نقدی بر اظهارنظر وزیر گردشگری درباره حجاب گردشگران خارجی

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۳
نقدی بر اظهارنظر وزیر گردشگری درباره حجاب گردشگران خارجی

گفت‌وگوی اخیر وزیر گردشگری درباره حجاب گردشگران خارجی در ایران، حاشیه‌ساز شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با ایلنا گفته است که موضوع حجاب در قانون ما وجود دارد و هیچ مشکلی با رعایت حجاب از ناحیه گردشگران خارجی نیست.

در این گفت‌و‌گو، وقتی نظر وزیر گردشگری درباره ویدئو‌های منتشرشده از برخورد با مسئله حجاب و تاثیر آن روی گردشگران خارجی مورد پرسش قرار گرفت، گفت:

هرچیزی می‌تواند برای گردشگر خارجی جاذبه گردشگری داشته باشد، حتی همین را هم می‌رود عکس می‌گیرد.

ضرغامی علاوه بر این، با اشاره به اینکه گردشگران خارجی قانون ما را پذیرفته‌اند و ایران را می‌شناسند، گفت:

گردشگران خارجی حتی بعضی جاها با حجاب سرشان به‌عنوان یک پدیده گردشگری، فرهنگی و اجتماعی برخورد می‌کنند. اگر جلوی مسجدی به آن‌ها چادر دهیم که سر کنند، به این کار علاقه‌مند هستند، آن چادر را می‌گیرند سر می‌کنند و یک عکس دسته‌جمعی می‌گیرند، پس گردشگر با حجاب هیچ مشکلی ندارد و ما از این جهت به‌هیچ‌وجه چالش نداریم.

در خصوص این اظهارات باید گفت اگرچه گردشگران بین‌المللی با اطلاع از قوانین و عرف جامعه میزبان همواره سعی در رعایت موارد مربوطه دارند، اما باید توجه داشت که برای این گردشگران، خصوصا گردشگران کشورهای غربی، مسئله آزادی‌های اجتماعی نیز از اولویت بالایی برخوردار است؛ به این معنی که شاید خیلی از گردشگران غربی به‌دلیل همین مسائل مرتبط با محدودیت پوشش در ایران، قید سفر به کشورمان را بزنند و مقاصد جایگزینی مثل تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه و امارات متحده عربی را در اولویت قرار دهند.

بدیهی است گردشگران تمام دنیا به عرف و فرهنگ مرتبط به اماکن خاص (مثل مسجد، کلیسا و کنیسه) واقف هستند و قوانین مرتبط با آن را رعایت می‌کنند؛ اما باید میان محدودیت‌های بازدید از اماکن خاص مذهبی و فرهنگی در یک کشور و فضای عمومی جامعه آن تفکیک قائل شد. چه بسا گردشگرانی که علاقه‌ای به رعایت پوشش‌های ویژه این اماکن ندارند و در سفرهای خود قید حضور در آن‌ها را می‌زنند یا صرفا مدت زمان کوتاهی را در آن اماکن سپری می‌کنند؛ اما رعایت پوشش خاص در تمام زمان حضور در یک کشور، مسئله دیگری است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که بر اساس آمارها، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال‌های اخیر افت چشمگیری را شاهد بوده است. به هر روی، انتشار تصاویر و ویدیوهایی در خصوص برخورد و درگیری به‌دلیل نوع پوشش می‌تواند بسیار حساسیت برانگیز باشد؛ لااقل برای مخاطب غربی که باورهایش مبتنی بر رعایت آزادی‌های فردی تعریف شده در غرب است. از سوی دیگر، وجود برخورد و تنش فیزیکی در هر کشوری، برای یک گردشگر خارجی جاذبه ندارد و حتی می‌تواند باعث شکل‌گیری نوعی دافعه شود.

ضرغامی البته پیش از این نیز اظهارنظرهای مناقشه‌برانگیزی در خصوص موارد مختلف از جمله در مورد «مجسمه هرکول» داشته است؛ اظهارات او در خصوص مجسمه هرکول و اشتباه تاریخی در بیاناتش باعث شد که حتی برخی از چهره‌های دانشگاهی، مطرح شدن آن را از جانب آقای وزیر، حاکی از ناآگاهی قلمداد کنند.

ضرغامی البته پس از شکل گرفتن ابعاد رسانه‌ای پیرامون اشتباهش در خصوص مجسمه هرکول گفت که مطایبه (شوخی) کرده است.

حال باید دید پس از مشخص شدن بازخوردهای رسانه‌ای اظهارات اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این بار ضرغامی چه توضیحی در خصوص سخنانش ارائه خواهد داد.

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه