طرز تهیه تست فرانسوی؛ صبحانه لذیذ بین المللی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۵
طرز تهیه تست فرانسوی؛ صبحانه لذیذ بین المللی

با طرز تهیه نسخه هنگ‌کنگی تست فرانسوی (فرنچ تست)، یک صبحانه مشهور بین‌المللی برای خود مهیا کنید و روزی پر از انرژی را آغاز کنید.

هوس یک صبحانه جدید و خوشمزه کرده‌اید؟ با کجارو همراه باشید و با رفتن به آشپزخانه، آماده طبخ نسخه هنگ‌کنگی یک صبحانه مشهور به نام فرنچ تست یا تست فرانسوی شوید.

تست فرانسوی از نان تست آغشته به شیر، تخم‌مرغ یا حتی آب پرتقال یا گلاب تشکیل می‌شود. این غذا که با عنوان نان تخم‌مرغی، تست آلمانی و عناوین دیگر نیز مشهور است، یکی از لذیذترین گزینه‌هایی است که می‌توان برای صبحانه طبخ کرد. تست فرانسوی را می‌توان به‌صورت شیرین یا شور سرو کرد.

در نسخه شیرین فرنچ تست، قبل از سرخ کردن نان تست آغشته به تخم‌مرغ، به آن شیر، شکر، وانیل و دارچین اضافه می‌کنند و در نهایت روی آن، خاک قند، کره، تکه‌های میوه و شربت می‌ریزند. نسخه شور تست فرانسوی با نمک و فلفل طبخ می‌شود و روی آن، سس کچاپ یا مایونز می‌ریزند.

فرنچ تست در نقاط مختلف دنیا با دستورالعمل‌های متعددی طبخ می‌شود. ما امروز قصد داریم با تهیه فرنچ تست هنگ‌کنگی، شما را به سفر به گوشه‌ای از قاره پهناور آسیا دعوت کنیم، پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه فرنچ تست

اولین اشاره به فرنچ تست در کتاب «آبپیکوس» (Apicius)، کتاب آشپزی به زبان لاتین در قرن چهارم یا پنجم دیده می‌شود. اما در طرز تهیه آن، تکه‌های نان سفید را به‌جای تخم‌مرغ، به شیر آغشته می‌کردند و به آن «آلیتر دولشیا» (aliter dulcia) می‌گفتند. این شیرینی پس از سرخ‌شدن در روغن، با عسل پوشانده و سرو می‌شد.

در یک طرز تهیه آلمانی مرتبط به قرن چهاردهم نیز آثاری از این غذا با نام «شوالیه‌های فقیر» (Arme Ritter) دیده می‌شود. به دستور پخت فرنچ تست در قرن‌های بعد در آشپزی ایتالیایی، اتریشی و فرانسوی نیز اشاره شده است.

نسخه‌های بین‌المللی فرنچ تست

یونان

فرنچ تست یا «نان تخم‌مرغی» (avgofétes) در یونان به‌عنوان صبحانه خورده می‌شود و متشکل از شکر و فندق است. این غذا گاهی نیز به‌همراه پنیر زرد «کاسری» (kasseri) و با طعمی غیر شیرین سرو می‌شود.

ترکیه

فرنچ تست را در ترکیه با عنوان «اک‌مک بالیغی» (ekmek balığı) می‌شناسند که به‌معنای «نان ماهی» است. این غذا معمولا به‌عنوان صبحانه در ترکیه خورده می‌شود.

اسپانیا

فرنچ تست یا «توریخاس» (Torrijas) به‌صورت سنتی برای جشن هفته مقدس و چله‌روزه در اسپانیا طبخ می‌شود. این غذا معمولا از آغشتن نان بیات به شیر، عسل و ادویه‌جات، تهیه می‌شود. این نان را سپس در تخم‌مرغ هم‌زده فرو کرده و با روغن زیتون سرخ می‌کنند. این تکنیک آشپزی، منجر به خلق بافت خارجی برشته و مغزی نرم می‌شود. فرنچ تست اسپانیایی در نهایت با پودر دارچین تزئین می‌شود.

هنگ‌کنگ

فرنچ تست هنگ‌کنگی معمولا با ترکیب چند تکه نان با کره بادام‌زمینی یا مربای میوه آماده می‌شود. این نان‌ها سپس به تخم‌مرغ هم‌زده آغشته شده و در روغن زیاد سرخ می‌شوند. فرنچ تست هنگ‌کنگی را با کره، شیره یا عسل سرو می‌کنند. این غذا گاهی با رشته‌های گوشت، کالباس، مربای نارگیل یا کباب ساتای «beef satay» طبخ می‌شود.

نروژ

در نروژ، فرنچ تست یا «شوالیه‌های فقیر» (Arme Riddere)، زمانی تنها به‌عنوان دسر خورده می‌شد، اما امروز آن را به‌عنوان برانچ و صبحانه نیز می‌خورند. نروژی‌ها به فرنچ تست، هل نیز اضافه می‌کنند.

دانمارک

در دانمارک، فرنچ تست یا «شوالیه‌های فقیر» به‌عنوان یک صبحانه شیرین سرو می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان میان‌وعده عصرگاهی یا دسر نیز خورد. در نسخه دانمارکی فرنچ تست از دارچین و شکر استفاده می‌شود.

پرتغال و برزیل

فرنچ تست یا «رابانداس» (rabanadas) در کشورهای پرتغال و برزیل به‌عنوان یک دسر مخصوص کریسمس طبخ می‌شود.

فرانسه

در فرانسه، فرنچ تست یا «پان پردو» (pain perdu)، بسته به منطقه به‌شکل‌های مختلفی طبخ و سرو می‌شود.

هند

تست بمبئی در هند به غذایی اطلاق می‌شود که در دکه‌های غذای خیابانی بمبئی فروخته می‌شود. به تست بمبئی، «نان شیرین فرانسوی» نیز می‌گویند.

ایالات متحده آمریکا

فرنچ تست در اوایل و اواسط قرن بیستم در آمریکا محبوب و مشهور شد.

رومانی

فرنچ تست یا «فریگانله» (frigănele) در رومانی معمولا به‌عنوان غذایی غیر شیرین و بدون شیر سرو می‌شود.

لهستان

در لهستان به فرنچ تست، «نان تخم‌مرغی» (chleb w jajku) می‌گویند و معمولا آن را برای صبحانه سرو می‌کنند.

بریتانیا

در بریتانیا، فرنچ تست با عنوان نان تخم‌مرغی یا تست جیپسی مشهور است و به‌عنوان غذایی غیر شیرین سرو می‌شود.

مواد لازم

برای ۱ نفر

  • ۲ عدد نان تست سفید گندم
  • ۲ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ قاشق غذاخوری شیر
  • یک سرانگشت نمک
  • نصف قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  • ۱ تکه کره
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری پنیر موتزارلای رنده‌شده (اختیاری)
  • شربت افرا/ شیر غلیظ شیرین/ عسل (برای سرو)

دستور پخت

فرنچ تست

۱. اگر از نان سفید یا شیرمال استفاده می‌کنید، آن را به ضخامت نان تست معمولی برش بزنید.

۲. کره بادام‌زمینی را با استفاده از یک چاقو یا قاشق، روی یکی از نان تست‌ها بمالید. در صورت تمایل، روی کره بادام‌زمینی را با پنیر موتزارلای رنده‌شده بپوشانید.

۳. نان تست دوم را روی نان تست اول قرار دهید و آن‌ها را به هم فشار دهید تا کاملا به هم بچسبند. سپس قسمت‌های خشک چهار طرف نان تست را با چاقو ببرید و کنار بگذارید.

۴. در یک کاسه، تخم‌مرغ، شیر، عصاره وانیل و نمک را با هم مخلوط کنید و هم بزنید.

۵. دو نان تست به‌هم چسبیده را داخل کاسه بیندازید و دو طرف آن را کاملا به مخلوط تخم‌مرغ آغشته کنید.

۶. ۱٫۵ قاشق غذاخوری روغن مایع را داخل یک ماهیتابه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا روغن داغ شود. سپس نان تست آغشته به تخم‌مرغ را داخل آن بیندازید و شش طرف آن را سرخ کنید تا به رنگ طلایی قهوه‌ای دربیایند. حدود ۱ دقیقه سرخ‌شدن برای هر طرف نان تست کافی است. برای طبخ نسخه سنتی فرنچ تست هنگ‌کنگی، مقدار زیادی روغن در یک قابلمه بریزید تا کاملا داغ شود. سپس  نان تست را به‌مدت ۲ دقیقه در روغن جوش سرخ کنید.

۷. نان تست را در ظرف سرو قرار دهید و یک تکه کره روی آن بگذارید. سپس آن را با شیره افرا، شیر غلیظ‌شده شیرین یا عسل تزئین کنید.

۸. فرنچ تست را با چای، قهوه لاته یا کاپوچینو سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ فرنچ تست هنگ‌کنگی

  • یک فرنچ تست کلاسیک هنگ‌کنگی با کره بادام‌زمینی درست می‌شود، اما اگر به آن حساسیت دارید می‌توانید از نوتلا یا مربا استفاده کنید.
  • اگر می‌توانید از نان شیرمال استفاده کنید، اما اگر در دسترستان نیست، همان نان تست سفید معمولی هم مناسب است.
  • فرنچ تست هنگ‌کنگی را به روش روغن‌پز تهیه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اما اگر سلامت غذایی فرنچ تست برایتان مهم است، آن را در ماهیتابه و با مقدار کمی روغن سرخ کنید و از طعم لذیذ آن مطمئن باشید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به هنگ کنگ با طعم فرنچ تست

خود را به یکی از رستوران‌های مشهور و زنجیره‌ای «چا چان تنجز» (cha chaan tengs) در خیابان‌های مدرن هنگ‌کنگ دعوت کنید و فرنچ تست سفارش دهید. فرنچ تست هنگ‌کنگی با بافتی برشته و ترد، تکه‌ای کره و مربای نارگیل به سر میز آورده می‌شود و با رنگ طلایی و طعم و مزه منحصربه‌فردش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

به‌محض خوردن اولین لقمه، متوجه می‌شوید که داخل فرنچ تست، کاملا نرم و لطیف است. این نسخه از تست فرانسوی را می‌توانید به‌عنوان یک صبحانه مقوی، یک میان‌وعده لذیذ و حتی یک دسر نوش جان کنید.

فرنچ تست

آیا موفق به طبخ فرنچ تست هنگ‌کنگی در مجموعه آشپزی ملل کجارو شده‌اید؟ اگر این دستور پخت را امتحان کردید، حتما تجربه خود را زیر همین مطلب برای ما بنویسید یا از غذای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه