با تور مجازی به دنیای زیر آب سفر کنید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد دوشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
با تور مجازی به دنیای زیر آب سفر کنید

بازدید مجازی از دنیای حیرت‌آور زیر آب در روزهای خانه‌نشینی و قرنطینه‌ی ناشی از شیوع کرونا، یکی از بهترین راه‌های سفر خیالی به دنیای ناشناخته‌ها و شگفتی‌ها است.

بدون تردید تماشای آنچه در اعماق اقیانوس‌ها و دریاهای دارای حیات دریایی غنی می‌گذرد، شما را به تحسین وا‌می‌دارد. دیوارهای مرجانی، ماهی‌هایی با رنگ‌ها و زیبایی‌های خیره‌کننده، موجودات عجیب‌الخلقه و عظیم‌الچثه‌ی اعماق اقیانوس‌ها و دریاها با توانایی‌های متحیرکننده و در کل اکوسیستم دریایی شگفتی‌های بی‌پایانی را به نمایش می‌گذارند که با دیدن آن‌ها بهت‌زده می‌شوید و حتی در برخی از موارد آنچه را که با چشم خود می‌بینید، هم باور نمی‌کنید.

در این مقاله از کجارو قصد داریم با استفاده از تور مجازی و همچنین تصاویر و فیلم‌های ۳۶۰ درجه تجربه‌های شگفت‌انگیزی برای شما خلق کنیم؛ از شیرجه زدن در دیوار بزرگ مرجانی گرفته تا شنا کردن با کوسه‌های مکزیکی. تماشای این تصاویر و فیلم‌ها می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای پرکردن اوقات فراغت در دوران خانه‌نشینی باشد.

۱. از شگفتی‌های دیوارهای مرجانی دیدن کنید 

دیواره مرجانی

 ابتدا برای بازدید از یکی از بهترین مکان‌های شناخته‌شده‌ی دنیا برای تماشای مرجان‌ها یعنی «دیوار بزرگ مرجانی» (Great Barrier Reef)  به سواحل شرقی استرالیا می‌رویم. مستند «دیوار بزرگ مرجانی به روایت دیوید اتنبرو» (David Attenborough’s Great Barrier Reef)، درحقیقت سفری تعاملی به این دنیای زیبا و در معرض خطر است.

دیوار بزرگ مرجانی استرالیا تقریبا ۲۳۰۰ کیلومتر طول دارد

در این مستند ۱۵۰۰ گونه ماهی و ۶۰۰ نوع مرجان که در دیوار بزرگ مرجانی به طول تقریبی ۲۳۰۰ کیلومتر و در فضایی با وسعتی در حدود ۲۱۴ هزار کیلومتر زندگی می‌کنند، به تصویر کشیده و داستان حیات در یکی از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های سیاره زمین و آسیب‌های واردشده به آن به‌دلیل تغییر اقلیمی همراه با تایم لپس های تعاملی، ویدیوها نقشه‌های آب‌وهوایی و همچنین ابزاری برای مشاهده‌ی فضای اطراف از دید «میگوی آخوندکی» (mantis shrimp) روایت شده است.

موسسه‌ی «اُشن اِیجِنسی» (Ocean Agency) در زمان ساخت یکی از مستندهای «نتفلکیس» به نام « در تعقیب صخره های مرجانی» (Chasing Coral)  مجموعه‌ای از تصاویر ۳۶۰ درجه را تهیه و آن را روی پلتفرم گوگل ارث بارگذاری کرده است (با کلیک کردن روی سربرگ‌های که در قسمت چپ پایین صفحه وجود دارد می‌توانید از نقاط مختلف دیدن کنید). در ضمن در سایت «ایرپانو» (AirPan) می‌توانید مرجان‌های رنگارنگ «جزیره‌ی کومودو» (Komodo Island) در اندونزی را با استفاده از تصویری تعاملی باکیفیت بالا ببینید.

۲. با کوسه‌ها شنا کنید

شنا با کوسه

بدون تردید هیچ ‌کس جرئت ندارد بدون هیچ‌گونه محافظی و آزاد و رها از کوسه‌ها بازدید کند. ترس شدید از کوسه‌ها نیز افراد را از انجام این کار برحذر می‌دارد؛ اما تجربه‌ی چنین اتفاق هیجان‌انگیزی به‌صورت مجازی کاملا امکان‌پذیر است. کوسه‌های سفید تا ۶ متر هم رشد می‌کنند و سرعت آن‌ها به میزانی در حدود ۵۶ کیلومتر هم می‌رسد.

با مشاهده‌ی ویدیویی ۳۶۰ درجه که در «جزیره‌ی گوادلوپ» (Guadalupe Island) تهیه شده است می‌توانید بیرون از قفس این کوسه‌ها را تماشا کنید. «شبکه‌ی نشنال جئوگرافی» (National Geographic) نیز در ویدیوی دیگری شما را در باهاما با ????‌? ???‌? ???? رخ‌به‌رخ می‌کند. «شبکه‌ی دیسکاوری» (Discovery Channel) نیز ویدیوی ۳۶۰ درجه از یک ????‌???? که بزرگ‌ترین ماهی سیاره‌ی زمین محسوب می‌شود، ثبت کرده است.

گروهی دیگر به نام «میسباستِر تیم» (MythBusters team) از همین شبکه ویدیویی از ????‌??? ?????? ?? ??? ??? در نزدیکی دیواره‌ی مرجانی «باهاماس رِی» (Bahamas’ Ray) که روی «کشتی غرق‌شده‌ی هُپ» (Hope shipwreck) ایجاد شده است، نیز ضبط کرده‌اند.

این ویدیو که در آن درحدود ۳۰ کوسه را از نزدیک می‌بینید، به‌عنوان بخشی از ?????‌? ?????? ????‌?? مرتبطبا ترس از کوسه‌ها ضبط شده است. اگر کمی خوش‌شانس باشید، می‌توانید یکی از این کوسه‌ها را در تصاویر یکی از وب‌کم‌های explore.org که آن را در دماغه‌ی سنگی «کِیپ فِیر» (Cape Fear) در اقیانوس اطلس در ایالت کارولینای شمالی آمریکا نصب کرده است نیز مشاهده کنید.

۳. از شنا کردن با دلفین‌ها نیز لذت ببرید

شنا با دلفین

بااستفاده‌از ??? ????? ??? درجه که متخصصان موسسه‌ی «دلفین سوییم کلوب» (Dolphin Swim Club) می‌توانید بدون آزار و اذیت در کنار دلفین‌هایی که در محیط طبیعی‌شان آزادانه به این سو و آن سو می‌روند، شنا کنید و با این کار خود به‌نوعی با اسارت دلفین‌ها در مکان‌های نامناسب، مخالفت کنید. معمولا دلفین‌ها در ظاهر با اهداف درمانی در این مکان‌ها نگهداری می‌شوند.

با هدست واقعیت مجازی می‌توانید شنای مجازی با دلفین‌ها را تجربه کنید

در ضمن متخصصان این سازمان پژوهشی هدست‌های واقعیت مجازی ضدآبی ساخته‌اند که بااستفاده‌از آن‌ها می‌توانید در زیر آب به‌صورت مجازی با دلفین‌های وحشی شنا کنید. این کار علاوه بر اینکه تفریح جذابی محسوب می‌شود، می‌تواند آثار درمان روحی نیز داشته باشد و ذهن شما را آرام کند. در این ?????? ??? ???? از مردم خواسته شده است از خرید بلیط آن دسته از مکان‌های تفریحی که مسئولان آن‌ها دلفین‌ها را به اسارت گرفته‌اند، خودداری کنند.

?? ??? ?? ???????? ?????? ????? مستند «سیاره‌ی آبی ما» (Our Blue Planet) که شبکه‌ی «بی‌بی‌سی ارث» (BBC Earth) آن‌ها را تهیه کرده است نیز می‌توانید با دلفین‌های پوزه‌بطری و سفره‌ماهی‌های «دیو» عظیم‌الجثه در اعماق اقیانوس شنا کنید. در این مستند زیست‌شناسی دریایی در مورد حیات دریایی غنی سواحل مکزیک در نزدیکی جزیره‌ی «سَن بِنِدیکتو» (San Benedicto Island) را توضیح می‌دهد. توصیه می‌کنیم حتی اگر هدست واقعیت مجازی ندارید، این ویدیوهای سه‌بعدی را حتما ببینید.

۴.از جنگل‌های زیر آب دیدن کنید

جنگل های زیر آب

جنگل‌های متشکل از جلبک‌های قهوه‌ای در حدود ۲۵ درصد از سواحل دنیا را در برگرفته‌اند. هر یک از برگ‌های پهن علف‌های دریایی که مانند روبان به نظر می‌رسند، در هر روز در حدود ۳۰ سانتی‌متر رشد و به مقابله با پدیده‌ی تغییر اقلیم کمک می‌کنند. در ضمن، این گیاهان مفید در سال تقریبا در حدود ۶۰۰ تن دی‌اکسید کربن آزادشده در جو را جذب می‌کنند که تقریبا دو برابر میزانی است که هر سال در کشور انگلستان تولید می‌شود.

در وب‌سایت «اوشن فِرست اجوکِیشن» (Ocean First Education) که درزمینه‌ی تولید مطالب آموزشی آنلاین در مورد حیات دریایی فعالیت می‌کند. ??????? ??‌???? ? ??? ???? از ماجراجویی در جنگل‌های جلبکی «آناکاپا» (Anacapa’s kelp forests) در «پارک ملی جزایر چَنِل» (California’s Channel Islands national park) تهیه کرده است در ضمن وب‌کم این وب‌‌سایت نیز تصاویر این جنگل‌ها را به‌صورت زنده نشان می‌دهد.

همچنین، ویدیویی همراه با توضیح از «سایت ملی محافظت‌شده‌ی جزایر چنل» (Channel Islands national marine sanctuary) تهیه شده است که با تماشای آن می‌توانید از غواصی مجازی در اعماق این سایت لذت ببرید و شیرهای دریایی بانمک را از نزدیک می‌بینید. در ضمن کانال بی‌بی‌سی ارث نیز ??????? ??? ???? از جنگل‌های جلبکی در نروژ تهیه کرده است. ????? ????? از این جنگل‌ها در «خلیج مونتِری» (Monterey Bay) در ایالت کالیفرنیا تهیه شده است.

۵. در اطراف کشتی‌های غرق‌شده ماجراجویی کنید

کشتی غرق شده

تور مجازی تعاملی روشی بی‌خطر برای ماجراجویی در اطراف کشتی‌های غرق‌شده است

غواصی در اطراف کشتی‌ غرق‌ شده نیاز به دانش و مهارت کافی دارد؛ اما به لطف ایجاد تورهای مجازی تعاملی می‌توانید بدون هیچ‌گونه خطری در این نقاط کنجکاوی کنید. تاکنون چند ویدیو ۳۶۰ درجه از غواصی اکتشافی در اطراف نیوزیلند ایجاد شده که یکی از آن‌ها ناو جنگی «HMNZS کانتِربری» (HMNZS Canterbury) است که در سال ۲۰۰۷ برای ایجاد دیواره‌ی مرجانی مصنوعی سایت غواصی در اطراف کشتی غرق‌شده، به‌عمد غرق شد.

کشتی اقیانوس‌پیمای «MS میکائیل لِرمونتو» (MS Mikhail Lermontov) یکی از کشتی‌های غرق‌شده در این منطقه است. در زلزله‌ای پله مرکزی این کشتی و سمت راست ورودی آن تخریب شد؛ بنابراین این ویدیو تنها راه دیدن تمام قسمت‌های این کشتی است. در تور ویدیویی ۳۶۰ درجه‌ی دیگری که همراه با توضیح صوتی ارائه شده است می‌توانید از قسمت‌های باقی‌مانده‌ی کشتی نظامی غرق‌شده‌ی «مِرچِنت نِِیوی» (Merchant Navy ship) بازدید کنید. این کشتی نظامی در اکتبر سال ۱۹۴۱ در «پارک ملی راس محمد» (Ras Mohammed National Park) در دریای سرخ بمباران و غرق شد و اکنون سایت غواصی معروفی محسوب می‌شود.

۶.  به دیدن لاک‌پشت‌ها بروید

لاکپشت

لاک‌پشت‌های دریایی موجودات شگفت‌انگیزی هستند؛ آن‌ها قادر هستند که نفسشان را تا بیش از هفت ساعت زیر آب حبس کنند و عمر آن‌ها به حدود ۱۰۰ سال هم می‌رسد. عروس‌های دریایی و علف‌های دریایی جزو غذاهای محبوب لاک‌پشت‌ها به شمار می‌رود. نشنال جئوگرافی ویدیویی ۳۶۰ درجه از حیات دریایی «جزیره‌ی مرجانی باک» (Buck Island Reef) در میان جزایر ویرجینیای آمریکا  ضبط کرده که در آن از تخم درآمدن بچه و آن‌ها از لانه‌هایشان به‌سمت دریا در دل تاریکی شب به تصویر کشیده شده است. جزیره‌ی «باک»، یکی از نخستین پارک ملی محافظت‌شده در آمریکا محسوب می‌شود.

شبکه‌ی بی‌بی‌سی نیز ?????? ??? ????‌? دیگری از یکی از لانه‌های لاک‌پشت‌ها در ساحل جزیره‌ای بیابانی در دریای کارائیب تهیه کرده است در وب‌سایت ایرپانو نیز ویدیوی دیگری قرار دارد که در آن لاک‌پشت‌های بالغ بزرگ‌تر که در مجمع‌الجزایر متروکه‌ی «هردینس دِلارینا» (Jardines de la Reina) یا باغ‌های ملکه در دریای کارائیب زندگی می‌کنند، نمایش داده شده‌اند. در حال حاضر تمام گونه‌های لاک‌پشت در معرض خطر انقراض هستند و با مشکل‌های فزاینده‌ی زیادی مواجه شده‌اند، از خوردن پلاستیک به‌جای غذا گرفته تا شکار غیرقانونی و آلودگی نوری در ساحل.

۷. ابهت سفره‌ماهی‌های عظیم‌الجثه را از نزدیک ببینید

سفره ماهی دیو

طول سفره‌ماهی دیو به ۷ متر هم می‌رسد

سفره‌ماهی‌ها نسبت به سایر آبزی‌ها، بزرگ‌ترین مغز را نسبت به‌اندازه بدن خود دارند و سفره‌ماهی «دیو»، یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های سفره‌ماهی به شمار می‌رود که اندازه‌ی آن به ۷ متر هم می‌رسد. سواحل اندونزی یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای این غول‌های دریایی هستند. در وب‌سایت ایرپانو ویدیوی ۳۶۰ درجه‌‌ای از این آبزیان در  اطراف سواحل جزایر «راجا آمپات» (Raja Ampat) در استان «پاپوآی غربی» (West Papua) قرار گرفته که در آن می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین سفره‌ماهی‌های دیو را که همچون گلایدری در اطراف مرجان‌ها حرکت می‌کند، ببینید.

پژوهشگران شبکه دیسکاوری نیز ویدیویی سه‌بعدی با نمای کاملا نزدیک از یک سفره‌ماهی دیو و کوسه‌نهنگ بسیار بزرگ که در حال شنا در کنار یکدیگر هستند تهیه کرده‌اند و راوی متخصصی درزمینه‌ی زیست‌شناسی دریایی در مورد اهمیت وجود این موجودهای عظیم‌الجثه برای حفظ بقای حیات‌وحش اقیانوس توضیح می‌دهد.

اغلب افراد سفره‌ماهی‌های شیطانی را که نژاد کوچک‌تری هستند، با سفره‌ماهی دیو است اشتباه می‌گیرد. دهان سفره‌ماهی شیطانی به‌جای اینکه جلوی صورت باشد، در زیر آن قرار دارد و از شاخ‌های جهت‌نمایی نیز برخوردار است. با مشاهده ??? ????? ??? ???? می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را در سواحل «جزیره‌‌ی سانتا ماریا» (Santa Maria island) در «مجمع‌الجزایر آزور» (Azores) در پرتغال را مشاهده کنید.

۸. عروس‌های دریایی را از نزدیک ببینید

عروس دریایی

عروس‌های دریایی مغز، قلب استخوان و چشم ندارند؛ اما به‌شدت مرگ‌بار هستند. این موجودهای دریایی ژلاتینی دارای شبکه‌های عصبی هستند که تغذیه، شنا و فعالیت‌های دفاعی آن‌ها را کنترل می‌کند. زنبور دریایی که تقریبا نامرئی است مرگبارترین گونه عروس دریایی است و می‌تواند با سم بسیار کمی که تنها به‌اندازه یک دانه نمک است، انسان را از پای درآورد.

در وب‌سایت ایرپانو ویدیوی ۳۶۰ درجه‌ای قرار دارد که با تماشای آن می‌توانید گونه‌ای از عروس‌های دریایی چترشکل بدون نیش را نسبت به زنبورهای دریایی خطر کمتری دارند، در تالابی در جزایر راجا آمپات در اندونزی به‌صورت مجازی از نزدیک ببینید. همچنین در  ?????? ??? ????‌ و هیپنوتیزم‌کننده‌ی دیگری می‌توانید یک عروس دریایی نیمه‌شفاف را که با حرکات شدید منبسط و منقبض می‌شود در باغ‌های ملکه‌ی کوبا از نزدیک ببینید

۹. غرق در تماشای حرکت دست جمعی ماهی‌ها شوید

حرکت دسته جمعی ماهی ها

حرکت دسته‌جمعی ماهی‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ گاهی اوقات یک ماهی به‌صورت کاملا غریزی و بدون هدف به‌صورت انفرادی در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند و تنها در ظاهر به نظر می‌رسد که همراه با ماهی‌های دیگر شنا می‌کند؛ اما در برخی از مواقع هم‌ با اهداف خاصی مثل دفاع از خود، تغذیه یا جفت‌گیری، در کنار هم شنا می‌کنند.

حرکت دسته‌جمعی ماهی‌ها یکی از زیباترین شگفتی‌های اقیانوس‌ها است

شکل حرکت بدون هدف ماهی‌ها بسته به گونه ی آن‌ها متفاوت است. در چنین مواقعی ماهی‌ها در گروه‌های که به‌شکل مثلث یا بیضی به نظر می‌رسند، با شنا به‌سمت عقب و جلو به مسیر خود ادامه می‌دهند و برخی دیگر هم در گروه‌های متوالی که به‌شکل گردباد هستند، حرکت می‌کنند و اشکال گوناگونی را ایجاد می‌کنند.

در سایت ایرپانو ویدیوی ۳۶۰ درجه‌ی جالبی قرار دارد که در آن هزاران ماهی «شاه‌گیش» و سایر ماهی‌های مرجانی دیگری را می‌بینید که ساکن آب‌های اطراف «جزیره‌ی مال‌پِلو» (Malpelo Island) هستند که درحدود ۴۸۲ کیلومتر با سواحل کلمبیا در اقیانوس آرام فاصله دارد. در ضمن ?????? ??? ????‌? ????? از «دیواره‌ی مرجانی نیو کالِدونیَن» (New Caledonian barrier reef) در جنوب اقیانوس آرام ایجاد شده است که دربردارنده‌ی تصاویر صدها گونه ماهی مرجانی دیگر در جهان هستند. این دیواره‌ی مرجانی با طول تقریبی ۲,۴۹۸ کیلومتر، طولانی‌ترین دیوار مرجانی پیوسته جهان محسوب می‌شود (برای مشاهده‌ی بخش‌های مختلف روی فلش‌های سفید کلیک کنید).

بی‌بی‌سی نیز در مستند سیاره‌ی آبی ما به روایت دیویت اتنبرو ?????? ??? ????‌? ???? ????? از حرکت «کوتِرماهیان» به‌شکل گردباد در «جزیره‌ی سیپیدان» (Sipadan Island) در نزدیکی جزیره‌ی برنئو ثبت کرده است. 

۱۰.به تماشای سایر موجودات عظیم‌الجثه در اعماق دریا بروید

اختاپوس

هشت‌پا یا اختاپوس، یکی از موجودات منحصربه‌فرد اعماق آب‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا بدنی با ویژگی‌های خاص دارد و یکی از بااستعدادترین حیوان‌ها محسوب می‌شود. مغز هشت‌پا که در میانه بدن او قرار دارد، سیستم عصبی و چندین میلیون عصب دیگر را در هشت بازوچه‌ی این حیوان کنترل می‌کند.

اختاپوس با این بازوچه‌های شگفت‌انگیز می‌تواند اشیای مختلف را لمس کند یا آن‌ها را به‌صورت جداگانه حرکت دهد یا حتی طعم‌های مختلف را بچشد. در ضمن این حیوان می‌تواند کارهای عجیبی مثل باز کردن در بطری‌های شیشه‌ای، حمل‌کردن پوست‌های نارگیل و استفاده از آن‌ها به‌عنوان سپر دفاعی و حتی مرتب‌ کردن سنگ‌ها و روی هم گذاشتن آن‌ها را انجام دهد.

در یوتیوب می‌توانید با ??????‌‌? ????? ??? ???? که آن را شخصی بنام «فِرِدِریک بی» با نمای نزدیک از اختاپوس تهیه کرده است تغییر شکل و تغییر رنگ مداوم پوست اختاپوس را که به نظر می‌رسد در حال تیراندازی به اطراف است و همچنین استتار او درمقابل یک سنگ صخره‌ای در بستر دریا را از نزدیک و باکیفیت بالا ببینید.

شبکه بی‌بی‌سی ارث نیز در ??????? ??? ????‌ همراه با توضیح از غواصی در اعماق اقیانوس تهیه کرده است که در آن یک گروه غواصی برای کاوش در «دیواره‌ی براونینگ وال» (Browning Wall) در بریتیش کلمبیای کانادا به عمق آب می‌روند و در مسیرشان موجودهای شگفت‌انگیزی مثل اختاپوسی عظیم‌الجثه متعلق به اقیانوس آرام، یک ماهی گرگی بسیار بزرگ در حال شکار، شیرهای دریایی و ستاره‌های دریایی را مشاهده می‌کنند (این ویدیو به‌صورت سه‌بعدی تهیه شده است و در صورت امکان می‌توانید آن را با هدست واقعیت مجازی نیز مشاهده کنید).

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه