قهوه استارباکس چیست؟ | آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری یکشنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
قهوه استارباکس چیست؟ | آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟

استارباکس از برندهای بزرگ و مشهور در حوزه کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای و تولید قهوه در سراسر جهان است.

یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا، قهوه است. شرکت‌های زیادی در زمینه‌ تولید و بسته‌بندی این محصول فعالیت می‌کنند؛ شرکت استارباکس نیز یکی از این شرکت‌ها به حساب می‌آید. اگر اهل کافه و نوشیدن قهوه هستید، حتما با این برند معروف آشنایی دارید. به‌جرئت می‌توان استارباکس را معروف‌ترین برند قهوه در سراسر دنیا دانست. این شرکت محصولات متنوعی برای مشتری‌های خود، چه در داخل کافه و چه برای مصارف شخصی در منزل عرضه می‌کند.

مدیران استارباکس همیشه در عرضه بهترین قهوه به مشتریان خود کوشیده‌اند؛ به‌همین‌منظور، قهوه‌های خود را با بالاترین استاندارد کیفیت و با استفاده از شیوه‌های اخلاقی، کشت و تهیه می‌کنند. تاریخچه استارباکس یکی از جالب‌ترین داستان‌های شکل‌گیری برند را در جهان دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با تاریخچه استارباکس و دلایل شهرت این برند بی‌نظیر آشنا شوید.

آنچه باید درباره استارباکس بدانید:

استارباکس چیست؟

استارباکس در سیاتل

منبع عکس: starbucks.com

بزرگ‌ترین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای دنیا متعلق به شرکت استارباکس (Starbucks) در آمریکا است. این شرکت بزرگ‌ بیش از ۳۰ هزار شعبه در سراسر دنیا دارد و قهوه‌ آماده به مردم ارائه می‌دهد. شرکت استارباکس فعالیت خود را در سال ۱۹۷۱ میلادی از مغازه‌ای در خیابان بازار تاریخی «پایک پلیس» (Pike Place) شهر سیاتل، واقع در ایالت واشینگتن، با عرضه قهوه به مشتری‌ها آغاز کرد. اکنون نیز دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان استارباکس سنتر، در شهر سیاتل ایالت واشینگتن واقع شده است.

پس از خریداری حق امتیاز این برند توسط هاوارد شولتز، اولین کافی‌شاپ این برند با هدف ایجاد حال و هوای کافی‌شاپ‌های ایتالیا در آمریکا راه‌اندازی شد. امروزه بعد از گذشت ۵۰ سال، این شرکت به کسب‌وکاری ۸۰ میلیون دلاری تبدیل شده است و علاوه بر قهوه، محصولات متنوع دیگری نیز مرتبط با قهوه و نوشیدنی‌های گرم به بازار عرضه می‌کند. استارباکس و انواع قهوه استارباکس امروزه طرفداران بی‌شماری در دنیا دارد.

تاریخچه استارباکس

موسسان استارباکس

منبع عکس: kalleh.com

اولین شعبه استارباکس در تاریخ ۳۱ مارس سال ۱۹۷۱ میلادی، توسط جری بالدوین (Jerry Baldwin) معلم زبان انگلیسی، گوردون بوکر (Gordon Bowker) نویسنده‌ و زو سیگل (Zev Siegl) معلم تاریخ، تاسیس شد که در دوران دانشجویی در دانشگاه سان‌فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند. سه بنیان‌گذار استارباکس دو ویژگی مشترک داشتند؛ هر سه آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بودند و همه آن‌ها به قهوه و چای علاقه‌ داشتند. آلفرد پیت، مشوق این سه نفر بود و روش بو دادن قهوه را به آن‌ها آموزش داد. 

آن‌ها تصمیم گرفتند فروشگاهی برای فروش قهوه‌ خام باکیفیت و تجهیزات گوناگون مرتبط با آن را راه‌اندازی کنند. در سال اول فعالیت، آن‌ها دانه‌های خام قهوه را از آلفرد پیت (Alfred Peet) می‌خریدند؛ اما بعدها آن‌ها را بدون واسطه از خود تولیدکنندگان قهوه خریداری کردند. در بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ میلادی این فروشگاه فقط به فروش دانه‌های قهوه‌ بوداده اختصاص داشت و تنها قهوه‌ دم کشیده‌ آن‌ها، نمونه‌های کوچک و رایگانی بودند که در فروشگاه سرو می‌شدند. 

هاوارد شولتز

منبع عکس: top-travel.ir

هاوارد شولتز (Howard Schultz) برای اولین بار در ۱۹۸۱ میلادی به فروشگاه استارباکس پا گذاشت. او یک سال بعد با پیشنهاد فروش اسپرسو و قهوه، به‌عنوان بازاریاب به جمع شرکا پیوست و بعد از مدتی به رئیس و مدیر اجرایی استارباکس تبدیل شد. هاوارد شولتز در سال ۱۹۸۳ میلادی به ایتالیا سفر کرد تا با رمز و راز قهوه‌های ایتالیایی آشنا شود و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کند.

هدف او از این سفر، الهام از سنت قهوه‌خانه‌های ایتالیایی بود؛ او قصد داشت در آمریکا مکان سومی علاوه بر محل کار و خانه فراهم کند تا مردم در آنجا جمع شوند و در کنار نوشیدن قهوه، با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و اوقات خود را در آنجا سپری کنند.

باریستا استارباکس

منبع عکس: media.wired.com

هاوارد شولتز در سال ۱۹۸۵ میلادی، برای مدتی استارباکس را رها کرد تا کافی‌شاپ خودش را با نام «ایل ژورناله» (il giornale) افتتاح کند. او در این کافی‌شاپ با دانه‌های استارباکس، انواع نوشیدنی‌ قهوه بر پایه اسپرسو را به مشتری‌های خود عرضه می‌کرد. هاوارد شولتز در سال ۱۹۸۷ میلادی حق امتیاز استارباکس را از مالکان آن خریداری و با ادغام دو مجموعه به گسترش شعبه‌های آن پرداخت. در همان سال، اولین شعبه استارباکس خارج از آمریکا، در ونکوور کانادا افتتاح شد و تعداد شعبه‌های این مجموعه به ۱۷ مغازه رسید.

استارباکس با بیش از ۳۰ هزار شعبه در سراسر دنیا، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای دنیا است

در سال ۱۹۹۶ میلادی نخستین کافی‌شاپ استارباکس در خارج از آمریکای شمالی در شهر توکیو در ژاپن راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۰۳ میلادی تعداد مغازه‌های این مجموعه در سراسر جهان به ۶,۴۰۰ شعبه رسیده بود و امروزه کافی‌شاپ زنجیره‌ای استارباکس بیش از ۳۰,۰۰۰ شعبه در کشورهای مختلف دارد.

فروشگاه‌های استارباکس به عرضه بهترین قهوه دنیا مشهور هستند که توسط بهترین افراد، کشت، آماده و عرضه می‌شوند. استارباکس پرسنل خود را به‌عنوان شرکای تجاری می‌داند و بر این عقیده است که باید با احترام و عزت با آن‌ها رفتار کرد. این شرکت برنامه‌های آموزشی و رفاهی برجسته‌ای را برای پیشرفت فردی و شغلی کارمندان خود ارائه می‌کند؛ پوشش کامل بیمه سلامت برای کارمندان تمام وقت و نیمه وقت واجد شرایط و پرداخت کامل شهریه کالج از طریق سهامداری در شرکت از آن جمله است.

علت نام‌گذاری استارباکس

ارتباط نام استارباکس و موبی‌دیک؛ منبع: economictimes.indiatime.com

منبع عکس: .theeconomictimes.com

پیش از آغاز فعالیت استارباکس، یکی از سه موسس این مجموعه بنام گوردون بوکر با شخصی به نام تری هکلر آژانسی تبلیغاتی داشت. هکلر معتقد بود کلماتی که با «st» آغاز می‌شوند دارای قدرت زیادی هستند؛ بر همین اساس، این سه نفر فهرستی از کلماتی تهیه کردند که با st آغاز می‌شدند و از این بین، «استاربو» (Starbo) را برگزیند؛ نام یک شهر معدنی قدیمی در‌ آمریکا.

شنیدن این اسم برای آن‌ها یادآور یکی از شخصیت‌های رمان موبی‌دیک به نام «استارباک» (Starbuck) بود و «Starbucks» به‌عنوان نام این فروشگاه انتخاب شد. بوکر بعدا اعلام کرد که کتاب موبی دیک ارتباطی با برند آن‌ها ندارد و آن‌ها این نام را به‌دلیل حس و حال خوبی انتخاب کرده‌اند که به آن‌ها می‌داد.

لوگوی استارباکس

لوگوی شرکت استارباکس

منبع عکس: newbostoncreative.com

لوگوی شرکت استارباکس تصویر یک پری‌دریایی با دو دم به نام «سیرن» (Siren) است. طبق افسانه‌های یونانی این پری‌دریایی ملوانان را فریب می‌دهد و باعث غرق شدن آن‌ها می‌شود. موسسان استارباکس نیز از تصویر این پری‌‌دریایی استفاده کردند تا علاقه‌مندان قهوه را از سراسر جهان به‌سمت خود بکشانند.

این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت. همچنین نام شرکت از «Starbucks Coffee, Tea, Spices» به «Starbucks Coffee» تغییر کرد، رنگ آن سبز، سفید و مشکی شد و دو ستاره در دو طرف لوگو قرار گرفت. نهایتا در سال ۲۰۱۱ میلادی و بعد از جشن ۴۰ سالگی این برند، لوگوی آن‌ها مجددا تغییر کرد. دو ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شدند و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. جالب اینکه این لوگو از سمت علاقه‌مندان این برند آن‌چنان مورد استقبال قرار نگرفت.

مالک استارباکس کیست؟

کوین جانسون

منبع عکس: npr.org

بنیان‌گذاران استارباکس سه هم‌دانشگاهی به نام‌های جری بالدوین (Jerry Baldwin)، گوردون بوکر (Gordon Bowker) و زو سیگل (Zev Siegl) بودند. این سه نفر در اوایل دهه ۸۰ میلادی شرکت را به هاوارد شولتز (Howar Schultz) واگذار کردند؛ او از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۰ مدیریت استارباکس را بر عهده داشت و باعث رشد چشمگیر شرکت شد.

بعد از شولتز، اورین اسمیت (Orin Smith) جانشین او شد و شرکت را به‌مدت پنج سال اداره کرد. او استارباکس را به‌عنوان شرکتی بزرگ و مهم در تجارت قهوه به جهانیان معرفی کرد و در دوران مدیریت خود توانست فروش استارباکس را به پنج میلیارد دلار برساند.

بعد از اسمیت، جیم دونالد ( Jim Donald) از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میلادی به‌عنوان مدیر اجرایی خدمت کرد و درآمد استارباکس را در مقیاس بزرگ‌تری توسعه داد. پس از اسمیت، دوباره شولتز به صندلی ریاست بازگشت و علاوه بر اینکه شرکت را از بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ میلادی به سلامت گذراند، تا سال ۲۰۱۷ یک دهه را به افزایش سهم شرکت در بازار جهانی، گسترش محصولات آن و سوق دادن برند به‌طرف فعالیت‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داد. 

در سال ۲۰۱۷ کوین جانسون مدیریت شرکت را زیر نظر شولتز به دست گرفت؛ اما در آوریل ۲۰۲۲ شولتز برای بار سوم مدیر عامل شرکت استارباکس شد. اکنون هاوارد شولتز عنوان مدیر عامل و مایرون اولمن عنوان رئیس هیئت مدیره را دارند. 

محصولات استارباکس

دانه‌های قهوه

منبع عکس: amazon.com

استارباکس طیف گسترده‌ای از محصولات منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که مشتریان در فروشگاه‌های استارباکس، در خانه یا در راه، از آن‌ها لذت می‌برند. این محصولات عبارت‌اند از:

  • قهوه و چای: انواع دانه قهوه با خاستگاه‌ها و مقدار برشتگی مختلف، بیش از ۳۰ نوع ترکیب قهوه، قهوه آسیاب شده، قهوه فوری، کپسول‌های اسپرسو، انواع چای 
  • نوشیدنی‌های دست‌ساز: قهوه تازه دم شده، نوشیدنی‌های گرم و سرد بر پایه اسپرسو، نوشیدنی‌های سرد، اسموتی قهوه، انواع چای سرد و گرم
  • کالاها: تجهیزات دم‌آوری قهوه و چای، لیوان و لوازم جانبی، دستگاه قهوه‌ساز، کالاهای بسته‌بندی شده، کتاب و هدایا
  • غذای تازه: شیرینی، ساندویچ‌ سرد و گرم، سالاد، جو دوسر، ماست و ظرف‌های میوه

ساندویچ استارباکس

منبع عکس: restaurantclicks.com

درمجموع علاوه بر انواع قهوه دم‌کردنی و اسپرسو، در کافی‌شاپ‌های استارباکس چای، انواع نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ‌های آماده و «فراپاچینو» نیز سرو می‌شود. همچنین فروشگاه‌های واقع در شهرهای سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر، صبحانه شامل تخم‌مرغ، همبرگر، پنیر، مافین و ساندویچ نیز به مشتریان ارائه می‌‌کنند. 

فراپاچینو

منبع عکس: inc.com

کافی‌شاپ کافی کانکشن (Coffee Connection) در سال ۱۹۹۴ میلادی توسط استارباکس خریداری شد. هدف از خریداری آن به دست آوردن امتیاز استفاده، ارائه و بازاریابی نوشیدنی‌های فراپاچینو (Frappuccino) بود. این نوشیدنی در سال ۱۹۹۵ میلادی و با نام استارباکس روانه بازار شد. استارباکس تا سال ۲۰۱۲ میلادی توانست فروش سالانه‌ این محصول را به دو میلیارد دلار برساند.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی از محصولات کم‌کالری و بدون شکر، به نام اسکینی (Skinny) رونمایی کرد. برای تهیه‌ این نوشیدنی‌ها از شیر کم‌چرب و شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل استفاده می‌شود. استارباکس به‌منظور جذب مشتریانی که به سلامتی خوداهمیت می‌دهند، در ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی بدون تغییر قیمت، به منوی خود محصولاتی مانند سالاد، محصولات پخته‌شده بدون استفاده از شربت ذرت با فراکتوز بالا و مواد مصنوعی را اضافه کرد.

Starbucks VIA Ready Brew

منبع عکس: atome.hk

شرکت استارباکس در سال ۲۰۰۹ میلادی محصول جدیدی به نام قهوه فوری (Starbucks VIA Ready Brew) را روانه بازار کرد. استارباکس برای تبلیغ این محصول، چالشی برای تشخیص قهوه‌ فوری از قهوه‌ دم‌کرده برگزار کرد. در این چالش به مردم هر دوی این نوشیدنی‌ها را می‌دادند و از آن‌ها خواسته می‌شد فقط با چشیدن و بدون نگاه کردن به نوشیدنی‌های خود، قهوه‌ فوری را از قهوه‌ دم‌کرده تشخیص دهند. بسیاری از مردم نتوانستند تفاوت میان دو قهوه را تشخیص دهند. بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که استارباکس با معرفی قهوه‌های فوری، قهوه‌های خود را کمی بی‌ارزش کرده است.

سایز لیوان استارباکس

منبع عکس: eater.com

نوشیدنی‌های استارباکس در لیوان‌هایی با اندازه‌های مختلف سرو می‌شود. در سال ۲۰۱۱ میلادی این شرکت بزرگ‌ترین اندازه‌ی لیوان خود به نام ترنتا (Trenta) را معرفی کرد که حدود ۰٫۸ لیتر گنجایش دارد. در همین سال استارباکس اعلام کرد که شرکت «اولوشن فرش» (Evolution Fresh) را به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کرده است و قصد راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه‌ آب‌میوه‌ تازه به مشتری‌ها دارد.

verismo

منبع عکس: techland.time.com

شرکت استارباکس علاوه بر نوشیدنی و قهوه، محصولاتی مانند قهوه‌ساز نیز تولید می‌کند. این شرکت در سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی دستگاهی به نام وریزمو (Verismo) را وارد بازار کرد. در این دستگاه از قهوه‌ و شیرهای کپسولی برای تهیه‌ کافه لاته استفاده می‌شود. در همین سال استارباکس اعلام کرد که قصد دارد محصول جدیدی به بازار عرضه کند؛ نوشیدنی‌هایی که از عصاره‌ قهوه سبز عربیکا تهیه می‌شوند و طعم میوه‌ای دارند.

استارباکس از ابتدای فعالیت، هرسال تولید و عرضه‌ محصولات جدیدی را به برند خود اضافه کرده است و پیش‌بینی می‌شود این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

علت شهرت استارباکس

شهرت استارباکس

منبع عکس: stories.starbucks.com

استارباکس امروزه فراتر از یک نام است. از ظرف‌های مخصوص قهوه شناخته شده‌ و لوگوی مشهورش گرفته تا اسپرسوی درون آن، استارباکس را به یکی از محبوب‌ترین برندها در دنیای قهوه‌ تبدیل کرده است. یکی از دلایل محبوبیت استارباکس در مقایسه با سایر برندهای کلاسیک این است که با مشتریان خود به‌صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار می‌کند؛ به همین دلیل، اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کافی‌شاپ‌ها در دنیا به شمار می‌آید و بیش از ۳۰,۰۰۰ شعبه در کشورهای مختلف دارد. 

آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟

آیس‌تی استارباکس

منبع عکس: gannett-cdn.com

کافی‌شاپ زنجیره‌ای استارباکس متعلق به یک شرکت آمریکایی است و در حال حاضر امکان فعالیت هیچ شرکت آمریکایی به‌طور مستقیم و با برند تجاری خود در ایران وجود ندارد. در واقع، بنابر قوانین دولت آمریکا، شرکت استارباکس نمی‌تواند شعبه‌ای در ایران داشته باشد و هرگونه استفاده از نام و لوگوی آن نیز در کشورهای پایبند به قوانین Intellectual Property، غیرقانونی محسوب می‌شود.

سال‌ها است که برخی از کافی‌شاپ‌ها سعی دارند به‌عنوان نمایندگی استارباکس در ایران فعالیت داشته باشند. در تهران و شهرستان‌ها نیز کافی‌شاپ‌ها با ایده گرفتن از نام و لوگوی استارباکس، لوگوهایی شبیه به این شرکت طراحی کرده‌اند و سعی دارند توجه دوستداران قهوه و نوشیدنی رو جلب کنند. 

فنجان‌های استارباکس با لوگوی این شرکت علاقه‌مندان زیادی دارد؛ هر چند کافی‌شاپ‌ها می‌توانند به‌صورت آزاد قهوه بسته‌بندی شده شرکت را خریداری و دم کنند: اما در حال حاضر، هیچ شرکت یا مغازه‌ای نمی‌تواند نمایندگی رسمی استارباکس را در ایران داشته باشد.

چنانچه درباره استارباکس اطلاعاتی دارید یا از محصولات آن استفاده کرده‌اید، تجربه‌های و نظرات خود را با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا استارباکس در ایران شعبه دارد؟

خیر

استارباکس چند شعبه در جهان دارد؟

۳۰ هزار شعبه

اولین شعبه استارباکس چه زمانی افتتاح شد؟

۳۱ مارس سال ۱۹۷۱ میلادی

نام استارباکس چگونه انتخاب شد؟

یکی از شخصیت‌های رمان موبی‌دیک به نام «استارباک» (Starbuck)

منبع عکس کاور: amritpaldesign.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه