تعطیلی دو روز پایان هفته، در انتظار تصویب مجلس

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
تعطیلی دو روز پایان هفته، در انتظار تصویب مجلس

تعطیلی‌ دو روز پایان هفته‌ها طرحی است که می‌تواند گردشگری داخلی را رونق ببخشد و در حال حاضر، منتظر بررسی و تصویب در مجلس است.

در سال‌های اخیر طرح‌های فراوانی برای توسعه گردشگری داخلی مطرح شده است؛ اما تعطیلی دو روز در پایان هفته، طرحی است که این روزها بیشتر به آن پرداخته و گفته می‌شود در صورت تصویب در مجلس، می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های گردشگری کشور به جریان بیندازد.

در واقع، باور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که با تصویب طرح مذکور امکان سفرهای کوتاه مدت دو روزه برای مردم فراهم می‌شود و ساکنان شهرهای بزرگ با سفر به شهرها و روستاهای گردشگری کوچک در اطرافشان، آخر هفته‌های صنعت گردشگری کشور را پربارتر می‌کنند.

شکل‌گیری امکان سفر و گردشگری در آخر هر هفته، همچنین می‌تواند موجب بهبود روحیه و عملکرد مردم شود و آن‌ها را به حق طبیعی هر انسان، که همان سفر کردن است، برساند.

مسئولان معاونت گردشگری وزارتخانه با هدف کمک به جریان گردشگری داخلی طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها (یا شنبه‌ها) را پی گرفته‌اند و حالا در صورت تصویب در مجلس می‌توان به اجرایی شدن این طرح و توسعه گردشگریی داخلی در پی آن، امید بست.

لزوم در نظر گرفتن زیرساخت برای اجرای بهتر طرح

اگر قرار باشد اجرایی شدن طرح تعطیلی دو روز پایان هفته به کمک صنعت گردشگری کشور بیاید، باید زیرساخت‌ها و الزامات اولیه در زمینه سفر و گردشگری، خصوصا در مناطق و مقاصد کوچک ایجاد شده باشد.

در واقع تا زمانی که اقامتگاه‌های بین‌راهی استاندارد، بومگردی‌ها و هتل‌های با کیفیت و راهنمایان تور زبده و کافی در کشور وجود نداشته باشد، یک روز تعطیلی بیشتر، به‌خودی‌خود چیزی بیش از تعدادی سفر بی‌برنامه در پی نخواهد داشت، که آورده‌ای برای صنعت گردشگری ندارد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، در پاسخ به این پرسش که چه طرح تشویقی یا برنامه‌ای در نظر گرفته شده است که بتواند به‌عنوان مکمل طرح تعطیلی دو روز باشد، به خبرنگار کجارو گفت:

در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها را در دو قسمت پیش بردیم که یکی طرح کلی ساماندهی تعطیلات بود و بیشتر بر افزایش تعطیلات خصوصا در فصل زمستان تاکید داشت؛ قسمت دیگر اما مربوط به طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها بود. با توجه به این امر که طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها موضوعی بود که به دولت مربوط می‌شد، این امکان برایمان مهیا بود که آن را خیلی راحت‌تر پیش ببریم. مدت زمان زیادی بود که این مسئله پیگیری می‌شد و خوشبختانه دولت آن را تصویب کرد.

فاطمی در توضیح اینکه طرح مذکور برای آنکه اجرایی شود باید چه روندی را طی کند، ابراز داشت:

طرح باید به مجلس برود و علت نیز آن است که برای اجرای آن لازم است که ساعت کاری تعیین شده توسط مجلس کاهش یابد. مجلس مصوبه‌ای در خصوص (کمیت) ساعت کاری مشخص دارد؛ اما خود دولت مختار است که روزهای کاری را مشخص کند. در خصوص طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها، از آنجایی که ساعت کاری کاهش پیدا می‌کند، طرح به مجلس رفت.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی، ضمن تاکید بر اثرات مثبتی که طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند بر حوزه گردشگری کشور داشته باشد ابراز کرد:

من فکر می‌کنم اجرایی شدن طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند کمک شایانی به مجموعه‌های کوچک فعال در حوزه گردشگری باشد که در اطراف شهرهای بزرگ قرار دارند. در واقع تعطیلی پنجشنبه‌ها امکان سفر کردن ساکنان شهرهای بزرگ‌تر به شهرهای کوچک و روستاهای اطراف و اقامت در اقامتگاه‌های آن‌ها را فراهم می‌کند و البته مردم می‌توانند یک شب بیشتر در مقصد خود اقامت داشته باشند. در حال حاضر نیز شاهد این هستیم که وضعیت گردشگری در مقاصد گردشگری واقع شده در اطراف شهرهای بزرگ، بهتر از وضعیت در  اطراف سایر شهرهایی است که در روزهای پنجشنبه تعطیلی ندارند.

فاطمی ضمن اشاره به همکاری برخی نهادهای استانی در خصوص طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها ابراز داشت:

برخی استانداران همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند و حتی تعطیلی پنجشنبه‌ها در بعضی مراکز استانی شروع شده است و دارد به کل تعمیم پیدا می‌کند. در نهایت باید بگوییم طرح ساماندهی کلی تعطیلات تهیه شده است و در ستاد هماهنگی خدمات سفر قرار گرفته است؛ اما آنچه که هست، باید طرح به تصویب مجلس نیز برسد.

احتمال جایگزینی تعطیلی شنبه با پنجشنبه

طرحی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدت‌ها پیگیر آن بود طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها بود تا به کمک آن تعطیلات سراسری در پایان هفته به دو روز افزایش پیدا کند. اکنون پیشنهادهایی درباره تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه مطرح شده است.

گفته‌ می‌شود صحبت‌هایی که در خصوص جایگزینی تعطیلی پنجشنبه در مجلس مطرح شده با رویکرد اقتصاد کلان و با توجه به معاملات و تجارت جهانی است و وزارت گردشگری روی موضوع دخالتی ندارد.

با این وجود آن‌طور که مدیرکل توسعه گردشگری داخلی گفته، وزارت گردشگری همچنان روی افزایش روزهای تعطیل پایان هفته تاکید دارد و به جد پیگیر آن است؛ هرچند برای این وزارتخانه تفاوتی ندارد که پنجشنبه یا شنبه به‌عنوان روز تعطیل در نظر گرفته شود.

فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درباره آخرین وضعیت این طرح گفت:

طرح «دو روز تعطیلات پایان هفته» سال گذشته مصوبه دولت را گذراند و اکنون منتظر بررسی و رأی نمایندگان مجلس است که با توجه به مباحث صورت گرفته ظاهراً کلیت نمایندگان درباره افزایش تعطیلات پایان هفته بحث خاصی ندارند و بیشتر بحث بر سر روز آن است.

شایان ذکر است ساماندهی تعطیلات با تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها در قالب لایحه دولت با عنوان اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری آذرماه سال گذشته به مجلس تحویل داده شد و اکنون در حالی در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته که بحث بر سر تعطیلی سراسری شنبه به‌جای پنجشنبه مطرح شده است.

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در حساب کاربری شخصی خود در توئیتر نوشت:

تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش ‌خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت به کمیسیون اجتماعی، پیگیر هر دو مطالبه هستم. این امر به بهره‌وری، ارتباطات‌ بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد.

شنبه یا پنجشنبه، اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته می‌تواند وضعیت صنعت گردشگری داخلی را رونق بخشد و در صورت در نظر گرفتن طرح‌های مکمل برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و نیز ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در شهرهای کمتر توسعه یافته و روستاها، می‌توان به آینده آن خوش‌بین بود. با این همه، نباید فراموش کرد که با توجه به تورم فزاینده در دو سال اخیر و افزایش قطره‌چکانی حقوق‌ها در سال جاری، وضعیت اقتصادی عموم مردم چندان مطلوب نیست و با این وضعیت، افزایش تعطیلات آخر هفته نمی‌تواند به‌تنهایی باعث رونق گردشگری داخلی شود.

نظر شما در خصوص طرح تعطیلی دو روز در پایان هفته‌ها چیست؟ فکر می‌کنید که تعطیل شدن پنجشنبه بهتر است یا شنبه؟ به نظر شما چه طرح‌ها و اقدامات مکملی برای کمک به توسعه گردشگری باید پی گرفته شود؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه