با تور مجازی از طبیعت کوهستانی تاجیکستان لذت ببرید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از طبیعت کوهستانی تاجیکستان لذت ببرید

تاجیکستان کشوری با طبیعت بسیار زیبا است که شاید بازدید از آن برای همه میسر نباشد؛ اما با تور مجازی فرصت دیدن گوشه‌ای از آن را پیدا خواهید کرد.

تاجیکستان کشور کوچکی با مساحت ۱۴۱ هزار کیلومتر مربع در آسیای مرکزی است که میراث طبیعی و تاریخی بی‌شماری را در خود جای داده است؛ به‌طوری که برخی از آن‌ها نظیر «کوهستان فان» (Fann Mountains) در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. با کجارو همراه شوید تا به این سرزمین باشکوه و مملو از افسانه سری بزنیم و از دریچه تور مجازی و تصاویر پانوراما از طبیعت کوهستانی آن لذت ببریم.

سرزمین شگفت‌انگیزی با دریاچه‌ها و قله‌های مملو از برف، بین رشته‌کوه‌‌های پامیر-آلای (رشته کوه زرفشان و حصار) در نزدیکی شهر باستانی سمرقند قرار دارد. رشته کوه‌های پامیر-آلای از چندین قله پنج هزار و چهار هزار متری تشکیل شده که بلندترین آن‌ها «قله چیمتارگا» (Chimtarga Peak) با ارتفاع ۵,۴۸۹ است. برآمدگی‌های غول‌پیکر این صخره‌های سنگی در اثر یخچال‌های باستانی به وجود آمده‌ و اکنون دره‌ها، فرورفتگی‌ها و گذرگاه‌های فوق‌العاده زیبا را احاطه کرده‌اند. رودخانه‌های خروشان و دریاچه‌هایی در میان این صخره‌ها جریان دارد که با طیف وسیعی از رنگ‌ها از سبز ملایم تا بنفش تیره خودنمایی می‌کنند.

دشتی بزرگ و زدررنگ با آسمان آبی پر از ابر و حیواناتی در حال پرسه

بزرگ‌ترین دریاچه کوهستان فان، «اسکندرکول» نام دارد که مساحتش ۳٫۴ کیلومتر مربع است و عمقش به ۷۲ متر می‌رسد. اسم این دریاچه از نام اسکندر مقدونی گرفته شده است. بر اساس افسانه‌ها، زمانی که اسکندر مشغول هدایت نیروهایش در کوهستان فان بود، اسبی به نام بوکفالوس داشت که در اتفاقی غرق شد.

دریاچه اسکندرکول در ارتفاع ۲,۱۹۵ متری از سطح دریا قرار دارد و اطراف آن با کوه‌های مملو از برف احاطه شده است که انعکاس آن‌ها را می‌توان روی سطح آرام دریاچه مشاهده کرد. این دریاچه سرچشمه رودخانه اسکندردریا است که باعث شکل‌گیری آبشار موسوم به «نیاگارا کوهستان فان» می‌شود.

حدود ۱,۴۵۰ دریاچه در سرزمین تاجیکستان وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها یعنی «دریاچه کاراکول» در یک حوضچه کوهستانی مسطح در ارتفاع ۳,۹۱۴ متری از سطح دریا در کوه‌های شمالی پامیر جای گرفته است. این دریاچه ۳۳ کیلومتر طول، ۲۴ کیلومتر عرض و مساحتی بالغ بر ۳۸۰ کیلومتر مربع دارد. جزیره‌ موجود در این دریاچه، آن را به دو بخش تقسیم کرده است که بخش شرقی عمقی برابر با ۲۲ متر و ساحلی مسطح دارد؛ در حالی که عمق بخش غربی به ۲۳۶ متر می‌رسد و ساحلی شیب‌دار دارد.

انعکاس زیبای کوهها در آب دریاچه

چندین قله بلندتر از هفت هزار متر در اطراف دریاچه کاراکول به چشم می‌خورند که قله لنین با ارتفاع ۷,۱۳۴ متر، بلندترین آن‌ها است. با وجودی که آب این دریاچه آبی‌رنگ از یخچال‌های طبیعی اطرافش تامین می‌شود؛ آب بسیار شوری دارد. رنگ دریاچه در طول تابستان تغییر می‌کند و می‌توان از آبی روشن تا سبز تیره را در آن مشاهده کرد؛ همین چشم‌انداز زیبا باعث محبوبیت و شهرت آن بین گردشگران شده است.

جالب اینکه دریاچه مذکور تا اوایل قرن بیستم به افتخار ملکه بریتانیا، با نام دریاچه ویکتوریا شناخته می‌شد؛ هرچند هم‌زمان با ورود شوروی به این منطقه، نام دریاچه تغییر کرد.

شبی پرستاره و درختی در میان وزش باد

منطقه کوهستانی کوچکی به نام «چهل دختران» در جنوب تاجیکستان وجود دارد که دو افسانه درباره علت نام‌گذاری آن مطرح است. گفته می‌شود که عده‌ای متجاوز برای تصاحب دختران به این سرزمین‌ها یورش می‌آورند؛ دخترها به خداوند پناه می‌برند و خدا آن‌ها را به سنگ تبدیل می‌کند.

در افسانه‌ای دیگر آمده است که پس از درگیری شدید با نیروهای چنگیزخان، این سنگ‌ها ظاهر شده‌اند. ۴۰ زن جوان سوارکار راه را بر مهاجمان می‌بندند و یکی پس از دیگری کشته می‌شوند؛ سپس سنگ‌های عظیمی در این محل پدیدار می‌شود و دشمن را متوقف می‌کند.

منطقه کوهستانی چهل دختران به‌خاطر مناظر بسیار زیبایش مشهور است. تعداد زیادی سنگ‌نگاره با انواع و اقسام طراحی در این محل وجود دارد که صحنه‌های مختلفی از زندگی روزمره تا شکار را به تصویر کشیده‌اند.

یک اثر تاریخی فوق‌العاده در جنوب شرق تاجیکستان وجود دارد که بی‌شباهت به ماچو پیچو معروف نیست. قلعه مسکونی کارون با مساحت حدود ۱۰۰ هکتار در منطقه تاریخی دارواز و در جاده باستانی منتهی به خاروق قرار دارد. این قلعه در سال ۲۰۱۲ توسط باستان‌شناسان کشف شد و کاوش در آن همچنان ادامه دارد. دانشمندان بقایایی از زمین‌های بازی، آمفی‌تئاتر، رصدخانه، آسیاب بادی، معابد و عبادتگاه‌ها، گورستان، سازه‌های مسکونی، برج‌ها و لوله‌کشی پیدا کرده‌اند. این مجموعه احتمالا یک کاخ سلطنتی بوده که در قرن پانزدهم به‌خاطر کاهش منابع آب، به حال خود رها و متروکه شده است.

کوهستانی بزرگ با بقایای قلعه ای روی آن

قلعه کارون در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده است و درست در پایین قلعه، رودخانه پنج از مهم‌ترین رودخانه‌های تاجیکستان قرار دارد که به آمودریا می‌ریزد.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه