نخستین جشنواره شخصیت‌های بوم‌گردی و گردشگری برگزار شد

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور سه شنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۵
نخستین جشنواره شخصیت‌های بوم‌گردی و گردشگری برگزار شد

جشنواره شخصیت‌های بوم‌گردی در حاشیه نمایشگاه گردشگری برگزار شد.

نخستین همایش و جشنواره شخصیت‌های بوم‌گردی و گردشگری ایران با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کل کشور، مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و جمعی از فعالان بوم‌گردی و گردشگری کشور در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از فعالان بوم‌گردی دغدغه‌های خود از جمله ارائه تسهیلات به بوم‌گردی و مشکلات استانداردسازی بوم‌گردی‌ها خطاب به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کردند.

یاور عبیری، رئیس جامعه انجمن‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور در این همایش گفت:

هدف از برگزاری نخستین همایش شخصیت‌های بوم‌گردی و گردشگری کشور، برندسازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و صاحبان آن‌ها به‌عنوان هدف گردشگری به‌جای تمرکز بر مقاصد و محصولات است. این همایش و جشنواره آغاز راهی برای برندسازی در سطح جهانی است.

او با تاکید بر ویژگی اقامتگاه‌های بوم‌گردی افزود:

امیدواریم با معیارهای مشخص بتوانیم الگوهایی برای همه اقامتگاه‌ها تعیین کنیم. اگر در حوزه اقامت گردشگری در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم، آن ویژگی اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواهد بود‌.

مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی نیز در این نشست گفت:

نخستین نشست شخصیت‌های گردشگری کشور برگزار می‌شود. شخصیت‌های گردشگری باعث می‌شوند که افراد برای دیدن آن‌ها سفر کنند. باید بدانیم که مدت ماندگاری کنار شخصیت گردشگری بیشتر از دیگر جاذبه‌ها است. در حالی که یک گردشگر شاید وقت کمی در یک بنای تاریخی صرف کند، شخصیت‌ها ساعت‌ها قصه برای تعریف کردن دارند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی کشور افزود:

افرادی که در دنیا به شخصیت گردشگری تبدیل شدند، ظرفیتی برای گردشگری ایجاد کرده‌اند. به‌طور مثال اگر کسی به‌شکل خاصی غذا طبخ یا سرو می‌کند، تبدیل به یک جاذبه شده است. ما در ایران شخصیت‌های گردشگری زیادی داریم و در این نشست تلاش می‌کنیم که برنامه‌ریزی برای استفاده از این شخصیت‌ها داشته باشیم. در این نشست بیشتر شخصیت‌های مربوط به بوم‌گردی‌ها حضور دارند؛ اما در حوزه‌های بسیاری به‌ویژه حوزه غذا هم‌اکنون شخصیت‌های گردشگری سرشناسی داریم که گردشگران برای دیدن آن‌ها و چشیدن غذای آن‌ها سفر می‌کنند.

فاطمی در پایان با ارائه چند پیشنهاد، اظهار داشت:

چنین جلساتی برای آشنایی و پایداری است و این امکان وجود دارد که در آینده انجمنی برای شخصیت‌های گردشگری داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنم که انجمن بوم‌گردی کمیته‌ای برای شخصیت‌های گردشگری ایجاد کند. در موضوع شخصیت‌های گردشگری باید تلاش کنیم که شخصیت پرافتخار ایرانی ترویج شود.

در پایان این برنامه از تعدادی از شخصیت‌ها و فعالان بوم‌گردی سراسر کشور تقدیر شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه