پرداخت غرامت ازبکستان به گردشگران در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۲
پرداخت غرامت ازبکستان به گردشگران در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹

ازبکستان با بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران به آن‌ها اطمینان می‌دهد که در صورت ابتلا به کرونا، ۳۰۰۰ دلار غرامت به آن‌ها پرداخت می‌کند.

با کم شدن نرخ شیوع کرونا در جهان و بازشدن تدریجی مرزها، ازبکستان، به‌عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در آسیای مرکزی قصد دارد با یک وعده عجیب و بزرگ، به‌زودی میزبان گردشگران بین‌المللی باشد و از آن‌ها در مقابل ابتلا به ویروس کرونا محافظت کند.

در صورتی که فردی در حین سفر به ازبکستان، کووید ۱۹ بگیرد، دولت موظف است که ۳۰۰۰ دلار به وی غرامت پرداخت کند.

ازبکستان، عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی با راه‌اندازی کمپین «ازبکستان: تضمین سفر امن» و اجرای طرح ملی پرداخت غرامت به مسافران و به‌خصوص گردشگران خارجی، سفری ایمن و مطمئن را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند. این غرامت ۳۰۰۰ دلاری در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در حین سفر، از بودجه مخصوص بحران ازبکستان به افراد پرداخت می‌شود.

«سوفی ایبوتسون» (Sophie Ibbotson)، سفیر رسمی گردشگری ازبکستان در انگلستان در یک بیانیه گفت:

ما می‌خواهیم گردشگران از سفر به ازبکستان، اطمینان خاطر داشته باشند. دولت، کاملا از اقدامات جدید انجام‌شده در زمینه بهداشت و سلامت در بخش گردشگری مطمئن است و می‌تواند از گردشگران در مقابل بیماری کووید ۱۹ محافظت کند. این اطمینان به‌قدری زیاد است که رئیس‌جمهور برای آن، بودجه تعیین کرده است. اگر شما در حین سفر در ازبکستان به کووید ۱۹ مبتلا شوید، ما به شما غرامت پرداخت خواهیم کرد.

خیوه

دیوارهای شهر خیوه در ازبکستان

این گارانتی ملی به مسافرانی که با تور گروهی به بازدید از ازبکستان می‌آیند و از یک شرکت تور محلی استفاده می‌کنند، تعلق می‌گیرد. ۳۰۰۰ دلار معادل هزینه مراقبت پزشکی است که شهروندان در صورت ابتلا در این کشور دریافت می‌کنند.

دولت برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدید، یک طرح صدور گواهینامه برای مکان‌های اقامتی و دیگر مشاغل حوزه گردشگری راه‌اندازی کرده است. دولت ازبکستان هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر سازمان‌های گردشگری را تشویق کرده است تا به‌صورت داوطلبانه، طبق دستورالعمل‌های جدید، گواهینامه دریافت کنند.

«اوزبک توریسم» (Uzbektourism)، انجمن دولتی گردشگری ازبکستان، یک لیست از کسب‌وکارهای دارای مجوز گردآوری کرده است تا به برگزارکنندگان تور و گردشگران، اطمینان خاطر دهد که مکان‌هایی که در آنجا اقامت دارند، غذا می‌خورند یا از آن‌ها بازدید می‌کنند، بدون خطر است.

در همین حین، شرکت‌هایی که استانداردهای جدید بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ممکن است منبع ابتلا به ویروس باشند، باید هزینه درمان پزشکی مشتریان را بپردازند.

شهروندان کدام کشورها می‌توانند به ازبکستان سفر کنند؟

سفرهای داخلی از تاریخ یکم ژوئن (۱۲ خرداد) در ازبکستان از سر گرفته شده‌اند. شهروندان این کشور می‌توانند بین مناطق سبز با صفر مورد مبتلا یا نرخ ابتلای بسیار پایین و مناطق زرد سفر کنند. پروازهای بین‌المللی از کشورهای با ریسک پایین، مانند کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی نیز از سر گرفته شده‌اند.

بازدیدکنندگان اروپایی و انگلیسی نیز مجاز به ورود به ازبکستان هستند، اما باید در بدو ورود، ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند. البته اگر نرخ ابتلا در این کشورها تحت کنترل قرار بگیرد و ورود شهروندان آن‌ها خطری برای کشور ازبکستان در بر نداشته باشد، این محدودیت‌ها حذف خواهند شد.

خیوه

خرید سوغاتی در بازارچه خیوه

نرخ پایین ابتلا به کووید ۱۹ در ازبکستان

ازبکستان در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند ۱۳۹۸) به سرعت تصمیم گرفت تا مرزهای خود را ببند و وارد شرایط قرنطینه شود. این تصمیم در زمانی عملی شد که ازبکستان تنها تعداد کمی مبتلا به ویروس کرونا را در کشور خود شناسایی کرده بود.

مرزهای بسته‌شده، توقف پروازها و قوانین سختگیرانه قرنطینه در ازبکستان، منجر به یکی از کمترین نرخ‌های مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در جهان شد. تا تاریخ ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد)، تنها ۱۹ مورد قربانی در اثر ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است.

حدود ۷۵۰ هزار نفر در ازبکستان، آزمایش کرونا داده‌اند و ۶,۱۵۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، اما حدود دو سوم آن‌ها تاکنون بهبود یافته‌اند. نرخ ابتلا در روز، حدود ۲۰۰ نفر است و دولت کشور ازبکستان اطمینان دارد که همه‌گیری این بیماری، تحت کنترل است.

ازبکستان برای معماری جاده ابریشم کاشی‌کاری شده و پر نقش‌و‌نگارش مشهور است و صنعت گردشگری در سال‌های اخیر در این کشور رشد بسیاری داشته است، زیرا با راه‌اندازی یک طرح جدید، شهروندان بیش از ۸۰ کشور جهان، می‌توانند بدون ویزا به ازبکستان سفر کنند. برندهای جهانی هتل‌های زنجیره‌ای مانند «هیئت» (Hyatt) و «هیلتون» هتل‌های خود را در تاشکند باز کرده‌اند و شرکت هواپیمایی «ازبکستان ایرویز»، پروازهای مستقیم خود به شهرهایی چون لندن، نیویورک، پاریس، فرانکفورت و میلان را از سر گرفته است.

کشورهای جهان با بازگشایی مرزهای خود برای بازدیدکنندگان بین‌المللی، شرایط خود را برای ورود مسافران اعلام می‌کنند. برای مثال، کشور کامبوج با در پیش گرفتن سیاستی معکوس ازبکستان اعلام کرده است که بازدیدکنندگان بین‌المللی در بدو ورود، ملزم به پرداخت یک سپرده ۳۰۰۰ دلاری هستند. طبق بیانیه جدید کامبوج، مسافران باید هزینه آزمایش کووید ۱۹، وعده‌های غذایی و اقامت در حالی که منتظر نتایج آزمایش هستند را نیز پرداخت کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه