گنج ۱۷ میلیارد دلاری کشتی شکسته در اعماق دریا کشف شد

محمد میرافشاری | دوشنبه, ۲۸ دی ۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

در طول تاریخ کره زمین گنج‌های بسیاری یافت شدند که در دل خاک نهفته بودند. اما بخش بزرگی از زمین را آب فرا گرفته است، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دریاها و اقیانوس‌ها چه گنجینه‌های بی‌نظیری را در دل خود جا داده‌اند؟ با این مقاله کجارو همراه باشید تا با جزئیات کشف یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های دریایی آشنا شویم.

 کشتی سن خوزه

«کشتی بادبانی سن خوزه که در سال ۱۷۰۸ در حال حمل گنج و جواهرات غرق شد. ارزش این محموله امروزه در حدود ۱۷ میلیارد دلار تخمین‌ زده شده است.»

یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های دفن شده در دل دریا گنجی بود که کشتی سن خوزه (San Jose) حدود ۳۰۰ سال پیش قصد حمل آن را داشت، اما در انجام مأموریت خود موفق نشد و این ثروت بزرگ که بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار (حدود ۵۹.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان) بود، قرن‌ها در دل دریا پنهان شد. اما خبر جدید این است که این کشتی شکسته حاوی بیش از ۱۷ میلیارد دلار گنج و جواهرات ارزشمند به مدت ۳۰۰ سال بعد از غرق شدنش توسط اسکادران‌های بریتانیایی که قصد تسخیر آن را داشتند، در سواحل کارائیب کلمبیا کشف شده است. عدم نتیجه‌بخش بودن جستجوهای قبلی طی یک دهه اخیر که برای یافتن این گنج پنهان صورت گرفته بود، باعث ناامیدی محققان شده بود، به طوری که تلاش‌ها برای یافتن مکان دقیق این کشتی در سال ۱۹۸۰ میلادی بی‌نتیجه و به شکل نیمه‌کاره رها شد. با این حال دولت کلمبیا در با انتشار بیانیه‌ای (به زبان اسپانیایی) کشف این کشتی را اعلام و هویت آن را نیز تأیید کرده است.

برای اطلاعات بیشتر به این مقاله رجوع کنید.

جزئیات کشتی سن خوزه

اگرچه محل دقیق کشتی هنوز هم به صورت یک راز دولتی باقی‌مانده اما مقامات اعلام کرده‌اند که این کشتی ارزشمند در مجاورت سواحل کارائیب نزدیک بندر کارتگانا (Cartagena) جایی که در ژوئن سال ۱۷۰۸ میلادی مورد حمله قرار گرفته بود، کشف شده است. تلاش‌های قبلی برای یافتن این کشتی نیز روی همین ناحیه تمرکز داشته‌اند اگرچه گزارش رسمی دولت نشان می‌دهد محل کشف سن خوزه هرگز در تحقیقات قبلی مورد بررسی قرار نگرفته است.

این جزییات می‌تواند در رابطه با دعوای حقوقی  که  اخیراً در مورد مالکیت کشتی و محتویات آن ایجاد شده است، بسیار مهم باشد. در اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی، شرکت نجات دریایی آمریکا به نام ناوگان جستجوی دریایی که به اختصار اس.اس. ای نامیده می‌شود (Sea Search Armada)، به خاطر کمک در تعیین محل احتمالی کشتی، توانست ۳۵ درصد از ارزش محموله را به عنوان جایزه دریافت کند. با این حال دولت کلمبیا بعد از آن با تصویب یک قانون این حق را از شرکت آمریکایی گرفت و مالکیت تمام کشتی را از آن خود اعلام کرد، همین امر زده شدن جرقه‌های یک نبرد طولانی شد که در آن شرکت آمریکایی اس.اس.ای پرونده‌ای در دادگاه علیه ملت آمریکای جنوبی در کلمبیا و ایالات‌متحده آمریکا باز کرد.

کشف گنجینه

در اعلام رسمی دولت هیچ نامی از شرکت اس.اس.ای برده نشده است، در عوض آن‌ها ادعا کرده بودند که این کشتی ارزشمند به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه وزارت فرهنگ کلمبیا، تحت راهنمایی و نظارت موسسه مردم‌شناسی و تاریخ کلمبیا (Colombian Institute of Anthropology and History) به همراه گروهی متشکل از «متخصصان بین‌المللی» پیدا شده است.

این گروه قادر بود با استفاده از فنی به نام اکتشاف منطقه‌ای سیستماتیک (Systemic Regional Prospection) که در آن از فناوری سونار (Sonar Technology)، تجزیه و تحلیل دقیق نقشه‌ها و داده‌های هواشناسی استفاده می‌شود، تعدادی از ویژگی‌های کشتی را تشخیص و کشف کند و آن‌ها را به این باور رساند که این شاخصه‌ها به کشتی مفقوده سن خوزه تعلق دارند. بعد از گذشت مدت زمانی، این موارد با استفاده از وسایل زیرآبی مستقل تأیید شد. این وسیله زیرآبی تصاویری از کشتی شکسته گرفته بود که وجود توپ برنز را  جلوی آن کشتی (نماد کشتی سن خوزه) تأیید می‌کرد. روی کشتی حکاکی‌های خاصی وجود داشت که نشان می‌داد این کشتی همان کشتی سن خوزه‌ی مفقوده است. بخشی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده کشتی و محتویات ارزشمند آن‌ که تقریباً ۱۱ میلیون سکه طلا تخمین زده می‌شود نیز در این جستجو یافت شده است.

جزئیات کشف گنج

کشتی سن خوزه در سال ۱۶۹۶ میلادی ساخته شد و بیش از ۵۰۰ نفر خدمه را حمل می‌کرد. در سال ۱۷۰۸ میلادی، در حالی که سن خوزه به عنوان یک کاروان متشکل از ۱۵ کشتی از «پورتوبلو» (Portobelo) در پاناما به سمت «کارتگانا» (Cartagena) در حال حرکت بود، توسط یک اسکادران انگلیسی به سرپرستی سروان چارلز ویجر (Captain Charles Wager) مورد حمله قرار گرفت. هدف از این حمله تلاش برای گرفتن گنج و محتویات ارزشمند کشتی بود. در اثر این حمله، کشتی کاملاً تخریب شد. اگرچه گزارش‌های تاریخی نشان داده‌اند که در اثر این حمله دریایی، کشتی به طور کامل منفجر شده است اما دولت کلمبیایی ادعا می‌کند که اکتشافات جدید تصویر متفاوتی از این رویداد تاریخی را ترسیم می‌کند. گزارش‌های موجود نشان‌دهنده این است که نتیجه‌گیری دقیق در مورد جزئیات این حادثه تاریخی بسیار زود است اما شواهد جمع‌آوری‌شده گواه این موضوع است که این کشتی همان‌طور که در کتاب‌های تاریخی طی قرن‌ها نقل شده بود، منفجر نشده است.

کاوش و حفاری سن خوزه و بدنه آن ممکن است چند سال طول بکشد و همان‌طور که گروه اکتشافی این کشتی بیان کرده است، این اکتشاف تنها مرحله‌ای کوچک از یک پروژه‌ی بلندمدت خواهد بود.

منبع:iflscience

مطالب مرتبط:

دیدگاه