخستین پارک کوهستانی در استان فارس به شمار می‌رود که برای استفاده معلولان بهینه‌سازی شده است.

از امکانات و جاذبه‌های گردشگری پارک سایه می‌توان به مسیر پیاده‌روی به‌طول ۱۲ کیلومتر، زیپ لاین ۴۰۰ متری در دو لاین، کارگاه صخره‌نوردی، آبشارهای سنگی، دریاچه مصنوعی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع همراه با آبنمای ۱۰ متری، مسیر دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، کافه و فست‌فود اشاره کرد. پوشش درختی منحصربه‌فرد و آب‌وهوای پاک کوهستانی این پارک، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.  

پارک کوهستانی بوستان

«پارک کوهستانی بوستان» در مجاورت جاهای دیدنی شیراز مانند آرامگاه سعدی و باغ دلگشا قرار دارد و یکی از زیباترین پارک های کوهستانی شرق شیراز به شمار می‌رود. این پارک با فضای سبز انبوه، چشم‌انداز بسیار زیبایی در فصل بهار دارد. پارک بوستان دارای چند آبشار و مسیرهای پلکانی به بالای کوه است و از طراحی‌های زیبا و موفق شهرداری سابق شیراز به شمار می‌رود.

تنها نقطه ضعف پارک بوستان، فقدان نورپردازی مناسب در شب است که با اجرای یک نورپردازی مدرن می‌توان از این چشم‌انداز زیبا در شب نیز بهره برد. این بوستان برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و برای کسب آرامش انتخاب مناسبی است.

پارک کوهستانی بوستان شیراز

منبع عکس: shiraz۱۴۰۰.ir، عکاس: AminAleshams

اگر شما نیز تجربه بازدید از پارک های شیراز را داشته‌اید، در بخش دیدگاه‌های مقاله نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین پارک های شیراز کدامند؟ 

از بهترین پارک های شیراز می‌توان به پارک کوهپایه شیراز، پارک آزادی شیراز، بوستان بعثت، لونا پارک شیراز، پارک بزین، پارک حدیث و پارک مروارید اشاره کرد.

بهترین پارک جنگلی شیراز کجاست؟

پارک جنگلی انقلاب زرقان و پارک جنت شیراز

بزرگ‌ترین پارک مصنوعی استان فارس کجاست؟

پارک جنگلی انقلاب زرقان (پارک پالایشگاه)

پارک‌ های کوهستانی شیراز کدامند؟

پارک کوهستانی دراک، بوستان سایه، پارک کوهستانی بوستان، پارک کوهپایه

منبع عکس کاور: asangardesh.com، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه