دومین روز نمایشگاه گردشگری | از صادق بوقی تا گردشگری سلامت

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور سه شنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵
دومین روز نمایشگاه گردشگری | از صادق بوقی تا گردشگری سلامت

دومین روز نمایشگاه گردشگری تهران با نمایش تنوع اقوام ایرانی به کار خود ادامه داد.

نمایشگاه گردشگری تهران دومین روز کاری خود را میزبان مخاطبان بیشتری بود و روز شلوغی را پشت سر گذاشت. پس از روز افتتاحیه، مخاطبان بیشتری از برگزاری نمایشگاه مطلع و برای بازدید عازم خیابان سئول شدند. غرفه‌های سراسر نمایشگاه نیز امروز روز شلوغی داشتند و  برخی از غرفه‌ها، به‌ویژه غرفه‌هایی که خلاقانه به معرفی مقاصد گردشگری پرداخته بودند، با ازدحام بازدیدکننده روبه‌رو بودند.

نمایشگاه صبح کاری خود را با برگزاری همایش و جشنواره شخصیت‌های بوم‌گردی و گردشگری ایران آغاز کرد. مخاطبان امروز نمایشگاه با صدها زن و مرد با لباس‌های رنگارنگ بومی روبه‌رو بودند که خود را به سالن برگزاری همایش می‌رساندند؛ همایشی که هر چند شلوغ بود، صدای ساز و آواز در آن طنین داشت. این همایش که به همت «انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور» تدارک دیده شده بود، بر حضور شخصیت‌‌های خاص گردشگری و بوم‌گردی برای برندسازی تاکید داشت. هم‌زمان نیز یکی از شخصیت‌های معروف این روزهای ایران در نمایشگاه حضور داشت؛ صادق بوقی.

صادق بوقی که پیش از این تبلیغ او برای نمایشگاه گردشگری خبرساز شده و حتی وزیر گردشگری به آن واکنش نشان داده بود، امروز با لباس بومی میهمان نمایشگاه بود و البته از فرصت استفاده کرد و آواز معروف خود را نیز برای مخاطبان نمایشگاه خواند. امروز کمپرها در محوطه نمایشگاه غایب بودند؛ اما به‌جای آن بخشی از فعالان در حوزه طبیعت‌گردی با زدن چادرهای مسافرتی در محوطه حضور داشتند؛ همچنین موتورسوارهای اهل سفر نیز امروز در محوطه نمایشگاه حضور داشتند.

استان‌های مختلف امسال تلاش کردند تا از جنبه‌های گوناگون به معرفی جاذبه‌های خود بپردازند. بسیاری از غرفه‌پردازی‌ها نوید این تغییر را می‌داد؛ اداره‌کل میراث فرهنگی تهران امسال به‌شکل یک شهر فرنگ بود، هرچند که این شهر فرنگ مثل هرسال بیشتر پاتوق مقامات دولتی و دید و بازدید مدیران بود تا غرفه‌ای برای ارائه جاذبه‌های گردشگری تهران. شهرداری رشت نیز امسال با نماد میدان شهرداری رشت در نمایشگاه حاضر شده بود و غرفه‌سازی این نهاد به‌شکل ساختمان تاریخی شهرداری رشت بود؛ ساختمانی که این روزها خودش در حال مرمت است و از دید گردشگران پنهان شده است. ماکت بزرگی از روستاهای پلکانی غرب کشور نیز در نمایشگاه امسال توجه مخاطبان را جلب کرده است.

تبلیغ مهاجرت در نمایشگاه گردشگری

بازار گردشگری و مهاجرت در ایران به یکدیگر گره خورده‌ و جداناپذیر نیست. بسیاری از آژانس‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری، بخشی برای فعالیت در حوزه اخذ پاسپورت و اقامت دارند. این روزها موضوع مهاجرت در ایران پر مخاطب است و بسیاری از آژانس‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه گردشگری تهران از این فرصت برای تبلیغ بسته‌های مهاجرتی خود استفاده کرده‌اند. هر چند هیج غرفه‌ای به‌شکل اختصاصی مشغول به فعالیت در این حوزه نیست؛ با کمی دقت در بروشورها و تبلیغات برنامه‌های مهاجرتی در نمایشگاه به چشم می‌آید؛ البته یکی از تبلیغات صوتی رادیو نمایشگاه نیز که به‌طور مکرر در فضای نمایشگاه پخش می‌شود، تبلیغ اخذ پاسپورت جمهوری دومنیکا است. 

گردشگری سلامت، کم فروغ اما مورد توجه

رئیس‌جمهوری و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران به موضوع گردشگری سلامت اشاره کردند. ابراهیم رییسی در این مراسم گفت که بسیاری از کشورهای منطقه برای درمان، جمهوری اسلامی ایران را به اروپا ترجیح می‌دهند و آن‌ها درمان در ایران را ارزان‌تر، سهل‌تر و موثرتر می‌دانند.

سالهاست که با توجه مزیت نسبی ایران در بازار سلامت، توجه به حوزه گردشگری سلامت بیشتر شده است. کاهش ارزش ریال نیز باعث شده که درمان در ایران به نسبت حتی کشورهای همسایه ارزان‌تر باشد. در سال‌های گذشته بارها فعالان عرصه گردشگری سلامت از حضور گسترده دلال‌ها در این بازار شکایت داشته‌اند و یکی از موانع این بازار را دخالت‌های دولتی عنوان کرده‌اند؛ اما در هفدهمین نمایشگاه گردشگری، سالن ویژه‌ای برای گردشگری سلامت در نظر گرفته شده بود. 

در سالن گردشگری سلامت هفدهمین نمایشگاه گردشگری، بخشی از فعالان حوزه گردشگری سلامت، نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین بخش وزارت بهداشت حضور دارند. همچنین تعدادی از بیمارستان‌های دولتی در این سالن حضور دارند و به ارائه اطلاعات درباره خدمات خود می‌پردازند. هر چند جای نام‌های بزرگ گردشگری سلامت در این بخش نمایشگاه خالی بود؛ اما همچنان تلاش برای برجسته کردن این مزیت بازار گردشگری ایران در جریان است.

غرفه‌های خارجی‌؛ بعضی صفر، بعضی صد!

حضور کشورهای خارجی در قالب غرفه‌های معرفی همیشه مورد توجه مخاطبان نمایشگاه گردشگری است. هر ساله مدیران دولتی نیز تلاش می‌کنند بر حجم کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه گردشگری بیافزایند. امسال سالن خلیج فارس میزبان غرفه کشورهای خارجی است. غرفه‌هایی که برخی با آب و تاب تزیینات مخصوص و برنامه‌های فرهنگی فعال هستند و برخی تنها به گذاشتن یک میز و ارائه چند بروشور کفایت کرده‌اند. در نمایشگاه امسال اما حضور کشورهای آسیای میانه مشهودتر از پیش است؛ در سال‌های اخیر تورهای نوروزی به مقصاد کشورهایی مثل ازبکستان و تاجیکستان افزایش چشم‌گیری داشته و به نظر می‌رسد این کشورها متوجه این بازار نوروزی هستند و در آستانه نوروز تبلیغات ویژه‌ای روی سفرهای نوروزی دارند. ایران نیز در ماه‌های اخیر تلاش کرده با لغو یکطرفه ویزا با کشورهای مختلف، رونقی به بازار گردشگری بدهد، اقدامی که باید منتظر نتیجه آن در آینده ماند.

نمایشگاه گردشگری تهران دو روز دیگر میزبان علاقه‌مندان است و پیش‌بینی می‌شود روزهای شلوغی را پشت سر بگذارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه