طرز تهیه آش ماسوا؛ آش لذیذ و محلی خوزستان و لرستان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۷
طرز تهیه آش ماسوا؛ آش لذیذ و محلی خوزستان و لرستان

با طرز تهیه آش ماسوا، یکی از خوش‌طعم‌ترین و لذیذترین آش‌های ایرانی آشنا شوید و با طبخ آن، سفری به حال و هوای گرم و دوست‌داشتنی جنوب برای خود ترتیب دهید.

هوس یک آش متفاوت و خوشمزه به سرتان زده است؟ می‌خواهید برای ناهار یا شام، یک غذای لذیذ و منحصربه‌فرد بپزید و نمی‌دانید چه چیزی درست کنید؟ به آش‌های ایرانی علاقه دارید؟ به آشپزخانه بروید تا یکی از غذاهای منحصربه‌فرد و مقوی محلی ایران را درست کنید. کجارو امروز قصد دارد طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان خوزستان و لرستان به نام «آش ماسوا» را به شما آموزش دهد که یکی از آش‌های مقوی محبوب در شهر دزفول و بروجرد است.

آش ماسوا شباهت زیادی به آش رشته دارد و با نخود، بلغور گندم، پیاز، کشک سابیده غلیظ، سبزی (اسفناج، گشنیز، تره، جعفری)، روغن، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه درست شده و معمولا با نعنا داغ یا پونه خشک تزئین می‌شود. در طبخ این آش از حبوبات دیگر مانند لوبیا سفید نیز می‌توان استفاده کرد.

آش محلی ماسوا در شهر دزفول در استان خوزستان و شهر بروجرد در استان لرستان، طرفداران زیادی دارد و تقریبا به شکلی یکسان طبخ می‌شود. «ماسوا» در زبان محلی به معنی «ماست با» است و «با» در اینجا به‌معنای «آش» است و از آنجا که در گویش کردی و لری، حرف «ب» در بیشتر مواقع «و» تلفظ می‌شود، این واژه از «ماست با» تبدیل به «ماست وا» شده است. حرف «ت» نیز به مرور زمان حذف شده است و در نتیجه نام این آش به «ماسوا» تبدیل شد.

نام این آش در شهر خرم آباد، مرکز استان لرستان، ماسوا است، در حالی که در شهرستان بروجرد از توابع لرستان به این غذا، «ماسوآ» یا «ماسوعا» و در اصطلاح لری، «ماست عبا» می‌گویند. آش ماسوا در واقع همان آش ماست یا دوغ است که می‌توان به‌جای آن‌ها از کشک هم استفاده کرد. طعم این آش با کشک خوشمزه‌تر می‌شود و طبخ آن نیز آسان‌تر است. به همین علت در این مقاله، طرز تهیه آش ماسوا با کشک را به شما آموزش خواهیم داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • ۳۰۰ گرم نخود پخته
  • یک کیلوگرم بلغور گندم
  • ۳ عدد پیاز متوسط پوست کنده و خردشده
  • ۵۰۰ گرم کشک سابیده غلیظ
  • ۸۰۰ گرم اسفناج پاک شده و خردشده
  • ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری روغن
  • نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
  • نعنا داغ به مقدار دلخواه

طرز تهیه

طرز تهیه آش ماسوا

۱. کمی روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالای گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای خردشده را در روغن بریزید و تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. در این مرحله کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

۲. بلغور گندم را با ۴ تا ۵ لیتر آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید.

۳. پس از جوشیدن آب، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا بلغورها برای ۲ ساعت، کم کم بپزند. در این حین، مدام بلغورها را هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبند.

۴. اسفناج‌های خردشده را به‌همراه نخود پخته به بلغورهای پخته اضافه کنید و اجازه دهید تا آش برای یک ساعت جا بیفتد.

۵. در آخرین مرحله پخت، کشک، نمک و فلفل قرمز و روغن را در قابلمه آش بریزید و اجازه دهید تا با هم چند قل بخورند. آش را مزه کنید و در صورت نیاز نمک و فلفل بیشتری به آن بزنید. آش ماسوا پس از ۵ دقیقه آماده است.

۶. آش ماسوا را با نعنا داغ تزئین کرده و سرو کنید. 

نکات مهم برای طبخ آش ماسوا

 طبخ آش ماسوا

  • شما می‌توانید علاوه بر نخود از لوبیا سفید هم در طبخ این آش استفاده کنید. برای این کار، نخود و لوبیا را از یک شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب بپزید و کنار بگذارید تا برای طبخ آش ماسوا آماده باشند.
  • برای اینکه این آش در زمان کوتاه‌تری آماده شود، از نخود کنسرو شده استفاده کنید.
  • برای سبزی آش می‌توانید از ترکیب جعفری، تره، گشنیز و اسفناج استفاده کنید. سبزی‌ها را درشت خرد کنید.
  • شما می‌توانید سبزی را نیز به‌همراه پیاز در مرحله اول تفت دهید.
  • برای تهیه نعنا داغ، ۲ قاشق غذاخوری نعنای خشک را در روغن بریزید و برای ۳۰ ثانیه تفت دهید. توجه داشته باشید که نعنا خیلی زود می‌سوزد و طعم آن تلخ می‌شود. پس آن را زود از روی گاز بردارید.
  • شما می‌توانید از پونه خشک هم برای تزئین آش ماسوا استفاده کنید.
  • برای تزئین می‌توان از سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ در کنار هم استفاده کرد.
  • برخی افراد علاوه بر بلغور گندم از برنج نیم دانه هم در تهیه آش ماسوا استفاده می‌کنند.
  • بلغور گندم را باید از یک شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.
  • شما می‌توانید کمی زعفران دم‌کرده را به‌همراه کشک در آش بریزید تا آش شما خوش‌عطروبو شود.
  • کشک را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید و به‌صورت گرم به قابلمه آش اضافه کنید، زیرا در غیر این صورت می‌برد. کشک باید در حین افزودن به قابلمه، هم‌دمای آش باشد.
  • ماسووا یک غذای محلی دیگر خوزستان است که با گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله درست شده و با نان سرو می‌شود. برای طبخ این غذا، در ابتدا نخود و گوشت را با هم می‌پزند سپس برنج را اضافه می‌کنند. پس از پخت، آن‌ها را می‌کوبند و در ادامه بقیه مواد را اضافه می‌کنند و آن‌ها را روی حرارت می‌گذارند.

فواید آش ماسوا

  • کشک مانند دوغ و ماست یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که از جوشاندن و گرفتن کره دوغ درست می‌شود. این محصول لبنی، انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه را تامین می‌کند، گرسنگی را کاهش می‌دهد و حجم کمی از معده را اشغال می‌کند؛ البته کشک نفاخ است و روده را سفت می‌کند، برای همین باید با نعنای خشک مصرف شود.
  • کشک، منبع غنی پیش‌ساز گلوتاتیون است که به‌خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود. از خواص مهم گلوتاتیون می‌توان به کنترل رادیکا‌ل‌های آزاد، پیشگیری از سرطان‌ها، کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلول‌ها اشاره کرد.

سفر به دزفول با طعم آش ماسوا

دزفول در کنار رودخانه دز در بخش جلگه‌ای استان خوزستان، یکی از شهرهای دیدنی در جنوب غربی ایران است که هر سال با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. در سفر به این منطقه از کشور به‌هیچ‌وجه تجربه مزه کردن غذاهای محلی را از دست ندهید.

آش ماسوا با طعمی پرملات و سیرکننده با تزئین نعنا داغ، وعده‌ای کامل و خوشمزه است که انرژی لازم برای یک روز گشت و گذار در شهر دزفول را برای شما فراهم می‌کند. خود را به یک رستوران محلی دعوت کنید و یک کاسه آش ماسوا سفارش دهید تا طعم و مزه این غذا را در خاستگاهش بچشید و لذت ببرید.

طعم آش ماسوا

آیا موفق به طبخ آش ماسوا از مجموعه دستور پخت غذاهای ایرانی شده‌اید؟ اگر این طرز تهیه را دوست داشتید، حتما زیر همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگر مخاطبان کجارو بنویسید. فراموش نکنید که از آش لذیذ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه