طرز تهیه «تی تاریک»؛ نوشیدنی ملی مالزی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه «تی تاریک»؛ نوشیدنی ملی مالزی

با طرز تهیه «تی تاریک»، نوشیدنی ملی مالزی و مشهور به کاپوچینوی آسیایی آشنا شوید که با تکنیکی مخصوص با شیر غلیظ شده، چای سیاه و شکر درست می‌شود.

«تی تاریک» (Teh tarik) یا «ته تاریک»، یک نوشیدنی منحصربه‌فرد مالزیایی متشکل از چای و شیر است که عموما در رستوران‌ها، غرفه‌های غذای خیابانی و کافی شاپ‌های سنتی «کوپی تیام» (kopitiam) در کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی، اندونزی و سنگاپور سرو می‌شود. نام این نوشیدنی از فرآیند کشیده شدن چای در حین ریختن آن در لیوان و تکنیک مخصوص آماده‌سازی نوشیدنی گرفته شده است. 

«تی تاریک» یا «چای کشیده» با چای سیاه دم کشیده غلیظ و شیر تغلیظ شده درست می‌شود و به‌عنوان نوشیدنی ملی مالزی، نام‌گذاری شده است. برای تهیه این نوشیدنی لذیذ، ترکیب چای و شیر، چند بار با فاصله از یک لیوان یا پارچ در یک لیوان یا پارچ دیگر ریخته می‌شود تا یک بافت کف‌آلود روی چای درست شود. این تکنیک سبب می‌شود تا طعم شیر و چای به‌خوبی به خورد هم برود و بافتی نرم و خامه‌ای ایجاد شود. «تی تاریک»، معمولا در لیوان‌های شیشه‌ای سرو می‌شود تا ظاهر زیبا و شکوه آن به نمایش گذاشته شود. این نوشیدنی در فصول سرد سال به‌صورت گرم و در روزهای گرم، همراه با تکه‌های یخ و به‌صورت سرد سرو می‌شود.

«تی تاریک» را می‌توان برای صبحانه یا عصرانه در کنار انواع نان یا شیرینی سرو کرد. طرز تهیه این نوشیدنی مخصوص مالزیایی بسیار ساده است و شما می‌توانید آماده‌سازی آن را تبدیل به تفریحی برای گرد هم جمع کردن اعضای خانواده به‌خصوص بچه‌ها کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه سنتی و مدرن «تی تاریک»، تاریخچه و انواع آن آشنا کنیم تا با آماده‌سازی آن در منزل، گشت‌وگذاری در بازارهای شلوغ و پرهمهمه مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا برای خود ترتیب دهید.

چای کشیده

هرآنچه باید درباره «تی تاریک» بدانید:

«تی تاریک» و طرز تهیه آن

مواد لازم برای دو نفر

  • ۲ عدد چای کیسه‌ای سیاه
  • ۲ قاشق غذاخوری شیر تغلیظ شده
  • ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش

طرز تهیه «تی تاریک»

طرز تهیه تی تاریک

مرحله اول:

چای‌های کیسه‌ای را در یک ماگ قرار دهید و آب جوش را روی آن‌ها بریزید. اجازه دهید تا چای‌ها برای چند دقیقه در آب جوش بمانند تا یک چای تیره و غلیظ به دست آید. چای را برای چند ثانیه رها کنید تا کمی خنک شود.

مرحله دوم:

شیر غلیظ شده را در چای بریزید و با قاشق هم بزنید تا زمانی که قاشق از چای، تمیز بیرون آید.

مرحله سوم:

چای را در یک ماگ استیل یا شیشه‌ای بریزید. سپس آن را در یک لیوان شیشه‌ای دیگر بریزید.

مرحله چهارم:

مرحله قبل را سه بار دیگر تکرار کنید و هر بار فاصله دو لیوان را بیشتر کنید تا یک لایه کف‌آلود روی چای شما شکل بگیرد.

مرحله پنجم:

«تی تاریک» را به‌صورت گرم، همراه با نان یا شیرینی سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه «تی تاریک»

نکات مهم برای تهیه تی تاریک

  • «تی تاریک» با چای سیاه درست می‌شود؛ به همین علت یک نوشیدنی دارای کافئین است. البته میزان کافئین موجود در «تی تاریک» از قهوه کمتر است.
  • در زمان ریختن «تی تاریک» از ارتفاع و از یک لیوان به لیوان دیگر مراقب باشید که دست خود را نسوزانید یا چای را روی زمین نریزید. در ضمن، هر بار با احتیاط فاصله دو لیوان را افزایش دهید و چای را از ارتفاع بیشتری در لیوان بریزید تا نوشیدنی شما بیشتر کف کند.
  • «تی تاریک» را بیشتر از پنج بار بین دو لیوان جابه‌جا نکنید تا سرد نشود.
  • برخی افراد از یک سرانگشت نمک نیز برای تهیه «تی تاریک» استفاده می‌کنند.
  • در روش سنتی تهیه «تی تاریک»، به‌جای چای کیسه‌ای از برگ چای یا چای استفاده می‌شود. برای این روش، کافی است برگ چای یا چای را در یک کیسه پارچه‌ای ظریف یا فیلتر مخصوص چای بریزید و برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا دم بکشد.
  • شما می‌توانید «تی تاریک» را در یک لیوان پر از یخ بریزید و آن را به‌صورت سرد سرو کنید تا یک نوشیدنی بی‌نظیر تابستانی داشته باشید.
  • روش تهیه مدرن «تی تاریک» نیز بسیار ساده است. شما می‌توانید با استفاده از کف‌ساز شیر دستی یا لوله بخار دستگاه قهوه ساز، کف را در نوشیدنی «تی تاریک» ایجاد کنید و دیگر نگران کثیف‌کاری روش سنتی نباشید.
  • «تی تاریک» به نسبت چای و شیر معمولی، شیرینی کمتری دارد؛ زیرا با شیر غلیظ شده درست می‌شود و در تهیه آن از شکر استفاده نمی‌‌شود. 

تاریخچه و نام‌گذاری «تی تاریک»

تاریخچه تی تاریک

منشا «تی تاریک» را می‌توان در مهاجران مسلمان هندی در شبه جزیره مالایا در جنوب شرقی آسیا جستجو کرد

«تی تاریک» از دو کلمه «تی» (Teh) به‌معنای «چای» و «تاریک» (tarik) به‌معنای «کشیده» تشکیل شده است. کلمه «تی» (Teh)  از واژه «چای» (茶 tê ) در زبان هاکین و «کشیده» از زبان مالای‌ها مشتق شده‌اند.

منشا «تی تاریک» را می‌توان در مهاجران مسلمان هندی در شبه جزیره مالایا در جنوب شرقی آسیا جستجو کرد؛ مهاجرانی که پس از جنگ جهانی دوم برای خدمت به کارگران در ورودی مزارع کائوچو، دکه‌های نوشیدنی برپا کردند. «تی تاریک» از زمان استعمار، یکی از نوشیدنی‌های محبوب اقوام هندی مالزیایی در مالایای بریتانیا و سنگاپور بوده است. این نوشیدنی به‌طور سنتی همراه با نان گرد «روتی کانای» (Roti canai)، یکی از صبحانه‌های محبوب مالزیایی سرو می‌شود.

تکنیک آماده‌سازی نوشیدنی «تی تاریک»، در واقع یک نمایش جذاب برای محلی‌ها و گردشگران است. برای آماده‌سازی این چای مخصوص، فردی به نام استاد تی تاریک ساز، آن‌قدر آن را با فاصله از روی سر مشتریان از یک پارچ به پارچ دیگر می‌ریزد و به اصطلاح چای را می‌کشد تا حسابی کف کند. یک لیوان «تی تاریک» خوب، حدود یک چهارم کف دارد و کیفیت آن کاملا بسته به مهارت فردی است که آن را درست می‌کند.

سرو چای کشیده

در کشور مالزی، استادان تی تاریک ساز در رویدادهایی خاص گرد هم جمع می‌شوند و نمایش‌ها و مسابقه‌هایی برای درست کردن نوشیدنی «تی تاریک» و به رخ کشیدن مهارت‌هایشان برگزار می‌کنند. نوشیدنی «تی تاریک» به‌همراه غذای «ناسی لمک» (nasi lemak) به‌عنوان بخشی از میراث غذا و نوشیدنی مالزی توسط دولت مالزی شناخته شده است. 

نام «تی تاریک» را نمی‌‌توان بدون دو واژه «کوپی تیام» و «ماماک» (MAMAK) به زبان آورد. فرهنگ نوشیدن این چای مخصوص، به احتمال زیاد از خود آن مهم‌تر است. در واقع، نوشیدن «تی تاریک»، یک مراسم خاص برای محلی‌هایی است که در رستوران‌های «کوپی تیام» و «ماماک» گرد هم جمع می‌شوند تا بازی فوتبال تماشا کنند یا به بحث و گفت‌وگو بپردازند؛ رستوران‌هایی که توسط مسلمانان هندی اداره می‌شود.

«کوپی تیام» یا «کوپی»، یک کافی شاپ سنتی در مالزی و سنگاپور است. اصطلاح «کوپی تیام» از ترکیب واژه «کافی» (قهوه) در زبان مالای و «تیام» به‌معنای مغازه در زبان هاکین مشتق شده است. هاکین، زبان بومیان منطقه «مینان» در جنوب شرق استان فویجان در جنوب شرق چین است. «ماماک» نیز به رستوران‌های در فضای بازی اطلاق می‌شود که معمولا در کشورهای جنوب شرق آسیا، به‌خصوص در مالزی و سنگاپور، غذاهای هندی سرو می‌کنند.

آماده‌سازی سنتی «تی تاریک»

آماده‌سازی سنتی تی تاریک

مخلوط نوشیدنی «تی تاریک»، چند بار بین دو ظرف با فاصله جابه‌جا می‌شود تا یک لایه ضخیم کف روی آن شکل بگیرد. این فرآیند، دمای چای را تا حد مطلوبی پایین می‌آورد و به‌علاوه، باعث مخلوط شدن چای و شیر تغلیظ شده و همچنین تقویت طعم آن می‌شود. آماده‌سازی این نوشیدنی مالزیایی اغلب با تکنیک آماده‌سازی نوشیدنی «تادی» (toddy) برای تقویت طعم آن مقایسه می‌شود.

نوشیدنی «تی تاریک»، یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در کشور مالزی است و به‌نوعی می‌توان آن را نمادی از فرهنگ بومی این منطقه و «رقص چای»، بین دو لیوان نامید. در آماده‌سازی این چای، حتی یک قطره از نوشیدنی از لیوان بیرون نمی‌ریزد و تبحر پیدا کردن در این مهارت، نیاز به صدها ساعت تمرین دارد.

برای درست کردن «تی تاریک» به‌صورت محلی و منطقه‌ای، معمولا از چای با کیفیت بالا استفاده نمی‌‌شود. این نوشیدنی معمولا با چای سریلانکایی درست می‌شود که علی‌رغم عطر و بویی قوی، طعمی گس و ناخوشایند دارد و نمی‌‌توان آن را با خامه یا شیر تازه ترکیب کرد. به همین دلیل، برای تهیه این نوشیدنی از شیر تغلیظ شده استفاده می‌شود تا با طعم شیرین و بافت خامه‌ای خود، مزه چای را متعادل کند.

چای کشیده در مالزی

با ریختن چای از این لیوان به آن لیوان، دمای نوشیدنی تا حد مطلوبی پایین می‌آید و شیر و چای به‌خوبی با هم ترکیب می‌شوند. «تی تاریک»، یک نوشیدنی سنتی مالزیایی است؛ اما در کشورهایی چون سنگاپور و اندونزی نیز سرو می‌شود. «تی تاریک» همیشه در لیوان‌های شیشه‌ای به مشتریان ارائه می‌شود تا بتوانند علاوه بر طعم بی‌نظیر آن، از ظاهر زیبای نوشیدنی خود نیز لذت ببرند.

اصطلاح «کورانگ مانیس» (kurang manis) به‌معنای «کم شیرین» برای خرید «تی تاریک»، یک جمله رایج در کشورهای جنوب شرق آسیا برای افرادی است که نوشیدنی شیرین دوست ندارند یا به فکر سلامتی خود هستند؛ زیرا «تی تاریک» معمولا در غرفه‌های غذای خیابانی، بسیار شیرین سرو می‌شود.

«تی تاریک» در هنر

مرد تی تاریک

مالزیایی‌ها به «تی تاریک»، نوشیدنی ملی خود، افتخار می‌کنند و تجلی این علاقه را می‌توان در هنر محلی نیز مشاهده کرد

مالزیایی‌ها به «تی تاریک»، نوشیدنی ملی خود، افتخار می‌کنند و تجلی این علاقه را می‌توان در هنر محلی نیز مشاهده کرد. «مرد تی تاریک» (Teh tarik man)، اثر «هونگ یی» با نام مستعار «رِد» (Hong Yi, aka Red) یکی از مشهورترین آثار هنری در مالزی است. 

«هونگ یی» در مالزی از والدینی چینی تبار زاده شد. شرایط کاری و زندگی این هنرمند جوان معاصر به طوری است که بین دو کشور چین و مالزی در رفت و آمد است. او با داشتن مدرک معماری، بیشتر به‌عنوان نقاشی شناخته می‌شود که بدون برس و بوم نقاشی می‌کند. «هونگ» در زبان ماندارین به‌معنای «قرمز» است و به همین دلیل، او نام مستعار «رد هونگ یی»، «رِد» یا قرمز را در دنیای هنری برای خود انتخاب کرده است.

«رد هونگ یی» به‌دنبال خلق یک اثر هنری فراتر از حد قلم مو یا مداد بود و در همین مسیر، پرتره زیبایی را خلق کرد که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر نمادی، منعکس‌کننده فرهنگ زادگاه وی، یعنی کشور مالزی است. او با استفاده از بیش از ۲۰ هزار چای کیسه‌ای رنگارنگ با رنگ و سایه‌های مختلف، پرتره «مرد تی تاریک» را خلق کرد.

«رد هونگ یی»، در ابتدا چای‌های کیسه‌ای را از طریق غوطه‌ور کردن آن‌ها در آب داغ، با ۱۰ سایه مختلف از رنگ قهوه‌ای، رنگ‌آمیزی کرد. هر چقدر مقدار آب کمتر و دمای آب بالاتر بود، رنگ تیره‌تری حاصل می‌شد. او برای به دست آوردن رنگ‌های تیره‌تر از رنگ خوراکی هم استفاده کرد. وی در ادامه چای‌های کیسه‌ای را منگنه کرده و به کاشی‎های درست شده از سیم متصل کرد. چای‌های کیسه‌ای در انتها از یک قاب چوبی آویزان شدند تا این اثر خلق شود.

اثر هنری «مرد تی تاریک» در سال ۲۰۱۵ در ملبورن استرالیا متولد شد و از آنجا به «داووس» (Davos) در سوئیس منتقل شد تا در مجمع اقتصاد جهانی (World Economic Forum) به نمایش گذاشته شود.

انواع «تی تاریک»

«تی آیس» (Teh Ais)

«تی آیس»، یک نوع چای شیرین شده با شیر تغلیظ شده است که در لیوان‌هایی پر از یخ سرو می‌شود و در واقع، نسخه سرد «تی تاریک» است. این نوشیدنی با نام‌های «تی تاریک پینگ» (Teh Tarik Ping) و «تی تاریک آیس» (Teh Tarik Ais) نیز شناخته می‌شود.

«تی تاریک مادو» (Teh Tarik Madu)

تی تاریک مادو

«تی تاریک مادو»، نسخه‌ای از «تی تاریک» است که با عسل به‌عنوان شیرین‌کننده درست شده و معمولا سرد سرو می‌شود.

«تی هالیا» (Teh halia)

«تی هالیا»، «تی تاریک» مزه‌دار شده با زنجبیل است.

«تی مادراس» (Teh Madras)

تی مادراس

«تی مادراس»، یک نوشیدنی محبوب در «صباح» (Sabah) و «لابوآن» (Labuan) است که با ریختن چای و شیر کف کرده روی لایه‌ای شیر گرم درست می‌شود.

«تی سی» (Teh-C)

«تی سی»، یک نوع چای درست شده با شیر تغلیظ شده غیر شیرین است؛ در حالی که نسخه سنتی «تی تاریک» با شیر تغلیظ شده شیرین درست می‌شود. البته باید بدانید که فروشندگان خیابانی «تی سی» در هر صورت به آن شکر اضافه می‌کنند؛ مگر اینکه از آن‌ها بخواهید که این کار را نکنند. واژه «کوسونگ» (kosong) به‌معنای «صفر» یا «هیچ» در مالزی توسط مشتریانی استفاده می‌شود که نمی‌خواهند نوشیدنی آن‌ها شیرین شود. «سی» در نام این نوشیدنی، اشاره به «کارنیشن» (Carnation)، برند محبوب و مشهور شیر تغلیظ شده دارد.

«تی او» (Teh-O)

«تی او» به چای سیاه و بدون هیچ‌گونه افزودنی (محصولات لبنی یا خامه) اشاره دارد و «او» به‌معنای نوشیدنی اصیل و بدون هیچ افزودنی است. «تی او» نیز مانند «تی سی»، همراه با شکر سرو می‌شود؛ مگر اینکه مشتری بخواهد آن را به‌صورت تلخ سفارش دهد.

«کوپی تاریک» (Kopi Tarik)

کوپی تاریک

«کوپی تاریک»، یک نوع قهوه محلی است که با شکر و چربی مارگارین به‌صورت دارک، روست می‌شود. این نوشیدنی مانند «تی تاریک» با شیر تغلیظ شده مخلوط شده و کشیده می‌شود تا یک لایه کف‌آلود روی آن تشکیل شود. نوشیدنی‌هایی که با نسکافه یا «میلو» درست می‌شوند نیز توسط استادان تی تاریک ساز در کشورهای جنوب شرق آسیا با همان تکنیک خاص به مشتریان ارائه می‌شوند.

طعم «تی تاریک»

«تی تاریک» با بافتی نرم و خامه‌ای و طعمی شیرین و دلپذیر، از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید تا به آن معتاد شوید. این نوشیدنی با تکنینک خاص آماده‌سازی، فرق چندانی با چای و شیر معمولی ندارد؛ اما ظاهر متفاوت و زیبای آن است که چشم همه به‎خصوص بچه‌ها را به‌سمت خود جلب خواهد کرد.

یک لیوان نوشیدنی «تی تاریک» گرم با شیرینی، درست همان جیزی است که در این روزهای سرد سال در خانه به آن نیاز دارید. برای تهیه این نوشیدنی تنها به چای سیاه و شیر تغلیظ شده و البته کمتر از ۲۰ دقیقه زمان احتیاج دارید. پس درنگ نکنید و به آشپزخانه بروید و همراه با اعضای خانواده به درست کردن «تی تاریک» مشغول شوید تا شما را راهی سفری به جنوب شرق آسیا و بازارهای شلوغ و پرهمهمه آن کند.

طعم «تی تاریک»

اگر موفق به تهیه نوشیدنی «تی تاریک» از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مطلب، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از نوشیدنی گرم خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه