طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با گلابی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با گلابی

گلابی، یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین میوه‌های مورد استفاده بشر است که می‌توان با آن، انواع سالاد، دسر و غذ‌های متفاوت‌ را طبخ کرد.

گلابی میوه‌ای زنگوله‌ای شکل است که در رنگ‌های مختلف همچون سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز یا ترکیبی از این رنگ‌ها دیده می‌شود. بیش از ۳۰ گونه گلابی در جهان وجود دارد که به‌صورت خام، پخته یا کمپوت شده استفاده می‌شوند. گلابی را با نام‌های شاه میوه یا آمرود هم می‌شناسند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود می‌گویند. میوه گلابی معمولی عمر انباری کوتاهی دارد و به همین دلیل باید قبل از رسیدن کامل، برداشت شود تا بتوان آن را به‌راحتی به بازار رساند.

گیاه گلابی، بومی آسیای غربی و اروپای شرقی، مخصوصا نواحی شمال غربی ایران و کوه‌های قفقاز است. برخی از منابع آلمانی، خاستگاه اولیه این میوه را در کوه‌های البرز ایران می‌دانند. جالب است بدانید که گلابی بعد از سیب مهم‌ترین میوه دانه‌دار دنیا و ایران به شمار می‌آید. گونه وحشی گلابی در گیلان با نام خوج یا سنگ خوج و در مازندران با نام سِتِکا شناخته می‌شود. طعم این میوه نیز از ترش تا شیرین متغیر است.

گلابی حاوی ویتامین‌های E و C، فیبر بالا، کلسیم، آهن، منیزیم و روی است. از فواید بی‌شمار این میوه خوشمزه می‌توان به مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش خطر سکته مغزی، محافظت از قلب، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با انواع سرطان، کنترل سطح قند خون، حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود هضم، تنظیم فشار خون، جلوگیری از مشکلات کولیت، آرتروز و نقرس و کاهش و درمان تب اشاره کرد. پس سعی کنید تا این میوه لذیذ را در سبد غذایی خود تا حد امکان بگنجانید.

گلابی‌ها با مواد غذایی بسیاری ترکیب می‌شوند و می‌توانند خوردنی‌هایی با طعم شیرین، نمکی یا حتی تند خلق کنند. گلابی را می‌توان در تهیه وعده‌های مختلف از صبحانه گرفته تا سالادهای خوشمزه، ترشی، کباب و پودینگ به کار گرفت. به همین منظور کجارو امروز قصد دارد شما را با ۱۰ خوردنی خوشمزه که می‌توان با گلابی درست کرد، آشنا کند.

انواع خوردنی با گلابی:

۱. دسر گلابی‌های آبپزشده با زعفران

دسر گلابی‌های آبپزشده با زعفران

گلابی‌های آبپزشده با زعفران با طعمی ساده، شیرین و تند شما را شگفت‌زده خواهند کرد. عکس از «یوکی سوگیورا» (Yuki Sugiura)

گلابی، میوه‌ای بهشتی با طعمی طبیعی، فوق‌العاده و پرملات است که گاهی اوقات آب‌پز کردن تنهای آن، بهترین کاری است که می‌توان با این میوه انجام داد. در طرز تهیه گلابی‌های آب‌پز شده با زعفران (Saffron-poached pears)، خواهید دید که چگونه ادویه‌جات شیرین، طعم کاراملی ذاتی گلابی را به نمایش می‌گذارند.

مواد لازم:

گلابی نه چندان رسیده، آب، شکر قنادی، زعفران، چوب دارچین، هل و بادیان رومی (anise) یا رازیانه.

طرز تهیه:

پوست گلابی‌ها را بکنید؛ اما ساقه آن‌ها را درنیاورید. سپس آن‌ها را در یک کاسه آب قرار دهید تا رنگ آن‌ها عوض نشود. بقیه مواد لازم را در یک ماهیتابه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به‌آرامی به جوش بیاید. گاهی ماهیتابه را بچرخانید تا شکر کاملا در آب حل شود.

شیره را برای ۵ دقیقه بجوشانید تا بو و طعم ادویه‌جات دربیاید. سپس گلابی‌ها را در آن بریزید و شعله گاز را کم کنید. درب ماهیتابه را بگذارید و گلابی‌ها را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید تا کمی ترد شوند؛ اما کماکان سفت باشند. گلابی‌ها را از شیره دربیاورید و اجازه دهید تا خنک شوند. سپس آن‌ها را با بستنی دلخواهتان سرو کنید.

۲. کیک وارونه گلابی و شکلات

کیک وارونه گلابی و شکلات

ترکیبی فوق‌العاده در کیک وارونه گلابی و شکلات. عکس از یوکی سوگیورا

گلابی و شکلات تلخ، ترکیبی خارق‌العاده به شمار می‌آیند

گلابی و شکلات تلخ، ترکیبی خارق‌العاده به شمار می‌آیند و شما می‌توانید از این ترکیب برای خلق یک کیک شیرین و نرم میوه‌ای استفاده کنید. کیک وارونه گلابی و شکلات (Pear and chocolate upside-down cake) را می‌توان با کاستارد یا خامه زده شده سرو کرد و از طعم آن، بی‌نهایت لذت برد.

مواد لازم:

گلابی تقریبا رسیده، شکلات تلخ، کره، تخم‌مرغ، شکر، بادام آسیاب شده و گلاب.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۳۵ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. پوست گلابی‌ها را بگیرید، هسته آن‌ها را دربیاورید و آن‌ها را به هشت قسمت تقسیم کنید. سپس گلابی‌ها را در کف یک قالب مخصوص کیک بچینید.

در یک قابلمه کمی آب بریزید و آن را روی حرارت تخم‌مرغ‌ها وسط گاز قرار دهید. سپس یک کاسه ضدحرارت روی آن بگذارید. شکلات‌ها را به‌همراه کره در کاسه بریزید تا ذوب شوند. در همین حین، تخم‌مرغ‌ها و شکر را در کاسه‌ای جداگانه با همزن برقی هم بزنید تا پف کنند. شکلات و کره آب شده را در مخلوط تخم‌مرغ و شکر بریزید و مخلوط کنید. سپس با احتیاط، بادام‌های آسیاب شده را در آن‌ها بریزید و هم بزنید.

خمیر را در قالب بریزید و برای ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در فر بپزید. اگر در پایان پخت، خلال دندان از مرکز کیک بدون هیچ چسبندگی بیرون بیاید، کیک شما آماده است. پس از درآوردن کیک از فر، روی آن گلاب بریزید و اجازه دهید تا خک شود. برای سرو، کیک را با احتیاط و با استفاده از چاقو از قالب دربیاورید و روی یک بشقاب برگردانید.

۳. «تارته تاتین» گلابی انگلیسی

تارته تاتین گلابی انگلیسی

«تارته تاتین» (tarte tatin)، یک نوع شیرینی است که نام خود را از خواهران تاتین گرفته است. این کیک توسط این دو خواهر ابداع شد و اولین بار به‌عنوان بشقاب مخصوص هتل آن‌ها در فرانسه سرو شد. البته این شیرینی خوشمزه بعدها به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرد. «تارته تاتین»، معمولا با یک نوع میوه (معمولا سیب) کاراملی شده در شکر و کره درست می‌شود.

«تارته تاتین» گلابی، نسخه انگلیسی الهام گرفته از شیرینی فرانسوی است که با گلابی درست می‌شود. گلابی زمستانی «کومیس» (Comice)، یکی از شیرین‌ترین و آبدارترین گلابی‌ها به شمار می‌آید که حتی پس از پخت، شکل خود را به زیبایی حفظ می‌کند. در تهیه این شیرینی انگلیسی، بادیان ختایی و کره، طعمی منحصربه‌فرد و پرادویه به آن اعطا می‌کنند که قطعا شما را متحیر خواهد کرد. فقط توجه داشته باشید که شما باید گلابی‌ها را یک روز قبل از سرو تهیه کنید.

مواد لازم:

کره بدون نمک، بادیان ختایی، شکر، گلابی کومیس، خمیر هزارلا و آرد.

طرز تهیه:

پوست گلابی‌ها را بگیرید، هسته آن‌ها را دربیاورید و آن‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس آن‌ها را برای یک شب، بدون درپوش در یخچال قرار دهید تا خشک شوند. فر را در دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. کره را در کف یک ماهیتابه پخش کنید و بادیان ختایی را در آن فشار دهید. سپس روی کره را با شکر به‌صورت لایه‌ای مساوی بپوشانید و گلابی‌ها را روی شکر بچینید. خمیر هزارلا را روی سطح آغشته به آرد به‌شکل دایره پهن کنید تا ضخامت آن، حدود ۳ میلی‌متر باشد. اندازه دایره باید از قطر ماهیتابه‌ای که گلابی‌ها را در آن چیده‌اید، بیشتر باشد.

ماهیتابه را برای ۵ تا ۶ دقیقه روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا فرآیند کاراملی شدن، آغاز شود. سپس ماهیتابه را برای ۴۰ دقیقه در فر بگذارید تا روی شیرینی شما طلایی قهوه‌ای شود و حالت چسبندگی پیدا کند. ماهیتابه را از فر دربیاورید و اجازه دهید تا برای ۵ دقیقه خنک شود.

یک بشقاب روی ماهیتابه بگذارید و با احتیاط، شیرینی خود را برگردانید. این کار را با سرعت انجام دهید، زیرا مایه کاراملی شده بسیار داغ است. بادیان ختایی را دربیاورید و شیرینی خود را با بستنی وانیلی سرو کنید.

۴. «موسلی برچر» چند غله گلابی

موسلی گلابی

موسلی، یک نوع صبحانه آماده مصرف است که در بسته‌بندی‌های حاوی انواع غلات، دانه‌های کامل سبوس‌دار، ویتامین‌های گروه B، میوه‌های خشک و خشکبار عرضه می‌شود. موسلی با شیر، ماست یا شیرسویا یا همراه با عسل خورده می‌شود و گاهی میوه‌های فصلی تازه (به‌خصوص سیب، هلو یا موز) خردشده به آن اضافه می‌شود. در حال حاضر، موسلی به‌عنوان یکی از خوراکی‌های با کیفیت روی میزهای هتل‌های درجه یک به مهمانان ارائه می‌شود.

در حال حاضر، موسلی به‌عنوان یکی از خوراکی‌های با کیفیت روی میزهای هتل‌های درجه یک به مهمانان ارائه می‌شود

«ماکسی میلیان بیرشی بینر»، دکتر و متخصص تغذیه زوریخی، موسلی را ابداع کرده است. وی ترکیب این صبحانه مقوی با معنی تحت‌الفظی «پوره کوچک» را در سال ۱۹۰۰ کشف کرد. دکتر بینر به‌صورت اتفاقی در یک گردش کوهستانی در غذای یک چوپان شریک شد و متوجه شد که با وجود سن زیاد او، غذای چوپان ترکیبی از جو خرد شده در شیر، عسل و سیب بود. وی پس از مزه کردن این غذا، موسلی را ابداع کرده و در رژیم‌های پیشنهادی خود در کلینیک، آن را گنجاند.

وجود غلات کامل در موسلی باعث ثبات سطح قند خون برای ساعات طولانی‌تر می‌شود و همین امر سبب این می‌شود که شخص ساعت‌ها بدون احساس گرسنگی فعالیت کند. موسلی همچنین دارای مقدار قابل توجهی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها، سبوس غلات و فیبر بالای طبیعی، میوه و ویتامین‌های ضروری برای بدن است و در عین حال، چربی و قند کمتری را در خود دارد.

موسلی برچر (bircher muesli)، نسخه سوئیسی موسلی معمولی است که با نام جو دوسر شبانه (overnight oats) نیز مشهور است. موسلی معمولی، صبحانه‌ای خشک است، در حالی که موسلی برچر با خامه و آب لیمو درست می‌شود و و بعد از اتمام زمان لازم برای خیساندن مواد، آن را می‌خورند.

موسلی برچر چند غله گلابی، یک صبحانه هوس‌برانگیز مانند دونات مربایی است که با میوه تازه، انواع غلات، ماست خامه‌ای و آب گلابی درست می‌شود و شما را حسابی سیر خواهد کرد.

مواد لازم:

جو دوسر پرک، جو، آب گلابی و گندم چاودار. شما برای روی موسلی نیز به گلابی تازه، توت تازه و ماست یونانی نیاز دارید.

طرز تهیه:

کار خود را یک روز قبل از سرو موسلی آغاز کنید. جو دوسر پرک، جو و گندم چاودار را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید و آب گلابی را روی آن بریزید. سپس آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید، درب کاسه را ببینید و برای یک شب در یخچال قرار دهید تا غلات خوب خیس بخورند.

برای سرو صبحانه، گلابی‌ها را رنده کنید و در غلات خیس شده بریزید. سپس نیمی از توت‌ها را له کرده و با ماست یونانی مخلوط کنید و در غلات بریزید. روی موسلی را با توت‌های باقی‌مانده تزئین کنید.

۵. گوشت کبابی با سس غلیظ گلابی سرخ شده

گوشت کبابی با سس غلیظ گلابی

گوشت کبابی با سس غلیظ گلابی سرخ شده با طعمی شیرین به ذائقه شما خوش خواهد آمد. عکس از یوکی سوگیورا

گوشت کبابی با گلابی‌های آرامپز، ترکیبی فوق‌العاده با طعمی عسلی و میوه‌ای است که قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد.

مواد لازم:

گوشت سردست گوساله، روغن زیتون، پیاز، کرفس، هویج، برگ بو، برگ رزماری تازه خردشده، برگ آویشن، پوره گوجه فرنگی، گلابی پوست کنده و خردشده و سرکه سفید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. گوشت را با نمک و فلفل زیاد مزه‌دار کنید. سپس در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. گوشت را در روغن تفت دهید تا تمام سطح آن، قهوه‌ای شود. گوشت را از قابلمه دربیاورید.

پیازها، کرفس و هویج را قابلمه بریزید و برای ۷ دقیقه آن‌ها را تفت دهید تا نرم شوند. سپس بقیه مواد لازم را در قابلمه بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس گوشت را روی سبزیجات بچینید. درب قابلمه را ببندید و آن را در فر قرار دهید. گوشت را برای ۵ ساعت در فر بپزید تا آب گوشت غلیظ شود و بافت گوشت کاملا نرم شود، به‌طوری که به‌راحتی در دهان آب شود.

گوشت را از فر دربیاورید و دمای فر را تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت بالا ببرید. سپس گوشت را دوباره در فر قرار دهید تا سطح آن برشته و کاملا ترد شود. پس از طلایی شدن سطح گوشت، غذا را از فر دربیاورید و آن را با سس غلیظ گلابی سرخ شده سرو کنید.

۶. سالاد گلابی، بیکن گوشت دودی نمکی و کاسنی قرمز

سالاد گلابی، بیکن گوشت

گلابی با طعم شیرین خود، طعم نمکی بیکن گوشت دودی را متعادل می‌کند و پنیر خامه‌ای، طعمی ویژه و منحصربه‌فرد به سالاد گلابی، بیکن گوشت دودی نمکی و کاسنی قرمز می‌دهد. اگر به عسل شاه بلوط دسترسی دارید، آن را حتما در این سالاد بریزید، در غیر این صورت می‌توانید از عسل معمولی هم استفاده کنید.

مواد لازم:

گلابی خردشده بدون هسته، آب لیموی تازه، پیازچه، عسل، روغن زیتون فرآوری نشده، نمک، کاسنی قرمز، بیکن گوشت دودی نمکی، پنیر بز و گردوی بوداده.

طرز تهیه:

در یک کاسه بزرگ، گلابی‌ها را آغشته به آب لیمو کنید. سپس آن‌ها را به‌آرامی با نمک، عسل، روغن زیتون و پیازچه مخلوط کنید. کاسنی قرمز را در کاسه بریزید و سالاد را به ظرفی بزرگ‌تر منتقل کنید.

بیکن گوشت را روی سالاد بریزید و آن را با پنیر بز تزئین کنید. گردوهای بوداده را با دستانتان خرد کنید و به‌همراه روغن زیتون روی سالاد بریزید و آن را سرو کنید.

۷. کوفته قلقلی با سس گلابی و گوجه فرنگی

کوفته قلقلی با سس گلابی و گوجه فرنگی

کوفته قلقلی با سس گلابی و گوجه فرنگی، غذایی با طعم غیر قابل انتظار است

کوفته قلقلی با سس گلابی و گوجه فرنگی، غذایی با طعم غیر قابل انتظار است. گوجه فرنگی و گلابی در کنار گوشت قرمز تند، یک غذای خاورمیانه‌ای را خلق می‌کنند که مزه آن به‌صورت حیرت‌آوری لذیذ است.

مواد لازم:

گوشت بره چرخ‌کرده، گوشت گاو چرخ‌کرده، پیاز پوست کنده و رنده شده، سیر رنده شده، خرده نان، پاپریکا، فلفل چیلی ورقه شده، ادویه تونسی هریسه، نمک، فلفل سفید و پودر دارچین. سس این غذای خوشمزه نیز با روغن زیتون، سیر، نمک، پوره گوجه فرنگی، هریسه، پاپریکای دودی، چوب دارچین، برگ بو، شکر، پوست لیمو، آب لیمو، آب و گلابی خردشده بدون هسته درست می‌شود.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. تمام مواد لازم برای کوفته قلقلی را در یک کاسه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس آن‌ها را به‌شکل کوفته‌های ۵۰ گرمی گرد دربیاورید. آن‌ها را در یک سینی مخصوص فر چرب شده بچینید و برای ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر بپزید.

در همین حین، سیر خردشده، روغن زیتون و نمک را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالای گاز قرار دهید تا سیر برای ۲ دقیقه تفت بخورد. پس از درآمدن بوی سیر، پوره گوجه فرنگی، هریسه، ادویه‌جات، برگ بو، شکر و پوست لیمو را در آن بریزید و مخلوط کنید. سس را برای ۴ تا ۵ دقیقه دائما هم بزنید تا شروع به چسبیدن به کف ماهیتابه کند.

سپس آب لیمو را به سس اضافه کنید و اجازه دهید تا مخلوط به جوش بیفتد. پس از جوشیدن، آب را در سس بریزید و آن را بجوشانید. کوفته قلقلی‌ها را از فر دربیاورید و آن‌ها را به‌همراه مایعی که از آن‌ها در کف سینی ریخته در سس بچینید. اجازه دهید تا سس دوباره به جوش بیفتد، سپس شعله گاز را کم کنید، درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید تا کوفته قلقلی‌ها برای یک ساعت به‌آرامی بپزند.

گلابی‌ها را در سس بریزید و برای ۱۵ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز با درب باز بپزید تا سس کمی غلیظ شود. در انتهای پخت، سس باید شبیه به یک سوپ غلیظ باشد. این غذا را با برنج، بلغور آب‌پز (couscous) یا انواع نان تازه و گرم مانند نان شیری سرو کنید.

۸. قایق کاسنی با گلابی، پنیر استیلتون و مربای کرنبری

کاسنی با گلابی، پنیر و مربای کرنبری

طعم اومامی در مزه قایق کاسنی با گلابی، پنیر استیلتون و مربای کرنبری. عکس از یوکی سوگیورا

برشی از میوه تازه روی برگ کاسنی تلخ (bitter chicory) به‌همراه پنیر شور و تند و تیز استیلتون (stilton) و مربای ترش و شیرین کرنبری (cranberry jam)، یک میان وعده یا مزه با طعم اومامی را خلق می‌کنند که درست به‌اندازه ظاهر دلربایش و شاید حتی بیشتر، خوشمزه است.

مواد لازم:

برگ کاسنی تلخ، گلابی رسیده و پنیر آبی. برای تهیه مربای کرنبری نیز به کرنبری خشک شده، بادیان ختایی، سرکه قرمز، پوست و آب لیموی تازه، نمک، فلفل سیاه، شیره افرا، جوز هندی رنده شده و آب نیاز دارید.

طرز تهیه:

در ابتدا به سراغ آماده کردن مربا بروید. تمام مواد لازم برای مربا را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس آن را برای ۱۰ دقیقه بپزید تا به غلظت مربا برسد. مربا را با یک خردکن دستی، پوره کنید و سپس آن را کنار بگذارید.

گلابی‌ها را پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید. سپس یک تکه گلابی را در کف هر برگ یا قایق کاسنی بگذارید و پنیر آبی را روی آن بریزید. کار خود را با ریختن چند قطره مربای کرنبری به اتمام برسانید. شما می‌توانید مربای باقی‌مانده را در یخچال نگهداری کرده و همراه با پنیر میل کنید.

۹. تبوله میوه

تبوله میوه

تبوله (tabbouleh)، یک سالاد لبنانی عربی است که به‌صورت سنتی با بلغور، گوجه فرنگی، خیار و جعفری خردشده، سیر، پیاز، روغن زیتون، نمک و آب لیمو درست می‌شود؛ اما ما در اینجا قصد داریم طرز تهیه یک سالاد تبوله میوه مخصوص صبحانه را به شما آموزش دهید که با ترکیب سیب، گلابی، نعنای تازه، میوه خشک و ادویه‌های گرم، شما را متعجب خواهد کرد.

مواد لازم:

شکر قنادی، بلغور گندم، آب سیب یا پرتقال، خرما، سیب و گلابی خردشده، انجیر یا زردآلوی پخته، پودر دارچین، نعنای تازه خردشده و عسل، آب لیمو یا شکر.

طرز تهیه:

شکر را به‌همراه آب در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز بجوشانید. آب و شکر را مدام هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. شیره را کنار بگذارید تا کمی سرد شود. بلغور گندم را با آب سیب یا پرتقال و شیره گرم در یک کاسه بریزید و آن را برای ۲ ساعت رها کنید تا بلغور گندم، آب را به خود جذب کند و نرم شود.

بقیه آب داخل کاسه را خالی کنید. سپس خرما، سیب، گلابی، انجیر یا زردآلو، دارچین و نعنا را در کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید. مقداری شکر، آب لیمو و عسل در سالاد بریزید تا مزه‌دار شود، سپس آن را در دمای اتاق سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

۱۰. ترشی پیکالیلی گلابی

 ترشی پیکالیلی گلابی

ترشی پیکالیلی (piccalilli)، یک ترشی هندی متشکل از سبزی خردشده، خردل، سرکه و ادویه تند است که به‌شکل‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود. پیکالیلی گلابی، یک نسخه فوق‌العاده از این ترشی است که با طعم شیرین گلابی به مزاج هر کسی خوش خواهد آمد.

مواد لازم:

گل کلم، پیاز قرمز، لوبیا سبز، کدوی تابستانی، نمک دریایی، سرکه سفید، شکر، آرد ذرت، زردچوبه، پودر خردل، دانه‌های خردل قهوه‌ای، فلفل چیلی ورقه شده، عسل، گلابی و ریشه زنجبیل.

طرز تهیه:

یک روز قبل از تهیه ترشی، تمام سبزیجات به غیر از گلابی را به تکه‌های کوچک خرد کنید. سپس آن‌ها را بشویید و آبکش کنید. به سبزیجات داخل آبکش نمک بزنید و روی آن‌ها را بپوشانید. در ادامه آن‌ها را برای یک شب در محلی خنک در آشپزخانه رها کنید.

روز بعد، سرکه، شکر، آرد ذرت، ادویه‌جات و عسل را در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا بجوشد. سس را در حین غلیظ شدن، هم بزنید. سبزیجات داخل آبکش را بشویید تا نمک آن‌ها شسته شود. سپس آن‌ها را خشک کنید. سبزیجات، گلابی‌های خردشده و زنجبیل رنده شده را در سس بریزید و بجوشانید.

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و مواد داخل آن را داغ داغ در شیشه‌های استریل شده بریزید. درب شیشه‌ها را ببندید و آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید. ترشی پیکالیلی گلابی تا یک ماه در یخچال قابل نگهداری است.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه