تدوین پیش نویس پروتکل‌ های بهداشتی برای سفرهای خارجی در دوران کرونا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۱
تدوین پیش نویس پروتکل‌ های بهداشتی برای سفرهای خارجی در دوران کرونا

معاون گردشگری کشور ضمن تاکید بر اولویت سلامت مردم و گردشگران، از تدوین پیش‌نویسی از پروتکل‌هایی جامع بهداشتی و ایجاد چارچوب برای سفرهای خارجی در دوران کرونا خبر داد.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در نشستی که روز شنبه پنجم مهرماه ۹۹ به‌مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت این روز و تاکید بر شرایط ویژه صنعت گردشگری در دوران کرونا، خاطرنشان کرد:

بر اساس آخرین اخباری که سازمان جهانی گردشگری ارائه کرده است، حدود ۶۵ درصد ریزش را در بعد سفرهای بین‌المللی تاکنون در دنیا داشتیم. نیمه اول سال میلادی ملاک این آمار است، یعنی سه ماه نخست سال جدید میلادی، صنعت گردشگری بسیاری از کشورها درگیر کرونا نبوده است.

ولی تیموری با بیان احتمال ادامه رکود صنعت گردشگری در سطح بین‌الملل، به بازگشایی تدریجی مرزها و تسهیل محدودیت‌ها در ۵۳ درصد از کشورها اشاره کرد و گفت:

در ابعاد بین‌المللی صحبت‌هایی را می‌شنویم؛ اما واقعیت امر این است که پروتکل‌های بهداشتی را بسیار سختگیرانه اجرا می‌کنند، این طور نیست که کشوری بدون هیچ دغدغه‌ای گردشگر خارجی بپذیرد یا به رونق گردشگری داخلی خود بپردازد.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر اولویت سلامت مردم، به مطرح شدن موضوع سفر هوشمند توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت:

طریق فعالان گردشگری برای سفر برنامه‌ریزی شده و از این نظر اطمینان داریم پروتکل‌های ابلاغی که قبلا در اختیار آن‌ها قرار گرفته به شکل کامل اجرا می‌شود و آن‌ها خودشان دغدغه سلامت مردم را دارند. می‌توانیم امروز اعلام کنیم سفر در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی مورد تایید ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا قرار گرفته است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها به ستادهای استانی سپرده شده است تا شورای تامین هر استان، با توجه به شرایط منطقه محدودیت‌های لازم را وضع کند، از موضعی، موردی و مقطعی بودن این محدودیت‌ها خبر داد؛ گرچه وی در ادامه تاکید کرد:

در سطح ملی آن چیزی که به عنوان مصوبه قانونی دولت برای سفرهای داخلی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده، محدودیتی وجود ندارد.

تیموری ضمن یادآوری تلاش‌های انجام شده برای ابعاد بین‌المللی سفرها، بر لزوم ایجاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد و گفت:

تلاش کردیم تا نظرات تمام دستگاه‌هایی که در بعد سفرهای خارجی به این موضوع مرتبط هستند، شنیده شود. پروتکل جامعی را نیز با نظر همه دستگاه‌هایی که متولی یا مرتبط با سفر بین‌الملل هستند، جویا شدیم و به این منظور پیش‌نویسی را در اختیار وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بیماری کرونا قرار دادیم که با ابلاغ و تصویب آن موضوع سفرهای بین‌المللی هم در چارچوبی که مشخص شده انجام شود. تا بیش از این در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای از کشورهای اطراف خودمان عقب نمانیم. به هر حال شرایط اقتصادی سخت و دشوار است و اگر به این شرایط کمک نکنیم و نتوانیم زودتر تبادلات بین‌المللی را که قطعا گردشگری یکی از آن‌هاست، سر و سامان دهیم، ابعاد اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه