کجا زرافه ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی جمعه، ۱۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۰
کجا زرافه ببینیم؟

در این بخش از سری مقالات «گردشگری حیات وحش»، مناطق و کشورهایی از آفریقا را بررسی می‌کنیم که احتمال دیدن زرافه در آن‌ها بسیار زیاد است و همچنین با حقایقی جالب در مورد زرافه‌ها آشنا خواهیم شد.

امکان ندارد که کسی زرافه‌ها را نشناسد یا آن‌ها را با دیگر حیوانات اشتباه بگیرد. زرافه‌ها با ظاهر منحصر به‌فرد خود و گردن بلند و طرح پوست خاص همیشه یکی از جالب‌ترین حیوانات در نظر ما هستند. درواقع زرافه‌ها همیشه یکی از حیواناتی هستند که بیشترین تعداد بازدید در باغ وحش‌ها را دارند. از سوی دیگر، زرافه‌ها بلندترین حیوانات کره زمین هستند اما این ویژگی به هیچ وجه باعث نمی‌شود که زرافه‌ها به شکار دیگر حیوانات تبدیل نشوند!‌

زرافه‌ها گیاه‌خواران بسیار آرامی هستند و به‌راحتی با دیگر گیاه‌خواران بر سر اشتراک منابع غذایی کنار می‌آیند. بعضا دیده شده که زرافه‌ها با دیگر گیاه‌خواران در عین حال از یک منبع غذایی بدون مشکل تغذیه می‌کنند. زرافه‌ها همیشه در ابتدا به سمت منابع غذایی که در ارتفاع بالاتری قرار دارند می‌روند. این بدین معنا است که منابع غذایی که روی زمین هستند برای دیگر گیاه‌خوارانی که نمی‌توانند گیاهان مرتفع‌تر را بخورند باقی می‌ماند.

گونه‌های مختلف زرافه‌ها

زرافه

بسیاری بر این باورند که زرافه‌ها تنها یک نوع هستند و در تشخیص گونه‌های مختلف این حیوانات دچار مشکل می‌شوند. این اشتباه می‌تواند به این دلیل باشد که تمامی زرافه‌ها در آفریقا هستند و ظاهر آن‌ها بسیار به یکدیگر شبیه است. اما درواقع زرافه‌ها به ۴ گونه اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به‌صورت کاملا مختصر آن‌ها را معرفی خواهیم کرد اما پیش از آن جالب است بدانید که تک تک زرافه‌های سراسر دنیا طرح پوست خاص خود را دارند و امکان ندارد طرح پوست دو زرافه دقیقا همانند یکدیگر باشد (درست همانند اثر انگشت در انسان‌ها) و همین مسئله بسیار به محققان در تشخیص دادن زرافه‌ها کمک کرده است. تفاوت طرح پوست زرافه‌ها در اندازه، طرح و رنگ اشکال بدن آن‌هاست. زرافه‌های نر، اشکال پررنگ‌تری روی بدن خود دارند. پس هر وقت که یک زرافه از نزدیک دیدید، بیشتر به طرح پوست آن دقت کنید چراکه همین طرح حکم شناسنامه زرافه را دارد!‌ در ادامه با معرفی گونه‌های اصلی زرافه‌ها همراه باشید:

Masai Giraffe

اَشکال بدن اینگونه از زرافه‌ها نسبت به گونه‌های دیگر دندانه‌دارتر است و قد اینگونه از زرافه‌ها بیش از پنج متر است که همین دو ویژگی باعث شناخت سریع‌تر اینگونه از زرافه‌ها می‌شود.

Rothschild Giraffe

بلند قامت‌ترین گونه زرافه‌ها Rothschild است و این بدان معنا است که اینگونه از زرافه‌ها بلند قدترین حیوانات کره زمین هستند.

Somali Giraffe

زرافه‌های سومالی رایج‌ترین گونه از زرافه‌ها هستند. زرافه‌هایی که در باغ وحش‌ها وجود دارند، غالبا از این‌گونه هستند در نتیجه شانس اینکه یکی از این زرافه‌ها را ببینید بسیار زیاد است.

West African Giraffe

نام دیگر اینگونه از زرافه‌ها «زرافه نیجریه‌ای» است. وزن اینگونه از زرافه‌ها بیش از ۲۸۰۰ پوند بوده و قد آن‌ها بین چهار تا پنج متر متغیر است.

شکارچیان زرافه‌ها در طبیعت چه حیواناتی هستند؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که زرافه‌ها در طبیعت توسط حیوانات مختلفی شکار می‌شوند و به‌دلیل جثه بزرگشان غذای مناسبی برای شکارچیان محسوب می‌شوند. اما در واقعیت اینگونه نیست! زرافه‌ها حیواناتی هستند که شکار کردنشان به‌شدت کار سختی است. زرافه‌ها به‌دلیل قد بلند خود، میدان دید بسیار گسترده‌ای دارند و بینایی قوی در زمینه شکار نشدن توسط دیگر حیوانات بسیار به کار این حیوانات خواهد آمد. به‌لطف همین قابلیت، زرافه‌ها می‌توانند پیش از آن که شکارچی بهشان نزدیک شود محل را ترک کنند.

زرافه

مهم‌ترین شکارچی زرافه‌ها در طبیعت شیرها هستند. بد نیست بدانید که شیرها هم در ابتدا حیوانات دیگری را برای شکار کردن انتخاب می‌کنند اما اگر واقعا گرسنه باشند و شکار بهتری هم در دست نباشد، به سراغ شکار کردن زرافه‌ها می‌روند. به‌طور کلی زرافه‌ها بسیار قوی و قدرتمند هستند در نتیجه شیرها در ابتدا به‌دنبال زرافه‌های جوان‌تر یا ضعیف‌تر می‌روند. به‌لطف قدرت زیاد زرافه‌ها، آن‌ها می‌توانند به‌سادگی با یک پربه درست به‌صورت شکارچی آن‌ را به‌شدت زخمی کنند یا حتی او را از پا در بیاورند!‌ دقیقا به همین دلیل است که شکارچیان زیادی به زرافه‌ها حمله نمی‌کنند.

حقایقی در مورد زرافه‌ها

زرافه

ممکن است با خود فکر کنید که حقایق تازه و عجیبی در مورد زرافه‌ها وجود ندارد که تا به حال نشنیده باشید اما زرافه‌ها بسیار بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسند عجیب و حیرت انگیزند. پس در ادامه با حقایقی از زرافه‌ها همراه باشید:

  • زرافه‌ها بلندقامت‌ترین حیوانات کره زمین هستند که قد آن‌ها بین چهار تا ۶ متر است.
  • بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که تنها زرافه‌های نر شاخ دارند اما هر دو جنس نر و ماده زرافه‌ها روی سر خود شاخ دارند با این تفاوت که شاخ نرها بلندتر است.
  • گردن زرافه‌ها هفت مهره دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا گردن خود را با انعطاف بیشتری حرکت دهند.
  • زرافه‌ها بسیار سریع‌اند!‌ پاهای جلویی آن‌ها حدود ده درصد بلندتر از پاهای عقبی است. اما زرافه‌ها تنها برای مدت اندکی می‌توانند با سرعت زیادی بدوند به همین دلیل فرار از دست شکارچیان برای زرافه‌ها دشوار است.
  • قلب زرافه‌ها ۱۱ کیلوگرم وزن دارد! بزرگی قلب آن‌ها به این دلیل است که خون باید به تمام نقاط بدن آن‌ها از جمله مغز برسد.
  • زرافه‌ها در شبانه روز تنها به دو ساعت خواب احتیاج دارند. در طبیعت مشاهده شده است که زرافه‌ها در هر نوبت استراحت خود بین پنج تا ۲۰ دقیقه می‌خوابند.
  • از دید انسان‌ها، زرافه‌ها بسیار آرام و بی سروصدا هستند. این مسئله به این دلیل است که زرافه‌ها اصوات بسیار آرامی را تولید می‌کنند که گوش انسان قادر به شنیدن آن‌ها نیست.
  • زرافه‌ها قادر هستند تا چند روز بدون نوشیدن آب دوام بیاورند! این مسئله نقطه قوت بسیار بزرگی است که زرافه‌ها نسبت به بسیاری از حیوانات دارند.
  • زرافه‌ها روزانه حدود ۳۴ کیلوگرم غذا می‌خورند که شامل برگ درختان، علف و حتی شاخه درختان است.

کجا زرافه ببینیم؟

به‌طور کلی زیستگاه اصلی زرافه‌ها قاره آفریقاست. پس اگر قصد دیدن زرافه‌ها در خارج از باغ وحش‌ها و در دل حیات وحش را دارید، بهتر است خود را برای یک سافاری آماده کنید. در ادامه با کشورها و مناطق اصلی آفریقا برای دیدن زرافه‌ها همراه باشید.

کنیا

زرافه

یکی از کشورهایی که مشاهده زرافه‌ها در آن‌جا تضمینی است. منطقه‌ای خاص در کنیا که "Giraffe Manor" نام دارد، یکی از بهترین نقاط برای دیدن زرافه‌هاست. یک منطقه ۵۶ هکتاری که به خانه زرافه‌ها بدل شده است. در این منطقه ساختمان‌های مخصوصی هم قرار دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت داشته باشید و گاها با دستان خود به زرافه‌ها غذا دهید! سفر به کشور کنیا و بازدید از این منطقه یکی از بهترین روش‌ها برای دیدن زرافه‌ها از نزدیک است.

نامیبیا

یک پارک ملی در نامیبیا که "Etosha" نام دارد، به نحوی شهری برای زرافه‌ها محسوب می‌شود. این پارک ملی آب و هوای بسیار خشکی دارد و ازاین‌رو سفر به آن ممکن است برای برخی از گردشگران سخت و طاقت فرسا باشد. اگر به این پارک ملی سفر کردید، حتما در کناز چاله‌های آب به‌دنبال زرافه‌ها باشید. زرافه‌های تشنه همیشه برای رفع تشنگی به سمت این چاله‌ها روانه می‌شوند.

زرافه

جالب است بدانید که زرافه‌ها در حین آب خوردن بیشترین میزان آسیب پذیری را دارند و در این حالت احتمال شکار شدنشان توسط شیرها بسیار افزایش می‌یابد. زرافه‌ای که می‌خواهد از یک گودال آب بنوشد، پاهای خود را باز و سر خود را خم می‌کند و در این حال بسیار آسیب پذیر است. نکته جالب اینجا است که گاهی اوقات هنگام آب خوردن یکی از زرافه‌ها، زرافه دیگری نگهبانی می‌دهد تا شیرها حمله نکنند!

آفریقای جنوبی

زرافه

منطقه محافظت شده‌ای در آفریقای جنوبی که "Kruger" نام دارد، یکی از بهترین مناطق آفریقا برای گردشگری حیات وحش است. اگر به دیدن حیوانات وحشی شاخص آفریقا علاقه دارید، حتما به این منطقه محافظت شده سفر کنید چراکه گونه‌های اصلی حیوانات آفریقا را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد. یکی از مزایای اصلی این منطقه برای مشاهده زرافه‌ها ایسن است که در طول بازدید از منطقه، موارد بسیاری را در مورد زرافه‌ها خواهید آموخت. از نحوه برخورد آن‌ها با یکدیگر گرفته تا شناسایی و حتی نحوه غذا خوردن آن‌ها، همه و همه در این منطقه به شما آموزش داده می‌شود.

علاقه‌مند به سفر به آفریقای جنوبی هستید؟ تور آفریفای جنوبی را در کجارو می‌توانید به راحتی از فروشنده‌های همکار کجارو خریداری کنید.

تانزانیا

زرافه

منطقه حفاظت شده مشهوری در تانزانیا وجود دارد که "Selous" نام داشته و این منطقه یکی از برترین مناطق حفاظت شده آفریقا به شمار می‌رود. حتما با خود می‌پرسید که چرا برای دیدن زرافه‌ها باید به این منطقه سفر کنید؟ پاسخ بسیار ساده است: چون در این منطقه پارکی به نام «پارک زرافه‌ها» قرار دارد که بالغ بر هزاران زرافه در آن زندگی می‌کنند. پس اگر مشتاق به دیدن دسته‌های عظیم زرافه‌ها درکنار یکدیگر هستید، سفر به تانزانیا و منطقه "Selous" را فراموش نکنید.

بوتسوانا

دلتای "Okavango" در بوتسوانا یکی از بهترین مناطق برای دیدن زرافه‌ها ازطریق سافاری است. هنگامی که به این منطقه می‌روید، احتمال اینکه دسته بزرگی از زرافه‌ها را در حال دویدن مشاهده کنید بسیار زیاد است.

زرافه

همان‌طور که در معرفی گردشگری حیات وحش هم ذکر شد، بوتسوانا یکی از برترین مناطق برای علاقه‌مندان گردشگری حیات وحش است که دیدن زرافه‌ها از نزدیک هم یک عامل برای اثبات این موضوع به شمار می‌رود.

نظر شما در مورد زرافه‌ها چیست؟ آیا حاضرید برای دیدن آن‌ها به آفریقا سفر کنید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه