طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی؛ کباب اصیل و لذیذ ایرانی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی؛ کباب اصیل و لذیذ ایرانی

با طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی آشنا شوید و با قرار دادن آن بر سر سفره مهمانی، دل همه را آب بیندازید و همه مهمان‌هایتان را خوشحال کنید.

آیا طرز تهیه کباب کوبیده را بلد هستید؟ دوست دارید برای مهمانی کباب سرو کنید؛ اما نمی‌دانید چطور باید یک کباب کوبیده خوشمزه درست کرد که وا نرود؟ اصلا نگران نباشید، پیش‌بندهایتان را ببندید و به آشپزخانه بروید تا همراه با کجارو در یکی دیگر از مقاله‌های دستور پخت غذاهای ایرانی، طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی را یاد بگیرید و با طبخ آن در منزل در مهمانی‌ها بدرخشید.

هرآنچه باید درباره کباب کوبیده بدانید:

کباب کوبیده مجلسی

چلوکباب یکی از اصیل‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که شهرتی جهانی دارد و از دیرباز در جای‌جای ایران سرو می‌شده است. به‌طور کلی کباب، یکی از محبوب‌ترین غذاها در سراسر دنیا به شمار می‌آید و با روشی پختی ساده و طعمی بی‌نظیر، یکی از بهترین غذاهای کلاسیک است. از انواع کباب می‌توان به کباب کوبیده، برگ، چنجه، شیشلیک و سلطانی اشاره کرد. جالب است بدانید در ایتالیا پیتزایی به نام پیتزای چلوکباب وجود دارد که بسیار هم پرطرفدار است. داستان ابداع این پیتزا نیز این است که یک آشپز ایتالیایی پس از خوردن کباب کوبیده در ایران، عاشق این غذا شد و این پیتزا را درست کرد.

کوبیده از کلمه فارسی «کوبیدن» یا «به هم کوفتن» می‌آید و به سبکی از آماده‌سازی گوشت اشاره دارد. طرز تهیه کباب کوبیده سنتی به این ترتیب بوده است که گوشت را روی سنگی صاف و مسطح پهن می‌کردند و سپس با ساطور یا چاقو می‌کوبیدند. در نهایت نیز برای طبخ، آن را به سیخ می‌کشیدند و روی منقل می‌گذاشتد تا کباب شود.

کباب کوبیده، یکی از نمادهای مطرح فرهنگ غذایی ایران است و با گوشت چرخ‌کرده (گوسفندی، گاو، گوساله یا حتی مرغ)، پیاز، نمک و ادویه‌جات مختلف درست می‌‌شود و معمولا آن را روی زغال درست می‌کنند. کباب کوبیده همراه با نان یا چلوکره، گوجه فرنگی کبابی و سماق سرو می‌‌شود. از مشکلات رایج در طبخ کباب کوبیده می‌توان به ریختن کباب از روی سیخ یا سفت شدن کباب کوبیده اشاره کرد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کباب کوبیده غذای مشکل و پر ریسکی برای درست کردن است و درست به همین دلیل از طبخ این غذای لذیذ و خوشمزه در خانه و به‌خصوص برای مهمانی‌ها صرف‌نظر می‌کنند. به همین منظور، کجارو قصد دارد شما را با فوت‌و‌فن‌های کوزه‌گری درست کردن کباب کوبیده آشنا کند تا بتوانید به آسانی این غذا را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده

برای ۵ نفر

  • یک کیلوگرم گوشت مخلوط گوسفندی و گوساله
  • ۴ عدد پیاز پوست کنده کوچک
  • ۴ عدد گوجه فرنگی
  • نمک، دانه خرد شده فلفل سیاه، سماق و پاپریکا به مقدار لازم
  • پلوی زعفرانی یا نان تازه برای سرو
  • پیاز و سبزی خوردن برای سرو

طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی

طرز تهیه کباب کوبیده حرفه‌ای 

۱. آماده‌سازی گوشت: گوشت را پس از شستن و خشک شدن، خرد کرده و چربی آن را تنظیم کنید. شما می‌توانید در این مرحله مقداری چربی یا دنبه نیز به مخلوط گوشت خود بیفزایید. در واقع چربی مناسب برای یک کیلوگرم گوشت، ۲۰۰ گرم دنبه است (یعنی حدود ۲۰ درصد کل گوشت).

۲. دانه‌های فلفل آسیاب شده، نمک، سماق و پاپریکا را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید تا تمام تکه‌های گوشت به ادویه‌جات آغشته شوند. در ریختن نمک، کمی زیاده‌روی کنید؛ زیرا کباب کوبیده باید خوش نمک باشد.

۳. گوشت را دو تا سه بار چرخ کنید. برای بار اول از سر درشت چرخ گوشت و برای بار دوم و سوم از سر ریز چرخ گوشت استفاده کنید.

۴. آماده‌سازی پیاز: پیازها را با رنده ریز، رنده کنید، در چرخ گوشت بریزید یا از یک خردکن استفاده کنید تا کاملا پوره شوند. پیازها را در آبکش بریزید و با دست فشار دهید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. آب پیاز را کنار بگذارید و پیازهای پوره شده را در یک کاسه بریزید.

۵. گوشت چرخ‌کرده را در کاسه پیازها بریزید و خوب ورز دهید تا پیازها و گوشت با هم مخلوط و یکدست شوند. 

۶. مخلوط گوشت را دوباره در چرخ گوشت بریزید و با سر ریز، چرخ کنید تا بافت کباب شما لطیف‌تر شود و مخلوط یکدست‌تر شود. این کار همچنین سبب می‌‌شود تا پیاز و گوشت به هم بچسبند و طعم کباب بهتر شود.

۷. مایه کباب را در کاسه بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس آن را برای حداقل ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت استراحت کند و رنگ آن عوض نشود.

۸. گوشت را از یخچال دربیاورید و دوباره برای چند دقیقه با دست ورز دهید. 

۹. آب پیازی که در مرحله رنده کردن کنار گذاشته بودید را در کنار دستتان بگذارید تا در حین سیخ زدن کباب، دست خود را با آن تر کنید.

۱۰. سیخ زدن کباب: دست خود را با آب پیاز تر کنید. سپس بخشی از گوشت به‌اندازه یک پرتقال متوسط را بردارید و از بالای سیخ شروع به فشار دادن گوشت کوبیده روی سیخ کنید تا سطح سیخ پوشیده شود. پس از سیخ کردن کباب، با انگشت روی آن برآمدگی ایجاد کنید تا کباب کاملا مغزپخت شود.

۱۱. سیخ زدن را تکرار کنید تا مایه گوشت شما تمام شود. 

۱۲. سیخ‌های کباب را برای یک ساعت در یخچال بگذارید.

۱۳. آماده‌سازی منقل: زغال برای کباب کردن باید یکدست، گداخته و سرخ باشد، در ضمن آتش زغال باید کنترل شده باشد تا کباب شما را نسوزاند. 

۱۴. کباب‌ها را روی منقل بگذارید و در ابتدا سریع باد بزنید تا گوشت خودش را بگیرد (حدود ۳۰ ثانیه). سپس سیخ‌ها را به‌طور مداوم بچرخانید تا کباب کوبیده شما نسوزد و به‌صورت یکدست بپزد.

۱۵. پس از آماده شدن کباب‌ها، گوجه‌‌فرنگی‌ها را سیخ کرده و کباب کنید.

۱۶. کباب کوبیده را به‌همراه چلو کره یا نان تازه، گوجه فرنگی کبابی، پیاز و سبزی خوردن سرو کنید. نوش جان!

نکات مهم برای طبخ کباب کوبیده

  • نسبت پیاز به گوشت، یک به ۴ است. پس در این طرز تهیه باید از ۲۵۰ گرم پیاز استفاده کنید.
  • اندازه پیازها و مقدار ریز شدن آن‌ها در کیفیت نهایی کباب شما بسیار تاثیرگذار است. اگر پیاز درشت رنده شود یا خوب چرخ نشده باشد، به‌خوبی نمی‌پزد و بافت کباب کوبیده را خراب می‌کند. بعلاوه در هنگام جویدن زیر دندان می‌آید و حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند.
  • شما می‌توانید از فلفل سبز تند کبابی هم در کنار گوجه‌فرنگی کبابی برای سرو کباب کوبیده استفاده کنید.
  • بهترین نوشیدنی برای سرو در کنار کباب کوبیده، دوغ است.
  • سماق قرمز یا قهوه‌ای را به‌عنوان چاشنی کباب به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید. سماق قرمز، رنگ‌دهنده است و ترشی کمی دارد؛ اما سماق قهوه‌ای، رنگ‌دهنده نیست و طعم خیلی ترش‌تری دارد. گفته می‌‌شود گوشت در حین کباب شدن، کمی مواد سمی تولید می‌کند؛ اما سماق این سم را از بین می‌برد.
  • به‌هیچ‌وجه به مایه گوشت زردچوبه اضافه نکنید.
  • اگر زغال‌ها خام یا نیمه خام باشند، کباب کوبیده پس از پخت بوی نامطبوع دود را به خود می‌گیرد و بعلاوه مصرف این نوع کباب کوبیده به‌دلیل وجود دی اکسید کربن باقی‌مانده روی کباب‌ها برای سلامتی بسیار مضر است.
  • فاصله سیخ کباب از زغال‌ها باید به‌اندازه باشد. اگر این فاصله کم باشد، کباب شما می‌سوزد و اگر زیاد باشد، کباب کوبیده خام می‌ماند.
  • شما می‌توانید در انتهای پخت کباب، با استفاده از یک برس به کباب‌ها کره آب شده و زعفران دم‌کرده بمالید تا کباب خوشرنگ‌تر و خوش‌طعم‌تری داشته باشید.

نکات مربوط به انتخاب گوشت

  • برای تهیه یک کباب کوبیده حرفه‌ای بهتر است از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید؛ زیرا این ترکیب مانع از خشکی یا چربی بیش از حد کباب در انتهای پخت می‌‌شود.
  • بهترین ترکیب گوشت برای کباب کوبیده، گوشت قلوه‌گاه گوسفندی به‌همراه ران یا سردست گوساله است.
  • شما می‌توانید به‌جای استفاده از دنبه، از ترکیب ۴۰ درصد گوشت سردست گوساله، ۴۰ درصد گوشت سردست گوسفند و ۲۰ درصد قلوه‌گاه گوسفندی استفاده کنید. 

نکات مربوط به وا نرفتن گوشت

طبخ کباب کوبیده

  • اگر آب پیاز را خوب نگیرید، بافت کباب شل می‌‌شود و در هنگام سیخ کردن، به سیخ نمی‌چسبد یا از سیخ جدا می‌‌شود. برای گرفتن آب پیاز می‌توانید پیاز رنده‌شده را درون دستمالی تمیز بریزید و خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود.
  • برخی افراد به پیاز رنده شده نیز چند ساعت استراحت می‌دهند تا تلخی آن گرفته شود.
  • گوشت و پیاز کباب را باید به‌خوبی ورز داد؛ زیرا ورز دادن زیاد گوشت کباب باعث می‌شود کباب روی آتش یا زغال وا نرود و نریزد. شما می‌توانید مخلوط گوشت و پیاز را در غذاساز بریزید یا با گوشت‌کوب برقی ورز دهید.
  • گوشت پس از ورز دادن، بافت چسبناکی پیدا می‌کند و وقتی مایه کباب را از داخل کاسه بلند می‌کنید تکه تکه نمی‌‌شود و همه گوشت به‌صورت یکدست بلند می‌‌شود.
  • اگر مایه گوشت کباب کوبیده را برای چند ساعت در یخچال نگذارید، امکان وا رفتن و جدا شدن کباب از سیخ، زیاد می‌‌شود. به این کار به اصطلاح «بیات شدن» نیز می‌گویند.
  • یکی دیگر از روش‌های وا نرفتن و جدا نشدن کباب کوبیده از سیخ، این است که سیخ‌ها را برای حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید و قبل از سیخ کردن گوشت، سیخ‌ها را با مقدار کمی آب نم‌دار کنید.
  • برخی افراد برای وا نرفتن کباب کوبیده به آن جوش شیرین اضافه می‌کنند که متاسفانه طعم تلخی به آن می‌دهد؛ اما خیالتان راحت! اگر تمام نکات گفته شده در این طرز تهیه را رعایت کنید، مطمئن باشید که کباب کوبیده شما وا نخواهد رفت.
  • شما می‌توانید کمی آرد یا آرد سوخاری به کباب کوبیده اضافه کنید؛ اما باید بدانید که این کار،  طعم لذیذ و حالت نرم و آبدار کباب را از بین می‌برد.
  • اگر کماکان نگران وارفتن کباب کوبیده هستید، یک عدد تخم‌مرغ کامل را به مایه آن اضافه کنید و خوب ورز دهید.

نکات مربوط به سیخ زدن

نکات مربوط به سیخ زدن کباب کوبیده

  • سیخ زدن به حوصله و دقت نیاز دارد، پس اگر از انجام مراحل قبلی خسته شده‌اید، کمی قبل از سیخ زدن استراحت کنید.
  • برای سیخ زدن، مقدار مناسبی از گوشت را بردارید و کمی در دستتان ورز دهید تا به‌شکل یک گلوله دربیاید. سپس آن را به طوری فشار دهید تا به‌شکل یک دوک نخ‌ریسی دربیاید (بالای آن نازک‌تر و پایین آن کلفت‌تر باشد). سیخ را در وسط گوشت قرار دهید و سپس دستتان را با آب گرم خیس کنید. انگشت شصت را روی سیخ و انگشت اشاره را زیر سیخ قرار دهید و به‌آرامی با شصت، روی گوشت فشار‌های کوچک بیاورید تا پستی و بلندی‌های گوشت صاف شود و حالت انگشتان‌تان روی گوشت به‌صورت یکی در میان فرو رفته باقی بماند.
  • سر و ته گوشت را روی سیخ کمی بیشتر فشار دهید تا در هنگام کشیدن کباب از روی سیخ، به‌راحتی از آن جدا شود. 
  • یکی از وسایل لازم برای تهیه کباب کوبیده، دو عدد «زیر سری» است. زیر سری، یک قوطی آلومینیومی است که زیر سیخ‌های کباب قرار می‌گیرد تا کباب‌ها کاملا به هم بچسبند و هوا در بین آن‌ها جریان نداشته باشد، زیرا در این صورت گوشت کباب خشک می‌‌شود.
  • بهترین سیخ برای کباب کوبیده، سیخ استیل پهن است. 
  • وزن ایدئال گوشت روی هر سیخ، بین ۷۵ تا ۱۲۰ گرم است، البته این موضوع به ضخامت سیخ شما نیز بستگی دارد. توجه داشته باشید که نباید گوشت زیادی روی سیخ باشد؛ زیرا در این حالت از روی سیخ می‌ریزد یا مغزپخت نمی‌‌شود. اگر مایه کباب کمی هم روی سیخ بگذارید، کباب می‌سوزد و خشک می‌‌شود. پس سعی کنید که مقدار بهینه مایه کباب روی هر سیخ را رعایت کنید تا کباب کوبیده شما خراب نشود.
  • سیخ‌ها را به تناسب روی منقل برگردانید، زیرا اگر یک طرف کباب کوبیده شما روی شعله بپزد و طرف دیگر خام بماند، گوشت از روی سیخ می‌ریزد.
  • حدود قطر مقدار گوشتی که روی سیخ پهن می‌‌شود، باید حدود ۲٫۵ سانتی‌متر باشد.
  • برخی افراد به‌جای آب پیاز از آب ولرم برای خیس کردن دست در حین سیخ زدن استفاده می‌کنند. توجه کنید که استفاده از آب سرد در این مرحله باعث می‌‌شود که دست شما به چربی گوشت بچسبد و سرعت سیخ زدن شما را کم می‌کند. به این آب، «آب دست» می‌گویند. بخشی از «آب دست» در حین سیخ زدن روی گوشت می‌ماند و وقتی کباب را روی زغال قرار می‌دهید، در لحظه اول تبخیر می‌‌شود و با دادن شوک به گوشت، باعث مغزپخت شدن، پف کردن و پوک شدن کباب کوبیده می‌‌شود.

نکات مربوط به‌طرز تهیه کباب کوبیده به‌شکل‌های دیگر

طرز تهیه کباب کوبیده به شکل‌ های دیگر

  • طرز تهیه کباب کوبیده زعفرونی به این ترتیب است که باید یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را در ابتدا به مایه گوشت اضافه کنید و سپس آن را به‌همراه پیاز و دیگر ادویه‌جات چرخ کنید.
  • طرز تهیه کباب کوبیده خانگی روی گاز نیز به همین ترتیب است. فقط باید سیخ‌های کوچکتری را برای کباب انتخاب کنید تا بتوان کباب را به‌صورت یکدست روی شعله گاز کباب کرد.
  • طرز تهیه کباب کوبیده با گوشت گاو به این صورت است که باید گوشت سردست گوساله یا گاو را با چربی لازم برای کباب کوبیده از چربی‌های اطراف سردست یا قلوه‌گاه گوساله ترکیب کنید و بقیه مراحل را به همان ترتیب ادامه دهید.
  • استفاده از زغال و منقل در فرهنگ فعلی زندگی آپارتمان‌نشینی ممکن است کمی مشکل باشد و به همین علت بسیاری از افراد برای طبخ کباب کوبیده از فر استفاده می‌کنند. طرز تهیه کباب کوبیده در فر به این ترتیب است که پس از آماده کردن مایه کباب کوبیده، یک قالب مخصوص فر را چرب می‌کنند. سپس مقداری از گوشت را برمی‌دارند و با دست فرم می‍دهند و در ظرف پهن می‌کنند. در ادامه با استفاده از یک چنگال روی کباب‌ها خط می‌اندازند تا کاملا شبیه کباب کوبیده شود. سپس گوجه فرنگی‌های از وسط نصف شده را در فاصله بین کباب‌ها می‌گذارند و آن‌ها را در فر به دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای ۲۰ دقیقه می‌پزند.
  • شما می‌توانید کباب کوبیده را با طعم‌های مختلف دیگر نیز درست کنید. برای این کار در مرحله مخلوط کردن گوشت چرخ‌کرده با پیاز و ادویه، کمی سبزی (جعفری خردشده) یا فلفل چیلی خردشده نیز به مواد اضافه کنید.

فیلم طرز تهیه کباب کوبیده

فیلم طرز تهیه کباب کوبیده. دانلود ویدئو

فواید کباب کوبیده

فواید کباب کوبیده

کباب کوبیده منبع غنی انواع ویتامین‌های C ،D، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ،B۲ ،B۶ ،B۱۲، پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، سلنیوم و اسید چرب امگا ۳ است. از فواید این غذای لذیذ ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضله‌سازی
  • کاهش خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه 
  • حفظ سلامتی و تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان 
  • تقویت پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن 
  • حفظ سلامتی و تقویت اعصاب، مفید برای سیستم بینایی و ایمنی بدن
  • کمک به سیستم عصبی بدن و تشکیل گلبول‌های قرمز و خون سازی
  •  رفع استرس و افسردگی و ایجاد آرامش ذهنی به‌خصوص در کودکان اوتیسم

طعم کباب کوبیده

کباب کوبیده بدون اغراق یکی از شناخته‌شده‌ترین و نوستالژیک‌ترین غذاهای ایرانی است. سیخ کردن گوشت چرخ‌کرده مزه‌دار شده در پیک نیک‌ها و کباب کردن آن‌ها روی زغال، یکی از خاطرات مشترک بسیاری از ایرانیان است. طعم و مزه بی‌نهایت لذیذ کباب کوبیده در کنار چلو کره زعفرانی یا نان سنگک تازه به‌همراه ریحان تازه، سالاد شیرازی، ماست و دوغ از آن دسته تجربیاتی است که هیچ‌گاه در زندگی فراموش نمی‌‌شود.

رستوران‌های بازار بزرگ تهران از بهترین مکان‌ها برای امتحان کردن کباب کوبیده هستند. پس اگر گذرتان به بازار تهران افتاد، حتما خود را به خوردن یک کباب کوبیده فوق‌العاده دعوت کنید و از مزه آن در کنار دوستان و خانواده لذت ببرید.

طعم کباب کوبیده

تاریخچه کباب کوبیده

درباره ابداع چلوکباب در ایران، روایت‌های زیادی وجود دارد. طبق نظر جعفر شهری، تاریخ‌نویس معتبر معاصر و همچنین اعتمادالسطلنه، پای نان و کباب کوبیده از دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار به سفره‌های ایرانیان باز شده است و خود شخص ناصرالدین شاه در شکل‌گیری دستور پخت این غذا بسیار موثر بوده است. گفته می‌‌شود که چلوکباب قفقاز، یکی از غذاهای موردعلاقه ناصرالدین‌شاه بود و به همین دلیل، او دستور پخت این غذا را به آشپزان دربار داد. پس از مدتی آشپزان دربار تغییراتی را در شیوه طبخ این کباب ایجاد کرده و چلوکباب کوبیده امروزی را به‌عنوان یک غذای ملی ابداع کردند.

طبق اعلام سایت اتحادیه چلوکباب تهران، چلوکبابی نایب، اولین مغازه چلو کبابی تهران در بازار بوده است که برای نخستین بار به شیوه اروپایی غذا را سر میز در دیس سرو می‌کرده است. یکی از جالب‌ترین نکات مربوط به چلوکباب در گذشته، نحوه سرو آن بوده است. آن روزها در ابتدا پلو و کره به سر میز آورده می‌شده است و بلافاصله پیشخدمت دیگری، سیخی کباب روی آن می‌کشیده است. در برخی از چلوکبابی‌ها سرو سیخ‌های کباب تا سیر شدن مشتری ادامه پیدا می‌کرده و تعداد سیخ‌های کباب در قیمت نهایی غذا تاثیری نداشته است.

تاریخچه کباب کوبیده

پای نان و کباب کوبیده از دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار به سفره‌های ایرانیان باز شده است

طبق اسناد تاریخی دیگری، اولین چلوکبابی در شهر تبریز ساخته شد و اولین چلوکبابی در تهران که بانوان اجازه حضور در آن داشتند، چلوکبابی عباس شمرونی بود که در میدان امین‌السلطان قرار داشت. در کل این‌طور به نظر می‌رسد که کباب کوبیده به‌شکل امروزی، حاصل نوآوری آشپزان در طول سال‌ها بوده است و کباب‌های زمان قاجار به این شکل نبوده‌اند. برخی از افراد نیز ابداع کباب کوبیده به‌شکل امروزی را به غلامحسین نایب، موسس اولین چلوکبابی ایران در بازار تهران نسبت می‌دهند. 

چلو کباب شمشیری، یکی از معروف‌ترین چلوکبابی‌های دیگر تهران است که توسط حاج حسن شمشیری در زمان رضاشاه افتتاح شد. شعبه اصلی این رستوران از دوران قدیم در قسمت شرقی سبزه میدان تهران (خیابان بوذرجمهری قدیم) قرار داشت. حاج‌حسن شمشیری از یاران وفادار دکتر مصدق و حامیان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران بود و در سال ۱۳۲۰ با پرداخت مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰ هزار تومان)، اوراق قرضه حمایت از ملی شدن صنعت نفت را خریداری کرد.

وی پس از کودتای ۲۸ مرداد دستگیر و در نهایت به جزیره خارک تبعید شد. «کریم کشاورز»، یکی از هم‌بند‌های او در خاطرات شخصی‌اش نوشته‌ است که حاج حسن شمشیری متعهد شده بود که بهترین کباب کوبیده و برگ را به هم سلول‌هایش بدهد که متاسفانه موفق به این کار نشد.

کباب کوبیده در خارج از ایران

کباب کوبیده، یکی از غذاهای محبوب در خارج از ایران و به‌خصوص در اروپا است. جواد فریفته، آشپز مخصوص احمد شاه، در حدود ۱۰۰ سال پیش، اولین چلوکبابی ایرانی را در پاریس با نام «فریفته» تاسیس کرد. یکی دیگر از ایرانیان مقیم آلمان نیز پس از او، در زمان حکومت نازی‌ها یک چلوکبابی به نام «هیتلر» افتتاح کرد که تنها طرفداران هیتلر و نازی را به رستوران راه می‌داد. 

چلوکبابی نایب یکی دیگر از چلوکبابی‌های مشهور در شهر لس آنجلس آمریکا است که اغلب مشتریان آن، ایرانیان مقیم آمریکا هستند.

کباب کوبیده در خارج از ایران

قیمت کباب کوبیده در گذر تاریخ

واحد شمارش چلوکباب «دست» است. یک دست چلوکباب معمولا به یک بشقاب پر از پلو، دو سیخ کوبیده یا یک سیخ کباب برگ به‌همراه گوجه فرنگی کبابی، سماق، پیاز و دوغ گفته می‌‌شود. قیمت یک پرس چلوکباب کامل در زمان ناصرالدین‌شاه ۳ قران، در زمان احمدشاه ۴ تا ۵ ریال و در زمان محمدرضا شاه تا ۶۰ ریال بود.

جعفر شهری، پژوهشگر و مورخ تاریخ تهران، در کتاب «تاریخ قدیم تهران» در مورد قیمت چلوکباب در قدیم می‌گوید:

در سال ۱۲۹۵ «عبدالله بهرامی»، معاون اداره امنیه تهران (پلیس امروزی) بیشترین مبلغی را که برای هر وعده چلوکباب پرداخت می‌کرده‌است، ۴ تا ۵ ریال و در سال ۱۳۲۰ نیز نرخ چلوکباب برای کارکنان روزنامه اطلاعات ۵ ریال بود که شامل کباب برگ بزرگ، کره، ۳۳۰ گرم برنج، پیاز، نان و سماق بوده ‌است و در همان زمان برای کارکنان روزنامه اطلاعات در خیابان خیام تهران، چلوکباب کوبیده پرسی ۴ ریال می‌آورده‌اند.

بر اساس گزارش‌های متعدد در نشریات قدیمی مانند روزنامه‌های کیهان و اطلاعات، در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵، یک سیخ کباب کوبیده در تهران، ۳ تا ۵ ریال قیمت داشت؛ اما در شهرهای دیگر ایران، دو سیخ کباب همراه با نان و گوجه‌فرنگی ۸ ریال به فروش می‌رسید و در صورت سفارش لیموناد یا نوشابه ۲ تا ۴ ریال دیگر نیز به آن اضافه می‌شد که جمعا ۱۰ تا ۱۲ ریال قیمت تمام‌شده آن بود و فرد با پرداخت ۱۲ ریال می‌توانست یک پرس خوراک کامل بخورد.

قیمت یک پرس چلوکباب در جنوب تهران، گاهی از این هم کمتر بوده ‌است؛ به‌عنوان مثال «جعفر نداف» میدان‌دار قدیمی در میدان تره‌بار قدیمی شوش در بهار ۱۳۵۶ به خبرنگار روزنامه اطلاعات گفته است:

زحمت بارکش‌های میدان زیاد است؛ اما چلوکباب ۲ تومانی سر ظهر، خستگی آن‌ها را درمی‌آورد.

انواع کباب کوبیده در ترکیه

در کشور ترکیه در همسایگی ایران، دو نوع کباب طبخ می‌‌شود که به کباب کوبیده ایرانی شباهت زیادی دارد.

آدانا کباب

آدانا کباب

آدانا کباب (Adana kebabi) دقیقا مانند کباب کوبیده ایرانی با مخلوط گوشت گاو و گوسفند به‌علاوه پیاز، سیر و ادویه‌ جات ترکی درست می‌شود و سپس آن را به سیخ چوبی می‌کشند. طعم این کباب بسیار تند و آتشین است است؛ زیرا در ترکیب ادویه‌های آن، مقدار زیادی فلفل قرمز و پاپریکا وجود دارد که با گوشت ورز داده می‌‌شود. آدانا کباب را معمولا با فلفل دلمه‌ای سبز، پیاز و گوجه‌فرنگی و نوعی بلغور به‌همراه دیگر سبزیجات سرو می‌کنند.

اورفا کباب

اورفا کباب (Urfa Kebabi)، یکی دیگر از کباب‌های مشهور ترکیه است که به آدانا کباب و کباب کوبیده ایرانی شباهت بسیاری دارد. طعم این کباب به نسبت آدانا کباب، ملایم‌تر است و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به گوشت، سیر و پیاز و ادویه‌هایی نظیر زیره، پونه کوهی و پاپریکای شیرین اشاره کرد. اورفا کباب بافتی آبدار دارد و واقعا لذیذ است.

اورفا کباب

آیا موفق به طبخ کباب کوبیده از مجموعه دستور پخت غذاهای ایرانی شده‌اید؟ اگر این طرز تهیه را دوست داشتید، حتما زیر همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگر مخاطبان کجارو بنویسید. فراموش نکنید که از کباب کوبیده خوشمزه خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه