بهترين پارک های اردبیل همراه با عکس و آدرس

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور پنجشنبه، ۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
بهترين پارک های اردبیل همراه با عکس و آدرس

پارک های اردبیل شامل پارک های جنگلی، پارک های شهری، پارک اختصاصی بانوان و پارک اختصاصی کودکان، نقش مهمی در تفریح و سرگرمی اهالی شهر و گردشگران دارند.

پارک‌ های اردبیل نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این پارک‌ها که محیطی خانوادگی دارند، با امکانات و تفریحات هیجان‌انگیز تمام گروه‌های سنی را سرگرم می‌کنند. امروزه بیشتر پارک‌ های این استان شناخته شده‌اند و از جاذبه‌های گردشگری اردبیل به شمار می‌روند. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین پارک‌ های اردبیل و امکانات آن‌ها آشنا کنیم.  

لیست بهترین پارک های اردبیل

پارک جنگلی خیاو چایی

  • آدرس: استان اردبیل، مشگین شهر، خیابان نواب، رودخانه خیاو چایی، پارک جنگلی خیاو چایی (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی خیاو چایی یا مشکین شهر

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس:ناشناس

«پارک جنگلی خیاو چایی» از پارک های جنگلی اردبیل به موازات رودخانه خیاو چایی در جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد. مسیر ورودی این پارک، ماشین‌رو است که از ورودی جاده قدیم اردبیل به مشگین شهر آغاز و به میدان سبلان در شهر منتهی می‌شود. پارک جنگلی خیاو چایی به‌شکل بیضی، با وسعت ۳۰۰ هکتار و طول پنج کیلومتر در دره زیبای خیاو چایی قرار دارد که به‌دلیل مجاورت با شهر و برخورداری از طبیعت بکر، در تمام فصل‌های سال، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.

پارک جنگلی خیاو چایی با صدای آواز پرندگان و عطر گیاهان محلی، محیط مناسبی برای ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی طبیعت‌دوستان است

پارک جنگلی خیاو چایی که به «پارک جنگلی مشگین شهر» نیز شهرت دارد، با انبوهی از درختان برافراشته و هزاران اصله درخت میوه مانند درخت گردو، گیلاس، آلبالو مکان دل‌انگیزی برای تفریح و گذران اوقات فراغت شهروندان، گردشگران و دوست‌داران طبیعت‌ فراهم کرده است.

همچنین علوفه و منبع غذایی بسیاری از دام‌های این منطقه از پوشش گیاهی این پارک تامین می‌شود. در بالا و پایین این پارک پنج رشته نهر وجود دارد که مخصوص روستاهای اطراف است و باعث ایجاد چمنزارهای زیبایی در این منطقه می‌‌شود. 

پل معلق پارک جنگلی مشکین شهر

منبع عکس: سایت خبری و اطلاع‌رسانی وب نیوز، عکاس:ناشناس

پل معلق مشگین شهر که به‌عنوان بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه شناخته می‌شود بر فراز رودخانه خیاو چایی ساخته شده است و حدود دو متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. ارتفاع این پل هیجان‌انگیز از سطح رودخانه ۸۰ متر است و در برخی از نقاط به پل شیشه‌ای تبدیل می‌شود که در هنگام عبور از آن، بر هیجان افراد می‌افزاید. زیپ‌ لاین این مجموعه نیز با سه لاین و طول ۳۵۰ متر از مهیج‌ترین تفریحات این پارک به شمار می‌رود.

همچنین وجود شهربازی، زمین اسکیت، پیست موتورسواری، پیست کارتینگ، آبشار مصنوعی، مسیر پیاده‌روی، زمین بازی، کافی‌شاپ و رستوران، پارک جنگلی خیاو چایی را به یکی از جاذبه‌های گردشگری مشکین شهر تبدیل کرده است. در این مجموعه امکان اسب‌سواری نیز وجود دارد.

پارک جنگلی تپه نرگس

  • آدرس: استان اردبیل، بیله سوار، میدان شهرداری، انتهای خیابان معلم، پارک جنگلی تپه نرگس (مشاهده روی نقشه)
  • ثبت ملی: هفت خرداد ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۲۹۳۲ 

پارک جنگلی تپه نرگس بیله سوار اردبیل

منبع عکس: سبلان ما، عکاس:ناشناس

«پارک جنگلی تپه نرگس» در حوالی تپه باستانی نرگس یا «نرگس تپه سی» در شهر بیله سوار مغان قرار دارد که قدمت این تپه به دوره اشکانیان بازمی‌گردد. این پارک از نظر جغرافیایی به مرز ایران و آذربایجان نزدیک است.

پارک جنگلی تپه نرگس اردبیل، پارک مرزی ایران و آذربایجان است 

پارک جنگلی تپه نرگس محل تفریحی و ورزشی شهروندان است و بسیاری از اردوها و برنامه‌های دانش‌آموزی در این پارک برگزار می‌شود. کمربند دور این پارک برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری بسیار مناسب است و حس‌وحال رکاب‌زدن در بهترین مسیرهای دوچرخه سواری ایران را برایتان تداعی می‌کند.

از امکانات رفاهی پارک می‌توان به هتل و مهمان‌پذیر اشاره کرد. اقلیم منحصربه‌فرد پارک جنگلی تپه نرگس برای علاقه‌مندان به طبیعت یک تجربه بی‌نظیر خواهد بود.

پارک جنگلی فندقلو

  • آدرس: استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین، پارک جنگلی فندقلو (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی فندقلو اردبیل

منبع عکس: تاریخ ما، عکاس:ناشناس

«پارک جنگلی فندقلو» از پارک های جنگلی اردبیل در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار دارد. برای دسترسی به این پارک، چند مسیر وجود دارد. یکی از مسیرهای دسترسی گردنه حیران، مسیر دیگر از شهر اردبیل و دسترسی دیگر مسیرهای مختلف کوهپیمایی است. پارک جنگلی فندقلو نقطه تقابل هوای سرد و خشک اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است؛ از این‌رو بیشتر روزهای سال، فندقلو هوای مه‌آلودی دارد و آب‌وهوای آن بسیار مطبوع و خنک است.

نام پارک جنگلی فندقلو، فراوانی درختان فندق منطقه را نشان می‌دهد. وسعت فندقلو حدود ۱۶ هکتار است که حدود یک‌چهارم این منطقه جنگل و سه‎‌چهارم آن، دشت‌های پر از گل و گیاه است. در بخش جنگلی، علاوه بر فندق میوه‌هایی مانند ازگیل، گوجه سبز، تمشک، سیب جنگلی و آلو نیز مشاهده می‌شود. همچنین درختانی ماند راش، ممرز، بیدمشک و بلوط در این پارک جنگلی وجود دارد که این پوشش گیاهی متنوع باعث شده است تا فندقلو زیستگاه جانورانی مانند خرس قهوه‌ای، سمور، سنجاب، کبک، عقاب طلایی و پرنده‌های آوازخوان باشد.

البته با افزایش ساخت‌وسازها این جانوران از فندقلو دور شده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی پارک جنگلی فندقلو باید به آبگرم درمانی مشه‌سویی در وسط جنگل اشاره کرد.

پارک جنگلی فندقلو گوزن وحشی مارال

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس:ناشناس

در سال ۱۳۸۸ شمسی یک مرکز نگهداری و تکثیر گونه‌ای از گوزن‌های وحشی ایران معروف به مارال در جنگل فندقلو احداث شده است. این مرکز در ابتدا ۱۲ راس مارال داشت که امروزه تعداد آن‌ها به ۳۰ راس رسیده است.

در پارک جنگلی فندقلو امکان تماشای گوزن‌های وحشی مارال از بیرون محوطه حصارکشی‌ وجود دارد 

دشت فندقلو در فصل بهار و اوایل تابستان از گل‌های بابونه و سوسن پوشیده می‌شود؛ به‌همین مناسبت در ۲۴ و ۲۵ خرداد مصادف با روزجهانی گل و گیاه جشنواره گل بابونه با حضور گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

از دیگر تفریحات پارک جنگلی فندقلو کوهپیمایی، جنگل‌نوردی و کمپینگ است. در این پارک اقامتگاه کوچکی با امکان اقامت شبانه برای گردشگران وجود دارد. همچنین پیست اسکی روی چمن، تله‌ کابین حیران با مسیری به طول ۱,۷۵۲ متر، پیست سورتمه، پیست کارتینگ و زیپ‌لاین از امکانات نزدیک به پارک جنگلی فندقلو است.

پارک شورابیل

  • آدرس: استان اردبیل، دو کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌سمت خلخال، دریاچه شورابیل، پارک شورابیل (مشاهده روی نقشه)

پارک شورابیل اردبیل در کنار دریاچه شورابیل

منبع عکس: راسخون، عکاس:ناشناس

«پارک شورابیل» از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان اردبیل و بزرگ‌ترین پارک شهری اردبیل است. برای دسترسی به این پارک ابتدا وارد بزرگراه میلاد اردبیل شوید. بعد از میدان پلیس با کمک تابلوهای راهنما به پارک شورابیل اردبیل می‌رسید. مجموعه شورابیل که در حریم داخلی شهر اردبیل قرار دارد و سراسر آن را منطقه‌ای سبز پوشانده است، دریاچه و پارک شورابیل را نیز شامل می‌شود. این مجموعه دارای امکانات تفریحی بسیاری است و یک تجربه عالی را برای گردشگران رقم می‌زند.

مجموعه پارک شورابیل بزرگ‌ترین پارک شهری اردبیل به شمار می‌رود

دریاچه شورابیل با وسعت ۱۸۰ هکتار و عمق ۳۰ متر بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران است و به‌دلیل دسترسی آسان از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی اردبیل به شمار می‌رود. دریاچه شورابیل در گذشته تالاب بوده است و گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در آن زندگی می‎‌کردند؛ اما به‌علت بارش باران زیاد در این منطقه، به دریاچه تبدیل شده است.

تا دهه ۷۰، آب این دریاچه شور بود و در فصل یخبندان آب دریاچه یخ می‌بست. امروزه آب شیرین، به این دریاچه افزوده می‌شود. اطراف دریاچه با سنگ‌های بزرگ و خاکریز پر شده و به ‌دلیل توسعه گردشگری امکانات رفاهی بی‌شماری در مجموعه شورابیل ایجاد شده است. 

منبع عکس‌ها از راست به چپ: این تودی، این تودی، لیدوما تریپ، دلگرم، عکاس‌ها:ناشناس

از امکانات تفریحی مجموعه شورابیل و پارک شورابیل باید به محل استراحت، قایق‌سواری روی دریاچه، مسیر پیاده‌روی اطراف دریاچه به طول ۷٫۵ کیلومتر، پیست دوچرخه‌سواری با امکان کرایه دوچرخه، پیست کارتینگ، کمپینگ، سالن ورزشی، کالسکه‌سواری، شهربازی روباز، شهربازی سرپوشیده با امکانات مدرن، اولین زیپ‌لاین رفت‌وبرگشتی کشور به طول ۹۵۰ متر، هایپرمارکت، غرفه صنایع دستی، نمازخانه، نیمکت، رستوران و کافه اشاره کرد. 

پارک چمران

پارک چمران خلخال اردبیل

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس:ناشناس

«پارک چمران» یکی از بهترین پارک‌ های اردبیل که یادآور شهید مصطفی چمران است، در مرکز شهر خلخال و در بلوار ۳۰ متری قرار دارد و دسترسی به این پارک زیبا و نشا‌ط‌آور برای اهالی شهر بسیار آسان است. پس از پیاده‌روی و تنفس هوای پاک و تمیز پارک چمران، لذت نوشیدن یک چای تازه‌دم به‌همراه قطاب مخصوص خلخال روی نیمکت‌های پارک چند برابر خواهد بود.

از امکانات و جاهای دیدنی اطراف پارک چمران می‌توان از رودخانه هروچای و استراحت در حاشیه رود، پارک ترافیک یا پارک ائللر باغی، روستای زیبای اندبیل در دو کیلومتری پارک و جاده اسالم به خلخال در فاصله چهار کیلومتری پارک اشاره کرد. در پارک چمران که از دیدنی‌های خلخال به شمار می‌رود، امکان چادر زدن نیز وجود دارد.

پارک استاد شهریار

  • آدرس: استان اردبیل، مشگین شهر، خیابان قاسمیه، پارک استاد شهریار (مشاهده روی نقشه)

پارک استاد شهریار اردبیل

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس:ناشناس

«پارک استاد شهریار» از بهترین پارک‌ های اردبیل به شمار می‌رود که استاد شهریار، شاعر مشهور ایرانی، نام این پارک را به خود اختصاص داده است. این پارک نیز مانند دیگر پارک‌های استان اردبیل پر از نشاط و سرزندگی است. پارک استاد شهریار چندان بزرگ نیست؛ اما برای یک تفریح خانوادگی یا دوستانه گزینه بسیار مناسبی است.

پارک استاد شهریار در نزدیکی آبشار کرکری قرار دارد که بازدید از این آبشار پس از گشت‌وگذار و استراحت در این پارک خالی از لطف نخواهد بود. همچنین آرامگاه شیخ حیدر، پارک سرباز و سنگ‌نوشته شاهپور ساسانی از جاهای دیدنی اطراف پارک استاد شهریار است. در نزدیکی این پارک چند هتل وجود دارد که برای اقامت گردشگران غیربومی و خارجی ساخته شده است.

پارک کاج

  • آدرس: استان اردبیل، پارس آباد، خیابان نسیمی، میدان هشت دی، خیابان شورا، پارک کاج (مشاهده روی نقشه)

پارک کاج پارس آباد اردبیل

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس:ناشناس

«پارک کاج» یکی از پارک‌ های اردبیل است که در پارس آباد اردبیل قرار دارد. پارک کاج اگرچه به‌اندازه دیگر پارک های اردبیل معروف نیست؛ اما محیط دنج، آرام و زیبایی دارد. دلیل نام‌گذاری این پارک، فراوانی درخت‌های کاج آن است. پارک کاج آب‌و هوای سردی دارد؛ از این‌رو گزینه مناسبی برای طبیعت‌گردی در فصل‌ بهار، روزهای گرم تابستان و هوای مطبوع پاییز است.

پارک سرباز

  • آدرس: استان اردبیل، مشگین شهر، خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی پادگان شهید بیگلری، پارک سرباز 

پارک سرباز اردبیل

منبع عکس: مشکین شهریم، عکاس: محمد مرادی

«پارک سرباز» از جدیدترین پارک های اردبیل، در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است. این پارک در مقابل پادگان شهید بیگلری قرار دارد. پارک سرباز محل ملاقات سربازان پادگان با خانواده‌های آن‌ها است؛ از این‌رو به این نام شهرت دارد. خانواده‌ها هنگام ملاقات با فرزندان سرباز خود روی نیمکت‌های پارک می‌نشینند یا زیراندازی در گوشه پارک پهن می‌کنند و از کنار هم بودن لذت می‌برند.

در وسط پارک سرباز، تندیس سرهنگ شهید علی بیگلری قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری اطراف پارک می‌توان از آبشار کرکری، آرامگاه شیخ حیدر، پارک استاد شهریار و سنگ‌نوشته شاهپور ساسانی نام برد. هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی نیز در اطراف این پارک برای اقامت گردشگران وجود دارد.

پارک جانبازان

  • آدرس: استان اردبیل، پارس آباد، بلوار جانبازان، پارک جانبازان (مشاهده روی نقشه)

پارک جانبازان اردبیل

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس:ناشناس

«پارک جانبازان» از پارک‌ های اردبیل و در پارس آباد واقع شده است. از آنجا که در حاشیه بلوار جانبازان قرار دارد این نام را به خود گرفته است. زمان زیادی از تاسیس این پارک نمی‌گذرد. گردشگران می‌توانند یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی در این پارک برگزار کنند و لحظات زیبایی را در کنار هم بگذرانند.

پارک بانوان نسترن

  • آدرس: استان اردبیل، خیابان شهید یسری، خیابان نسترن دوم، پارک بانوان نسترن (مشاهده روی نقشه)

پارک بانوان نسترن اردبیل

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس:ناشناس

«پارک بانوان نسترن» یک پارک بانوان در محدوده شهر اردبیل است که از بهترین پارک های اردبیل نیز به شمار می‌رود. پارک اختصاصی بانوان در هر شهری پرطرف‌دار است؛ چراکه بانوان در این پارک‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای و به‌راحتی می‌توانند قدم بزنند، تفریح، ورزش و بدن‌سازی انجام دهند. شرکت در باشگاه‌های ورزشی برای بانوان ممکن است از نظر زمانی، مالی، مسئولیت نگهداری فرزند با ساعت کاری آن‌ها مطابقت نداشته باشد.

 پارک اختصاصی بانوان نسترن اردبیل محیطی ایدئال برای تمام بانوان است

از مزایای پارک بانوان نسترن این است که بانوان با خیال راحت حجاب خود را برمی‌دارند و به‌راحتی در کنار فرزندانشان از امکانات ورزشی و تفریحی پارک استفاده می‌کنند که این موضوع برای تمام بانوان جذابیت دارد.

عده‌ای نیز با خود عصرانه می‌آورند و در کنار دوستان، آزاد و رها خنده‌های خود را به طبیعت اهدا می‌کنند. این پارک در بین محلی‌ها به پارک فرهنگسرا و پارک داش کسن (سنگتراش) نیز معروف است.

 نی‌ نی پارک اردبیل

  • آدرس: استان اردبیل، بلوار شهدا، بین چهارراه حافظ و ایستگاه سرعین، نی‌نی پارک اردبیل 

«نی نی پارک اردبیل» اولین پارک اختصاصی کودکان در اردبیل است که به رده سنی کودکان دو تا هفت ساله تعلق دارد. در دنیایی که کودکان روزبه‌روز به رسانه و بازی‌های مجازی وابسته‌تر می‌شوند و از تحرک و بروز خلاقیت به‌دور هستند، خانه بازی سرپوشیده نی نی پارک اردبیل فضایی را ایجاد کرده است تا کودکان با بازی‌های غیر رایانه‌ای بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند و با بازی‌های هوشی استعدادهای خود را بروز دهند. 

از وسایل بازی نی نی پارک می‌توان به ترامپولین، استخر توپ، ساحل شن، ماشین بازی، اتاق نقاشی دیواری و... اشاره کرد. این پارک اختصاصی کودکان با دریافت مبلغ ورودی ناچیزی به‌صورت سانس آزاد همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲ میزبانی کودکان را بر عهده دارد. همچنین در این پارک کلاس‌های آموزشی موسیقی، نقاشی، خلاقیت و زبان انگلیسی برای کودکان سه سال به بالا برگزار می‌شود. 

نی نی پارک اردبیل

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس:ناشناس

اگر شما نیز تجربه بازدید از پارک های اردبیل را داشته‌اید، با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

مشهورترین پارک های اردبیل کدامند؟

پارک جنگلی خیاو چایی، پارک جنگلی تپه نرگس، پارک جنگلی فندقلو، پارک شورابیل، پارک چمران، پارک استاد شهریار، پارک کاج، پارک سرباز، پارک جانبازان، پارک بانوان نسترن و نی‌نی پارک اردبیل از پارک های معروف اردبیل هستند.

تله کابین استان اردبیل در کدام پارک قرار دارد؟ 

تله کابین حیران در پارک جنگلی فندقلو

بزرگ‌ترین پارک شهری اردبیل کدام است؟

پارک شورابیل 

پارک اختصاصی بانوان در اردبیل چه نام دارد؟

پارک بانوان نسترن

منبع عکس کاور: خبرگزاری مهر، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه