به جای نرده کشیدن، خندق حفر کنید | اعتراض افکار عمومی به حصارکشی تئاتر شهر

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور دوشنبه، ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
به جای نرده کشیدن، خندق حفر کنید | اعتراض افکار عمومی به حصارکشی تئاتر شهر

طرح حصارکشی تئاتر شهر با واکنش منفی افکارعمومی، معماران و فعالان شهری مواجه شد.

طرح تعیین حریم هنری برای مجموعه تئاتر شهر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ‌زنی شد. با انتشار طرح‌ پیشنهادی برای حصارکشی تئاتر شهر، موجی از انتقاد و مخالفت با تحدید تئاترشهر در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. 

طرح تعیین حریم هنری تئاترشهر پیش از اجرا با مخالفت مدیران سابق شهری تهران روبه‌رو شده بود؛ طرحی که از ابتدا قصد حصارکشی دور تئاترشهر و تهدید این بنای تاریخی و فرهنگی را داشت؛ اما تحت عنوان طرح تعیین حریم مطرح می‌شد. هم‌زمان با کلنگ‌زنی این طرح توسط وزیر ارشاد، طرح‌ پیشنهادی برای این پروژه رونمایی و مشخص شد که حصارکشی به‌واسطه نرده‌ها و جداسازی تئاترشهر از شهر تهران هدف نهایی این طرح است.

انتشار طرح پیشنهادی که توسط «سروناز امتیازی» طراحی شده با واکنش منفی افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و بسیاری از فعالان معماری و کنشگران شهری نسبت به حصارکشی و تحدید تئاترشهر اعتراض کردند.

تئاترشهر

«علی اعطا»، معمار و عضو شورای شهر سابق تهران در واکنش به طرح پیشنهادی برای حصارکشی دور تئاتر شهر در شبکه ایکس نوشته است:

معمار محترم حصار تئاترشهر که امروز از او و طرحش رونمایی کرده‌اند، بهترین انتخاب بوده؛ مصداق شایسته «اپراتور کارفرما» به‌جای معمار! انتقاد از اپراتور کارفرما، آدرس غلط دادن است. خالص‌سازی در فضای عمومی شهر، مجری گوش به فرمان می‌خواهد.

اسکرین شات توییت علی اعطا درباره حصارکشی تئاتر شهر

کاربری نیز در واکنش به این ماجرا در شبکه ایکس نوشته است:

... به نظرم به‌جای حصار، خندق حفر می‌کردن راحت‌تر نبود؟ اینجوری راحت‌تر ارتباط شهر رو با فضای تئاترشهر قطع می‌کردند.

کاربران مختلفی نیز به سابقه جمع کردن حصار دور پارک‌ها در گذشته اشاره کردند. یکی از کاربران با اشاره به این موضوع نوشته است:

فضای عمومی دریچه‌ای به سوی دموکراسی‌ست، روزی یک شهردار تهران حصار از دور پارک‌ها برچید و حالا دیگری حصار دور تئاترشهر می‌کشد. مسئله نه طراح است، نه طراحی‌اش و نه اساسا موضوع بر سر معماری است؛ نبود فضای عمومی یک استراتژی است.

تئاتر شهر

همچنین طرح پیشنهادی حصارکشی دور تئاترشهر نیز مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. برخی کاربران به طراحی میله‌ای حصارها اشاره کرده و آن را رگالی برای دستفروشان خیابان دانسته‌اند و برخی عنوان کرده‌اند که فضای مهمی مثل تئاترشهر محل آزمون و خطای معماری نیست. یکی از پژوهشگران معماری نیز در واکنش به تصاویر منتشر شده از طرح حصارکشی، نوشته است:

سر سوزنی ارزش قائل نیستند که برای یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های شهر یک ارائه خوب آماده کنند. حتی یک پرسوناژ هم که مقیاس این به اصطلاح طراحی رو بفهمیم در این ویدیو نیست؛ دیگه چه برسه به مدلسازی کل سایت! یه چیزی ول شده وسط ناکجا آباد و زیر آسمون آبی!

سیاوش صفاریان‌پور، روزنامه‌نگار علم و از مجریان سابق تلویزیون نیز به طرح حصارکشی دور تئاترشهر واکنش نشان داده و در صفحه شخصی خود نوشته است:

پیش رو گذاشتن عناصر و مکان‌های فرهنگی برای مجاورت مردم با آن، فاصله با فرهنگ و هنر را کمتر می‌کند. چرا چنین تصمیمی گرفته شده؟ چه کسی پذیرفته؟...

اسکرین شات توییت سیاوش صفاریان پور درباره تئاتر شهر

احسان بداغی، روزنامه‌نگار نیز با انتشار عکسی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با کلنگ نمادین این طرح، نوشته است: 

مثل روز روشن است که این کلنگی که وزیر ارشاد در محوطه تئاتر شهر بر زمین می‌کوبد، مقدمه ویرانی آن است.

هر چند کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش مثبتی به این طرح نشان نداده‌اند؛ اما تعدادی نیز بر لزوم ساماندهی محوطه اطراف تئاتر شهر تاکید کرده‌اند. موضوعی که از چند سال پیش مطرح بوده و برخی از بازیگران و فعالان تئاتر با اشاره به آن از لزوم حصارکشی دور تئاتر شهر استقبال کرده بودند. 

عکس کاور: مجید خواهی؛ منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه