کشتی نوح کجاست؟

اسرا رشیدی
اسرا رشیدی سه شنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
کشتی نوح کجاست؟

ادعای کشف کشتی نوح، قرن‌ها است که توسط بشر مطرح می‌شود؛ اما تاکنون هیچ‌ یک از شواهد به تایید قطعی نرسیده‌اند.

فرهنگ‌های مختلفی به داستان طوفان نوح اشاره کرده‌اند. حماسه گیلگمش، پیش‌گویی‌های مصری، فلسفه‌های یونانی، مورخان ایرانی و چینی، برهمن‌های هندی و افسانه‌های ولزی، اسکاندیناوی، مایا، آزتک و سرخپوست‌های آمریکایی و ادیان ابراهیمی، همگی از یک سیل و طوفان بزرگ صحبت می‌کنند. اگرچه این واقعه با نام‌های مختلفی خوانده می‌شود، توالی اتفاقات آن در همه باورها تقریبا یکسان است.

بیش از ۴,۳۰۰ سال قبل، نوح نبی از جانب خداوند مامور شد تا کشتی بزرگی بسازد و یک جفت از هر موجود زنده در آن قرار دهد. او سال‌ها برای هدایت مردم خود کوشید؛ اما فقط تعداد اندکی دعوتش را پذیرفتند؛ از همین رو، گرفتار عذاب الهی شدند و سیل عظیمی به راه افتاد. طوفان یک سال ادامه یافت و در نهایت با فروکش آب‌ها، کشتی به گل نشست.

محل قرارگیری کشتی نوح، یکی از کنجکاوی‌های بشر در طول تاریخ بوده و تلاش‌های بسیاری برای کشف بقایای آن صورت گرفته است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان، ترکیه و ایران مناطقی هستند که احتمال به گل نشستن کشتی در آن‌ها وجود دارد.

 آنچه درباره کشتی نوح خواهید خواند:

کشتی نوح کجاست؟

کشتی نوح کجاست؟

منبع: travel2next

کشتی نوح موضوعی است که کتب مقدس تورات، انجیل و قرآن به آن اشاره کرده‌اند. در گذشته کسانی که ادیان ابراهیمی را باور داشتند و به‌دنبال آثار باقی‌‌مانده از طوفان بزرگ بودند، این کتاب‌ها را راهنمای خود قرار می‌دادند.

تا قرن سیزدهم میلادی، گمان می‌رفت که کشتی نوح روی کوه جودی (Cudi)، در جنوب شرقی ترکیه امروزی و نزدیک شهر جزیره (Cizre) به گل نشسته است؛ اما این عقیده با گذشت زمان کم‌رنگ شد و کوه آرارات (Ararat) توجه دانشمندان را به خود جلب کرد.

یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که هیتی‌ها (Hittites) گروهی از مهاجران هندواروپایی بودند که در هزاره دوم پیش از میلاد، منطقه آناتولی شرقی را به تصرف خود درآوردند. این اقوام در همسایگی آشوریان قرار داشتند و از طرف آن‌ها اورارتو (Urartu) خوانده می‌شدند. نام کوه آرارات از همین کلمه گرفته شده است و به مناطقی اشاره دارد که از رود ارس سیراب می‌شوند.

در دوران باستان، سرزمین ارمنستان شامل مناطق شمال‌شرقی ترکیه امروزی و جمهوری ارمنستان بود؛ بنابراین فاصله کمی با قله جودی داشت. با گذشت زمان، مرزهای کشور ترکیه به‌شکل امروزی درآمدند؛ جودی در مناطق مرکزی ترکیه و رشته‌کوه و قله آرارات در نزدیکی خط مرزی بین دو کشور ارمنستان و ترکیه قرار گرفت. به عقیده برخی باستان‌شناسان، جابه‌جایی مرزهای ترکیه و ارمنستان، یکی از دلایلی بود که آرارات، به‌جای کوه جودی به افکار عموم راه یافت.

مسیحیت نیز مانند سایر ادیان ابراهیمی، به پیامبری نوح و معجزات او اشاره دارد. مسیحیان تا آخرین سال‌های دوران باستان، عقیده داشتند کشتی نوح روی کوه جودی فرود آمده است؛ اما با تغییر مرز بین دو کشور، این باور به فراموشی سپرده شد. تعدادی از دانشمندان باور داشتند که قله آرارات انتخاب شده است تا نشانی از ارزش یکسان کتاب‌های آسمانی انجیل و قرآن باشد؛ اما یافته‌هایی که در طول چندین سال آینده به دست آمدند، خط بطلانی بر این باور کشیدند.

کوه آرارات یک آتشفشان فعال بود که در سال ۱۸۴۰ میلادی برای آخرین بار فوران کرد

ارمنی‌ها که یکی از قدیمی‌ترین جوامع مسیحی هستند و آرارات را ماسیس (Masis) می‌نامیدند؛ کلمه‌ای به معنی «مادر جهان». مردم ترکیه نیز آن را آغری داغی (Ağrı Dağı) می‌خواندند که معنای کوه آتشین را داشت. این کوه یک آتشفشان فعال بود و در سال ۱۸۴۰ میلادی، برای آخرین بار فوران کرد.

کوهپایه آرارات در دوران باستان، روستایی به نام آرگوری (Arguri) را در خود جای داده بود. در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از این دهکده، یک صومعه قرار داشت که بر اساس افسانه‌های محلی، نخستین عبادتگاه ساخته شده توسط نوح نبی پس از طوفان بزرگ بود. در سال ۱۸۴۶ زمین‌لرزه‌ای به وقوع پیوست که در پی آن آرگوری و بقایای آن برای همیشه از بین رفتند.

برخی افسانه‌های بومی، نخجوان (Nakhchivan) را در جنوب ارمنستان، اولین خشکی مشاهده شده پس از سیل عظیم می‌دانند. عده‌ای عقیده دارند که نام این منطقه بر اساس همین افسانه‌ها انتخاب شده است؛ نخجوان در واقع دو کلمه «نوح چیخان» را در بر می‌گیرد که در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «ظهور نوح» است.

کشتی نوح چگونه کشف شد؟

کشف کشتی نوح

منبع: noahsarkscans

در ۱۱ سپتامبر ۱۹۵۹ میلادی و در طول جنگ سرد، یک فرمانده نظامی ترک از بخش شمال‌غربی قله آرارات عکس‌برداری کرد؛ این کار به دستور سازمان ناتو و در جهت کشف پایگاه‌های نظامی روسیه صورت پذیرفت. کاپیتان ایلهان دوروپینار (Ilhan Durupinar) با مشاهده عکس‌ها، متوجه جسم عجیبی شد که از میان برف و یخ بیرون زده بود.

تصاویر هوایی، آثار و بقایای یک کشتی بزرگ را نشان می‌دادند که به نظر می‌رسید با صخره‌ها برخورد کرده است. خبر این اکتشاف در روزنامه‌ها منتشر شد و توجه‌ همه را به‌سمت کوه آرارات جلب کرد. گروه‌های متعددی از دانشمندان به‌سمت این کوه روانه شدند تا شاید بتوانند اثری از معجزه نوح نبی بیابند.

تحقیقات روی قله آرارات تا سال ۱۹۷۶ میلادی ادامه داشت تا اینکه رون وایت (Ron Wyatt)، محقق آمریکایی، بررسی‌های جدیدی در این ناحیه آغاز کرد. در سال ۱۹۷۷ میلادی وایت اولین سفر خود را به منطقه انجام داد. او در طی بازدید خود، بقایای کشتی را پنهان زیر خروارها خاک دید که تنها قسمت بالایی آن نمایان بود.

بقایای کشتی نوح

منبع: tripadvisor

در روزهای پایانی سال ۱۹۷۸ میلادی و به‌دنبال وقوع یک زلزله، کوه آرارات به لرزه درآمد؛ سنگ و خاک‌های تلنبار شده روی آثار به جا مانده از کشتی نوح حرکت کردند. وایت در سال ۱۹۷۹ میلادی برای دومین بار به آنجا سفر کرد و از تصویر پیش‌روی خود شگفت‌زده شد؛ کناره‌های کشتی نمایان بودند.

شدت زمین‌لرزه، شکاف بزرگی در محل ایجاد کرده بود. وایت از این ترک نمونه‌ای برداشت و عمق آن را اندازه گرفت. او توانست ابعاد حدودی کشتی نوح را به دست آورد و آن را به بزرگی یک ناو جنگی تخمین زد.

وایت درباره اندازه‌های عنوان شده در انجیل تحقیق کرد و آن را معیاری برای یافتن بزرگی کشتی قرار داد. در کتاب مقدس آمده است که کشتی نوح ۳۰۰ ذراع طول، ۵۰ ذراع عرض و ۳۰ ذراع ارتفاع داشت؛ اگرچه تمدن‌های مختلف اعداد متفاوتی را برای این مقدار ثبت کرده‌اند.

به عقیده وایت، ذراع مطرح شده در کتاب پیدایش عهد قدیم، معادل معیار مصری‌های باستان است. از همین رو، طول کشتی نوح را می‌توان حدود ۱۵۷ متر، عرض آن را ۲۳ متر و ارتفاعش را ۱۴ متر در نظر گرفت. یکی از دلایل موفقیت رون وایت در یافتن آثار معجزه این پیامبر، تمرکز وی بر قله آرارات بود. اغلب دانشمندان و باستان‌شناسان پیش از او، همه بخش‌های رشته‌کوه آرارات را بررسی می‌کردند.

کتاب انجیل شواهدی ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده رونق آهنگری در عصر حضرت نوح است. بر این اساس، سطوح خارجی کشتی با صفحات فلزی پوشانده و دیواره‌های داخلی آن قیر اندود شده‌اند. در سال ۱۹۸۴ میلادی، شرکت White’s Electronics دستگاه فلزیاب پیشرفته‌ای در اختیار وایت قرار داد و او توانست الگویی مشابه یک کشتی عظیم کشف کند.

بر اساس کتاب مقدس انجیل، سطوح خارجی کشتی نوح با صفحات فلزی پوشانده و دیواره‌های داخلی آن قیر اندود شده‌ بودند

کشف بزرگ وایت، توجه عده بسیاری را به قله آرارات و کشتی نوح جلب کرد. در طول یک سال بعد از‌ آن، دانشمندان زیادی به تیم تحقیقات پیوستند. آن‌ها منطقه را توسط فلزیاب دوباره اسکن و بررسی کردند؛ تعدادی سنگ را در نقاط پیدا شده، قرار دادند. سپس هر سنگ را با یک نوار زرد رنگ به دیگری متصل کردند تا الگوی به دست آمده کامل شود.

تصویری که پس از اتصال طناب‌های رنگی شکل گرفت، موجب حیرت همه شد؛ نقش یک کشتی بزرگ روی زمین بود. در سال ۱۹۸۶ میلادی، محققان این منطقه را با استفاده از رادار زمین‌نفوذ (GPR) اسکن کردند و به ساختار داخلی کشتی نوح پی بردند. آزمایش‌ اجسام به دست آمده از این مکان، نشان‌دهنده فسیل‌هایی از جنس کربن آلی بودند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید این عنصر فقط در بدن موجودات زنده یافت می‌شود.

کشتی نوح بر روی کوه آرارات

منبع: eastturkeyexpedition

در نتیجه تحقیقات گفته‌شده، کشور ترکیه قله آرارات را به‌عنوان مکان کناره‌گیری کشتی نوح نبی اعلام کرد و به همین مناسبت، مراسم بزرگی در آن منطقه برگزار شد؛ رون وایت نیز به پاس تحقیقاتی که در طول ۱۰ سال گذشته داشت، مهمان افتخاری این گردهمایی بود. او ثابت کرد آثار کشف‌شده، بقایای کشتی بزرگی است که زندگی نوح و پیروان وی را نجات داد.

در طول مراسم، فرماندار وقت منطقه از وایت خواست تا در مقابل دوربین رسانه‌ها و مقامات ترک، محل کشف کشتی را اسکن کند. او نیز توانست ساختارهایی چوبی را در لایه‌های زیرین زمینی که روی آن ایستاده بودند، به نمایش بگذارد.

رون وایت تا به آن روز اجازه حفاری در محل را نداشت و مطالعات خود را به کمک شواهدی پیش می‌برد که از سطح زمین به دست آورده بود؛ اما زمانی که تصاویر اسکن‌شده روی صفحه نمایشگر خودنمایی کردند، فرماندار به یکی از سربازهای حاضر در مراسم دستور حفاری محل را داد. نمونه‌های به دست آمده موجب شگفتی همه شد؛ سنگواره الوار چوبی بلندی که پیش از فسیل شدن، شکسته بود. برش مقطعی این سنگواره، یک تخته‌ بزرگ چند لایه‌ را نشان می‌داد.

پس از اکتشافاتی که در قله آرارات صورت گرفت، گروهی از محققان مسیحی در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی به بررسی مجدد این منطقه پرداختند. آن‌ها موفق شدند قطعات چوبی عظیمی بیایند که متعلق به ۴,۸۰۰ سال پیش بودند؛ این اجسام در ارتفاع ۴,۰۰۰ متری از سطح دریا پیدا شدند.

در سال ۲۰۱۴، دانشمند دیگری به نام جان لارسن (John Larsen)، به‌منظور کسب اطلاعات کامل‌تر، تمام منطقه مشخص شده را با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تری اسکن کرد. او با کمک همکار خود، رندال لی (Randall Lee)، تصاویری سه‌بعدی از آنچه که در زیر زمین پنهان بود به دست آورد؛ آن‌ها بقایای یک کشتی غرق و دفن شده را مشاهده کردند.

تحقیقات روی قله آرارات تا سال‌های اخیر ادامه داشت؛ در سال ۲۰۱۹ میلادی، گروهی از پژوهشگران مستقل، به بررسی ژئوفیزیکی این ناحیه پرداختند. داده‌های به دست آمده از رادارهای زمین‌نفوذ، نشان‌دهنده لایه‌های موازی و ساختارهای زاویه‌دار جالبی در زیر زمین بودند. خطوط موازی و زوایای قائم از جمله مواردی هستند که وجود آن‌ها در یک سازند طبیعی ممکن نیست.

آیا کشف بقایای کشتی نوح در ایران صحت دارد؟

تخت سلیمان

منبع: wikipedia

کشف بقایای کشتی نوح در ایران، برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی، توسط یک کهنه سرباز جنگ جهانی دوم، اد دیویس (Ed Davis) مطرح شد. او که بخشی از خدمت نظامی خود را در ایران گذرانده بود، ادعا داشت آثار این معجزه را در رشته کوه البرز مشاهده کرده است.

این موضوع در سال ۲۰۰۵ میلادی، مورد توجه دانشمندی به نام باب کورنوک (Bob Cornuke) قرار گرفت. او نیز باور داشت که رشته‌کوه تخت سلیمان در ارتفاعات البرز، می‌تواند یکی از مناطق احتمالی کناره‌گیری کشتی باشد؛ از همین رو، به‌همراه تعدادی از همکاران مسیحی خود به این منطقه رفت تا فرضیه خود را مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهد.

آن‌ها در ارتفاع ۴,۰۰۰ متری تخت سلیمان، صخره‌هایی با ظاهر عجیب مشاهده کردند. کشف تعداد زیادی فسیل صدف نیز نشان می‌داد که این ناحیه در گذشته زیر آب قرار داشته است؛ اما در حقیقت نمی‌توان این شواهد را به‌عنوان مدرک معتبری مبنی بر یافتن آثار کشتی نوح دانست.

باید در نظر گرفت که در کتاب‌های مقدس، از منطقه اورارتو به‌عنوان محل کناره‌گیری کشتی نوح یاد شده است و کوه تخت سلیمان در فاصله بسیار دوری از آن قرار دارد؛ علاوه بر این، نمونه‌های پیدا شده در طول تحقیقات سازندهایی طبیعی هستند؛ لبه‌های فرسایش یافته و لایه‌های متلاشی شده سنگ‌ها را می‌توان در نقاط مختلف زمین مشاهده کرد. دانشمندان درباره سنگواره جانوران دریایی نیز توضیح دادند که این نمونه‌ها تنها می‌توانند زیر آب بودن این مناطق را (پیش از چین‌خوردگی) به اثبات برسانند؛ بنابراین نمی‌توان به‌طور قطع به آن‌ها استناد کرد.

کشف بقایای کشتی نوح

منبع: eastturkeyexpedition

در این مقاله اطلاعات موجود درباره کشتی نوح و محل به گل نشستن آن را بررسی کردیم. در صورتی که تاکنون از مناطق معرفی شده بازدید کرده‌اید یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفا آن را با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا کشف بقایای کشتی نوح واقعیت دارد؟

بله؛ در ۱۱ سپتامبر ۱۹۵۹ میلادی و در طول جنگ سرد، یک فرمانده نظامی ترک از بخش شمال‌غربی قله آرارات در حین عکسبرداری متوجه بقایای کشتی نوح شد.

محل کشف بقایای کشتی نوح کجاست؟

قله آرارات در ترکیه

آیا کشف بقایای کشتی نوح در ایران صحت دارد؟

در ارتفاع ۴,۰۰۰ متری تخت سلیمان، صخره‌هایی با ظاهر عجیب وجود دارد که با توجه زیر آب بودن این مناطق را (پیش از چین‌خوردگی) نمی‌توان به‌طور قطع به آن‌ها استناد کرد.

طوفان نوح چقدر ادامه داشت؟

طوفان یک سال ادامه یافت و در نهایت با فروکش آب‌ها، کشتی به گل نشست.

منبع عکس کاور: skyhub

مطالب مرتبط:

دیدگاه