غذاهای محلی شیراز | در کدام رستوران‌ شیراز غذای سنتی بخوریم؟

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار یکشنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
غذاهای محلی شیراز | در کدام رستوران‌ شیراز غذای سنتی بخوریم؟

در میان غذاهای محلی شیراز، کلم‌پلو شیرازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ اما غذاهای شیرازی، تنوع گسترده‌ای دارند و تجربه متفاوت و دلچسبی در خاطر باقی می‌گذارند.

اغلب افراد، شیراز را به‌عنوان شهر عشق و پایتخت شعر و ادب ایران می‌شناسند. شهری که با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود؛ با این حال و در کنار همه قابلیت‌های گردشگری این شهر زیبا و رویایی و جاهای دیدنی شیراز، از غذاهای شیرازی نیز نمی‌توان غافل شد.

چون دیگر نقاط کشور، غذاهای محلی شیراز را نیز تنوع بی‌نظیری از انواع پلو‌ها، خورشت‌ها، ‌آش‌ها و دیگر خوراک‌‌های خوشمزه تشکیل می‌دهد. هرچند کلم‌پلو شیرازی جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای سنتی این شهر دارد؛ اما دیگر غذاهای محلی شیراز نیز با عطر و طعم دلنشین خود، تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی در خاطر گردشگران این شهر به‌جای می‌گذارند. در این مقاله، چند غذای سنتی شیراز را خواهید شناخت و با تعدادی از رستوران‌های این شهر که بهترین غذاهای شیرازی را سرو می‌کنند، آشنا خواهید شد.

غذاهای شیرازی:

آش سبزی شیرازی

آش سبزی شیرازی

منبع عکس: parsiday؛ نام عکاس: نامشخص

آش سبزی شیرازی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز به شمار می‌رود که در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است. این آش سنتی شیرازی، مانند حلیم برای صبحانه سرو می‌شود یا ان را در ایام خاصی چون ماه رمضان، تاسوعا و عاشورا، به‌عنوان نذری طبخ می‌کنند.

گوشت، برنج، نخود، عدس، لوبیا سفید یا قرمز، پیاز و سبزی‌های معطری مانند تره، ترخون و شوید، مواد اصلی آش سبزی شیرازی را تشکیل می‌‌دهد. رمز و راز خوشمزگی و کیفیت این آش را در کشدار بودن آن می‌دانند و برای این منظور، در مدت زمان طولانی و به‌طور مرتب آن را هم می‌زنند تا به پخت مطلوب برسد و به اصطلاح جا بیفتد.

هرچند به باور بسیاری از افراد، گوشت گردن گوسفند، ماده اولیه اصلی و مهم آش سبزی شیرازی به حساب می‌آید و طعم و مزه و کشدار بودن آش نیز مرهون این گوشت ریش ریش شده است؛ اما این آش خوشمزه را می‌توان بدون دخالت گوشت نیز تهیه کرد و از طعم و مزه و خواص آن لذت برد.

آش انار

آش انار شیرازی

منبع عکس: parsiday؛ نام عکاس: نامشخص

آش انار که اغلب به مناسبت شب یلدا در نقاط مختلف کشور تهیه می‌شود، از دیگر آش‌های سنتی و خوشمزه شیراز به حساب می‌آید. در حالی که در برخی از شهرها از حبوبات یا بلغور برای تهیه آش انار استفاده می‌کنند؛ شیرازی‌ها با ترکیب برنج و لپه، این آش فصلی خوش رنگ و لعاب را آماده می‌سازند.  

گوشت قلقلی (کوفته ریزه) نیز در دستور پخت آش انار شیرازی به چشم می‌خورد که قابل حذف است. سبزی آش (تره ، گشنیز ، جعفری ، اسفناج)، آب انار و رب انار، دیگر مواد اولیه این آش پاییزی خوشمزه را تشکیل می‌دهد.

 در نهایت، با پیازداغ فراوان، نعنا داغ و دانه‌های سرخ انار، این آش را تزیین و سرو می‌کنند. نکته مهم این است که رب و آب انار را باید در مراحل آخر پخت افزود تا مانع از پخت کامل حبوبات نشود. برخی از افراد، کمی گلپر نیز به این آش می‌افزایند تا عطر و طعم خاص‌تری داشته باشند.

آش ماست

آش ماست شیرازی

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان؛ نام عکاس: نامشخص

آش ماست در بسیاری از شهرهای ایران به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ در این میان، شیرازی‌ها دستور پخت خاص خود را دارند و آش ماست شیرازی از محبوبیت فراوانی برخوردار است. مواد اولیه این آش شامل برنج، گوشت گردن، لپه، سبزی (شوید و ترخون)، ماست ترش و پیاز داغ می‌شود. 

برای تهیه آش ماست غلیظ و جا افتاده که کاملا کش بیاید، باید گوشت پخته را ریش‌ریش کرد و پس از افزودن به آش، مرتب آن را هم زد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. آب گوشت را نیز نگه می‌دارند و با سایر مواد مخلوط می‌کنند تا طعم بهتری به آش ماست بدهند. برخی، کل محتویات آش را با هم می‌کوبند تا غلظت بیشتری داشته باشد و عده‌ای نیز ترجیح می‌دهند کمی از محتویات آش ماست مانند لپه، زیر دندان بیاید.

رنگ این آش به‌دلیل وجود ماست، معمولا سفید است. توصیه می‌کنند برای اینکه ماست به حالت بریده درنیاید، از هم زدن مداوم آش غافل نشوید یا کمی که آش از داغی افتاد، ماست را به آن اضافه کنید. برخی بنا بر ذائقه، از کمی خلال پوست پرتقال نیز در این آش استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای و قابل حذف است. 

آش دوغ

آش دوغ شیرازی

منبع عکس: ashsara nemoone؛ نام عکاس: نامشخص

آش دوغ از غذاهای سبک و سنتی شیراز به شمار می‌آید که تقریبا شبیه آش ماست به نظر می‌رسد. این آش در سایر شهرهای ایران نیز به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود؛ برای مثال، آش دوغ شمالی‌ و آش دوغ اردبیلی بسیار رقیق و به رنگ روشن است و در مقابل، برخی دیگر از شهرها، آن را غلیظ و کشدار و با گوشت تهیه می‌کنند.

در آش دوغ شیرازی برخی به‌جای لپه، از بنه یا پسته کوهی استفاده می‌کنند

رنگ آش دوغ شیرازی برخلاف انواع دیگر و‌ به‌دلیل وجود زردچوبه، کمی به زردی تمایل دارد. برخی از شیرازی‌ها، به‌جای لپه از بنه یا همان پسته کوهی برای تهیه آش استفاده می‌کنند و با دوغ محلی ترش و خوش‌طعم، مزه این آش را منحصربه‌فرد و خاص می‌سازند. عده‌ای نیز کمی گوشت چرخ کرده و تفت‌داده‌شده به آش می‌افزایند. گاه به‌جای سبزی آش، ‌می‌توان تنها از اسفناج یا برگ چغندر در تهیه آش دوغ شیرازی استفاده کرد.

اشکنه شیرازی (آب پیازک)

اشکنه شیرازی

منبع عکس: negarinfood؛ نام عکاس: نامشخص

آب پیازک، آب شمبلیزک یا اشکنه شیرازی یک غذای سریع و ساده گیاهی است که طعم بسیار خوبی دارد و به‌عنوان پیش‌غذا، یک ناهار سبک یا یک شام ساده، گزینه مناسبی است. این غذای فوری و خوشمزه از ترکیب پیاز سرخ شده، نعنا و شنبلیله خشک شده، ماست یا دوغ و تخم‌مرغ آماده می‌شود.

علاوه بر مواد اولیه ذکر شده، برخی استفاده از سیب‌زمینی نگینی ‌سرخ شده را نیز پیشنهاد می‌دهند و عده‌ای، ماست یا دوغ را به‌طور کامل از غذا حذف کرده و با آب، آن را تهیه می‌کنند. به‌طور معمول، داخل آب پیازک نیز مانند دیگر اشکنه‌ها، نان خشک خرد می‌کنند و پس از اینکه کمی نان‌ها نرم شدند،‌ آن را در معیت ترشی و سبزی خوردن، نوش جان می‌کنند.

یخنی نخود (آبگوشت شیرازی)

یخنی نخود شیرازی

منبع عکس: salameno؛ نام عکاس: نامشخص

یخنی نخود، نوعی آبگوشت به سبک شیرازی به حساب می‌آید که شباهت بسیاری به آبگوشت معمولی دارد؛ با این تفاوت که لیمو عمانی به آن اضافه نمی‌شود و به‌عنوان حبوبات نیز تنها از نخود در تهیه آن استفاده می‌کنند. گوشت با استخوان، سیب‌زمینی و پیاز، دیگر مواد اولیه این غذای سنتی شیرازی را تشکیل می‌دهد.

بعد از پخت نیز چون آبگوشت مرسوم در سایر شهرهای ایران، آب غذا را برای تریت جدا کرده و باقی‌مانده مواد را می‌کوبند و در کنار آب یخنی سرو می‌کنند. برخی بنا بر سلیقه و ذائقه خود، کمی لوبیا سفید یا لوبیا چیتی و یک تا دو عدد گوجه فرنگی را نیز به یخنی نخود می‌افزایند؛ اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که یخنی نخود اصیل و سنتی شیراز، فاقد این مواد است.

یخنی عدس و کلم

یخنی عدس و کلم

منبع عکس: cookpad؛ نام عکاس: نامشخص

شیرازی‌ها در غذاهای سنتی خود از کلم قمری استفاده‌های گوناگونی می‌کنند که یخنی عدس و کلم یکی از این موارد است. این غذای لذیذ شیرازی از ترکیب کلم قمری، گوشت، عدس، پیاز، لیمو عمانی و ادویه آماده می‌شود. گوشت این غذا نیز ترجیحا باید چرب باشد.

چنانچه از نام این غذا بر می‌آید، آب یخنی را به‌صورت جداگانه و مخلفات کوبیده آن را در کنار آب سرو می‌کنند.

کلم‌پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی

منبع عکس: epersianfood؛ نام عکاس: نامشخص

نام استان فارس و شهر شیراز با کلم ‌پلو معروف این شهر زیبا پیوند خورده است. غذایی که عطر و طعم بی‌نظیرش،‌ بسیاری از ایرانیان و حتی مهمانان خارجی را شگفت‌زده می‌کند. مهم‌ترین ماده اولیه این غذا را کلم قمری (کلم سنگ یا قنبید) تشکیل می‌دهد.

معمولا کلم قمری را به‌صورت نواری برش می‌زنند و به‌همراه کمی آبلیمو برای گرفتن شیرینی کلم، تفت می‌دهند. سپس آن را با سبزیجات معطر (چون تره، ترخون، ریحان و شوید)، پیاز داغ و دارچین و برنج آبکش شده مخلوط کرده یا به‌صورت لایه به لایه (یک لایه برنج،‌ یک لایه مواد) در قابلمه می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا دم ‌بکشد. این غذای خوشمزه، معمولا با کوفته ریزه سرخ شده و سالاد شیرازی سرو می‌شود.

در شیوه پخت اصیل این نوع پلو، کوفته ریزه را نیز در میان برنج می‌گذارند تا به‌همراه سایر مواد بپزد. عده‌ای معتقدند اگر کلم قمری در دسترس نبود، می‌توان کلم‌ برگ را جایگزین آن کرد. برخی نیز در هنگام سرخ کردن کلم، آبغوره یا گرد غوره را به‌جای آبلیمو استفاده می‌کنند. معمولا در ترکیب سبزیجات این غذا، میزان شوید را کمتر از تره و ریحان در نظر می‌گیرند و در اضافه کردن ترخون نیز باید محتاط بود تا طعم غذا به تلخی نزدیک نشود.

شیرازی پلو (ته‌چین گوشت و بادمجان)

شیرازی پلو (ته چین مرغ و بادمجان)

منبع عکس: topcooking؛ نام عکاس: نامشخص

شیرازی‌ پلو در واقع، نوعی از ته‌چین زعفرانی خوشمزه‌ای است که در همه نقاط ایران طبخ می‌شود؛ اما شیرازی‌ها با افزودن بادمجان، آن را خاص کرده‌اند و طعم بی‌نظیری برای این غذای مجلسی خوش آب و رنگ فراهم آورده‌اند.

برنج، زعفران، مرغ یا گوشت و بادمجان، پایه و اساس شیرازی پلوی محبوب را تشکیل می‌دهد. چون دیگر ته‌چین‌های زعفرانی، تخم‌مرغ و ماست و برنج را با یکدیگر مخلوط می‌کنند و گوشت یا مرغ پخته و بادمجان حلقه‌ای یا ورقه‌ای سرخ‌شده را در میانه آن می‌گذارند و اجازه می‌دهند تا دم بکشد. استفاده از خلال پسته و بادام و زرشک تفت‌داده‌شده نیز در تزیین این غذا، کاملا اختیاری و سلیقه‌ای است.

قنبر پلو (غم‌بر پلو)

قنبر پلو شیرازی

منبع عکس: ashmazi؛ نام عکاس: نامشخص

غذاهایی که تحت‌ عنوان «قاطی پلو» شناخته می‌شوند، در شیراز بسیار محبوب هستند و ازاین‌رو، انواع قاطی پلوهای خاص و خوشمزه در فرهنگ غذایی این شهر به چشم می‌خورد. قنبر پلو یا غم‌بر پلو نیز یکی از انواع برنج‌های مخلوط و خوشمزه شیرازی به حساب می‌آید که عطر و طعم دلپذیری دارد و آوازه آن به سایر نقاط کشور نیز رسیده است.

برنج، کشمش پلویی، گردوی خرد شده، گوشت قلقلی (کوفته‌ریزه)، پیاز داغ، ‌رب انار، ‌زعفران و کره یا روغن حیوانی، مواد اولیه قنبر پلوی شیرازی را شامل می‌شود.

ترکیب رب انار با سایر مواد، کمی رنگ این برنج را تیره می‌کند و همجواری گردو و کشمش، علاوه بر مغذی بودن، طبع غذا را رو به گرمی می‌‌آورد و از این جهت، قنبر پلو را غذای مناسبی برای روزهای سرد سال می‌دانند.

شکر پلو

شکر پلو و خورشت قیمه

منبع عکس: deltapayam؛ نام عکاس: نامشخص

شکر پلو شیرازی از دیگر غذاهای اصیل و سنتی این شهر به شمار می‌رود که غذایی مجلسی است و معمولا به‌عنوان نذری یا در مجالس مهمی چون عروسی یا مراسم عزاداری سرو می‌شود. این غذا چنانچه از نامش بر می‌آید، طعمی شیرین دارد و می‌توان گفت که تا حدودی، مشابه شیرین‌پلو یا مرصع‌‌پلو به نظر می‌آید؛ ازاین‌رو، چشیدن آن به افرادی توصیه می‌شود که عاشق غذاهای شیرین هستند.

مخلوط برنج، شکر، خلال پوست نارنگی، نارنج یا پرتقال شیرین‌شده، خلال بادام و پسته، زعفران و گلاب در ترکیب با کره یا روغن حیوانی، یکی از غذاهای مجلسی متفاوت و خوشمزه شیرازی را پدید می‌آورد. غذایی که معمولا با گوشت یا مرغ، خورشت قیمه و سالاد شیرازی سرو می‌شود.

معمولا شکر را به‌همراه گلاب و زعفران، به‌شکل شهد درمی‌آورند و سپس با برنج مخلوط کرده و پس از دم‌کشیدن غذا، آن را با خلال پوست مرکبات شیرین‌شده و خلال بادام و خلال پسته تزیین می‌کنند. برخی از افراد نیز مرغ یا گوشت پخته شده را در میان برنج می‌گذارند تا با هم دم بکشد‌؛ اما به‌طور معمول، شیرازی‌ها ترجیح می‌دهند که شکر پلو را با خورشت قیمه سرو و میل کنند. 

رب پلو

رب پلو شیرازی

منبع عکس: chishi؛ نام عکاس: نامشخص

رب پلوی شیرازی، ترکیبی از رب انار، مغز گردو، کشمش پلویی و پیاز داغ، میان برنج آبکش شده است که برخی به آن گوشت مرغ پخته و ریش‌ریش‌شده را نیز اضافه می‌کنند. در برخی از دستورهای این غذای سنتی شیرازی، شیره انگور نیز به چشم می‌خورد.

اصالت این غذا را به شهرستان زرقان نسبت می‌دهند؛ اما تقریبا در اکثر نقاط استان فارس تهیه می‌شود. عده‌ای رب پلو را به‌شکل جداگانه دم می‌کنند و مرغ یا گوشت را نیز در کنار برنج، به‌صورت جداگانه می‌گذارند و برخی نیز این غذا را کاملا به‌شکل گیاهی و بدون پروتئین حیوانی آماده می‌سازند.

طعم رب انار و میزان ترش یا شیرین بودن آن، مزه اصلی این غذای محلی شیراز را می‌سازد. به عبارت دیگر، اگر از رب انار شیرین استفاده کنید، پلوی شیرینی خواهید داشت و چنانچه رب انار ترش یا ملس باشد، به همان نسبت نیز طعم غذا تغییر خواهد کرد.

لوبیا پلو شیرازی (شوید لوبیا)

لوبیا پلو شیرازی

منبع عکس: photokade؛ نام عکاس: نامشخص

زمانی که نام لوبیا پلو به میان می‌آید، برنج مخلوط با لوبیا سبز را در ذهن تداعی می‌کند که از جمله محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی به شمار می‌رود؛ اما لوبیا پلوی شیرازی، با لوبیا پلوی مشهور و مرسوم در شهرهای دیگر تفاوت دارد. در واقع، این غذا مشابه برنج مخلوطی است که اغلب تحت عنوان «شوید لوبیا» در برخی از شهرهای ایران شناخته می‌شود.

لوبیا چیتی یا چشم بلبلی، شوید خشک یا تازه و کره یا روغن حیوانی، پایه اصلی این غذای سنتی خوشمزه را تشکیل می‌دهد. گوشت چرخ کرده و سرخ شده یا مرغ پخته شده را نیز در لا به لای برنج می‌گذارند یا به‌صورت جداگانه با لوبیا پلو سرو می‌کنند. علاوه بر مرغ، می‌توان کوفته قلقلی، گوشت گردن یا ماهیچه نیز در کنار این غذا گذاشت یا به‌طور کل، بدون پروتئین حیوانی و همراه با سالاد شیرازی یا ماست و خیار آن را نوش جان کرد. 

کوفته هلو

کوفته هلو شیرازی

منبع عکس: chishi؛ نام عکاس: نامشخص

کوفته هلو شیرازی نامش را از شباهت به میوه هلو دارد؛ اما در واقع، مشابه کوفته مرسوم در سایر شهرها است. تنها تفاوت و ویژگی متمایز این کوفته را شاید بتوان در استفاده از هویج دانست. شیرازی‌ها برای تهیه مایه کوفته، پیاز و هویج رنده شده را با گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط می‌کنند.

وجه تمایز کوفته هلو شیرازی با سایر کوفته‌های مرسوم، استفاده از هویج در آن است که مزه غذا را نیز در نهایت شیرین می‌کند

به‌اندازه یک هلو از مواد بر می‌دارند و پس از باز کردن در دست، کشمش، گردو و آلو بخارا بدون هسته را در میان آن می‌گذارند و به‌شکل کوفته شکل می‌دهند. این کوفته را برخلاف دیگر کوفته‌ها،‌ اول سرخ می‌کنند و سپس در سس مخصوص می‌اندازند تا طبخ آن کامل شود.

برای تهیه سس نیز از هویج خرد شده، پیاز داغ و نعناداغ، کمی شکر و آبلیمو و در صورت تمایل مقداری کشمش و گردو و آلو استفاده می‌کنند. طعم این کوفته به‌واسطه وجود هویج و کشمش،‌ کمی به شیرینی تمایل دارد و به کسانی که به غذاهای شیرین علاقه‌ای ندارند،‌ توصیه نمی‌شود.

کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی

منبع عکس: persianv؛ نام عکاس: نامشخص

کوفته سبزی شیرازی چنانچه از نامش پیدا است، با سبزی فراوان تهیه می‌شود و از این جهت، در نهایت نیز به رنگ سبز در می‌آید. گوشت چرخ‌کرده، پیاز، نخود آبگوشتی، برنج نیم‌دانه و سبزی کوفته (جعفری، شوید، تره، مرزه، ترخون و کمی نعنا) مواد اولیه اصلی این غذای سنتی را تشکیل می‌دهد. برخی نیز لپه را جایگزین نخود می‌کنند.

میان کوفته سبزی را می‌توان به دلخواه با آلو بخارا، گردو، کشمش و پیاز داغ پر کرد؛ اما در برخی از دستورهای این غذا، مایه کوفته را از سبزی و برنج و نخود آماده می‌سازند و میان کوفته را با پیاز داغ و گوشت تفت‌داده‌شده پر می‌کنند.

وجه تمایز این کوفته با سایر کوفته‌ها در نوع سس و نحوه آماده‌سازی آن ذکر می‌شود. محتویات سس کوفته سبزی را مقدار فراوانی سبزی تفت داده شده و برنج تشکیل می‌دهد که کمی شبیه آش به نظر می‌آید. از این جهت، در گویش شیرازی به این سس «آش کوفته» می‌گویند.

کوفته گشنیز شیرازی

کوفته گشنیز شیرازی

منبع عکس: parssteel؛ نام عکاس: نامشخص

کوفته گشنیز از دیگر کوفته‌های سنتی شیراز به شمار می‌رود که به‌دلیل وجود گشنیز، طعم متفاوت و لذیذی دارد. گوشت چرخ‌کرده، برنج نیم‌پز، تخم‌مرغ، پیاز، آرد نخودچی و سبزی گشنیز، مواد اولیه این کوفته خوش‌طعم را تشکیل می‌‌دهند.

کوفته‌های آماده را پس از کمی سرخ کردن در سس حاوی رب گوجه‌ فرنگی و پیازداغ انداخته و اجازه می‌دهند تا پخت آن کامل شود. در صورت تمایل، میان کوفته گشنیز را نیز می‌توان چون سایر کوفته‌ها با گردو و آلو و کشمش پر کرد.

در شیراز کجا غذای محلی بخوریم؟

رستوران صوفی

غذای رستوران صوفی

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: نامشخص

رستوران صوفی شیراز در سال ۱۳۶۱ خورشیدی در فضایی به سبک معماری عصر قاجار تاسیس شد و در سال ۱۳۸۳،‌ دکوراسیون این رستوران به سبک زندیه تغییر کرد. امروزه مجموعه صوفی شامل سفره‌خانه سنتی، رستوران کلاسیک، بازارچه غذا، فست فود، کیترینگ و مجتمع گردشگری می‌شود.

علاوه بر انواع غذاهای سنتی و ملل، می‌توانید برخی از غذاهای سنتی شیراز چون کلم‌پلو مخصوص این شهر، لوبیا پلو شیرازی، شکر پلو با خورشت قیمه و دو پیازه آلو را با همان طعم اصیل، در رستوران صوفی میل کنید یا به‌صورت آنلاین از این مجموعه سفارش دهید.

خانه سنتی پرهامی

  • آدرس خانه پرهامی: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عربان، روبه‌روی مسجد نصیرالملک، کوچه ۳۶، پلاک ۱۰ (مشاهده روی نقشه)

غذای رستوران پرهامی

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: نامشخص

خانه سنتی پرهامی از بناهای تاریخی و زیبای شیراز است که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد و مهمانان را به خاطرات خوش روزگار کودکی دعوت می‌کند. معماری چشم‌نواز این خانه که قدمت آن به حدود دو قرن می‌رسد، همه گردشگران را به ذوق می‌آورد.

خانه‌ای سنتی با حوض کوچک فیروزه‌ای در وسط حیاط، درختان سبز و عطر بهارنارنج، سنگ‌‌فرش‌های قدیمی، نمای آجری و پنجره‌های بلند که نوای دلنشین پرندگان را از هر گوشه حیاط می‌توان شنید. این خانه که یکی از خانه های تاریخی شیراز به شمار می‌رود، شامل یک رستوران و ۶ واحد اقامتی می‌شود.

در این فضای سنتی زیبا، غذاها و دسرهای محلی و اصیل شیرازی چون کلم‌پلو شیرازی، دمپختک گوجه، دوپیازه آلو، قنبر پلو و حلوا کاسه‌ای شیرازی را می‌توان امتحان کرد.

مجموعه رستوران‌های هفت خوان

  • آدرس رستوران هفت خوان: شیراز، میدان ابوالکلام، بلوار شهید ربانی، نبش کوچه هفدهم (مشاهده روی نقشه)

رستوران هفت‌ خوان از جمله رستوران‌های بسیار مشهور و محبوب و بهترین فست فودهای شیراز به شمار می‌رود که چنانچه از نامش بر می‌آید، هفت «خوان» دارد. در واقع، هفت‌ خوان از هفت قسمت متفاوت تشکیل شده است؛ رستوران سنتی فرود (طبقه زیر همکف)، رستوران بوفه سیندخت (طبقه همکف)، فست‌فود بلیان (طبقه اول)، کافی‌شاپ زریر (طبقه اول)، کافی‌شاپ گیسیا (طبقه دوم)، رستوران نوفل (طبقه دوم) و رستوران گرسیوز (پشت‌بام)، بخش‌های مختلف این رستوران پر آوازه شیراز را تشکیل می‌دهند.

انواع غذاهای سنتی، فرنگی و غذاهای محلی شیرازی را می‌توان در این مجموعه رستوران میل کرد. در بوفه صبحانه رستوران هفت خوان، با آش سبزی شیرازی از مهمانان پذیرایی می‌کنند. کلم‌پلو شیرازی، حلوا کاسه‌ای شیراز، کوفته سبزی، دمپخت گوجه، قنبر پلو، شکر پلو با خورشت قیمه، ته‌چین گوشت و بادمجان (شیرازی پلو)، دوپیازه آلو، شوید لوبیا و دیگر غذاهای مشهور این شهر نیز در منوی رستوران‌های هفت‌ خوان مشاهده می‌‌شود.

در کنار کیفیت بالا، فضای خاص و سرویس‌دهی مطلوب، قیمت غذاهای هفت‌ خوان را معمولا گران ارزیابی می‌کنند. غذاهای رستوران هفت ‌خوان را به‌صورت آنلاین یا تلفنی نیز می‌توان سفارش داد و درب منزل تحویل گرفت.

غذای رستوران هفت خوان

منبع عکس: سایت رستوران هفت خوان؛ نام عکاس: نامشخص

قطعا هیچکس بهتر از اهالی یک شهر نمی‌تواند معرف فرهنگ و تاریخ یا جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید آن شهر باشد. از این جهت، چنانچه از اهالی شیراز هستید، در این شهر زیبا زندگی می‌کنید یا تجربه سفر به این نقطه از کشور را داشته‌اید، لطفا سایر کاربران کجارو را نیز با بهترین غذاهای سنتی شیراز آشنا کنید و از بهترین اماکنی بگویید که می‌توان در آنجا، این غذاهای خوشمزه را برای بار اول امتحان کرد و تا همیشه، از طعم و مزه آن برای دیگران گفت. 

پرسش‌های متداول

لذیذترین غذاهای شیرازی کدامند؟

آش سبزی، آش انار، آش ماست، یخنی نخود، کلم‌پلو شیرازی، شیرازی پلو، قنبر پلو، شکر پلو، کوفته هلو، کوفته سبزی شیرازی و کوفته گشنیز شیرازی از لذیذترین غذاهای محلی شیراز هستند.

در کدام رستوران‌ شیراز غذای سنتی بخوریم؟

رستوران صوفی، خانه سنتی پرهامی، خانه دوسی، مجموعه رستوران‌های هفت خوان و رستوران شمس العماره

لوبیا پلوی شیرازی چه تفاوتی با لوبیا پلوی رایج دارد؟

لوبیا چیتی یا چشم بلبلی، شوید خشک یا تازه و کره یا روغن حیوانی، پایه اصلی این غذای سنتی خوشمزه را تشکیل می‌دهد.

در کدام رستوران‌های شیراز غذای محلی سرو می‌شود؟

رستوران‌های صوفی، پرهامی، قوام و هفت خوان

منبع عکس کاور:travestyle؛ نام عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه