در نخستین روز نمایشگاه گردشگری چه گذشت؟

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۳
در نخستین روز نمایشگاه گردشگری چه گذشت؟

هفدمین نمایشگاه گردشگری تهران از امروز، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲، کار خود را آغاز کرد.

صدای ساز و پای‌کوبی دوباره در محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران پیچید تا «سال گردشگری» پیش از نوروز نو شود؛ اما این بار خبری از دود کباب و منقل‌های پخت‌وپز نیست. محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران از امروز میزبان یکی از مخاطب‌پسندترین نمایشگاه‌های سالانه است. فعالان بخش‌های مختلف گردشگری امسال نیز در روزهای منتهی به پایان سال، بساط کار خود را به خیابان سئول آورده‌اند تا میزبان علاقه‌مندان سفر و گردشگری باشند.

هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران امسال به‌شکل متفاوتی آغاز به کار کرد؛ حضور شخص رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان جهانی گردشگری در افتتاحیه نمایشگاه خبر از جدیت برگزارکنندگان در این دوره داشت. دولتی‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا نمایشگاه امسال پس از سال‌ها رکود پشت سر هم در گردشگری، رونقی به این بازار بدهد. هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری در ۲۰ سالن و حدود ۶۰ هزار متر مربع وسعت، عنوان گسترده‌ترین نمایشگاه را گرفته و قرار است از ۲۳ تا ۲۶ بهمن میزبان فعالان و علاقه‌مندان حوزه گردشگری و سفر باشد.

غرفه‌های فروش خوراک‌های محلی در محوطه نمایشگاه که هر ساله مورد انتقاد بود، امسال سر و سامان گرفته است. تعداد اندکی از ‌این غرفه‌ها در نزدیکی دومین نمایشگاه بین‌المللی رستوران، فست‌فود، کیترینگ و صنایع و تجهیزات وابسته که در سالن‌های ۵، ۶ و ۱۰ دایر است، برپا شده‌اند. هجوم بازدیدکنندگان و منقل‌های پخت و پز گسترده به‌همراه دود و بوی غذا همواره یکی از معضلات نمایشگاه گردشگری بود که امسال تلاش شده است تا حد امکان برای آن چاره اندیشی شود و از مدتی قبل نیز مسئولان این وعده را داده بودند. اگرچه همچنان در بخشی از نمایشگاه و غرفه‌های خارج از سالن‌های نمایشی امکان عرضه غذای بومی و محلی در نظر گرفته شده، جانمایی این غرفه‌ها به‌شکل بهتر و منظم‌تری است.

بوم‌گردی‌ها نیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های خدمات گردشگری ایران، امسال ۵۰۰ متر مربع از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. ادارات کل میراث فرهنگی استان‌های کشور که پای ثابت حضور در نمایشگاه گردشگری هستند امسال تلاش کرده‌اند با استفاده از خدمات و امکانات گوناگون به معرفی استان خود بپردازند و تنها به ارائه بروشورهای کاغذی اکتفا نکنند. بسیاری از استان‌ها مانند استان یزد فضای اختصاصی بزرگی را در اختیار دارند که کوشیده‌اند با استفاده از امکانات نمایشی فناورانه و حضور استادکاران صنایع دستی به نمایش جذابیت‌های استان خود بپردازند.

همچنین گردشگری سلامت نیز که بیش از پیش مورد توجه بخش دولتی قرار گرفته، امسال سالن‌های جداگانه‌ای در اختیار دارد و بخش‌های مختلف فعال در این حوزه، به‌ویژه مراکز درمانی، به ارائه امکانات و خدمات خود پرداخته‌اند.

نمایش‌ها و موسیقی‌های آیینی نیز که بخش جدایی‌ناپذیر نمایشگاه گردشگری هستند، امسال به‌صورت ساماندهی شده برگزار خواهد شد و گروه‌های مختلف آیینی و محلی در جایگاه‌های مخصوص به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

فضای باز نمایشگاه امسال جاذبه متفاوتی برای دوستداران طبیعت‌گردی و ماشین‌های کمپینگ و موتورهای مسافرتی دارد و تعدادی از خودروهای تجهیز شده در این زمینه به‌همراه تعدادی موتور برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است.

امسال کارگاه‌ها و همایش‌های مختلفی نیز هم‌زمان با نمایشگاه گردشگری در سالن‌های مختلف برگزار خواهد شد و وزارت میراث فرهنگی پیش از آغاز نمایشگاه، فهرست این کارگاه‌ها را در اختیار عموم گذاشت. کارگاه‌ها با موضوعاتی از قبیل گردشگری ریلی، ادبی، نجوم، گردشگری خلاق، گردشگری سبز و... هم‌زمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد. همچنین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری و جشنواره کارکترهای گردشگری از دیگر برنامه‌های هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در روزهای آتی خواهد بود.

روز نخست نمایشگاه گردشگری تحت‌تاثیر حضور مقامات دولتی و مراسم افتتاحیه بود و بسیاری از غرفه‌ها میزبان مهمانان خارجی و داخلی بودند. نمایشگاه از فردا (روز دوم) با حضور علاقه‌مندان سفر و گردشگری شور و حال دیگری خواهد داشت. کجارو در روزهای آتی نیز به پوشش این نمایشگاه خواهد پرداخت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه