نوروز در تقویم ونکوور کانادا ثبت شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
نوروز در تقویم ونکوور کانادا ثبت شد

شورای شهر ونکوور کانادا، نوروز را در تقویم رسمی این شهر ثبت کرد.

نوروز در تقویم ونکوور  کانادا قرار گرفت تا میراث معنوی ایرانیان و مهاجرانی که اولین روز بهار را جشن می گیرند، به رسمیت شناخته شود. در مصوبه شورا شهر ونکوور اشاره شده است که نوروز را صدها میلیون نفر از ۱۵ کشور جهان جشن می‌گیرند و در بیش از ۱۰ کشور تعطیل شده است و یونسکو هم آن را به عنوان میراث ناملموس معنوی بشری به ثبت رسانده است.

شورای شهر ونکوور با یادآوری مصوبه ۲۰۰۹ مجلس کانادا که نوروز را به تقویم ملی این کشور افزوده، نوشته است: استان بریتیش کلمبیا هم روز ۲۰ مارس را به عنوان نوروز اعلام کرد.

در این مصوبه، نوروز، سال جدید فارسی، یک تعطیلی متصل به فرهنگ‌های متنوع و با سابقه طبیعی دانسته شده و با توجه به اینکه فارسی جزو ۱۰ زبان غیر رسمی این شهر است، نوروز از جشن‌های رسمی شناخته می‌شود. بر این اساس در روز ۲۰ مارس، شهر در اختیار جامعه ایرانیان مقیم کانادا و شهر ونکوور قرار می‌گیرد تا مراسم جشن خود را برگزار کنند که شهردار و شورای شهر هم برای بهتر برگزار شدن این جشن، مشارکت خواهند کرد.

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال نو در ایران و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوره ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران بوده و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری می‌گویند. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی، مثل روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، عراق، سوریه و ترکیه و همچنین کشورهای شرق آسیا مثل چین، هند، پاکستان، تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن می‌گیرند.

 

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه