پرتقال، بمب ویتامین ث (قسمت دوم)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی دوشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
پرتقال، بمب ویتامین ث (قسمت دوم)

پرتقال از دیگر میوه‌های خوشمزه و پرطرفداری است که به واسطه‌ی عطر بی‌نظیر، طعم دلنشین، تهیه‌ی انواع دسرها و خوراکی‌های اشتهاآور و وسوسه‌انگیز و از همه مهم‌تر، خواص شگفت‌انگیز دارویی که در آن یافت می‌شود، نظر پزشکان و متخصصان تغذیه را به خود جلب کرده است. برای آشنایی بیشتر با کجارو همراه باشید.

همان گونه که در بخش اول بیان شد، پرتقال میوه‌ای است که مصرف آن به دلیل خواص درمانی و فواید دارویی کم‌نظیرش، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن انسان، به دفعات توسط متخصصان تغذیه و سلامت در طب مدرن و طب سنتی توصیه شده است. همچنین دسرها و خوراکی‌های خوشمزه و اشتهاآوری نیز با استفاده از پرتقال تهیه می‌شود که می‌تواند رنگ و لعابی خاص و زیبا به میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه‌ ببخشد که در ادامه‌ی این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پرتقال و تاثیر مصرف آن در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

پرتقال

متاسفانه یکی از بیماری‌های دردناک و ناخوشایند که زندگی را بر انسان‌ها سخت می‌کند، سنگ کلیه و دردهای ناشی از دفع آن است. پزشکان معتقدند که به دلیل رسوب و تجمع املاح معدنی و مواد اضافی بدن در ادرار، سنگ کلیه تولید می‌شود که خوشبختانه با مصرف سیترات پتاسیم می‌توان تا مقیاس قابل توجهی از تولید این سنگ‌ها جلوگیری کرد. پرتقال یکی از میوه‌هایی است که با میل کردن آن، میزان سیترات پتاسیم در ادرار را افزایش داده و کمک زیادی به پیشگیری از این بیماری می‌کند.

خواص پوست پرتقال

پرتقال

پیش‌تر نیز بیان شد که علاوه بر میوه‌ی پرتقال از قسمت‌های دیگری مانند هسته، پوست، برگ درخت، ریشه و ساقه‌ی درخت پرتقال نیز استفاده‌های دارویی و غذایی فراوانی می‌شود. محققان اعلام کردند که پوست چرمی شکل پرتقال، از غدد روغنی بسیاری برخوردار است که خواص ارزشمندی همانند آنتی‌اکسیدانی و آنزیم‌های مفید بدن را در خود جای داده است. جالب است بدانید که این مواد در میوه‌ی پرتقال کم‌تر از پوست آن مشاهده می‌شود. همچنین ویتامین‌هایی مانند ویتامین ث، B1، فولیک اسید، بتاکاروتن، آلفا کاروتن و فلاوونوئید نیز در این بخش از پرتقال به وفور یافت می‌شود. در طب سنتی نیز از پوست این میوه‌ی لذیذ، دم‌نوش‌های متعددی تهیه و استفاده می‌شود.

از دیگر فواید پوست پرتقال می‌توان به درمان نفخ، برطرف کردن حالت تهوع، کاهش استرس، بهبود بی‌خوابی، تسکین سرفه، آسم و سرماخوردگی و کاهش کلسترول خون اشاره کرد.

منع مصرف پرتقال

پرتقال

با وجود فواید و خواص درمانی فوق‌العاده‌ای که در میوه‌ی پرتقال یافت می‌شود، مصرف این میوه ممکن است برای برخی از افراد مضر بوده و باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری شود. به عنوان مثال پرتقال حاوی موادی به نام آلکالوئید است که استفاده از آن در افرادی که دارای بیماری نارسائی کبد هستند، حساسیت و ناراحتی‌های نامطبوعی ایجاد می‌کند. همچنین نباید پرتقال را همراه با گوشت قرمز و ماهی مصرف کرد. بنابراین بهتر است این مواد همزمان با یکدیگر میل نشوند. کسانی که مبتلا به بیماری زخم معده هستند نیز بهتر است در مصرف پرتقال احتیاط کنند.

دسرهای خوشمزه با پرتقال

پرتقال

اسموتی پرتقال

پرتقال

مواد لازم

آب پرتقال طبیعی یک پیمانه، موز رسیده و فریز شده یک عدد، لیمو ترش یک عدد، هلو فریز شده نصف پیمانه، آناناس فریز شده نصف پیمانه، یخ‌ پوره شده یک پیمانه

طرز تهیه

ابتدا موزهای فریز شده را درون مخلوط‌کن ریخته و به پوره تبدیل کنید. سپس آناناس و هلو را نیز به آن افزوده و دوباره دستگاه مخلوط‌کن را روشن کرده تا تمام مواد با یکدیگر به خوبی ترکیب شود و ماده‌ای به شکل پوره و یک‌دست بدست آید. سپس آب پرتقال را به آن اضافه کرده و با مواد به خوبی مخلوط کنید.

مواد را درون ظرف مناسبی ریخته و به آن آب لیمو‌ترش و مقداری از پوست رنده‌ شده‌ی آن را نیز اضافه کنید. در این مرحله یخ‌ها را نیز به مواد اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. لیوان‌های مخصوص اسموتی را آماده کرده و اسموتی‌ها را درون آن‌ها بریزید. می‌توانید با مقداری آناناس حلقه حلقه شده یا در صورت تمایل از پرتقال حلقه شده برای تزئین لب لیوان‌ها استفاده کنید.

دسر کرم ژله پرتقال

پرتقال

مواد لازم

آب نصف پیمانه، ژلاتین ۵ ورق، زرده‌ی تخم‌مرغ ۳ عدد، شکر نصف پیمانه، پوست پرتقال رنده شده یک قاشق مرباخوری، سفیده‌ی تخم‌مرغ ۲ عدد، آب پرتقال یک پیمانه و نیم، خامه‌ی شیرین شده یک پیمانه، ژله‌ی پرتقال یک بسته

طرز تهیه

در مرحله‌ی نخست ژله‌ی پرتقال را تهیه کرده و در یخچال قرار دهید تا بسته شود. سپس به تهیه‌ی کرم ژله بپردازید. برای آماده‌سازی آن زرده‌ها، شکر و پوست رنده شده‌ی پرتقال را با یکدیگر مخلوط کرده و تا زمانی که به رنگ سفید و حالت کشدار تبدیل شود به هم زدن مواد ادامه دهید. اکنون پودر ژلاتین را به روش بن‌ماری ذوب کرده و به آن آب پرتقال‌ها را اضافه کنید. سپس کم‌کم زرده‌ها را نیز به آن اضافه کرده و با هم‌زن به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

در این مرحله مواد را درون یخچال قرار داده و اجازه می‌دهیم تا حدودی بسته شوند. درون ظرف دیگری سفیده‌ها را تا زمانی که فرم بگیرند با هم‌زن مخلوط کنید. سپس خامه و سفیده‌ها را نیز با یکدیگر مخلوط کرده و زرده‌ها و آب پرتقال را نیز به مواد اضافه کنید. سعی کنید آن‌ها را با هم‌زن برقی مخلوط کنید تا ترکیبی یک‌دست تهیه کنید.

در این مرحله، ژله‌ی کرم را روی ژله‌ی پرتقالی که از قبل تهیه کرده بودید به صورت لایه‌ای ریخته و به مدت زمان ۶ ساعت درون یخچال قرار دهید تا به خوبی بسته شود و خود را بگیرد. برای داشتن دسری لذیذتر و زیباتر می‌توانید در بین لایه‌های کرم پرتقال و ژله، از کرم ساده نیز استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه