کوه یخی پهناورتر از لس آنجلس از قطب جنوب جدا شد

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کوه یخی پهناورتر از لس آنجلس از قطب جنوب جدا شد

کوه یخی D-28 از سکوی یخی آمری در قطب جنوب جدا شد. این کوه یخی، بزرگ‌ترین توده‌ی یخی شناور جدا شده از قطب جنوب طی ۵۰ سال گذشته است.

کوه یخی عظیمی با مساحتی بیشتر از شهرهای لس آنجلس یا لندن از سکوی یخ آمری (Amery Ice Shelf) در قطب جنوب جدا شد. این کوه یخی، بزرگ‌ترین توده‌ی یخی شناوری است که در بیش از نیم قرن گذشته، راه خود را از قطب جنوب جدا می‌کند. این کوه یخ بسیار پهناور که دانشمندان آن را D-28 نامیده‌اند، روز ۲۶ سپتامبر از سکوی سمت شرق قطب جنوب جدا شد و مساحتی برابر با ۱۶۳۶ کیلومتر مربع دارد. ضخامت آن برابر با ۲۱۰ متر است و وزنی در حدود ۳۱۵ میلیارد تن دارد.

دانشمندان هم‌اکنون مشغول ردیابی کوه یخ تازه متولد شده هستند تا خطرهای احتمالی که حرکت توده‌ی شناوری با چنین عظمت می‌تواند برای حمل و نقل دریایی موجب شود، را پیش‌بینی کنند. دانشمندانی از موسسه‌ی برنامه‌ی قطب جنوب استرالیا (Australian Antarctic Program)، موسسه‌ی مطالعات علوم دریایی و قطب جنوب (Institute for Marine and Antarctic Studies) و موسسه‌ی اقیانوس‌شناسی اسکریپس (Scripps Institution of Oceanography) در سن دیگو، تحولات رخ‌داده در این سکوی یخی را به‌مدت ۲۰ سال تحت نظارت و بررسی داشتند. بررسی سکوی یخی مذکور پس از مشاهده‌ی اولین شکاف در ابتدای سال ۲۰۰۰ شروع شد.

قطب جنوب

هلن آماندا فریکر، یکی از یخچال‌شناسان اسکریپس، می‌گوید پژوهشگران وقوع چنین رویدادی در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را پیش‌بینی کرده بودند. این رویداد، ۵۰ سال پس از آخرین واقعه‌ی مشابه رخ می‌دهد که در سال ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ در سکوی یخ آمری رخ داد.

او در بیانیه‌ای که توسط موسسه‌ی استرالیایی بخش قطب جنوب (Australian Arctic Division) منتشر شد، گفت:

از دیدن این رویداد جدایش پس از این همه سال، هیجان‌زده هستم. همه می‌دانستیم که چنین اتفاقی در نهایت خواهد افتاد؛ اما با اینکه همه‌ی ما آمادگی آن را داشتیم، این اتفاق در محلی که انتظارش را داشتیم، رخ نداد.

قطب جنوب

هلن آماندا و همکارانش از سال ۲۰۰۲، محلی در همان نزدیکی را که به نام «دندان لق» (Loose Tooth) شناخته می‌شود تحت نظارت داشتند. علت توجه آن‌ها به آن محل، شکل خاص و اتصالات متزلزل آن به سکوی یخی بود.

دانشمندان بر این باور هستند که فرایند جدایش کوه یخ جدید یک پدیده‌ی طبیعی است و ربطی به تغییرات اقلیمی ندارد. فریکر این‌گونه توضیح می‌دهد:

فکر نمی‌کنیم این رویداد ربطی به تغییرات اقلیمی داشته باشد، [بلکه] آن بخشی از چرخه‌ی طبیعی سکوی یخی است که ما در هر ۶۰ الی ۷۰ سال، شاهد جدایش‌های مهمی در آن هستیم.

قطب جنوب

به‌گفته‌ی پژوهشگران، جدایشی که اواخر سپتامبر اتفاق افتاد و تصاویر ماهواره‌ای آن موجود است، تاثیری روی سطح آب دریا نخواهد داشت. موسسه‌ی اقیانوس‌شناسی اسکریپس در صفحه‌ی تويیتر خود نوشت:

آن‌ها [سکوهای یخی] تاثیر مستقیمی روی سطح آب دریا نخواهند داشت، چراکه سکوهای یخی در حال حاضر شناور هستند، شبیه به یک قالب یخ که در یک لیوان بزرگ از آب شنا می‌کنند. این یخ‌های به گل نشسته هستند که برای افزایش سطح آب دریاها، نگرانی ایجاد می‌کنند.

فریکر در ادامه‌ی این توضیحات افزوده است که «با اینکه نگرانی‌های زیادی درباره‌ی قطب جنوب وجود دارد؛ اما هنوز هیچ نشانه‌ی خطری در این سکوی یخی به‌خصوص مشاهده نشده است».

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه