طرز تهیه یخ در بهشت خمام؛ دسر خوشمزه و بهشتی گیلان

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه یخ در بهشت خمام؛ دسر خوشمزه و بهشتی گیلان

با طرز تهیه یخ در بهشت خمام با طعم و مزه‌ای بهشتی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، عزیزانتان را خوشحال کنید.

دلتان یک یخ در بهشت متفاوت و لذیذ می‌خواهد؟ از گرمای روزهای تابستانی فراری هستید و نمی‌دانید برای مهمانی چه دسری سرو کنید؟ با کجارو همراه شوید و بهترین دسرها و نوشیدنی‌های ایران و جهان را در مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، در خانه و کنار ما درست کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه یک دسر بسیار خوش‌طعم و منحصربه‌فرد به نام یخ در بهشت گیلان را به شما آموزش دهیم که غالبا با نام یخ در بهشت خمام شناخته می‌شود. 

برای آشنایی با یخ در بهشت خمام یا به قول گیلانی‌ها «یخ بهشت» یا «میوه یخی»، در ابتدا باید با خود شهر خمام آشنا شوید. خمام از بخش‌های تابع شهرستان رشت در استان گیلان در شمال کشور است. این شهر بر سر راه ارتباطی دو شهر بزرگ و گردشگری استان گیلان، یعنی رشت و بندر انزلی واقع شده است و به همین علت، از پتانسیل‌های گردشگری بالایی برخوردار است.

مشهورترین و پرطرفدارترین محصول غذایی خمام که در حال حاضر، برند این شهر محسوب می‌شود، یخ در بهشت مخصوص خمام است. یخ در بهشت‌هایی غلیظ و متفاوت با طعم‌های مختلف و بی‌نظیر از انواع میوه گرفته تا خشکبار. این یخ در بهشت مخصوص به قدری محبوب است که هر سال، هزاران گردشگر داخلی و خارجی را از شهرهای دور و نزدیک گیلان به خمام می‌کشاند و تا نیمه‌های شب این شهر را بیدار نگه می‌دارد.

سینی یخ در بهشت خمام

یخ در بهشت خمام، یکی ازجاذبه‌های گیلان برای گردشگران است. سرو انواع فالوده، بستنی و به‌خصوص یخ در بهشت در خمام سبب می‌شود که بیشتر مسافران، مسیر خود را طولانی کرده و ترافیک و صف‌های طولانی انتظار را تحمل کنند تا به این دسرهای لذیذ و بی‌نهایت وسوسه‌کننده برسند.

یخ در بهشت خمام از مواد اولیه ساده‌ای از جمله میوه تازه، آب میوه و شکر تشکیل می‌شود و می‌توان آن را با انواع میوه مانند طالبی، توت فرنگی، آلبالو، هندوانه و غیره درست کرد. این نسخه از یخ در بهشت با دیگر یخ در بهشت‌هایی که تاکنون خورده‌اید، متفاوت است و در واقع از میوه‌های طبیعی له‌شده و فرآوری‌شده‌ای تشکیل می‌شود که در نهایت یخمال می‌شوند. منوی یخ در بهشت در خمام، بسیار متنوع است و انواع میوه‌های ترش و شیرین و همچنین خشکبار را در بر می‌گیرد. یخ در بهشت‌های ترش خمام معمولا با نمک و گلپر سرو می‌شوند که آن‌ها را بی‌نهایت لذیذتر می‌کنند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه یخ در بهشت گیلان یا خمام

تاریخچه یخ در بهشت خمام

از سال ۱۳۶۸، یخ ‌در بهشت خمام با طعم‌های طالبی و توت فرنگی با روش‌های سنتی تولید شده و توسط محمد بشرپور با گاری دستی به مردم عرضه می‌شد. در سال ۱۳۷۰، تولید و عرضه یخ ‌در بهشت به دکه‌ای در نزدیکی پایگاه مقاوت بسیج خمام منتقل شد و بعدها به دلیل استقبال و ابراز علاقه‌ شهروندان و مسافرانی که از خمام عبور می‌کردند، به مکانی بزرگ‌تر در مجاورت مخابرات خمام، انتقال یافت و همین مسئله منجر به پیشرفت به‌سزایی در عرصه تولید یخ ‌در بهشت شد.

بستنی‌های سنتی خمام هم از دیرباز مشهور بوده‌اند و مسافران بسیاری را بیست تا سی سال قبل از ابداع یخ در بهشت مخصوص خمام، به این شهر می‌کشاندند

با گذر زمان و بیشتر شدن امکانات، طعم‌های جدیدی مانند آلوچه، موز، زردآلو، تمشک، آلبالو و اخته به منوی یخ در بهشت خمام اضافه شدند و این دسر به شهرت بیشتری رسید. از سال ۱۳۸۰ تا به امروز، یخ ‌در بهشت میوه‌ای خمام با طعم و مزه بی‌نظیر و به‌یادماندنی از محبوبیت بالایی در میان مردم گیلان و استان‌های همجوار برخوردار است.

جالب است بدانید که بستنی‌های سنتی خمام هم از دیرباز مشهور بوده‌اند و مسافران بسیاری را بیست تا سی سال قبل از ابداع یخ در بهشت مخصوص خمام، به این شهر می‌کشاندند. در آن زمان، گردشگرانی که از داخل شهر خمام رد می‌شدند، ساعتی را در کنار بستنی فروشی‌ها می‌ایستادند تا از خوردن بستنی سنتی خمام لذت ببرند. امروزه، مغازه‌های خمام در ایام تعطیل، حتی تا ساعت سه و چهار صبح باز و پر از مشتری هستند.

در ادامه شما را با طرز تهیه دو یخ در بهشت لذیذ توت فرنگی و طالبی آشنا خواهیم کرد تا با تهیه آن‌ها در منزل، روز گرم خود را با طعم لذیذ یخ در بهشت، خنک و زیبا کنید.

مواد لازم برای تهیه یخ در بهشت توت فرنگی

  • ۱ کیلو توت فرنگی
  • ۱ لیوان آب توت فرنگی 
  • نصف فنجان شکر 

طرز تهیه یخ در بهشت توت فرنگی

 یخ در بهشت توت‌فرنگی

۱. در ابتدا توت فرنگی‌های رسیده و لذیذ را در آب بریزید و خوب تمیز کنید. سپس آن‌ها را در کیسه فریزر بگذارید و به مدت ۵ تا ۶ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا توت فرنگی‌ها کاملا یخ بزنند.

۲. توت فرنگی‌ها را از فریزر دربیاورید و همراه با شکر و آب توت فرنگی در مخلوط‌کن بریزید.

۳. مخلوط‌کن را با دور کم روشن کنید تا عمل مخلوط شدن به آرامی و کم‌کم انجام شود. در همین حین، لیوان‌های مخصوص نوشیدن یخ در بهشت را در یخچال بگذارید تا سرد شوند.

۴. بعد از اینکه همه مواد با هم مخلوط شدند و توت فرنگی‌ها حالت پوره پیدا کردند، مخلوط‌کن را خاموش کنید و یخ در بهشت خوشرنگ خود را در لیوان بریزید.

۵. یخ در بهشت را با یک عدد توت فرنگی تازه تزئین کرده و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه یخ در بهشت طالبی

  • نصف یک طالبی یا گرمک
  • چند قطره گلاب
  • شکر به مقدار لازم
  • یخ پودری به مقدار لازم
  • ۲ لیوان شیر

طرز تهیه یخ در بهشت طالبی

۱. نصف طالبی را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود. سپس آن را دربیاورید و داخل مخلوط کن بریزید.

۲. شیر را به طالبی اضافه کنید و با توجه به شیرینی مورد نظرتان، چند قاشق شکر و چند قطره گلاب به آن بیفزایید. سپس مخلوط‌کن را با دور کم روشن کنید.

۳. یخ در بهشت طالبی را در لیوان‌های مخصوص سرو بریزید و روی آن را با یک تکه طالبی تزئین کنید.

نکات مهم برای تهیه یخ در بهشت طالبی

  • شما می‌توانید به جای شیر و یا همراه با شیر، کمی بستنی نیز به یخ در بهشت طالبی اضافه کنید تا طعمی متفاوت و لذیذتر خلق کنید.
  • اندازه شکر به میزان شیرینی طالبی و سلیقه شما بستگی دارد.

سفر به خمام با طعم یخ بهشت گیلان

یخ در بهشت خمام به قدری لذیذ است که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید و از آن پس در سفر به استان گیلان، حتما راه خود را به سمت شهر خمام کج خواهید کرد تا این دسر لذیذ و خنک را در تمام فصول سال، حتی زمستان بخورید.

اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید، می‌توانید آلوچه و زغال اخته را با هم ترکیب کنید. یخ در بهشت موز، انجیر، زردآلو و توت فرنگی، یکی از بهترین ترکیب‌هایی هستند که می‌توانید در مغازه‌های یخ در بهشت خمام سفارش دهید. جالب است بدانید که شما می‌توانید چند طعم مختلف را با هم در یک ظرف سفارش دهید و همین مسئله به شما اجازه می‌دهد که چند طعم متنوع و خوشمزه را در کنار هم امتحان کنید تا طعم مورد علاقه خود را زودتر پیدا کنید.

اگر در فصل تابستان به استان گیلان سفر کردید، حتما سری هم به شهر خمام بزنید و طعم فصلی و بسیار خارق‌العاده تمشک را سفارش دهید که بدون شک، بهترین یخ در بهشت خمام است. ظرف‌های سرو یخ در بهشت خمام با سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به شما این اختیار را می‌دهند که به اندازه میل و اشتهایتان، یخ در بهشت سفارش دهید.

یخ در بهشت خمام

آیا موفق به تهیه یخ در بهشت گیلان از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌ها شدید؟ اگر این دسر لذیذ را در خانه درست کردید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگر کاربران کجارو بنویسید یا از یخ در بهشت زیبا و رنگارنگ خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه